Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Peter Wollen’in Karşı Sinema Kavramı

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 72 - 87, 19.12.2017

Öz

Bu çalışmada Peter Wollen tarafından ortaya atılan karşı sinema kavramı ele alınmıştır. Söz konusu kavramı detaylandırmadan evvel ana akım sinemanın genel özellikleri üzerinde durulmuş ve daha sonra konvansiyonel film yapım pratiklerinden uzaklaşan çağdaş sinemaya yer verilmiştir. Bu birbirinden oldukça farklı iki sinema anlayışının ardından nihai olarak karşı sinema kavramı ve bu kavramın işaret ettiği temel sinemasal nitelikler masaya yatırılmıştır.

Kaynakça

  • Aristo: Poetika, çev. İsmail Tunalı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2012.
  • Biryıldız, Esra: Sinemada Akımlar, Beta Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Büker, Seçil: Sinema Dili Üzerine Yazılar, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 1985.
  • Chion, Michael: Bir Senaryo Yazmak, çev. Nedret Tanyolaç Öztokat, Agora Kitaplığı, İstanbul, 2003.
  • Comolli, Jean Luc ve Narboni, Jean: Sinema, İdeoloji, Eleştiri, çev. Mustafa Temiztaş, Sinema: Tarih, Kuram, Eleştiri içinde, ed. Seçil Büker, Y. Gürhan Topçu, Kırmızı Kedi Yayınevi, İstanbul, 2010.
  • Deleuze, Gilles: Sinema I - Hareket-İmge, çev. Soner Özdemir, Norgunk Yayıncılık, İstanbul, 2014.
  • Gürkan, Hasan: Karşı Sinema, Es Yayınları, İstanbul, 2015.
  • Hayward, Susan: Key Concepts In Cinema Studies, Routhledge, Londra ve New York, 1996.
  • Johnston, Claire: Karşı Sinema Olarak Kadın Sineması, çev. A. Aygün Atalay, Sinema, İdeoloji, Politika: Büyüleyen Faşizm ve Diğer Yazılar içinde, der. Burak Bakır, Sali Saliji, Yörükhan Ünal, Nirengi Kitap, İstanbul, 2008.
  • Jones, David Martin: Sinemada Hareket İmgeler, Zaman İmgeler ve Melez İmgeler, Yeni Bir Bakışla Deleuze içinde, yaz. Damian Sutton ve David Martin Jones, Çev: Murat Özbank ve Yetkin Başkavak, Kolektif Kitap, İstanbul, 2013.
  • Kablamacı, A. Deniz Morva: Bir Ustabaşının Şahsi Davası: Oh Olsun Filmi Bağlamında Popüler Aile Filmlerinde İşçi Sınıfının Temsili, Sınıf İlişkileri: Sureti Soldurulmuş Bir Resim mi?, Yay. Haz.: M. Nedim Süalp, Aslı Güneş ve Z. T. Akbal Süalp, Bağlam Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Kaliç, Sabri: Deneysel Sinemanın Kısa Tarihi, Hil Yayınları, İstanbul, 1992.
  • Karaduman, Sibel: Modernizmden Postmodernizme Kimliğin Yapısal Dönüşümü, Journal Of Yaşar University 17/5 içinde, İstanbul, 2010.
  • Kay, Karin: Gecenin Kızkardeşleri, çev. Ertan Yılmaz, Sinema, İdeoloji, Politika: Büyüleyen Faşizm ve Diğer Yazılar içinde, der. Burak Bakır, Sali Saliji, Yörükhan Ünal Nirengi Kitap, İstanbul, 2008.
  • Marcuse, Herbert: Tek Boyutlu İnsan, çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi, İstanbul, 1997.
  • Oluk, Ayşen: Klasik Anlatı Sineması, Hayalet Kitap, İstanbul, 2008.
  • Öğüt, Hande: Kadın Filmleri ve Feminist Karşı Sinema, Cogito 3 Aylık Düşünce Dergisi: Feminizm sayı: 58 içinde, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Ryan, Michael ve Kellner, Douglas: Politik Kamera: Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası, çev. Elif Özsayar, 2.bs, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Süalp, Tül Akbal: Hacimde İlmek Atmak: Marksizm ve Sinema, Sinema Arştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar içinde, der. Murat İri, Derin Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Süzen, İ. Rana: Dijital Evrende Mimesisi Yeniden Düşünmek; Avatar Filmi, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Volume: 2 Issue: 2, 2012.
  • Timisi, Nilüfer: Sinemaya Feminist Müdahale: Laura Mulvey’de Psikanalitik Seyirciden Teknolojik Seyirciye, Sinema Arştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar içinde, der. Murat İri, Derin Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Vertov, Dziga. Sine-Göz, çev. Ahmet Ergenç, Agora Kitaplığı, İstanbul, 2007. Wollen, Peter: Godard ve Karşı Sinema, İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Çalışmaları Dergisi içinde, çev. Hasan Gürkan, İstanbul, 2012.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgür İpek

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İpek, Ö. (2017). Peter Wollen’in Karşı Sinema Kavramı. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(2), 72-87.