Year 2019, Volume 6, Issue 1, Pages 25 - 36 2019-01-04

TABLO ESER SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL BOYUTU, SAHTECİLİKLER, TÜRKİYE’DE ESER İNCELEME VE YENİLİKLER
TABLO ESER SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL BOYUTU,SAHTECİLİKLER, TÜRKİYE’DE ESER İNCELEME VE YENİLİKLER

ABBAS KETİZMEN [1]

43 226

Ekonomik yönüyle risk ortamlarında dahi önemli bir yatırım aracı olarak kabul gören tablo eser sahibi olmak veya bir başka anlatımla koleksiyonerlik, toplumda prestij yönüyle önemli bir varlık göstergesi haline gelmiştir. 15. ve 16. yüzyıllarda Floransa’da başlayan bu ilgi odağı, bu gün dünyada önemli bir sanat piyasasını oluşmuştur.

Sanat piyasasının günümüzdeki ekonomik boyutunun 2016 yılı için 56.6 milyar dolar seviyesinde gerçekleştiği Forbes raporlarında açıklanmıştır.

Türkiye’deki pazar boyunun ise 2017 yılı için 69 milyon TL ciroya ulaştığı yine aynı raporda açıklanmıştır. Bu rakamlar Türk resim sanatı piyasasının ekonomik boyutlarının ölçeği bakımından önemlidir.

Sanat piyasasına olan ilginin düzeyi yatırımcı yönüyle ele alındığında sektörün risk unsurları vardır. Bu risk ise, yatırımcı ve koleksiyonerler için en büyük sorun olan tablo sahteciliğidir.

Resim piyasasında alıcının karşılaştığı en büyük sorun, satın alacağı tablonun öncelikli olarak orijinal olup olmadığı ve değer tespitinde karşılaştığı  risktir.

Bu makalede, tablo resim sektörünün bu günkü ekonomik  boyutu, yaşadığı sorunlar, sanat eseri sahtecilikleri, tablo inceleme yöntemleri, Türkiye’deki durum, eksper sorunu ve  tablo eser incelemede güncel gelişmeler üzerine yapılan araştırma özetlenmiştir.

Ayrıca eser güvenliği için dünyada az sayıda geliştirilen yeni teknolojiler değerlendirilmiş, Türkiye’de Gazi Teknopark, Ar-Ge projesi olarak geliştirilen, incelemeli patentin kullanıldığı “Kriptometrik Sanat Eseri Künyesi”nin güvenlik seviyesi incelenmiştir.

Ekonomik yönüyle risk ortamlarında dahi önemli bir yatırım aracı olarak kabul gören tablo eser sahibi olmak veya bir başka anlatımla koleksiyonerlik, toplumda prestij yönüyle önemli bir varlık göstergesi haline gelmiştir. 15. ve 16. yüzyıllarda Floransa’da başlayan bu ilgi odağı, bu gün dünyada önemli bir sanat piyasasını oluşmuştur.

Sanat piyasasının günümüzdeki ekonomik boyutunun 2016 yılı için 56.6 milyar dolar seviyesinde gerçekleştiği Forbes raporlarında açıklanmıştır.

Türkiye’deki pazar boyunun ise 2017 yılı için 69 milyon TL ciroya ulaştığı yine aynı raporda açıklanmıştır. Bu rakamlar Türk resim sanatı piyasasının ekonomik boyutlarının ölçeği bakımından önemlidir.

Sanat piyasasına olan ilginin düzeyi yatırımcı yönüyle ele alındığında sektörün risk unsurları vardır. Bu risk ise, yatırımcı ve koleksiyonerler için en büyük sorun olan tablo sahteciliğidir.

Resim piyasasında alıcının karşılaştığı en büyük sorun, satın alacağı tablonun öncelikli olarak orijinal olup olmadığı ve değer tespitinde karşılaştığı  risktir.

Bu makalede, tablo resim sektörünün bu günkü ekonomik  boyutu, yaşadığı sorunlar, sanat eseri sahtecilikleri, tablo inceleme yöntemleri, Türkiye’deki durum, eksper sorunu ve  tablo eser incelemede güncel gelişmeler üzerine yapılan araştırma özetlenmiştir.

Ayrıca eser güvenliği için dünyada az sayıda geliştirilen yeni teknolojiler değerlendirilmiş, Türkiye’de Gazi Teknopark, Ar-Ge projesi olarak geliştirilen, incelemeli patentin kullanıldığı “Kriptometrik Sanat Eseri Künyesi”nin güvenlik seviyesi incelenmiştir.

