Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALGICAL DIFFERENCES TO TRANSMIT THE METRONOM SPEED AMENDMENTS IN YEŞİLÇAM FİLM MUSIC ON THE TRACK MASS

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 7 - 10, 26.12.2018
https://doi.org/10.22252/ijca.528475

Öz

This research aims to determine the perceptual
differences that metronome speed changes in the music used in the Yeşilçam
films, which have acquired a great place in Turkish cinema, on the mass, to
identify the effects and to reveal their effective roles in the film. In the study;
(descriptive) is examined with an approach to content analysis in order to
determine the situation. The films which have metronome speed changes in main
theme melodies in Yeşilçam films are; different age, sex, education level,
socio-cultural life level of the audience was presented to the audience with
the help of the questionnaire. Subsequently, the data obtained were converted
to visual graphs. If some of the results of the research are listed; Yeşilçam
film music; We believe that the main theme melodies used at the low metronome
speed can create a more negative and sad effect on the viewers, whereas in the
main theme works where the speed of the metronome is higher, the individual can
reach a more positive and joyful mood. There will be several.

Kaynakça

  • 1. Arısoy, N. (1968). Yeni Psikolojiye Giriş. İstanbul: Özüpek Matbaası 2. ABİSEL, N, (1978). "Türk Sinemasının İşleyişi ve Sorunları". Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi, Ankara. 3. DÖNMEZ, Y, E, (2017). "Yeşilçam Filmlerinde Türk Sanat Müziği Makamları ve Etkileri". Ankara: Gece Yayınları. 4. DÖNMEZ, Y, E, "1968-1978 Yılları Arasında Yeşilçam Filmlerinde Kullanılan Türk Müziklerinin Makamsal ve Yapısal Açılardan İncelenmesi". İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Malatya. 5. Erdoğan, İ. (2002). İletişimi Anlamak. Ankara: Erk yayınları. 6. ERDOĞAN, İ- SOLMAZ, P, B, (2005). " Sinema ve Müzik" Ankara: Erk Yayınları. 7. ERKSAN, M, (1996). "Sinemanın 100. Yılı". Der: S.M. Dinçer, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Ankara: Doruk Yayınları. 8. İMİK, Ü, (2014). "Medya ve Müzik". Ankara: Gece Yayınları. 9. KIREL, S, (2005). "Yeşilçam Öykü Sineması". İstanbul: Babil Yayınları. 10. ONARAN, A, Ş, (1994). "Türk Sineması"(Cilt 1).İstanbul: Kitle Yayınları. 11. ŞENER, E, (1970). "Yeşilçam ve Türk Sineması". İstanbul: Kamera Yayınları. 12. Peynircioğlu,Z. F. (1996). Müzikte Algılama ve Bellek. Türk Psikoloji Dergisi, 11(36), 25-36. . 13. Uçan, A. (1994). Müzik Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. 14. Uçan, A. (2000). Türk Müzik Kültürü, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları İnternet Kaynakları: 15. Gülen Gözler https://youtu.be/gkvdYmkczPY (Erişim: 12.05.2018) 16. Hababam Sınıfı https://youtu.be/hf2-8MRPGu8 (Erişim: 12.05.2018) 17. Hayat Sevince Güzel https://youtu.be/IozQHPx2Lk0 (Erişim: 12.05.2018) 18. Mavi Boncuk https://youtu.be/0aPemUexAk4 (Erişim: 12.05.2018) 19. Neşeli Günler https://youtu.be/FQ_7cabWOv0 (Erişim: 12.05.2018) 20. Ne Olacak Şimdi? https://youtu.be/nz9Z7Et_bbk (Erişim: 12.05.2018) 21. Oh Olsun https://youtu.be/HBRD_HbCwHE (Erişim: 12.05.2018) 22. Süt Kardeşler https://youtu.be/KRy20M7uQM4 (Erişim: 12.05.2018) 23. Şaban Oğlu şaban https://youtu.be/ZDoLID8feBU (Erişim: 12.05.2018) 24. Tosun Paşa https://youtu.be/guqpuNWQDhc (Erişim: 12.05.2018)

YEŞİLÇAM FİLM MÜZİKLERİNDEKİ METRONOM HIZI DEĞİŞİKLİKLERİNİN İZLER KİTLE ÜZERİNDE MEYDANA GETİREBİLECEĞİ ALGISAL FARKLILIKLAR

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 7 - 10, 26.12.2018
https://doi.org/10.22252/ijca.528475

