BibTex RIS Cite

Türk Şarap Sektörünün Mevcut Durumu ve Sektörün Gelişimini Sınırlayan Faktörlerin Değerlendirilmesi

Year 2014, Volume: 28 Issue: 2, 1 - 12, 01.08.2014

Abstract

References

  • Akar, Y. 2011. TR3 ve Düzey 2 Bölgesinde Bağcılık ve Şarap İmalatı. T.C. Güney Ege Kalkınma Ajansı, Denizli.
  • Anıl, Ş. A. (2007). Mantar Meşesi (Quercus suber) Kabuklarının İşlenmesinde Ortaya Çıkan Atıksuların Deri Sanayinde Kullanılabilirliğinin Araştırılması. Basılmamış Yük. Lis. Tezi, Ege Üniversitesi FEB.
  • Anonim, 2006. DPT Dokuzuncu BYKP İçki, Tütün ve Tütün Ürünleri Sanayii Özel İhtisas Komisyonu İçki Sanayi Ön Raporu, Şarap Sanayii, 21-40.
  • Bulal, E. (2005). Türkiye’de Şarapçılık: Gelişme Eğilimi, Üstünlükler ve Kısıtlar, Basılmamış Yük. Lis. Tezi, Akdeniz Üniversitesi SBE.
  • Cassi, L., A. Morrison and A. L. J. Ter Wal 2012. The Evolution of Trade and Scientific Collaboration Networks in the Global Wine Sector: A Longitudinal Study Using Network Analysis. Economic Geography. No 88, Vol 3, pp. 311–334.
  • Çelik, H., S. Çelik, B. M. Kunter, G. Söylemezoğlu, Y. Boz, C. Özer ve A. Atak. 2005. Bağcılıkta Gelişme ve Üretim Hedefleri, TMMOB ZMO Türkiye Ziraat Mühendisliği VI. Teknik Kongresi Bildirileri, Cilt:1, ss: 565-588, 3-7 Ocak 2005, Ankara.
  • Çobanoğlu, A. 2008. Çiftçiler İçin Yeni Bir Bela Sözleşmeli Üreticilik, Ulusal Bağcılık-Şarap Sempozyumu ve Sergisi, 6-8 Kasım 2008.
  • Demir., M. Özer (2003). Türk Şarapçılık Sektörünün Rekabet Analizi: Tekel Üzerine Bir Araştırma, Basılmamış Yük. Lis. Tezi, Akdeniz Üniversitesi SBE.
  • FAOSTAT (Food and Agriculture Organization Of The United Nations) Kayıtları, Çeşitli Yıllar, (http://faostat.fao.org), (Erişim Tarihi: 20.02.2014). FAO
  • (Food and Agriculture Organization Of The United Nations) Kayıtları, 2014.
  • (http://faostat.fao.org), (Erişim Tarihi: 20.02.2014).
  • Gümüş, S. G ve A. H. Gümüş. 2009. Avrupa Birliğine Üyelik Sürecinde Türkiye Şarap Sektörünün Sorunları, E. Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi. 46 (1), 43-51.
  • Gümüş, S. G ve A. H. Gümüş, 2010. Avrupa Birliği (AB) Şarap Ortak Piyasa Düzenindeki Değişmeler, AB’ye Üyelik Sürecinde Türkiye Şarap İşletmelerinin Uyum Durumu, E. Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi. 47 (1): 31-41.
  • Karaoğlu, D. K. 2007. Uluslararası Bağ ve Şarap Örgütü (OİV) ve AB Üyeliği Bağlamında Türk Şarap Sektörü : Potansiyel Fırsatlar ve Tehditler, Uluslararası Ekonomik Sorunlar Derneği, Sayı: 24.
  • Kaya, A. Y. 2010. 2000’ler Türkiye’sinde Tarım Politikaları ve Toprak Mülkiyeti: Efemçukuru’nda “Mülkiyet Nedir?”, MEMLEKET Siyaset Yönetim Dergisi, Sayı: 12, ss: 53-69.
  • İçli, G. E. 2010. Pazarlama İletişimi Araçlarının Türk Şarap Sektörü Açısından İncelenmesi, Marmara Üniversitesi SBE Öneri Dergisi, Sayı 33.
  • İslamoğlu, H., E. Gülöksüz, A.Y. Kaya, U. Karakoç, D. Nizam, A. Çavdar ve G. Yazıcı. 2008. Türkiye’de Tarımda Dönüşüm ve Küresel Piyasalarla Bütünleşme Süreçleri, TÜBİTAK Proje Raporu, Proje No:106K137.
  • Neyişçi, T., Y. Yeşilkaya ve H. Z. Usta. 1988. Akdeniz Bölgesinde Mantar Meşesi (Quercus suber L.) Yetiştirilmesi Olanaklarının Araştırılması, Ormancılık Araştırma Enstitüsü Yayını, No:193.
  • Ömür, M. 2009. Avrupa bağ söküp, şarapta kalite yükseltiyor, Türkiye’de şarap hala sahipsiz , (http://www.euractiv.com.tr/yazici-sayfasi/article/avrupa-bag-sokup-sarapta-kalite-yukseltiyor- turkiyede-sarap-hala-sahipsiz-007092). (Erişim Tarihi: 31.03.2013).
  • Özden, Ç. 2008. Kuru Üzüm. T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi Raporu, ss: 5.
  • Özay, A., A. Akyol ve Ö. M. Azabağaoğlu. 2005. Türkiye’nin Şarap Sektörünün Pazarlama Karması Elemanları Açısından İncelenmesi ve Sektörün Rekabet Performansının Artırılması İçin Öneriler, Şarap Sanayicileri Derneği, 102, Ankara.
  • Reid, M. 2002. Building Strong Brands Through the Management of Integrated Marketing Communications, International Journal of Wine Marketing, Vol 14, No 3.
  • Sakarya, A. O. (2007). Avrupa Birliği’ne Uyum Sürecinde Türk Şarap Endüstrisinin Rekabet Gücünün Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi FBE.
  • Spawton, A. 1990. Marketing planning for wine, European Journal of Wine Marketing, Vol 1. No 2. pp. 6-48.
  • TPE (Türk Patent Enstitüsü) 2014. (http://www.tpe.gov.tr/portal/default2.jsp?sayfa=602), (Erişim Tarihi: 24.2.2014)
  • Tosun, M. 2005. Şarap Sektör Araştırması, Türkiye Kalkınma Bankası.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Kayıtları, Çeşitli Yıllar, (http://www.tuik.gov.tr), (Erişim Tarihi: 20.03.2013).
  • Yamaç, M. 1993. Tekirdağ İli Şarköy İlçesinde Şarap Üretiminin Ekonomik Yapısı ve Pazarlama Sorunları Araştırması, Basılmamış Yük. Lis. Tezi, Trakya Üniversitesi FBE.