  • 1. ARTUN, A. Sanat Piyasası ve Sanatın Özerkliği, Skop Dergi.Sayı 9. (2015).
  • 2. KETİZMEN,A. “Tablo ve Resim Sahteciliğinde Eser İncelemesi ve Sanatçı İmzasının Önemi” VI. Uluslararası Berlin Sanat ve Sanat Eğitimi Sempozyumu, Kasım, 2017
  • 3. KRAEUSSL, R. ve LOGHER, R. ‘’Emerging Art Markets’’, Emerging Markets Review, Vol. 11, p. 301-318, (2010)
  • 4. MAMARBAHCI, R, D, M. ve FAVATO, G. (2008). “Art as an Alternative Investment Asset”. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1112630, Erişim Tarihi: 22.02.2014.
  • 5. ŞENOCAK Dr Kemal, “Sanat Eserlerinin Sigortalanmasında Ortaya Çıkan Bazı Hukuki Meseler,”Ankara, 2001/4,ankarabarosu.org.tr/siteler/ankarabarosu/frmmakale/2001-4/5.pdf (16.03.2018).
  • 6. TAŞ, B. {Editör), " Kaç İnsan Yaşadım” İnsancıl Yayınları, s. 112-115, İstanbul, 2018
  • 7. ÜLKER DEMİREL, E. "Finansal Bir Yatırım Aracı Olarak Sanat ve Türk Sanat Piyasası", International Congress on Economic Researches and Financial Markets, Edirne, Turkey, Mayıs 2017
  • 8. Sahte Tablolar, http://www.hurriyet.com.tr/sahte-tablolar-22505736, Aralık 2018
  • 9. https://www.webtekno.com/sahte-sanat-eserlerini-tespit-edebilen-uygulama-oneprove-h54243.html, Kasım, 2018
  • 10. https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-art-market-hit-637-billion-2017-key-takeaways-art-basel-report
  • 11. http://www.hurriyet.com.tr/bir-sanat-dali-olarak-sahtekarlik-40513727, Kasım, 2018
  • 12. http://koleksiyonerim.blogspot.com.tr/2012/11/tablom-orjinal-mi-sahte-mi.html, Kasım, 2018
  • 13. https://www.herkesebilimteknoloji.com/yazarhp/sanat sahteciligine-yapay-zeka-cozumu Kasım, 2018
  • 14. http://www.biyomuhendislik.com/sanata-biyomuhendislik-imzasi/, Kasım, 2018
  • 15. http://www.artfulliving.com.tr/sanat/art-basel-hong-konga-dair-bilmeniz-gerekenler-i-11334, Kasım, 2018
Primary Language tr
Journal Section Makaleler
Authors

Author: ABBAS KETİZMEN (Primary Author)
Institution: GAZİ ÜNİVERSİTESİ, GAZİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
Country: Turkey


Bibtex @other { jobaf505206, journal = {Journal of Banking and Financial Research}, issn = {2148-4090}, eissn = {2148-4090}, address = {Gazi University}, year = {2019}, volume = {6}, pages = {25 - 36}, doi = {}, title = {TABLO ESER SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL BOYUTU,SAHTECİLİKLER, TÜRKİYE’DE ESER İNCELEME VE YENİLİKLER}, key = {cite}, author = {KETİZMEN, ABBAS} }
APA KETİZMEN, A . (2019). TABLO ESER SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL BOYUTU,SAHTECİLİKLER, TÜRKİYE’DE ESER İNCELEME VE YENİLİKLER. Journal of Banking and Financial Research, 6 (1), 25-36. Retrieved from http://dergipark.org.tr/jobaf/issue/42229/505206
MLA KETİZMEN, A . "TABLO ESER SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL BOYUTU,SAHTECİLİKLER, TÜRKİYE’DE ESER İNCELEME VE YENİLİKLER". Journal of Banking and Financial Research 6 (2019): 25-36 <http://dergipark.org.tr/jobaf/issue/42229/505206>
Chicago KETİZMEN, A . "TABLO ESER SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL BOYUTU,SAHTECİLİKLER, TÜRKİYE’DE ESER İNCELEME VE YENİLİKLER". Journal of Banking and Financial Research 6 (2019): 25-36
RIS TY - JOUR T1 - TABLO ESER SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL BOYUTU,SAHTECİLİKLER, TÜRKİYE’DE ESER İNCELEME VE YENİLİKLER AU - ABBAS KETİZMEN Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Journal of Banking and Financial Research JF - Journal JO - JOR SP - 25 EP - 36 VL - 6 IS - 1 SN - 2148-4090-2148-4090 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Journal of Banking and Financial Research TABLO ESER SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL BOYUTU,SAHTECİLİKLER, TÜRKİYE’DE ESER İNCELEME VE YENİLİKLER %A ABBAS KETİZMEN %T TABLO ESER SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL BOYUTU,SAHTECİLİKLER, TÜRKİYE’DE ESER İNCELEME VE YENİLİKLER %D 2019 %J Journal of Banking and Financial Research %P 2148-4090-2148-4090 %V 6 %N 1 %R %U
ISNAD KETİZMEN, ABBAS . "TABLO ESER SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL BOYUTU,SAHTECİLİKLER, TÜRKİYE’DE ESER İNCELEME VE YENİLİKLER". Journal of Banking and Financial Research 6 / 1 (January 2019): 25-36.