Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Tıp Fakültesinde Öğrencilerin Kanıta Dayalı Tıp Yaklaşımları

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 59, 86 - 96, 30.12.2020
https://doi.org/10.25282/ted.820562

Öz

Amaç: Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi (CÜTF) öğrencilerinin Kanıta Dayalı Tıp (KDT) konusundaki bilgi ve tutumlarını tanımlamak ve dördüncü dönem öğrencilerine verilen 1 haftalık KDT eğitimi hakkında görüşlerini belirlemektir.

Gereç ve Yöntem: CÜTF üçüncü, dördüncü ve beşinci dönem öğrencilerinin dâhil olduğu tanımlayıcı bir çalışmadır. Dördüncü dönem verilen 1 haftalık KDT eğitimi, teorik dersler ve pratik yapılan bir stajdır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı öğrencilerin tanımlayıcı özelliklerini, KDT hakkında bilgi ve tutumlarını ve staj hakkında görüşlerini sorgulamaktadır.

Bulgular: 165 öğrenci katılmak için gönüllü oldu. Araştırma sorusunu araştırmak için belirtilen en yaygın kaynak; dönem üç öğrencileri için genel internet siteleri, dönem dört ve beş öğrencileri için elektronik KDT veri tabanlarıdır. Dönem üç öğrencileri veri tarama için kolay ulaşıma önem verirken, dönem dört ve beş öğrencileri için güvenilirlik önemliydi. Öğrencilerin araştırma yapmak için elektronik veri tabanlarını kullanım sıklığı (p<0,001), anahtar kelimeyi “iyi” olarak bilenlerin oranı (p=0,021), Medline kullanım sıklığı (p=0,003) ve kanıt piramidinden aldıkları puanların ortalaması (p<0,001) dönemler arasında anlamlı farklılık göstermektedir. Öğrencilerin İngilizce seviyeleri ile elektronik KDT veri tabanı kullanımı arasında anlamlı fark vardır (p=0,034). Ortanın üzeri ve üst seviye İngilizcesi olan öğrencilerin %72,7 (8)’si araştırma yapmak için elektronik KDT veri tabanlarını kullanmaktadır. Öğrencilerin makale okurken en zorlandıkları kısımlar; İngilizce yetersizliği, istatistik ve makalede kullanılan akademik dil idi. Dönem 4 ve 5 öğrencilerine KDT stajı hakkında görüşlerini sorduğumuzda; % 77,2 (88)’si stajın yararlı olduğunu, % 7,0 (8) öğrenci kursun faydalı olmadığını, % 15,8 (18)’i ise kararsız olduğunu belirtti.

