Araştırma Makalesi

Analysing studies conducted on responsibility education in Turkey: A meta-synthesis study

865 - 888, 15.03.2020
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.695280

Öz

The aim of this study was to analyse studies conducted on the topic of responsibility education in Turkey up to the present. The research method was structured in two stages. In the first stage, the trends in all studies conducted with regard to responsibility education were determined with descriptive content analysis, and in the second stage, the findings in the studies were synthesised by reinterpretation with meta-synthesis. Criteria for inclusion of studies in the research were that: (1) research related to responsibility education was carried out, (2) the method used was clearly stated, (3) they were articles published in refereed scientific journals or masters/doctoral theses, and (4) the research sample was within the borders of Turkey. Review was carried out with the keyword “sorumluluk” (“responsibility”) on the DergiPark, Google Scholar and Higher Education Council Thesis databases. These studies were analysed using a “Research Information Form” prepared by the researchers. As a result of the analysis, the findings can be summarised as follows: the great majority of the conducted studies are scientific articles and recent studies. They vary in terms of methods used. A large majority are studies in which teachers’ opinions are examined. The studies were grouped into four categories depending on their aims in relation to responsibility education, namely, “studies examining opinions”, “studies in which activities and practices are used in lessons”, “studies on curriculum development”, and “studies examining course books”.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim ilk kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. PhD Thesis. Gazi University Graduate School of Educational Sciences, Ankara. Akgün, E., Yarar, M., & Dinçer, Ç. (2011). Okul öncesi öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıf yönetimi stratejilerinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1-9. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/209753. Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler dersinde “yardımseverlik” değerinin etkinlik temelli öğretimi ve öğrencilerin tutumlarına etkisi. PhD Thesis. Gazi University Graduate School of Educational Sciences, Ankara. Alper, A., & Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8(2), 124-135. Retrieved from http://www.tojet.net/articles/v8i2/8212.pdf Arık, R. S., & Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayınlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. Proceedings of International Congress on Educational Research (pp. 1-16). Antalya: Eğitim Araştırmaları Birliği. Retrieved from http://www.eab.org.tr/eab/ 2009/pdf/488.pdf Aydın, A., Selvitopu, A., & Kaya, M. (2018). Sınıf yönetimi alanındaki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 41-56. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/ article-file/408902 Aydın, S., & Boz, Y. (2012). Fen öğretmen eğitiminde Pedagojik Alan Bilgisi araştırmalarının derlenmesi: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 479-505. Retrieved from http://oldsite.estp.com.tr/pdf/tr/e64199c18390e5ce4d3eb6d2fc0250a026a.pdf Babadoğan, C. (2003). Sorumlu davranış geliştirme stratejileri bağlamında öğrenen sınıf. Milli Eğitim Dergisi, Kış(157). Retrieved from https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_ Dergisi/157/babadogan.htm Bakioğlu, A., & Sılay, N. (2014). Yükseköğretim ve öğretmen yetiştirmede karakter eğitimi. (3rd ed.). Ankara: Nobel. Balcı, A., & Apaydın, Ç. (2009). The state of the Educational Administration Research in Turkey: The case of the Educational Administration in Theory and Practice Journal. Educational Administration: Theory and Practice, 15(59), 325-343. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/108254 Başar, M. (2011). Sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışlarının yönetiminde örtük program (Uşak ili örneği). PhD Thesis. Marmara University Graduate School of Educational Sciences, İstanbul. Başbay, A. (2008). Öğrenenlerin bireysel öğrenme görevleri ile zihinsel becerileri ve bilişsel faaliyet hızları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 33(149), 3-17. Retrieved from http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/ article/view/636/107 Beşdok, D. (2007). Ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarını önleyebilme yeterliklerinin değerlendirilmesi (Kayseri ili örneği). Master's Thesis. Erciyes University Graduate School of Social Sciences, Kayseri. Brannon, D. (2008). Character education: It's a joint responsibility. Kappa Delta Pi Record, 44(2), 62-65. doi: 10.1080/00228958.2008.10516496. Brynildssen, S. (2002). Character education through children's literature. Vtaide: Retrieved from http://www.vtaide.com/ png/ERIC/Char-Ed-Literature.htm Carnell, E. (2005). Understanding and enriching young people's learning: Issues, complexities and challenges. Improving Schools, 8(3), 269-284. doi: 10.1177/1365480205060440. Cevizci, A. (2012). Felsefe sözlüğü (3rd ed.). İstanbul: Say. Cüceloğlu, D. (2001). Savaşçı (32nd ed.). İstanbul: Remzi. Çalık, M., & Sözbilir,, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. doi:10.15390/EB.2014.3412. Çankaya, İ., & Çanakçı, H. (2011). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlarla başa çıkma yolları. Turkish Studies, 6(2), 307-316. doi:10.7827/TurkishStudies.2188. Çiltaş, A. (2012). 2005-2010 yılları arasında Matematik eğitimi alanında Türkiye'de yapılan yüksek lisans ve doktora tez çalışmalarının içerik analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 211-228. doi:10.9761/JASSS_235. Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye'de Matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580. Retrieved from http://oldsite.estp.com.tr/pdf/ tr/92e8bed36e01dfef0855b211ba378b6a30a.pdf Davis, T. M., & Murrell, P. H. (1993). Turning Teaching into Learning: The Role of Student Responsibility in the Collegiate Experience. Washington D.C.: The George Washington University School of Education and Human Development. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/ fulltext/ED372703.pdf Demir, T. (2012). İlköğretim sekizinci sınıf Türkçe ders kitaplarındaki hikaye metinlerinde yer alan değer unsurlarının eşdizimsel örüntülemeler açısından görünümleri. Turkish Studies, 7(2), 1063-1078. Retrieved from http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423933675.pdf Demirel, M., Özmat, D., & Elgün, İ. Ö. (2016). Primary school teachers' perceptions about character education. Educational Research and Reviews, 11(17), 1622-1633. doi:10.5897/ERR2016.2729. Doğru, M., Gençosman, T., Ataalkın, A. N., & Şeker, F. (2012). Fen Bilimleri eğitiminde çalışılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 49-64. Retrieved from https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/138770-20140122143927-4.pdf Draz, M. A. (2004). Sorumluluk (2nd ed.). İstanbul: Kayhan. Ekşi, H., & Katılmış, A. (2011). Karakter eğitimi el kitabı. Ankara: Nobel. Fazlıoğulları, O., & Kurul, N. (2012). Türkiye'deki Eğitim Bilimleri doktora tezlerinin özellikleri. Mehmet Akif Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 43-75. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/ article-file/181393 Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: McGraw Hill. Geçtan, E. (1994). İnsan olmak (14th ed.). İstanbul: Remzi. Germaine, R.W. (2001). Values education influence on elementary students’ self-esteem. PhD Thesis. University of San Diego, San Diego. Giacalone, R. A., & Thompson, K. R. (2006). Business ethics and social responsiblity education: Shifting the worldview. Academiy of Management Learning & Education, 5(3), 266-277. doi:10.5465/amle.2006.22697016. Gosselin, C. (2003). On the learning of responsibility: A conversation between Carol Gilligan and John Dewey. Philosophy of Education, 308-315. Retrieved from http://ojs.ed.uiuc.edu/index.php/pes/ article/view/ 1751/468 Gökçek, T., Babacan, F. Z., Kangal, E., Çakır, N., & Kül, Y. (2013). 2003-2012 yılları arasında Türkiye'de karma araştırma yöntemiyle yapılan eğitim çalışmalarının analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(7), 435-456. doi:10.9761/JASSS1665. Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Educational Technology research trends in Turkey: A content analysis of the 2000-2009 decade. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(1), 191-196. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ EJ978439.pdf Gülbahar, Y., & Alper, A. (2009). Öğretim Teknolojileri alanından yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93-111. Retrieved from http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/1223/13975.pdf Güven, S., & Kılıç, Z. (2017). Hayat Bilgisi dersinde kullanılan öğretim yöntemlerinin etkililiği konusunda yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(2), 200-223. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/385934 Güven, S., Öztürk, A., & Duman, S. N. (2016). Needs analysis of responsibility curriculum for primary school students. Educational Research and Reviews, 11(19), 1831-1840. doi:10.5897/ERR2016.2905. Gynnild, V., Holstad, A., & Myrhaug, D. (2008). Identifying and promoting self-regulated learning in higher education: Roles and responsibilities of student tutors. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 16(2), 147-161. doi:10.1080/13611260801916317. Hayta-Önal, Ş. (2005). Bir sorumluluk eğitim programının lise dokuzuncu sınıf öğrencilerinin sorumluluk düzeylerine etkisi. Master's Thesis. Uludağ University Graduate School of Social Sciences, Bursa. Heenan, J. (2009). A case for teaching objective values. Teaching values: Retrieved from http://www.teachingvalues.com/ valuecasestudy.html Hughes, C. (2001). Developing conceptual literacy in lifelong learning research: A case of responsibility? British Educational Research Journal, 27(5), 601-614. doi:10.1080/0141192012009577 Hunt, B.S. (1981). Effects of values activities on content retention and attitudes of students in junior high social studies classes. PhD Thesis. Arizona State University, Arizona. Işıkoğlu, N. (2005). Eğitimde nitel araştırma. Eğitim Araştırmaları(20), 158-165. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/317519350_Egitimde_nitel_arastirma Kamaruddin, S. A. (2012). Character education and student behavior. Journal of Education and Learning, 6(4), 223-230. Retrieved from http://www.jogjapress.com/index.php/EduLearn/article/view/ 527/pdf Karakuş, C., Kartal, A., & Çağlayan, K. T. (2016). İlkokul öğrencilerine göre sorumluluk. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 1-19. Retrieved from http://dergiler.ankara.edu.tr/ dergiler/40/2128/22017.pdf Kılıç, A., Şahin, Ş., Albayrakoğlu, Ö., & Arseven, Z. (2016). Öğretmen görüşlerine göre öğretmen davranışlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 9(3), 441-460. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/304332 Kropp, E.H. (2006). The effects of a cognitive moral development program on inmates in a correctional educational environment. PhD Thesis, University of Virginia, Virginia. Kurt, A., & Erdoğan, M. (2015). Program değerlendirme araştırmalarının içerik analizi ve eğilimleri: 2004-2013 yılları arası. Eğitim ve Bilim, 40(178), 199-224. doi:10.15390/EB.2015.4167. Kurtdede-Fidan, N. (2009). Öğretmen adayşarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(2), 1-18. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/304122 Lewis, R. (2001). Classroom discipline and student responsibility: The students' view. Teaching and Teacher Education, 17(2001), 307-319. doi:10.1016/S0742-051X(00)00059-7. Lickona, T. (1991). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. New York: Bantam. Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (1, 2 ve 3. Sınıflar). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi: Retrieved from http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=144 Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018a). İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Dersi Öğretim Programı (İlkokul 4. Sınıf). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi: Retrieved from http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=328 Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018b). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi: Retrieved from http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx? PID=354 Milli Eğitim Temel Kanunu. (1973, Haziran 14). Türk Milli Eğitiminin Temel Amaçları. 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu. Resmi Gazete, 14574. Retrieved from http://cocukhizmetleri.aile.gov.tr/ data/5422bc9 4369dc316585c0e01/1.5.1739.pdf Ozan, C., & Köse, E. (2014). Eğitim Programları ve Öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 116-136. Retrieved from http://suje.sakarya.edu.tr/article/ view/1024000117/5000012736 Önder, M., & Bulut, H. (2013). Temel dini değerler ve değerler eğitimi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 15-32. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/68536 Özenç, M., & Gül-Özenç, E. (2013). Türkiye'de üstün yetenekli öğrencilerle ilgili yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin çok boyutlu olarak incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 13-28. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/200625 Perry, A. D., & Wilkenfeld, B. S. (2006). Using an Agenda Setting Model to help students develop & exercise participatory skills and values. Journal of Political Science Education, 2(3), 303-312. doi:10.1080/15512160600840798. Saban, A., Koçbeker-Eid, B. N., Saban, A., Alan, S., Doğru, S., Ege, İ., . . . Tunç, P. (2010). Eğitimbilim alanında nitel araştırma metodolojisi ile gerçekleştirilen makalelerin analiz edilmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakütesi Dergisi(30), 125-142. Retrieved from https://www.academia.edu/24991755/E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0MB%C4%B0L%C4%B0M_ALANINDA_N%C4%B0TEL_ARA%C5%9ETIRMA_METODOLOJ%C4%B0S%C4%B0_%C4%B0LE_GER%C3%87EKLE%C5%9ET%C4%B0R%C4%B0LEN_MAKALELER%C4%B0N_ANAL%C4%B0Z_ED%C4%B0LMES%C4%B0 Sadık, F. (2006). Öğrencilerin istenmeyen davranışları ve bu davranışlarla baş edilme stratejilerinin öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerine göre incelenmesi ve Güvengen Disiplin Modeli temele alınarak uygulanan eğitim programının öğretmenlerin baş etme stratejilerine etkisi. PhD Thesis. Çukurova University Graduate School of Social Sciences, Adana. Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve Bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453. Retrieved from http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/3278/720 Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A., & Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenlerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: Bir içerik analizi çalışması. 14. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (s. 351-357). Uşak: İnternet Teknolojileri Derneği. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/311651862_Ogretmenlerin_Teknoloji_Kullanma_Durumlarini_Inceleyen_Arastirmalara_Bir_Bakis_Bir_Icerik_Analizi_Calismasi Sözbilir, M., & Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education(Special Edition), 1-22. Retrieved from https://www.researchgate.net/ publication/253739474_Development_and_Current_Status_of_Science_Education_Research_in_Turkey Şahan, E. (2011). İlköğretim 5. ve 8. Sınıf ders programlarındaki sorumluluk eğitimine dönük kazanımların gerçekleşme düzeyleri. Ahi Evran University Graduate School of Social Sciences, Kırşehir. Şimşek, Ş. (2015). Kemalettin Tuğcu'nun romanlarında değer eğitimi. International Journal of Humanities and Education, 1(1), 79-104. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/357542 Tozlu, N. (1997). Eğitim felsefesi. İstanbul: MEB. Ulutaş, F., & Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3), 614-626. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/90923 Varışoğlu, B., Şahin, A., & Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781. doi:10.12738/estp.2013. 3.1609. White, L. F. (1998). Motivating students to become more responsible for learning. College Student Journal, 32(2), 190-196. Retrieved from http://eds.b.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid= 0&sid=a0a67d02-649e-488d-ad21-f4c181146816%40pdc-v-sessmgr02&bdata=Jmxhbmc9dH Imc2l0ZT1lZHMtbGl2ZQ%3d% 3d#AN=759257&db=s3h Yaşaroğlu, C. (2013). Hayat Bilgisi dersi kazanımlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Turkish Studies, 8(7), 849-858. doi:10.7827/TurkishStudies.4838. Yavuzer, H. (2016). Çocuk eğitimi el kitabı (34th ed.). İstanbul: Remzi. Yazar, T., & Yanpar-Yelken, T. (2013). İlköğretim Sosyal Bilgiler programında değerler eğitiminin mevcut durumunun öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(10), 44-58. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/90066 Yeşil, R. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okul öğrenmelerindeli öğrenme sorumluluklarını yerine getirme düzeyleri. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1214-1237. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/2319/1116 Yeşilyaprak, B. (2012). Eğitimde rehberlik hizmetleri (26th ed.). Ankara: Nobel. Yiğittir, S., & Kaymakcı, S. (2012). Sosyal Bilgiler Dersi öğretim programı uygulama kılavuzunda yer alan etkinliklerin değer eğitimi yaklaşımları açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 49-73. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/15948 Yıldırım, K. (2009). Values education experiences of Turkish class teachers: A phenomenological approach. Eurasian Journal of Educational Research, Spring(35), 165-184. Retrieved from http://www.ejer.com.tr/ 0DOWNLOAD/pdfler/eng/1890047727.pdf Yontar, A., & Yurtal, F. (2009). Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 144-156. Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2018). Yükseköğretim İstatistikleri. Yükseköğretim Kurulu: Retrieved from https://istatistik.yok.gov.tr/ Zimmerman, B. J., & Kitsantas, A. (2005). Homework practices and academic achievement: The mediating role of self-efficacy and percieved responsibility beliefs. Contemporary Educational Psychology, 30, 397-417. doi:10.1016/j.cedpsych.2005.05.003. Acar, M.C. (2012). Varoluşçu yaklaşım odaklı sorumluluk eğitimi programının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin sorumluluk düzeylerine etkisi. Master’s Thesis. Gaziantep University Graduate School of Social Sciences, Gaziantep. Aktan, O., & Padem, S. (2013). İlköğretim 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında kullanılan okuma metinlerinde yer alan değerler. Asya Öğretim Dergisi, 1(2), 44-55. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ download/article-file/17635 Aktepe, V. (2015). 5. sınıf öğrencilerinin sorumluluk değerinin geliştirilmesine yönelik bir performans görevi uygulaması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1511-1534. Retrieved from http://79.123.169.199/ojs/ index.php/Kefdergi/article/view/251/272 Aladağ, S. (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini kazanma düzeyine etkisi. PhD Thesis. Gazi University Graduate School of Educational Sciences, Ankara. Aladağ, S. (2012). İlköğretimde Sosyal Bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini bilişsel düzeyde kazanmalarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(1), 123-146. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/200435 Altıkulaç, A., & Uslu, S. (2014). Sosyal Bilgiler dersinde değerlerin ahlaki ikilem yaklaşımı yoluyla öğretimi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(3), 383-407. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/akukeg/issue/29354/ 314108 Aydın, Ö. (2008). Sorumluluk ve yardımseverlik odaklı karakter eğitimi programının 7. sınıf öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeyine etkisi. Master's Thesis. Yeditepe University Graduate School of Social Sciences, İstanbul. Aydoğan, R., & Gündoğdu, K. (2015). İlkokul öğrencilerine yönelik hazırlanan bir sorumluluk programının yansımaları: Bir eylem araştırması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(3), 1061-1088. Retrieved from http://acikerisim.lib.comu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/COMU/1040/Rukiye_ Aydo%C4%9Fan_Makale.pdf?sequence=1&isAllowed=y Baş, N. (2011). Hikâye temelli eğitim programının 60-72 aylık çocukların sorumluluk ve işbirliği becerilerinin gelişimine etkisinin incelenmesi. Master's Thesis. Marmara University Graduate School of Educational Sciences, İstanbul. Başcı-Namlı, Z. (2017). Sınıf öğretmenlerinin perspektifinden değerler eğitiminin incelenmesi: Erzurum örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 343-367. Retrieved from http://www.itobiad.com/ download/article-file/316670 Can, Ö. (2008). Dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler dersinde değerler eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Master's Thesis. Hacettepe University Graduate School of Social Sciences, Ankara. Çatalbaş, A., & Semerci, Ç. (2016). Hayat Bilgisi dersi için hazırlanan öz düzenlemeli öğrenme modeli destekli etkinliklerin öğrencilerin öğrenme ve çalışma sorumluluğuna etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 399-412. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ download/article-file/226812 Çelik, F. (2010). 5. sınıf Sosyal Bilgiler programında sorumluluk, estetik ve doğal çevreye duyarlılık değerlerinin kazandırılmasına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Master's Thesis. Anadolu University Graduate School of Educational Sciences, Eskişehir. Çelikkaya, T., & Filoğlu, S. (2014). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin değere ve değer eğitimine ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1541-1556. doi:10.12738/estp.2014.4.1605. Çengelci, T., Hancı, B., & Karaduman, H. (2013). Okul ortamında değerler eğitimi konusunda öğretmen ve öğrenci görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 33-56. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/ article-file/302420 Çoban, O. (2016). Sokratik sorgulama yöntemi ile sorumluluk değerinin öğretimi. PhD Thesis. Uşak University Graduate School of Social Sciences, Uşak. Dilmaç, B., Kulaksızoğlu, A., & Ekşi, H. (2007). Bir grup Fen Lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile sınanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 1221-1261. Retrieved from http://oldsite.estp.com.tr/pdf/tr/1627ab2ace25f0f7d697e112724 acd92cfull.pdf Doğan, B., & Gülüşen, A. (2011). Türkçe ders kitaplarındaki (6-8) metinlerin değerler bakımından incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 75-102. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ kilissbd/issue/19265 Ersoy, F., & Şahin, T. (2012). Sosyal Bilgiler ders kitaplarının değerler eğitimi yaklaşımları açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1535-1558. Retrieved from http://oldsite.estp.com.tr/ pdf/tr/b9b784283fcc7a8483522d7dfbf1711csoytr.pdf Gömleksiz, M. N., Kılınç, H. H., & Cüro, E. (2011). Öğrenci çalışma kitaplarında yer alan etkinliklerin öğrenme sorumluluğunu geliştirmeye etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 119-141. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/ article-file/15983 Gündüz, M. (2014). İlköğretim 3. sınıf Hayat Bilgisi dersinde "sorumluluk" değerinin proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile öğretiminin akademik başarı ve tutuma etkisi. PhD Thesis. Gazi University Graduate School of Educational Sciences, Ankara. Halat, A.A. (2017). 5-6 yaş grubu çocuklara paylaşma, işbirliği ve sorumluluk değerlerinin kazandırılmasında etkileşimli kitap okuma tekniğinin etkililiğinin incelenmesi. Master's Thesis. Gazi University Graduate School of Educational Sciences, Ankara. Hayta-Önal, Ş. (2005). Bir sorumluluk eğitim programının lise dokuzuncu sınıf öğrencilerinin sorumluluk düzeylerine etkisi. Master's Thesis. Uludağ University Graduate School of Social Sciences, Bursa. Izgar, G. (2014). İlköğretim 8. sınıf öğrencileri üzerinde yapılan değerler eğitimi programının incelenmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 75-89. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ download/ article-file/214972 Kepenekçi, Y. K. (2003). İlköğretimde insan hakları ve sorumluluk eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Bahar(34), 280-299. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/108441 Kısa, D. (2009). Okul öncesi öğretmenlerinin altı yaş çocuklarının sorumluluk eğitiminde başvurdukları disiplin yöntemlerine ilişkin görüşleri. Master's Thesis. Adnan Menderes University Graduate School of Social Sciences, Aydın. Kuş, Z., Merey, Z., & Karatekin, K. (2013). İlköğretim 4. ve 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 183-214. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ download/article-file/302413 Kuşçu, Ö., Bozdaş, Y., & Yıldırım-Doğru, S. S. (2014). Montessori eğitiminin çocuklarda sorumluluk alma, sırasını bekleme, başladığı işi bitirme becerisine etkisinin değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(27), 307-322. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/302399 Lüle-Mert, E. (2013). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan öykü metinlerindeki değerlerin eşdizimli sözcükler bağlamında incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3), 808-821. Retrieved from http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/view/5000037769/ 5000036627 Ogelman, H. G., & Erten-Sarıkaya, H. (2015). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin değerler eğitimi konusundaki görüşleri: Denizli ili örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(29), 81-100. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/115758 Padem, S., & Aktan, O. (2014). İlköğretim 5. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan değerlerin incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 5-24. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/ article-file/210236 Sezer, T. (2008). İlköğretim 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde sorumluluk değerinin öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri. Master's Thesis. Gazi University Graduate School of Educational Sciences, Ankara. Şahan, E. (2011). İlköğretim 5. ve 8. sınıf ders programlarındaki sorumluluk eğitimine dönük kazanımların gerçekleşme düzeyleri. Master's Thesis. Ahi Evran University Graduate School of Social Sciences, Kırşehir. Tepecik, B. (2008). Sosyal Bilgiler dersinde sorumluluk değerinin kazandırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Master's Thesis. Anadolu University Graduate School of Educational Sciences, Eskişehir. Topkaya, Y. (2011). Sosyal Bilgiler programında yer alan değerlerin ders kitaplarına yansıma düzeylerinin değerlendirilmesi. Master's Thesis. Niğde University Graduate School of Social Sciences, Niğde. Töremen, F. (2011). Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 263-277. Retrieved from http://oldsite.estp.com.tr/pdf/tr/c968b4d674970cef80be057 cd67383e5TAM (1).pdf Tünkler, V., Tarman, B., & Güven, C. (2016). Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi öğretim programında yer alan soyut kavramların ve değerlerin öğrencilere kazandırılmasına ilişkin metaforik bir yaklaşım. Eğitim ve Bilim, 41(185), 123-145. doi:10.15390/EB.2016.6031. Uzun, M., & Köse, A. (2017). Okul öncesi eğitimde değerler eğitiminin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 305-338. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/ article-file/317295 Uzunkol, E. (2014). Hayat Bilgisi öğretiminde uygulanan değerler eğitimi programının öğrencilerin özsaygı düzeyleri, sosyal problem çözme becerileri ve empati düzeylerine etkisi. PhD Thesis. Gazi University Graduate School of Educational Sciences, Ankara. Ünlüer, G. (2012). Sosyal Bilgiler dersinde sorumluluk değerinin kazandırılmasına ilişkin veri görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 3(6), 95-116. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/ article-file/210600 Yeşil, R. (2014). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin sorumluluk eğitimi stratejilerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 282-294. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/87115 Yeşil, R. (2015). Lise öğretmenlerinin sorumluluk eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(2), 630-652. Retrieved from http://acikerisim.lib.comu.edu.tr:8080/ xmlui/bitstream/handle/COMU/1020/R%C3%BC%C5%9Ft%C3%BC_Ye%C5%9Fil_Makale.pdf?sequence=1&isAllowed=y Yontar, A. (2007). Sorumluluk eğitiminde ceza uygulamalarına ilişkin ilköğretim 5. sınıf öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Master's Thesis. Çukurova University Graduate School of Social Sciences, Adana. Yurtal, F., & Yontar, A. (2006). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerinden bekledikleri sorumluluklar ve sorumluluk kazandırmada kullandıkları yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 411-424. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/50316 Yürük, S. E., & Atıcı, B. (2017). Dijital öykü temelli değerler eğitimi materyallerinin öğrencilerin değer kazanımına etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 56-74. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ download/article-file/270321
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Yazarlar

Aysun Öztürk Bu kişi benim

Semra Güven Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2020

Kaynak Göster

APA Öztürk, A., & Güven, S. (t.y.). Analysing studies conducted on responsibility education in Turkey: A meta-synthesis study. İlköğretim Online865-888. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.695280
AMA Öztürk A, Güven S. Analysing studies conducted on responsibility education in Turkey: A meta-synthesis study. İOO.:865-888. doi:10.17051/ilkonline.2020.695280
Chicago Öztürk, Aysun, ve Semra Güven. “Analysing Studies Conducted on Responsibility Education in Turkey: A Meta-Synthesis Study”. İlköğretim Onlinet.y., 865-88. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.695280.
EndNote Öztürk A, Güven S Analysing studies conducted on responsibility education in Turkey: A meta-synthesis study. İlköğretim Online 865–888.
IEEE A. Öztürk ve S. Güven, “Analysing studies conducted on responsibility education in Turkey: A meta-synthesis study”, İOO, ss. 865–888, doi: 10.17051/ilkonline.2020.695280.
ISNAD Öztürk, Aysun - Güven, Semra. “Analysing Studies Conducted on Responsibility Education in Turkey: A Meta-Synthesis Study”. İlköğretim Online. t.y. 865-888. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.695280.
JAMA Öztürk A, Güven S. Analysing studies conducted on responsibility education in Turkey: A meta-synthesis study. İOO.;:865–888.
MLA Öztürk, Aysun ve Semra Güven. “Analysing Studies Conducted on Responsibility Education in Turkey: A Meta-Synthesis Study”. İlköğretim Online, ss. 865-88, doi:10.17051/ilkonline.2020.695280.
Vancouver Öztürk A, Güven S. Analysing studies conducted on responsibility education in Turkey: A meta-synthesis study. İOO. :865-88.