Öz

Bu araştırma, Yeşilçam film müziklerdeki
metronom hızı değişkenin izler kitle üzerinde meydana getirebileceği algısal
farklılıkları saptayarak dinleyici üzerindeki etkilerini ortaya koyabilmeyi
hedeflemektedir. Araştırma, betimsel bir özellik sergilemekte olup, durum tespiti yapabilmek amacıyla
içerik analizine yönelik bir yaklaşım ile incelenmiştir. Yeşilçam
filmlerinde ana tema ezgilerinde metronom hızı değişikliğine sahip olan
filmler; anket yoluyla farklı yaş, cins, eğitim seviyesi, sosyo-kültürel yaşam
düzeyindeki izleyicilerin beğenisine sunulmuş ve bu filmlerde yer alan
müziklerin metronom hızı değişikliklerine yönelik sorulara cevap aranmıştır. Daha sonrasında elde edilen veriler, görsel
grafiklere dönüştürülmüştür. Araştırmada elde edilen sonuçlardan bazıları
sıralanacak olursa; Yeşilçam film
müziklerinin; duygu ve düşüncelerimizin aktarımında önemli bir ifade biçimi
olduğu, düşük metronom hızında kullanılan ana tema ezgilerinin eserlerin
izleyiciler üzerinde daha negatif ve hüzünlü bir etki oluşturabildiği, buna
karşın metronom hızının yüksek olduğu ana tema eserlerinde ise bireyin daha
pozitif ve neşeli bir ruh haline kavuşabileceği ilk aklımıza gelenlerden
birkaçı olacaktır.

Kaynakça

  • 1. Arısoy, N. (1968). Yeni Psikolojiye Giriş. İstanbul: Özüpek Matbaası 2. ABİSEL, N, (1978). "Türk Sinemasının İşleyişi ve Sorunları". Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi, Ankara. 3. DÖNMEZ, Y, E, (2017). "Yeşilçam Filmlerinde Türk Sanat Müziği Makamları ve Etkileri". Ankara: Gece Yayınları. 4. DÖNMEZ, Y, E, "1968-1978 Yılları Arasında Yeşilçam Filmlerinde Kullanılan Türk Müziklerinin Makamsal ve Yapısal Açılardan İncelenmesi". İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Malatya. 5. Erdoğan, İ. (2002). İletişimi Anlamak. Ankara: Erk yayınları. 6. ERDOĞAN, İ- SOLMAZ, P, B, (2005). " Sinema ve Müzik" Ankara: Erk Yayınları. 7. ERKSAN, M, (1996). "Sinemanın 100. Yılı". Der: S.M. Dinçer, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Ankara: Doruk Yayınları. 8. İMİK, Ü, (2014). "Medya ve Müzik". Ankara: Gece Yayınları. 9. KIREL, S, (2005). "Yeşilçam Öykü Sineması". İstanbul: Babil Yayınları. 10. ONARAN, A, Ş, (1994). "Türk Sineması"(Cilt 1).İstanbul: Kitle Yayınları. 11. ŞENER, E, (1970). "Yeşilçam ve Türk Sineması". İstanbul: Kamera Yayınları. 12. Peynircioğlu,Z. F. (1996). Müzikte Algılama ve Bellek. Türk Psikoloji Dergisi, 11(36), 25-36. . 13. Uçan, A. (1994). Müzik Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. 14. Uçan, A. (2000). Türk Müzik Kültürü, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları İnternet Kaynakları: 15. Gülen Gözler https://youtu.be/gkvdYmkczPY (Erişim: 12.05.2018) 16. Hababam Sınıfı https://youtu.be/hf2-8MRPGu8 (Erişim: 12.05.2018) 17. Hayat Sevince Güzel https://youtu.be/IozQHPx2Lk0 (Erişim: 12.05.2018) 18. Mavi Boncuk https://youtu.be/0aPemUexAk4 (Erişim: 12.05.2018) 19. Neşeli Günler https://youtu.be/FQ_7cabWOv0 (Erişim: 12.05.2018) 20. Ne Olacak Şimdi? https://youtu.be/nz9Z7Et_bbk (Erişim: 12.05.2018) 21. Oh Olsun https://youtu.be/HBRD_HbCwHE (Erişim: 12.05.2018) 22. Süt Kardeşler https://youtu.be/KRy20M7uQM4 (Erişim: 12.05.2018) 23. Şaban Oğlu şaban https://youtu.be/ZDoLID8feBU (Erişim: 12.05.2018) 24. Tosun Paşa https://youtu.be/guqpuNWQDhc (Erişim: 12.05.2018)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yağmur Eylül Dönmez

Ünal İmik

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dönmez, Y. E., & İmik, Ü. (2018). YEŞİLÇAM FİLM MÜZİKLERİNDEKİ METRONOM HIZI DEĞİŞİKLİKLERİNİN İZLER KİTLE ÜZERİNDE MEYDANA GETİREBİLECEĞİ ALGISAL FARKLILIKLAR. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 4(2), 7-10. https://doi.org/10.22252/ijca.528475