Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Digital Material Development Recommendation for Turkish Music Instruments: The Case of Kemençe Learning

Yıl 2018, Cilt: 29 Sayı: 1, 109 - 130, 15.06.2018

Öz

The rapid development of technology and the
inevitability of its use has become a necessity for advancements in the
sciences and arts. The possibilities provided by the computer age in education
sciences allow individuals to learn independently with regards to their
teachers. In our rapidly developing world, instrumental methods, published as
fascicules, have gradually shifted their place to technology-based training
methods. By using various educational paths such as CD, VCD, DVD, and Internet
as digital teaching materials, auxiliary resources can be created. In this
study, prepared by taking advantage of digital technology of Turkish music
instrument methods, the adequacy of the individual instrument training applied
in Turkey was examined. Considering the obtained data and impressions, the
development of supplementary materials for kemençe education is suggested to
enable easy and beneficial learning. Therefore to improve kemençe education,
the development of DVDs as a learning material is proposed.

Kaynakça

  • Akçura, Gökhan. Ivır Zıvır Tarihi - II Gramofon Çağı. İstanbul: Om Yayınevi, 2003.
  • Alkan, Cevat. Uzaktan Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 1987.
  • Aydoğdu, Tahir ve Aydoğdu, Gültekin. Kanun Metodu + CD. Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi, 2014.
  • Behar, Cem. Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayınları, 1998.
  • Çilden, Şeyda. “Çalgı Eğitiminde Usta - Çırak Yöntemi.” Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi –İpekyolu Özel Sayısı–, sy. 16 (2016): 2208–2220.
  • Eskioğlu, Itır. “Müzik Eğitiminin Çocuk Gelişimi Üzerindeki Etkileri.” İçinde Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, İnönü Üniversitesi, Malatya Bildiriler Kitabı, (2003): 116–123.
  • Erguner, Süleyman. Ney “Metod” + 2 CD. İstanbul: Erguner Müzik, 2007.
  • Fenmen, Mithat. Müzikçinin El Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 1991.
  • Gerçek, İsmail Hakkı. “Geleneksel Sanat Müziğinde Meşk Sisteminden Notalı Eğitim Sistemine Geçişle İlgili Bazı Düşünceler.” A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, sy. 38 (2016): 151–158.
  • Günüç, Selim, Odabaşı, H. Ferhan ve Kuzu, Abdullah. “Yaşamboyu Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler.” Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 2, (2012): 309–325.
  • Işıktaş, Bilen. “20. Yüzyıl Osmanlı-Türk Müziği İcrasında Metodoloji Meselesi.” İçinde Müzikte Metodoloji ve Müzikle İletişim Uluslararası Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 23. İstanbul Türk Müziği Günleri, (2016): 50–60.
  • Karadağ, Burcu. Meşkte Ney Eğitimi. İstanbul: Pan Yayıncılık, 2017.
  • Karaduman, Halil. Kanun Metodu. İstanbul: Alfa Yayınları, 2012.
  • Kaya, Ahmet. Ney Metodu. İstanbul: Kitabevi Yayınları, 2017.
  • Kaya, Zeki. Uzaktan Eğitim. Ankara: PegemA Yayıncılık, 2002.
  • Kızılkaya, Nezir. “Müzik Sanatının Bilişim Yolculuğu.” içinde Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 753-756. Malatya: İnönü Üniversitesi, 2011.
  • Levendoğlu Öner, Oya. “Osmanlı Dönemi Türk Müziğinden Miras Kalmış Felsefi Temelli Bir Eğitim Geleneğini Yeniden Canlandırmak: Çağdaş Meşk Uygulamaları.” Journal of Human Sciences, sy. 14, (2017): 294–307.
  • McKnight, Patrick, McKnight, Katherine ve Arfstrom, Kari M. A review of flipped learning. Virginia: Flipped Learning Network, 2013.
  • Newby, Timothy J., Stepich, Doanal A., Lehman, James D. ve Russell, James D. Instructional Technology for Teaching and Learning - Designing Instruction, Integrating Computers and Using Media. Ohio: Prentice Hall, 2003.
  • November, Alan ve Mull, Brian. “Flipped Learning: A Response to Five Common Criticisms.” November Learning, (2012): http://novemberlearning.com/resources/articles/flippedlearning-a-response-to-five-common- criticisms-article
  • Özen, Nuray. “Çalgı Eğitiminde Yararlanılan Müzik Eğitimi Yöntemleri.” Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24, sy. 2, (2004): 57–63.
  • Özerbaş, Mehmet Arif. “Açıköğretim Lisesi Televizyon Ders Programlarının Değerlendirilmesi.” Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, 1996.
  • Özgen, Neva. “Klasik Kemençede Eğitim Yöntemleri ve Modern İcra İçin Etütler.” Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, 2006.
  • Raths, David. “Nine Video Tips For A Better Flipped Classroom.” The Education Digest 79, sy. 6, (2014): 15–21.
  • Sever, Gülşah. “Bireysel Çalgı Keman Derslerinde Çevrilmiş Öğrenme Modelinin Uygulanması.” Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, sy. 2, (2014): 27–42.
  • Somuncuoğlu Özerbaş, Demet. “Türkiye ve Dünya’da Uzaktan Eğitim Uygulamaları.” Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, sy. 3, (2005): 86–100.
  • Şenalp, Togay. “1950’lerden Bugüne Türk Makam Müziğinin Değişimi Sözlü Tarih Çalışması.” Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, 2012.
  • Torun, Mutlu. Ud Metodu Görerek - Dinleyerek - 1 + VCD. İstanbul: Bemol Müzik Yayınları, 2013.
  • Torun, Mutlu. Ud Metodu Görerek - Dinleyerek - 2 + DVD. İstanbul: Bemol Müzik Yayınları, 2016.
  • Torun, Mutlu. Ud Metodu Görerek - Dinleyerek - 3 + DVD. İstanbul: Bemol Müzik Yayınları, 2016.
  • Torun, Mutlu. Ud Metodu Görerek - Dinleyerek - 4 + DVD. İstanbul: Bemol Müzik Yayınları, 2012.
  • Ünlü, Cemal. Git Zaman Gel Zaman, Fonograf - Gramofon - Taş Plak. İstanbul: Pan Yayıncılık, 2004.
  • Yahya Kaçar, Gülçin. Ud Metodu + CD. Ankara: Gece Kitaplığı, 2017.
  • Yalçınkaya, Begüm ve Eldemir, Abdurrahim Can. “Bireysel Çalgı Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi.” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10, sy. 21, (2013): 29-36.
  • Yalçınkaya, Begüm. “21. Yüzyılda Müzik Eğitiminde Çalgı Öğrencilerinin Temel Psiko-Motor Alan Davranışları Üzerinde Alexander Tekniğinin Etkisi.” içinde Uluslararası Avrupa’da ve Türk Cumhuriyetleri’nde Müzik Kültürü ve Eğitimi Kongresi (13 - 16 Kasım 2002) Bildirileri, 253–258. Ankara: Gazi Üniversitesi, 2002.

