Araştırma Makalesi

Professional anxieties of preschool teacher candidates

2017 - 2031, 15.09.2020
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.763209

Öz

The purpose of this study was to determine the anxieties of preschool teacher candidates regarding their future profession. A survey was administered to 269 teacher candidates in all grade levels studying at Kastamonu University. We collected data by means of questionnaires that included demographic questions (grade level, gender, high school, grade-point average, and whether they willingly chose to be teachers and to enter preschool education specifically) and nine open-ended questions on specific areas. The results showed that 49.8% of the teacher candidates had anxieties about classroom management; 46.1% about communication with parents; 26.8% about communicating with children; 29.7% about communicating with school directors and other teachers; 61% about the children’s orientation to school; 43.9% about childcare issues; 59.9% about inclusion of children with disabilities; 59.1% about the environment in which they will find themselves once they are hired; and 40.9% about the planning and execution of teaching and learning processes.

Kaynakça

  • Alisinaoğlu, F., Kesicioğlu, O. ve Ünal, E. (2010). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. 2. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Akbulut, S., Erol, ve Say, S. (2018). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile mesleki kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Akgün, A., Gönen, S. ve Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Akgün, F. ve Özgür, H. (2014). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki kaygılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 10 (5), 1206-1223
  • Akpınar, E., Yıldız, E. ve Ergin, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 56-62.
  • Aydın, A. ve Tekneci, E. (2013). Zihin engelliler öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 1-12.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Yazarlar

Ezgi Ada Bu kişi benim

Eda Erdaş Kartal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2020

Kaynak Göster

APA Ada, E., & Erdaş Kartal, E. (t.y.). Professional anxieties of preschool teacher candidates. İlköğretim Online2017-2031. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.763209
AMA Ada E, Erdaş Kartal E. Professional anxieties of preschool teacher candidates. İOO.:2017-2031. doi:10.17051/ilkonline.2020.763209
Chicago Ada, Ezgi, ve Eda Erdaş Kartal. “Professional Anxieties of Preschool Teacher Candidates”. İlköğretim Onlinet.y., 2017-31. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.763209.
EndNote Ada E, Erdaş Kartal E Professional anxieties of preschool teacher candidates. İlköğretim Online 2017–2031.
IEEE E. Ada ve E. Erdaş Kartal, “Professional anxieties of preschool teacher candidates”, İOO, ss. 2017–2031, doi: 10.17051/ilkonline.2020.763209.
ISNAD Ada, Ezgi - Erdaş Kartal, Eda. “Professional Anxieties of Preschool Teacher Candidates”. İlköğretim Online. t.y. 2017-2031. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.763209.
JAMA Ada E, Erdaş Kartal E. Professional anxieties of preschool teacher candidates. İOO.;:2017–2031.
MLA Ada, Ezgi ve Eda Erdaş Kartal. “Professional Anxieties of Preschool Teacher Candidates”. İlköğretim Online, ss. 2017-31, doi:10.17051/ilkonline.2020.763209.
Vancouver Ada E, Erdaş Kartal E. Professional anxieties of preschool teacher candidates. İOO. :2017-31.