Türk Şarap Sektörünün Mevcut Durumu ve Sektörün Gelişimini Sınırlayan Faktörlerin Değerlendirilmesi

Year 2014, Volume: 28 Issue: 2, 1 - 12, 01.08.2014

Abstract

Şarap sektöründe; İtalya, Fransa ve İspanya gibi ülkeler oldukça gelişmiş düzeydedir. Bu ülkelerde üretilen üzümlerin büyük kısmı şaraba işlenmektedir. Türkiye de bağ alanı ve üzüm üretim miktarı bakımından dünya bağcılığında önemli bir ülkedir. Bununla birlikte, üretilen üzümlerin sadece %2.5-3’ü şaraba işlenmektedir. Son yıllarda Türkiye’de şaraplık üzüm ve şarap üretiminde önemli gelişmeler de görülmektedir. Ancak şarap sektörü mevcut potansiyeline rağmen hâlâ beklenen gelişmeyi gösterememekte, şarap üretimi ve pazarlamasında dünya ortalamasının oldukça gerisinde kalınmaktadır. Sektörün gelişimini sınırlayan faktörlerin başında Özel Tüketim Vergisi uygulamaları, kayıt dışı üretim ve pazarlama gelmektedir. Ayrıca, Türkiye’de bağcılığa yeteri kadar önem verilmemesi de gelişimin önünde duran bir diğer faktördür. Türkiye’de üzüm üretiminin daha çok sofralık ve kurutmalık çeşitlere yönelik olması, hammadde temini açısından şarap sektörünü kısıtlamaktadır. Hammaddenin kalitesi de sektör gelişimin önünde kısıt oluşturabilmektedir. Türkiye’de kırsal kesimde yaşayan nüfus için gelir getirici, ülke ekonomisi için katma değer yaratıcı bir ürün olan şaraplık üzüm üretiminin desteklenmesi, üretim miktarının ve kalitesinin arttırılması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, sektörün mevcut durumunun ve gelişimini sınırlayan unsurların değerlendirilmesidir. Çalışma bir literatür araştırması niteliğindedir