Türk Makam Müziğinin Çalgılarından Kemençenin Öğrenimi İçin Dijital Bir Materyal Geliştirme Önerisi

Yıl 2018, Cilt: 29 Sayı: 1, 109 - 130, 15.06.2018

Öz

Teknolojinin hızla
gelişmesi ve kullanımının kaçınılmazlığı, bilimde ve sanatta ilerlemenin bir
gereği olmuştur. Eğitim biliminde bilgisayar çağının
getirdiği olanaklar, bireylerin öğreticilerinin ışığında kendi kendilerine de
öğrenmelerine imkân tanımaktadır. Hızla gelişen ve değişen dünyamızda
fasiküller halinde yayınlanan çalgı metotları, yerini giderek teknoloji ile beslenmiş̧
eğitim yöntemlerine
bırakmaya başlamıştır. Dijital öğretim materyalleri adı altında yer alan CD,
VCD, DVD, internet gibi çeşitli eğitim
yolları kullanılarak, yardımcı nitelikte kaynaklar oluşturulabilmektedir. Bu çalışmada,
bilişim teknolojilerinden yararlanarak hazırlanmış Türk Makam Müziği çalgı metotlarından hareketle, Türkiye’de bu yol ile
uygulanan bireysel çalgı
eğitiminin yeterlilik düzeyi incelenmiştir. Elde edilen veriler ve izlenimler
ışığında, kemençe
için
kullanımı kolay ve yararlı bir sonuca varılabilecek yardımcı nitelikte bir
materyal geliştirilmesi sorgulanmıştır. Sonuçta,
kemençe
eğitimine katkıda bulunabilecek bir DVD hazırlanabileceği fikrine varılmıştır.

