Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Ağlarda Gerçeklik Algısını Etkileyen Değişkenlerin CAID Analiziyle İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 74 - 87, 30.12.2018

Öz

Günlük
hayatta yaşamın bir parçası haline gelmiş olan sosyal ağlar bireylere ve
toplumlara olumlu ya da olumsuz biçimlerde etki edebilmektedir. Bugün dizüstü
bilgisayarlarından sonra hayatlarımıza giren tablet ve akıllı telefon
ayrıcalıklarıyla fatura ödeme, kitap okuma, alışveriş yapma gibi rutin işler
internet aracılığıyla mümkün hale gelmiştir. İnsanlar artık mağazalarda ya da
butiklerde uzun süre harcayarak giderdikleri ihtiyaçları artık internetle evde,
arabada, yolda, piknikte ve işyeri gibi yerlerde tek bir tuşla
halledebilmektedirler. Kimi zaman internet kullanımı, tercihten öte bir
zorunluluk haline gelmiştir. Sosyal ağların bireylere olan etkilerini
belirlemeye dönük çalışmaların son dönemlerde yoğunlaştığı ve çeşitlendiği
görülmektedir. 21. Yüzyılın yeni sosyal çevresi olarak ortaya çıkan sosyal
ağlar birey için aynı zamanda yeni bir algı oluşturmaktadır. Bu bağlamda
bireylerin sosyal ağdaki gerçeklik algısını incelemek bu çalışmanın amacını
oluşturmaktadır. Nicel bir çalışma olan bu araştırma genel tarama modelindedir.
Çalışmanın evrenini, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesindeki lisans öğrencileri
oluşturmaktadır. Çalışmada amaçlı örneklem kullanılmıştır. Çalışmanın
örneklemi, 2660 öğrenciden oluşmuştur. Çalışmanın değişkenleri Caid analiziyle
çözümlenmiştir.  Çalışma sonucunda,
bağımlı değişken olan öğrencilerin sosyal ağdaki gerçeklik algısının, bağımsız
değişkenlerden (sosyal ağda kızgınlıklarını duygularını ifade etme, sosyal
ağdaki haberlerin inandırıcılığı, sosyal ağda kendileriyle ilgili paylaşım yapmaları,
sosyal ağda başka 
insanların
yaptığı paylaşımları inandırıcılığı, sosyal ağın faydalı olup olmadığına
yönelik) anlamlı bir şekilde etkilendiği bulunmuştur.