Sonuç: Öğrencilerin İngilizce düzeylerini iyileştirmek KDT veri tabanı kullanım sıklıklarını artırabilir. KDT bilgi ve tutumunun dönem üç öğrencilerinde diğer sınıflara göre oldukça düşük olduğu, stajını yeni alan dönem dört öğrencilerinin genel KDT bilgi ve tutumunun diğer sınıflara göre daha iyi olduğu görülmüştür. Bu bulgular bize stajın faydalı olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Yılmaz E, Çöl M. Kanıta dayalı tıp. J Clin Anal Med. 2014; 5(6):537-579.
  • Sackett DL, Rosenberg WM, Gray JA, Haynes RB, Richardson WS. Evidence based medicine: What it is and what it isn’t. BMJ. 1996; 312(7023):71-72.
  • Finkel ML, Brown HA, Gerber LM, Supino PG. Teaching evidence-based medicine to medical students. Med Teach. 2003; 25(2):202-204.
  • Maggio LA, Tannery NH, Chen HC, ten Cate O, O’Brien B. Evidence-based medicine training in undergraduate medical education: A review and critique of the literature published 2006-2011. Acad Med. 2013; 88(7):1022-1028.
  • Turan S, Sincan M, Elçin M, Odabaşı O, Sayek İ. Tıp fakültelerinde klinik öncesi dönemde araştırma eğitim. Tıp Eğitimi Dünyası. 2007; 26:23-31.
  • Van Dijk N, Hooft L, Wieringa-De Waard M. What are the barriers to residents’ practicing evidence-based medicine? A systematic review. Acad Med. 2010; 85(7):1163-1170.
  • Gagliardi JP, Stinnett SS, Schardt C. Innovation in evidence-based medicine education and assessment: An interactive class for third- and fourth-year medical students. J Med Libr Assoc. 2012; 100(4):306-309.
  • TOAD: Türkiye ölçme araçları dizini. https://toad.halileksi.net/. 08.05.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Ilhan MN, Maral I, Güney Z, Haznedaroğlu Ş, Çakır N, Tunaoğlu FS, Sözen S, Dursun A. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesinde kanıta dayalı tıp eğitimi: ilk yıl deneyimi. Tıp Eğitimi Dünyası. 2007; 24:46-50.
  • Just ML. Is literature search training for medical students and residents effective? A literature review. J Med Libr Assoc. 2012; 100(4):270-276.
  • Ahmadi SF, Baradaran HR, Ahmadi E. Effectiveness of teaching evidence-based medicine to undergraduate medical students: A BEME systematic review. Med Teach. 2015; 37(1):21-30.
  • Turan S, Sayek, İ. Scientific research competencies for undergraduate medical education: The case from Turkey. Med Sci Educ 2012; 22(3S): 190-194.
  • Ulusal ÇEP 2014. Ulusal Çekirdek Eğitim Programı. Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu; https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/tip_fakultesi_cep.pdf 07.05.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Avsar UZ, Avsar U, Cansever Z, Acemoglu H, Cayir Y, Khan AS. Evidence based medicine: Teaching, learning and practice: Results of a cross-sectional study from Turkey. J Pak Med Assoc. 2014; 64(7):762-5.
  • Okoromah CAN, Adenuga AO, Lesi FEA. Evidence-based medicine curriculum: Impact on medical students. Med Educ. 2006; 40(5):465-466.
  • Taheri H, Mirmohamadsadeghi M, Adibi I, Ashorion V, Sadeghizade A, Adibi P. Evidence-based medicine (EBM) for undergraduate medical students. Ann Acad Med Singapore. 2008; 37(9):764-768.
  • Sastre EA, Denny JC, McCoy JA, McCoy AB, Spickard A. Teaching evidence-based medicine: Impact on students’ literature use and inpatient clinical documentation. Med Teach. 2011; 33(6):e306-312.
  • Cankur, NŞ. Tıp eğitiminde dil: I Önemi, gelişmesi ve geleceği. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2002; 28(1): 29-32.
  • Memduhoğlu HB, Kozikoğlu İ. Üniversite öğrencilerinin yabancı dil derslerine ilişkin tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 24:184-202.
  • Kahveci R, Meads C. Is primary care evidence-based in Turkey? A cross-sectional survey of 375 primary care physicians. J Evid Based Med. 2009; 2(4):242-251.
  • Risahmawati RR, Emura SS, Nishi TT, Koizumi SS. Japanese resident physicians' attitudes, knowledge, and perceived barriers on the practice of evidence based medicine: A survey. BMC Res Notes. 2011 ;4:374.
  • Alatlı B, Alatlı T. Uzman hekimlerin istatistiki yeterlilikleri hakkında görüşleri. Tıp Eğitimi Dünyası. 2020; 19(57):120-138.

Evidence-Based Medicine Approaches of Students in a Medical School

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 59, 86 - 96, 30.12.2020
https://doi.org/10.25282/ted.820562

Öz

Aim: To define knowledge and attitudes of Cumhuriyet University Medical School (CUMS) students about Evidence-Based Medicine (EBM) and to determine opinions about the 1-week EBM education given to fourth-year students.

Material and Methods: This was a descriptive study on third, fourth, and fifth-year students of CUMS. The 1-week EBM education given in 4th-year is an internship, they can take theoretically and practice lectures. The data collection tool used in research has questioned descriptive features of students, knowledge and attitudes about EBM, and their views on the internship.

Results: 165 students volunteered to participate. The most common answers for investigation research question; for 3rd-year students' was general web sites, for 4th-year students' and 5th-year students' was electronic EBM database. While 3rd-year students valued to easy access for searching data, reliability was important for 4th and 5th-year students. The frequency of students' use of electronic databases (p<0.001), the rate of know the keyword as “good” (p=0.021), Medline usage frequency (p=0.003) and mean scores obtained from the pyramid of evidence (p<0.001) have differed significantly between students' years. There was a significant difference between students' English levels and electronic EBM database selection (p=0.034). Students', have upper-intermediate and upper English levels, 72.7%(8) chose the Electronic EBM database source to investigate. The most difficult parts for students when reading an article are their English insufficiency, statistics, and academic language. Students’ opinions about the EBM course; 77.2%(88) found that the course was beneficial, 7.0%(8) said course were not helpful, and 15.8%(18) were undecided.

Conclusion: Improving students' English levels could increase their frequency of EBM database usage. It was observed knowledge and attitude of EBM were quite low in 3rd-year students, and general knowledge and attitude of 4th-year students, have received just new internship, were better than the other years. These findings show us that internship is beneficial.