Kaynakça

  • Akçura, Gökhan. Ivır Zıvır Tarihi - II Gramofon Çağı. İstanbul: Om Yayınevi, 2003.
  • Alkan, Cevat. Uzaktan Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 1987.
  • Aydoğdu, Tahir ve Aydoğdu, Gültekin. Kanun Metodu + CD. Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi, 2014.
  • Behar, Cem. Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayınları, 1998.
  • Çilden, Şeyda. “Çalgı Eğitiminde Usta - Çırak Yöntemi.” Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi –İpekyolu Özel Sayısı–, sy. 16 (2016): 2208–2220.
  • Eskioğlu, Itır. “Müzik Eğitiminin Çocuk Gelişimi Üzerindeki Etkileri.” İçinde Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, İnönü Üniversitesi, Malatya Bildiriler Kitabı, (2003): 116–123.
  • Erguner, Süleyman. Ney “Metod” + 2 CD. İstanbul: Erguner Müzik, 2007.
  • Fenmen, Mithat. Müzikçinin El Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 1991.
  • Gerçek, İsmail Hakkı. “Geleneksel Sanat Müziğinde Meşk Sisteminden Notalı Eğitim Sistemine Geçişle İlgili Bazı Düşünceler.” A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, sy. 38 (2016): 151–158.
  • Günüç, Selim, Odabaşı, H. Ferhan ve Kuzu, Abdullah. “Yaşamboyu Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler.” Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 2, (2012): 309–325.
  • Işıktaş, Bilen. “20. Yüzyıl Osmanlı-Türk Müziği İcrasında Metodoloji Meselesi.” İçinde Müzikte Metodoloji ve Müzikle İletişim Uluslararası Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 23. İstanbul Türk Müziği Günleri, (2016): 50–60.
  • Karadağ, Burcu. Meşkte Ney Eğitimi. İstanbul: Pan Yayıncılık, 2017.
  • Karaduman, Halil. Kanun Metodu. İstanbul: Alfa Yayınları, 2012.
  • Kaya, Ahmet. Ney Metodu. İstanbul: Kitabevi Yayınları, 2017.
  • Kaya, Zeki. Uzaktan Eğitim. Ankara: PegemA Yayıncılık, 2002.
  • Kızılkaya, Nezir. “Müzik Sanatının Bilişim Yolculuğu.” içinde Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 753-756. Malatya: İnönü Üniversitesi, 2011.
  • Levendoğlu Öner, Oya. “Osmanlı Dönemi Türk Müziğinden Miras Kalmış Felsefi Temelli Bir Eğitim Geleneğini Yeniden Canlandırmak: Çağdaş Meşk Uygulamaları.” Journal of Human Sciences, sy. 14, (2017): 294–307.
  • McKnight, Patrick, McKnight, Katherine ve Arfstrom, Kari M. A review of flipped learning. Virginia: Flipped Learning Network, 2013.
  • Newby, Timothy J., Stepich, Doanal A., Lehman, James D. ve Russell, James D. Instructional Technology for Teaching and Learning - Designing Instruction, Integrating Computers and Using Media. Ohio: Prentice Hall, 2003.
  • November, Alan ve Mull, Brian. “Flipped Learning: A Response to Five Common Criticisms.” November Learning, (2012): http://novemberlearning.com/resources/articles/flippedlearning-a-response-to-five-common- criticisms-article
  • Özen, Nuray. “Çalgı Eğitiminde Yararlanılan Müzik Eğitimi Yöntemleri.” Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24, sy. 2, (2004): 57–63.
  • Özerbaş, Mehmet Arif. “Açıköğretim Lisesi Televizyon Ders Programlarının Değerlendirilmesi.” Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, 1996.
  • Özgen, Neva. “Klasik Kemençede Eğitim Yöntemleri ve Modern İcra İçin Etütler.” Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, 2006.
  • Raths, David. “Nine Video Tips For A Better Flipped Classroom.” The Education Digest 79, sy. 6, (2014): 15–21.
  • Sever, Gülşah. “Bireysel Çalgı Keman Derslerinde Çevrilmiş Öğrenme Modelinin Uygulanması.” Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, sy. 2, (2014): 27–42.
  • Somuncuoğlu Özerbaş, Demet. “Türkiye ve Dünya’da Uzaktan Eğitim Uygulamaları.” Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, sy. 3, (2005): 86–100.
  • Şenalp, Togay. “1950’lerden Bugüne Türk Makam Müziğinin Değişimi Sözlü Tarih Çalışması.” Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, 2012.
  • Torun, Mutlu. Ud Metodu Görerek - Dinleyerek - 1 + VCD. İstanbul: Bemol Müzik Yayınları, 2013.
  • Torun, Mutlu. Ud Metodu Görerek - Dinleyerek - 2 + DVD. İstanbul: Bemol Müzik Yayınları, 2016.
  • Torun, Mutlu. Ud Metodu Görerek - Dinleyerek - 3 + DVD. İstanbul: Bemol Müzik Yayınları, 2016.
  • Torun, Mutlu. Ud Metodu Görerek - Dinleyerek - 4 + DVD. İstanbul: Bemol Müzik Yayınları, 2012.
  • Ünlü, Cemal. Git Zaman Gel Zaman, Fonograf - Gramofon - Taş Plak. İstanbul: Pan Yayıncılık, 2004.
  • Yahya Kaçar, Gülçin. Ud Metodu + CD. Ankara: Gece Kitaplığı, 2017.
  • Yalçınkaya, Begüm ve Eldemir, Abdurrahim Can. “Bireysel Çalgı Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi.” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10, sy. 21, (2013): 29-36.
  • Yalçınkaya, Begüm. “21. Yüzyılda Müzik Eğitiminde Çalgı Öğrencilerinin Temel Psiko-Motor Alan Davranışları Üzerinde Alexander Tekniğinin Etkisi.” içinde Uluslararası Avrupa’da ve Türk Cumhuriyetleri’nde Müzik Kültürü ve Eğitimi Kongresi (13 - 16 Kasım 2002) Bildirileri, 253–258. Ankara: Gazi Üniversitesi, 2002.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslıhan Eruzun Özel Bu kişi benim 0000-0003-2909-172X

