Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of the Relationship between Smartphone Addiction and Personal Development in Medical Faculty Students

Year 2026, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 10, 04.01.2026

Abstract

It is planned to assess the level of smartphone addiction among medical students using a personal development scale and to determine its impact on students' academic, social and personal development processes. The aim is to raise awareness by revealing the relationship between smartphone addiction and personal development processes, particularly among medical students with intensive academic programmes. Students enrolled in the 1st to 6th years of the Faculty of Medicine at H***** University were assessed for their attitudes and behaviours using the Personal Development Scale-Revised Turkish Version (PPS-R) and the Smartphone Addiction Scale – Short Form (SAS-SV). Students who met the participation criteria voluntarily completed an online survey that included demographic information, the PPS-R, and the SAS-SV. The results were evaluated using Chi-square and ANOVA tests. Statistical significance was accepted at p<0.05. It was found that social media use negatively affected participation in offline activities, while smartphone addiction led to difficulties in personal development and social interaction. In addition, psychological effects such as impatience and irritability were observed in the absence of digital media. We believe that a balanced use of smartphones will facilitate the development of educational and social activities and personal development, while excessive use will have a negative effect.

Ethical Statement

Haliç University Non-Interventional Clinical Research Ethics Committee

Supporting Institution

Haliç University

Project Number

100

Thanks

Sayın Editör, “Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığı ve Kişisel Gelişim İlişkisinin Değerlendirilmesi” başlıklı çalışmamız, tıp fakültesi öğrencileri üzerinde yürütülmüş olup, bu öğrencilerde akıllı telefon bağımlılığı düzeyi ile kişisel gelişim farkındalıkları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Araştırmamız, günümüzde tıp eğitiminde karşılaşılan dijital bağımlılıkların, öğrencilerin bireysel farkındalık ve gelişim süreçlerine etkisini ortaya koymayı hedeflemektedir. Bu kapsamda elde edilen bulguların hem bireysel gelişimi destekleyici önerilere hem de tıp eğitimine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışmamızın derginizde değerlendirilmesi dileğiyle, saygılarımızı sunarız.

References

  • Balaban, Özlem, and Dilek Çakmak. 2016. 'Üniversite öğrencilerinin kişisel gelişim eğitimlerine yönelik algilarinin incelenmesİ', Sakarya İktisat Dergisi, 5: 1-17.
  • Bostancı, Nihal, and Berna Aktaş. 2022. 'Hemşirelik Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığının Psikolojik İyi Oluş ve Ruhsal Sağlık ile İlişkisi', Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 5: 365-72.
  • Brown, JB. 1984. 'Personal and professional development of teachers in family medicine', Canadian Medical Association Journal, 131: 727.
  • Chung, Jee Eun, Soo An Choi, Ki Tai Kim, Jeong Yee, Joo Hee Kim, Jin Won Seong, Jong Mi Seong, Ju Young Kim, Kyung Eun Lee, and Hye Sun Gwak. 2018. 'Smartphone addiction risk and daytime sleepiness in Korean adolescents', Journal of paediatrics and child health, 54: 800-06.
  • Kim, Kitai, Jeong Yee, Jee Eun Chung, Hyun Jeong Kim, Ji Min Han, Joo Hee Kim, Kyung Eun Lee, and Hye Sun Gwak. 2021. 'Smartphone addiction and anxiety in adolescents–a cross-sectional study', American journal of health behavior, 45: 895-901.
  • Kwon, Min, Dai-Jin Kim, Hyun Cho, and Soo Yang. 2013. 'The smartphone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents', PloS One, 8: e83558.
  • Levent, Ayça. 2020. 'Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ve iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi', İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Loleska, Sofija, and Nada Pop-Jordanova. 2021. 'Is smartphone addiction in the younger population a public health problem', prilozi, 42: 29-36.
  • Moran, Vicki, Heidi Israel, and Chris Sebelski. 2021. 'Leadership development of nursing professionals: Education and influences of self-efficacy', Nursing outlook, 69: 589-97.
  • Nikolic, Aleksandra, Bojana Bukurov, Ilija Kocic, Milica Vukovic, Nikola Ladjevic, Miljana Vrhovac, Zorana Pavlović, Jovan Grujicic, Darija Kisic, and Sandra Sipetic. 2023. 'Smartphone addiction, sleep quality, depression, anxiety, and stress among medical students', Frontiers in Public Health, 11: 1252371.
  • Noyan, Cemal Onur, Aslı Enez Darçin, Serdar Nurmedov, Onat Yilmaz, and Nesrin Dilbaz. 2015. 'Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeğinin Kısa Formunun üniversite öğrencilerindeTürkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması', Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16.
  • Panova, Tayana, and Xavier Carbonell. 2018. 'Is smartphone addiction really an addiction?', Journal of behavioral addictions, 7: 252-59.
  • Park, Namsu, and Hyunjoo Lee. 2012. 'Social implications of smartphone use: Korean college students' smartphone use and psychological well-being', Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15: 491-97.
  • Randhawa, Amie, Miranda Pallan, Rebecca Twardochleb, Peymane Adab, Hareth Al-Janabi, Sally Fenton, Kirsty Jones, Maria Michail, Paul Patterson, and Alice Sitch. 2024. 'Secondary school smartphone policies in England: a descriptive analysis of how schools rationalize, design, and implement restrictive and permissive phone policies', Journal of Research on Technology in Education: 1-20.
  • Ratan, Zubair Ahmed, Anne-Maree Parrish, Sojib Bin Zaman, Mohammad Saud Alotaibi, and Hassan Hosseinzadeh. 2021. 'Smartphone addiction and associated health outcomes in adult populations: a systematic review', International journal of environmental research and public health, 18: 12257.
  • Tekindal, Melike. 2018. 'Kişisel gelişim ölçeği-revize Türkçe versiyonunun geçerlik ve güvenirlik çalışması', İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3: 17-24.
  • Yatmaz, Gamze. 2019. 'Hemşirelik Öğrencilerinin Problemli Akıllı Telefon Kullanımı İle Yaşam Amaçlarının İlişkisi', Eastern Mediterranean University (EMU)-Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ).
  • Yıldırım, Tuğba Aydın. 2021. 'Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Okudukları Bölüm ve Bazı Sosyodemografik Değişkenlere Göre Boş Zaman Yönetimlerinin İncelenmesi', Acibadem Saglik Bilimleri Dergisi, 12.
  • Zhong, Ying, Huan Ma, Yu-Fen Liang, Chang-Ju Liao, Cui-Cui Zhang, and Wen-Jing Jiang. 2022. 'Prevalence of smartphone addiction among Asian medical students: A meta-analysis of multinational observational studies', International Journal of Social Psychiatry, 68: 1171-83.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Clinical Sciences (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Gökhan Ağtürk 0000-0002-5573-6715

Baki Ekçi 0000-0001-9360-6746

Elif Beyza Manisalı 0000-0002-5716-6453

Mehmet Aydın 0000-0001-5018-2728

Ahmet Avcı 0009-0004-4803-766X

Project Number 100
Submission Date July 14, 2025
Acceptance Date September 16, 2025
Publication Date January 4, 2026
Published in Issue Year 2026 Volume: 7 Issue: 1

Cite

EndNote Ağtürk G, Ekçi B, Manisalı EB, Aydın M, Avcı A (January 1, 2026) Evaluation of the Relationship between Smartphone Addiction and Personal Development in Medical Faculty Students. Zeugma Biological Science 7 1 1–10.