References

  • Akar, Y. 2011. TR3 ve Düzey 2 Bölgesinde Bağcılık ve Şarap İmalatı. T.C. Güney Ege Kalkınma Ajansı, Denizli.
  • Anıl, Ş. A. (2007). Mantar Meşesi (Quercus suber) Kabuklarının İşlenmesinde Ortaya Çıkan Atıksuların Deri Sanayinde Kullanılabilirliğinin Araştırılması. Basılmamış Yük. Lis. Tezi, Ege Üniversitesi FEB.
  • Anonim, 2006. DPT Dokuzuncu BYKP İçki, Tütün ve Tütün Ürünleri Sanayii Özel İhtisas Komisyonu İçki Sanayi Ön Raporu, Şarap Sanayii, 21-40.
  • Bulal, E. (2005). Türkiye’de Şarapçılık: Gelişme Eğilimi, Üstünlükler ve Kısıtlar, Basılmamış Yük. Lis. Tezi, Akdeniz Üniversitesi SBE.
  • Cassi, L., A. Morrison and A. L. J. Ter Wal 2012. The Evolution of Trade and Scientific Collaboration Networks in the Global Wine Sector: A Longitudinal Study Using Network Analysis. Economic Geography. No 88, Vol 3, pp. 311–334.
  • Çelik, H., S. Çelik, B. M. Kunter, G. Söylemezoğlu, Y. Boz, C. Özer ve A. Atak. 2005. Bağcılıkta Gelişme ve Üretim Hedefleri, TMMOB ZMO Türkiye Ziraat Mühendisliği VI. Teknik Kongresi Bildirileri, Cilt:1, ss: 565-588, 3-7 Ocak 2005, Ankara.
  • Çobanoğlu, A. 2008. Çiftçiler İçin Yeni Bir Bela Sözleşmeli Üreticilik, Ulusal Bağcılık-Şarap Sempozyumu ve Sergisi, 6-8 Kasım 2008.
  • Demir., M. Özer (2003). Türk Şarapçılık Sektörünün Rekabet Analizi: Tekel Üzerine Bir Araştırma, Basılmamış Yük. Lis. Tezi, Akdeniz Üniversitesi SBE.
  • FAOSTAT (Food and Agriculture Organization Of The United Nations) Kayıtları, Çeşitli Yıllar, (http://faostat.fao.org), (Erişim Tarihi: 20.02.2014). FAO
  • (Food and Agriculture Organization Of The United Nations) Kayıtları, 2014.
  • (http://faostat.fao.org), (Erişim Tarihi: 20.02.2014).
  • Gümüş, S. G ve A. H. Gümüş. 2009. Avrupa Birliğine Üyelik Sürecinde Türkiye Şarap Sektörünün Sorunları, E. Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi. 46 (1), 43-51.
  • Gümüş, S. G ve A. H. Gümüş, 2010. Avrupa Birliği (AB) Şarap Ortak Piyasa Düzenindeki Değişmeler, AB’ye Üyelik Sürecinde Türkiye Şarap İşletmelerinin Uyum Durumu, E. Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi. 47 (1): 31-41.
  • Karaoğlu, D. K. 2007. Uluslararası Bağ ve Şarap Örgütü (OİV) ve AB Üyeliği Bağlamında Türk Şarap Sektörü : Potansiyel Fırsatlar ve Tehditler, Uluslararası Ekonomik Sorunlar Derneği, Sayı: 24.
  • Kaya, A. Y. 2010. 2000’ler Türkiye’sinde Tarım Politikaları ve Toprak Mülkiyeti: Efemçukuru’nda “Mülkiyet Nedir?”, MEMLEKET Siyaset Yönetim Dergisi, Sayı: 12, ss: 53-69.
  • İçli, G. E. 2010. Pazarlama İletişimi Araçlarının Türk Şarap Sektörü Açısından İncelenmesi, Marmara Üniversitesi SBE Öneri Dergisi, Sayı 33.
  • İslamoğlu, H., E. Gülöksüz, A.Y. Kaya, U. Karakoç, D. Nizam, A. Çavdar ve G. Yazıcı. 2008. Türkiye’de Tarımda Dönüşüm ve Küresel Piyasalarla Bütünleşme Süreçleri, TÜBİTAK Proje Raporu, Proje No:106K137.
  • Neyişçi, T., Y. Yeşilkaya ve H. Z. Usta. 1988. Akdeniz Bölgesinde Mantar Meşesi (Quercus suber L.) Yetiştirilmesi Olanaklarının Araştırılması, Ormancılık Araştırma Enstitüsü Yayını, No:193.
  • Ömür, M. 2009. Avrupa bağ söküp, şarapta kalite yükseltiyor, Türkiye’de şarap hala sahipsiz , (http://www.euractiv.com.tr/yazici-sayfasi/article/avrupa-bag-sokup-sarapta-kalite-yukseltiyor- turkiyede-sarap-hala-sahipsiz-007092). (Erişim Tarihi: 31.03.2013).
  • Özden, Ç. 2008. Kuru Üzüm. T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi Raporu, ss: 5.
  • Özay, A., A. Akyol ve Ö. M. Azabağaoğlu. 2005. Türkiye’nin Şarap Sektörünün Pazarlama Karması Elemanları Açısından İncelenmesi ve Sektörün Rekabet Performansının Artırılması İçin Öneriler, Şarap Sanayicileri Derneği, 102, Ankara.
  • Reid, M. 2002. Building Strong Brands Through the Management of Integrated Marketing Communications, International Journal of Wine Marketing, Vol 14, No 3.
  • Sakarya, A. O. (2007). Avrupa Birliği’ne Uyum Sürecinde Türk Şarap Endüstrisinin Rekabet Gücünün Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi FBE.
  • Spawton, A. 1990. Marketing planning for wine, European Journal of Wine Marketing, Vol 1. No 2. pp. 6-48.
  • TPE (Türk Patent Enstitüsü) 2014. (http://www.tpe.gov.tr/portal/default2.jsp?sayfa=602), (Erişim Tarihi: 24.2.2014)
  • Tosun, M. 2005. Şarap Sektör Araştırması, Türkiye Kalkınma Bankası.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Kayıtları, Çeşitli Yıllar, (http://www.tuik.gov.tr), (Erişim Tarihi: 20.03.2013).
  • Yamaç, M. 1993. Tekirdağ İli Şarköy İlçesinde Şarap Üretiminin Ekonomik Yapısı ve Pazarlama Sorunları Araştırması, Basılmamış Yük. Lis. Tezi, Trakya Üniversitesi FBE.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Cansu Şenuyar This is me