Kaynakça

  • Arkonaç, S.A. (2012). Sosyal psikolojide insanları anlamak deneysel ve eleştirel yaklaşımlar (2.Basım). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bavelier, D., Green, C. S. & Dye, W. M. G. (2010). Children wired: For better and worse. Neuron, 67, 692-701.
  • Buluş, M. (1997). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 82-90.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K., E., Akgün, E., Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cacioppo, J. T., Fowler, J. H. & Christakis, N. A. (2009). Alone in crowd: The structure and spread of loneliness in a large social network. Journal of Personality and Psychology, 97(6) 977-991.
  • Ceyhan, A. A. (2011). University students’ problematic internet use and communication skills according to the internet use purposes. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 69-77.
  • Charlton, J. P. & Danforth, IDW (2007). Distinguishing addiction and high engagement in the context of online game playing. Computers in Human Behavior, 23(3), 1531-1548.
  • Greenfield, S. (2012). How digital culture is rewiring our brains. Web: ci2012.com.au.
  • Gorry, A. (2009). Empathy in the virtual world. Chronicle og Higher Education, 56, B10-B12.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kim, J. & Lee, J-E. R. (2011). The Facebook paths to happiness: Effects of the number of Facebook frineds and self-presentation on subjective well-being. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(6), 359-364.
  • King, H. S. (2009). The Development and initial validation of the empathy scale for social workers: The ESSW. The University of Georgia: Unpublished dissertation.
  • Mckay, M., Davis, M. ve Fanning, P. (2010). İletişim becerileri (Çev. Özgür Gelbal). Ankara: HYB Yayıncılık.
  • Naughton, J. (2013). The NSA has us snared in its trap -and there’s no way out. The Guardian.
  • Oğuzlar, A. (2004). CART analizi ile hane halkı işgücü anketi sonuçlarının özetlenmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(3-4), 79-90.
  • Sacks, M. A. & Graves, N. (2012). How many “friends” do you need? Teaching students how to network using social media. Business Communication Quarterly, 75(1), 80-88.
  • Sanders, C. E., Field, T. M., Diego, M. & Kaplan, M. (2000). The relationship of internet use to depression and social isolation among adolescents. Adolescence, 35(138), 237-242.
  • Slany, M. (2010). Does the practise of imagining create more empathetic people or conversely does practising non face-to-face communication make one less empathetic?. The International Journal of the Book, 7(3), 69-76.
  • Sprecher, S. (2010). The influence of social networks on romantic relationships: Through the lens of the social network. Personal Relationships, 18, 630 644.
  • Riggio, R. E. (2014). Endüstri ve örgüt psikolojisine giriş (6. Basım) (Çev., Belkıs Özkara). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yee, N. (2007). The proteus effect: Behavioral modification via transformations of digital self representation. Yayımlanmamış doktora tezi, Stanford Üniversitesi, Stanford.
  • Yeşilay. (t.y.) İnternet bağımlılığı. Erişim adresi: https://www.yesilay.org.tr/documents/file/yesilay/kitap/tbm/internet-bagimliligi.pdf
  • Young, K. S. & Rodgers, R. C. (1998). The relationship between depressin and internet addiction. Cyber Psychology and Behavior, 1(1), 25-28.
  • Yuan, K., Qin, W., Wang, G., Zeng, F., Zhao, L., Yang, X. vd. (2011). Microstructure abnormalities in adolescents with internet addiction disorder. Plosone, 6(6), 1-8.
  • Wandel, T. L. (2009). Online empathy: Communicating via Facebook to bareaved college students. Journal of New Communications Research, 4(2), 42-53.
  • Wilcox, K. & Stephen, A. T. (2013). Are close friends enemy? Online social networks, self- esteem, and self-control. Journal of Consumer Research, 40, 90-103.

An Investigation by CAID Analysis of Variables That Affect of Reality Perception in Social Networks

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 74 - 87, 30.12.2018

Öz

Social networks, which have become part of everyday
life, can affect individuals and societies in positive or negative ways. Today,
with the privileges of tablet and smartphone entering our lives after laptops,
routine jobs such as paying bills, reading books and making shopping have
become possible through the internet. People now spend a long time in stores or
boutiques and the needs they go on the internet at home, in the car, on the
road, picnic and work places can be done with a single button. Sometimes the
use of the Internet has become a necessity beyond preference. It has been
observed that the efforts to determine the effects of social networks on
individuals have intensified and diversified in recent times. The studies
examine the effects of social networking on individuals. Social networks
emerging as the 21st century's new social environment form like a new
perception for the individual. The purpose of this work is to examine the
perception of individuals' reality in the social network. This quantitative
study is the general screening model. The universe of research is the
undergraduate students of Van Yuzuncu Yıl University. In the study, purpose
sample was used. The sample of the study consisted of 2660 students. Variables
of the study were analyzed by Caid analysis. As a result of the study, it was
concluded that the perception of reality in the social network of students,
which is dependent variables is significantly related to the independent
variables (whether they express feelings of anger in the social network,
credibility of the news in the social network, sharing about themselves in the
social network, credibility of sharing by other people in the social network,
found to be affected in some way.