Kaynakça

  • Yılmaz E, Çöl M. Kanıta dayalı tıp. J Clin Anal Med. 2014; 5(6):537-579.
  • Sackett DL, Rosenberg WM, Gray JA, Haynes RB, Richardson WS. Evidence based medicine: What it is and what it isn’t. BMJ. 1996; 312(7023):71-72.
  • Finkel ML, Brown HA, Gerber LM, Supino PG. Teaching evidence-based medicine to medical students. Med Teach. 2003; 25(2):202-204.
  • Maggio LA, Tannery NH, Chen HC, ten Cate O, O’Brien B. Evidence-based medicine training in undergraduate medical education: A review and critique of the literature published 2006-2011. Acad Med. 2013; 88(7):1022-1028.
  • Turan S, Sincan M, Elçin M, Odabaşı O, Sayek İ. Tıp fakültelerinde klinik öncesi dönemde araştırma eğitim. Tıp Eğitimi Dünyası. 2007; 26:23-31.
  • Van Dijk N, Hooft L, Wieringa-De Waard M. What are the barriers to residents’ practicing evidence-based medicine? A systematic review. Acad Med. 2010; 85(7):1163-1170.
  • Gagliardi JP, Stinnett SS, Schardt C. Innovation in evidence-based medicine education and assessment: An interactive class for third- and fourth-year medical students. J Med Libr Assoc. 2012; 100(4):306-309.
  • TOAD: Türkiye ölçme araçları dizini. https://toad.halileksi.net/. 08.05.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Ilhan MN, Maral I, Güney Z, Haznedaroğlu Ş, Çakır N, Tunaoğlu FS, Sözen S, Dursun A. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesinde kanıta dayalı tıp eğitimi: ilk yıl deneyimi. Tıp Eğitimi Dünyası. 2007; 24:46-50.
  • Just ML. Is literature search training for medical students and residents effective? A literature review. J Med Libr Assoc. 2012; 100(4):270-276.
  • Ahmadi SF, Baradaran HR, Ahmadi E. Effectiveness of teaching evidence-based medicine to undergraduate medical students: A BEME systematic review. Med Teach. 2015; 37(1):21-30.
  • Turan S, Sayek, İ. Scientific research competencies for undergraduate medical education: The case from Turkey. Med Sci Educ 2012; 22(3S): 190-194.
  • Ulusal ÇEP 2014. Ulusal Çekirdek Eğitim Programı. Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu; https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/tip_fakultesi_cep.pdf 07.05.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Avsar UZ, Avsar U, Cansever Z, Acemoglu H, Cayir Y, Khan AS. Evidence based medicine: Teaching, learning and practice: Results of a cross-sectional study from Turkey. J Pak Med Assoc. 2014; 64(7):762-5.
  • Okoromah CAN, Adenuga AO, Lesi FEA. Evidence-based medicine curriculum: Impact on medical students. Med Educ. 2006; 40(5):465-466.
  • Taheri H, Mirmohamadsadeghi M, Adibi I, Ashorion V, Sadeghizade A, Adibi P. Evidence-based medicine (EBM) for undergraduate medical students. Ann Acad Med Singapore. 2008; 37(9):764-768.
  • Sastre EA, Denny JC, McCoy JA, McCoy AB, Spickard A. Teaching evidence-based medicine: Impact on students’ literature use and inpatient clinical documentation. Med Teach. 2011; 33(6):e306-312.
  • Cankur, NŞ. Tıp eğitiminde dil: I Önemi, gelişmesi ve geleceği. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2002; 28(1): 29-32.
  • Memduhoğlu HB, Kozikoğlu İ. Üniversite öğrencilerinin yabancı dil derslerine ilişkin tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 24:184-202.
  • Kahveci R, Meads C. Is primary care evidence-based in Turkey? A cross-sectional survey of 375 primary care physicians. J Evid Based Med. 2009; 2(4):242-251.
  • Risahmawati RR, Emura SS, Nishi TT, Koizumi SS. Japanese resident physicians' attitudes, knowledge, and perceived barriers on the practice of evidence based medicine: A survey. BMC Res Notes. 2011 ;4:374.
  • Alatlı B, Alatlı T. Uzman hekimlerin istatistiki yeterlilikleri hakkında görüşleri. Tıp Eğitimi Dünyası. 2020; 19(57):120-138.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Ezgi Ağadayı 0000-0001-9546-2483

Reyhan Eğilmez 0000-0001-9666-0246

Ahmet Altun 0000-0003-2056-8683

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 59

Kaynak Göster

Vancouver Ağadayı E, Eğilmez R, Altun A. Evidence-Based Medicine Approaches of Students in a Medical School. TED. 2020;19(59):86-9.