Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, Issue: 26, 337 - 361, 29.12.2023
https://doi.org/10.47589/adalya.1414888

Abstract

References

  • Ak, M. 2014. “Antalya’da İdari Yapı ve Nüfus (1915).” Adalya 17:311-49.
  • Akyüz, Y. 2020. Türk Eğitim Tarihi, M.Ö. 1000-M.S. 2020. 33rd ed. Ankara: Pegem Akademi.
  • Alkan, M.Ö. 2019. “II. Abdülhamid Döneminde Eğitim ve İdeoloji.” In Siyaset, İktisat, Dış Politika, Kültür, Eğitim, Sultan II. Abdülhamid Dönemi, edited by M. Bulut, M.E. Kala, N. Salık, and M. Nar, 309-67. Istanbul: İZÜ Yayınları.

Antalya Junior High School as the First Example Reflecting the Ottoman Modern Educational Approach in Antalya

Year 2023, Issue: 26, 337 - 361, 29.12.2023
https://doi.org/10.47589/adalya.1414888

Abstract

Bu çalışmada, Osmanlı Devleti’nde eğitimde başlayan modernleşme sürecinin Antalya’ya yansımasının ilk örneği olarak Antalya Rüştiye Mektebi ele alındı. Mart 1866 tarihinde açılan ve idâdîye (liseye) dönüştürüldüğü 5 Kasım 1898 tarihine kadar eğitim veren bu okul, önce Hükümet Caddesi’nde, eski sıbyân mektepleri tarzında inşa edilmiş bir binada açıldı. Ardından 1880 yılında Tuzcular Mahallesi’nde Ambarlı olarak adlandırılan mevkide iki katlı olarak inşa edilen okul binasının ikinci katına taşındı ve eğitim faaliyetlerini idadîye dönüştürüldüğü tarihe kadar burada sürdürdü. 32 yıl eğitim veren Antalya Rüştiye Mektebi’nin Antalya’da eğitimde üstlenmiş olduğu rol, okulun öğrencileri, okulda görev yapan öğretmenler, eğitim-öğretimde karşılaşılan güçlükler, arşiv kaynakları ışığında ele alındı. Çalışmada söz konusu okulun gerek binası gerekse eğitmen kadrosuyla Antalya Lisesi’nin temelini oluşturduğu, modern eğitimin gelişmesinde öncü olması dolayısıyla Antalya eğitim tarihinde önemli bir yere sahip olduğu ortaya konuldu. Şimdiye kadar yapılan araştırmalarda Antalya İdâdisi ile ilgili çalışmalara yer verilmiş olmasına rağmen Antalya Rüştiye Mektebi ele alınmamıştır. Çalışmamızda, İdâdi’nin açılmasında önemli bir yere sahip Antalya Rüştiye Mektebi ele alınarak bu alandaki boşluk doldurulmuş, Antalya’da ortaöğretim
kurumlarının tarihi gelişiminde bütünlük sağlanmıştır.

References

  • Ak, M. 2014. “Antalya’da İdari Yapı ve Nüfus (1915).” Adalya 17:311-49.
  • Akyüz, Y. 2020. Türk Eğitim Tarihi, M.Ö. 1000-M.S. 2020. 33rd ed. Ankara: Pegem Akademi.
  • Alkan, M.Ö. 2019. “II. Abdülhamid Döneminde Eğitim ve İdeoloji.” In Siyaset, İktisat, Dış Politika, Kültür, Eğitim, Sultan II. Abdülhamid Dönemi, edited by M. Bulut, M.E. Kala, N. Salık, and M. Nar, 309-67. Istanbul: İZÜ Yayınları.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Late Modern Ottoman History
Journal Section Research Article
Authors

Ahmet Kısa 0000-0002-2080-3228

Publication Date December 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 26

Cite

Chicago Kısa, Ahmet. “Antalya Junior High School As the First Example Reflecting the Ottoman Modern Educational Approach in Antalya”. Adalya, no. 26 (December 2023): 337-61. https://doi.org/10.47589/adalya.1414888.

Submition Date for ADALYA

The manuscript submission process for Adalya is completed at the end of May each year. 

Please submit your articles to the email address adalya@ku.edu.tr. Submissions via post or courier will not be accepted. All submissions must be received by the end of May.