Birçok gıda işletmesinde olduğu gibi, sofralık zeytin işletmelerinde de pazarlama faaliyetlerinin analizi, firma stratejileri açısından oldukça önemli bir konudur. Bu çalışmada, Türkiye’nin önemli bir zeytin üreticisi ili olan Aydın’da sofralık zeytin işletmelerinin, pazarlama faaliyetlerindeki stratejileri ve tercihleri incelenmiştir. Araştırma, Aydın il merkezi ve ilçelerinde, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’ndan üretim izni alıp, faal olarak çalışan sofralık zeytin işletmelerinde yürütülmüştür. Bu işletmelerin, sofralık dane işleme ve pazarlamalarındaki tercih ve stratejileri belirlenmiştir. Söz konusu firmaların, dane zeytin alımında tercih ettikleri yöreler, çeşitler ve bu çeşitleri işleme şekilleri (siyah, yeşil, rengi dönük zeytin) yanında farklı ambalajlarda pazara sunma tercihleri, yerel, ulusal ya da uluslararası pazar talepleri incelenmiştir. Aydın’daki sofralık zeytin işletmelerinin iç ve dış pazardaki tercih ve stratejilerinde, devletin doğrudan müdahalesinden çok kendilerinin belirleyici oldukları tespit edilmiştir. Firmaların, teknik, finansal ve pazarlama konularında karşılaştıkları kısıtlardan dolayı bazı sıkıntılar çektikleri görülmektedir. Bunun yanında firmaların teknik ve teknolojik alt yapılarını, Avrupa Birliği müzakereleri kapsamında gıda yasasının yeniden düzenlenen yönetmelik ve tebliğleri doğrultusunda iyileştirdikleri tespit edilmiştir
Analysis of marketing practices in plenty of food firms as well as table olive processing firms are quite important issue intended for firm strategies. In this study, the strategies and preferences of the table olive processing firms into marketing practices were investigated in Aydın region which is an important olive producing region in Turkey. The research survey was carried out with the table olive processing firms that studied actively in the city center and its counties and got production license from The Ministry of Agriculture and Rural Affairs. The strategies and preferences of those firms devoted to table olive processing and marketing were determined. The investigated parameters of the firms were: the preferred regions and cultivars within purchasing table olive quantities, the kinds of processing forms (black, green, and turning color olive), preferences of putting on market, local, national and/or international market demand. It would be defined that the table olive processing firms located in Aydın region would decide the preferences and strategies in domestic and foreign markets on their own without direct intervention of the government. On the other hand, although the firms would be suffering from some constraints such as in technical, financial and marketing, it was seen that technical and technological sub-structures of those firms would be enhanced within rearranged regulations and notifications in the framework of European Union negotiations
Other ID | JA82BP79JH |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 2 Issue: 1 |