Kaynakça

  • Arkonaç, S.A. (2012). Sosyal psikolojide insanları anlamak deneysel ve eleştirel yaklaşımlar (2.Basım). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bavelier, D., Green, C. S. & Dye, W. M. G. (2010). Children wired: For better and worse. Neuron, 67, 692-701.
  • Buluş, M. (1997). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 82-90.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K., E., Akgün, E., Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cacioppo, J. T., Fowler, J. H. & Christakis, N. A. (2009). Alone in crowd: The structure and spread of loneliness in a large social network. Journal of Personality and Psychology, 97(6) 977-991.
  • Ceyhan, A. A. (2011). University students’ problematic internet use and communication skills according to the internet use purposes. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 69-77.
  • Charlton, J. P. & Danforth, IDW (2007). Distinguishing addiction and high engagement in the context of online game playing. Computers in Human Behavior, 23(3), 1531-1548.
  • Greenfield, S. (2012). How digital culture is rewiring our brains. Web: ci2012.com.au.
  • Gorry, A. (2009). Empathy in the virtual world. Chronicle og Higher Education, 56, B10-B12.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kim, J. & Lee, J-E. R. (2011). The Facebook paths to happiness: Effects of the number of Facebook frineds and self-presentation on subjective well-being. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(6), 359-364.
  • King, H. S. (2009). The Development and initial validation of the empathy scale for social workers: The ESSW. The University of Georgia: Unpublished dissertation.
  • Mckay, M., Davis, M. ve Fanning, P. (2010). İletişim becerileri (Çev. Özgür Gelbal). Ankara: HYB Yayıncılık.
  • Naughton, J. (2013). The NSA has us snared in its trap -and there’s no way out. The Guardian.
  • Oğuzlar, A. (2004). CART analizi ile hane halkı işgücü anketi sonuçlarının özetlenmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(3-4), 79-90.
  • Sacks, M. A. & Graves, N. (2012). How many “friends” do you need? Teaching students how to network using social media. Business Communication Quarterly, 75(1), 80-88.
  • Sanders, C. E., Field, T. M., Diego, M. & Kaplan, M. (2000). The relationship of internet use to depression and social isolation among adolescents. Adolescence, 35(138), 237-242.
  • Slany, M. (2010). Does the practise of imagining create more empathetic people or conversely does practising non face-to-face communication make one less empathetic?. The International Journal of the Book, 7(3), 69-76.
  • Sprecher, S. (2010). The influence of social networks on romantic relationships: Through the lens of the social network. Personal Relationships, 18, 630 644.
  • Riggio, R. E. (2014). Endüstri ve örgüt psikolojisine giriş (6. Basım) (Çev., Belkıs Özkara). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yee, N. (2007). The proteus effect: Behavioral modification via transformations of digital self representation. Yayımlanmamış doktora tezi, Stanford Üniversitesi, Stanford.
  • Yeşilay. (t.y.) İnternet bağımlılığı. Erişim adresi: https://www.yesilay.org.tr/documents/file/yesilay/kitap/tbm/internet-bagimliligi.pdf
  • Young, K. S. & Rodgers, R. C. (1998). The relationship between depressin and internet addiction. Cyber Psychology and Behavior, 1(1), 25-28.
  • Yuan, K., Qin, W., Wang, G., Zeng, F., Zhao, L., Yang, X. vd. (2011). Microstructure abnormalities in adolescents with internet addiction disorder. Plosone, 6(6), 1-8.
  • Wandel, T. L. (2009). Online empathy: Communicating via Facebook to bareaved college students. Journal of New Communications Research, 4(2), 42-53.
  • Wilcox, K. & Stephen, A. T. (2013). Are close friends enemy? Online social networks, self- esteem, and self-control. Journal of Consumer Research, 40, 90-103.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fuat Tanhan

Özlem Çevik

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tanhan, F., & Çevik, Ö. (2018). Sosyal Ağlarda Gerçeklik Algısını Etkileyen Değişkenlerin CAID Analiziyle İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 5(2), 74-87.