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Eruzun Özel, A. (2018). Türk Makam Müziğinin Çalgılarından Kemençenin Öğrenimi İçin Dijital Bir Materyal Geliştirme Önerisi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, 29(1), 109-130.
AMA Eruzun Özel A. Türk Makam Müziğinin Çalgılarından Kemençenin Öğrenimi İçin Dijital Bir Materyal Geliştirme Önerisi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology. Haziran 2018;29(1):109-130.
Chicago Eruzun Özel, Aslıhan. “Türk Makam Müziğinin Çalgılarından Kemençenin Öğrenimi İçin Dijital Bir Materyal Geliştirme Önerisi”. Journal of Istanbul University Faculty of Theology 29, sy. 1 (Haziran 2018): 109-30.
EndNote Eruzun Özel A (01 Haziran 2018) Türk Makam Müziğinin Çalgılarından Kemençenin Öğrenimi İçin Dijital Bir Materyal Geliştirme Önerisi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology 29 1 109–130.
IEEE A. Eruzun Özel, “Türk Makam Müziğinin Çalgılarından Kemençenin Öğrenimi İçin Dijital Bir Materyal Geliştirme Önerisi”, Journal of Istanbul University Faculty of Theology, c. 29, sy. 1, ss. 109–130, 2018.
ISNAD Eruzun Özel, Aslıhan. “Türk Makam Müziğinin Çalgılarından Kemençenin Öğrenimi İçin Dijital Bir Materyal Geliştirme Önerisi”. Journal of Istanbul University Faculty of Theology 29/1 (Haziran 2018), 109-130.
JAMA Eruzun Özel A. Türk Makam Müziğinin Çalgılarından Kemençenin Öğrenimi İçin Dijital Bir Materyal Geliştirme Önerisi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology. 2018;29:109–130.
MLA Eruzun Özel, Aslıhan. “Türk Makam Müziğinin Çalgılarından Kemençenin Öğrenimi İçin Dijital Bir Materyal Geliştirme Önerisi”. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, c. 29, sy. 1, 2018, ss. 109-30.
Vancouver Eruzun Özel A. Türk Makam Müziğinin Çalgılarından Kemençenin Öğrenimi İçin Dijital Bir Materyal Geliştirme Önerisi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology. 2018;29(1):109-30.