Nevin Demirbaş This is me

Özge Saygın This is me

Publication Date August 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 28 Issue: 2

Cite

APA Şenuyar, C., Demirbaş, N., & Saygın, Ö. (2014). Türk Şarap Sektörünün Mevcut Durumu ve Sektörün Gelişimini Sınırlayan Faktörlerin Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 28(2), 1-12.
AMA Şenuyar C, Demirbaş N, Saygın Ö. Türk Şarap Sektörünün Mevcut Durumu ve Sektörün Gelişimini Sınırlayan Faktörlerin Değerlendirilmesi. Uludag Üniv. Ziraat Fak. Derg. August 2014;28(2):1-12.
Chicago Şenuyar, Cansu, Nevin Demirbaş, and Özge Saygın. “Türk Şarap Sektörünün Mevcut Durumu Ve Sektörün Gelişimini Sınırlayan Faktörlerin Değerlendirilmesi”. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 28, no. 2 (August 2014): 1-12.
EndNote Şenuyar C, Demirbaş N, Saygın Ö (August 1, 2014) Türk Şarap Sektörünün Mevcut Durumu ve Sektörün Gelişimini Sınırlayan Faktörlerin Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 28 2 1–12.
IEEE C. Şenuyar, N. Demirbaş, and Ö. Saygın, “Türk Şarap Sektörünün Mevcut Durumu ve Sektörün Gelişimini Sınırlayan Faktörlerin Değerlendirilmesi”, Uludag Üniv. Ziraat Fak. Derg., vol. 28, no. 2, pp. 1–12, 2014.
ISNAD Şenuyar, Cansu et al. “Türk Şarap Sektörünün Mevcut Durumu Ve Sektörün Gelişimini Sınırlayan Faktörlerin Değerlendirilmesi”. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 28/2 (August 2014), 1-12.
JAMA Şenuyar C, Demirbaş N, Saygın Ö. Türk Şarap Sektörünün Mevcut Durumu ve Sektörün Gelişimini Sınırlayan Faktörlerin Değerlendirilmesi. Uludag Üniv. Ziraat Fak. Derg. 2014;28:1–12.
MLA Şenuyar, Cansu et al. “Türk Şarap Sektörünün Mevcut Durumu Ve Sektörün Gelişimini Sınırlayan Faktörlerin Değerlendirilmesi”. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, vol. 28, no. 2, 2014, pp. 1-12.
Vancouver Şenuyar C, Demirbaş N, Saygın Ö. Türk Şarap Sektörünün Mevcut Durumu ve Sektörün Gelişimini Sınırlayan Faktörlerin Değerlendirilmesi. Uludag Üniv. Ziraat Fak. Derg. 2014;28(2):1-12.