Ortaokul 6. 7. 8. Sınıf Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ile Algılanan Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Year 2020,
Volume: 6 Issue: 1, 77 - 94, 01.06.2020
Hilal Balcı
Ş. Güliz Kolburan
Abstract
İnsanlar hayatlarının farklı evrelerinde farklı problemlerle mücadele etmek durumundadır. Karşılaşılan problemlere çözüm getirilme biçimleri bireylerin bağlanma stilleri ile ilişkilendirilen bir konudur. Bu çalışmanın temel amacı ortaokul 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin bağlanma stilleri ve algılanan problem çözme becerileri arasındaki ilişkisinin açıklanmasıdır. Öğrencilere anket uygulanarak yapılan çalışmada; YİYE-II Orta Çocukluk Ölçeği ve Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri kullanılmıştır. Araştırmaya İstanbul ilindeki ortaokullarda eğitim gören 351 öğrencinin katılımı sağlanmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre kaygılı bağlanma ile problem çözme becerisi arasında negatif yönlü bir ilişki vardır. Kaçınan bağlanma ile problem çözme becerisi arasındaki etkileşim de negatif yönlü ilişkilerin varlığını ortaya koymaktadır. Uygulama yapılan okullardaki 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin verdiği yanıtlarla elde edilen bu sonuçlar; çalışmanın sınırlılıklarını oluşturmaktadır.
References
- Akkaya (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin özkavramları ile
algılanan problem çözme düzeyleri arasındaki ilişki (İstanbul ili Sultanbeyli
ilçesi örneği), Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, İstanbul.
- Bartholomew, K. and Horowitz, L. M. (1991). “Attachment styles among
young adults: A test of a four-category model’’. Journal of Personality and
Social Psychology, 61, ss.226-244.
- Ceritli, U. (2016). Lise öğrencilerinde bağlanma stillerinin problemli
internet kullanımına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Egeci, İ. E. ve Gençöz, T. (2011). “The effect of attachment styles problem
solving skills and communication skills on relationship satisfaction”,
Procedia Social and Behavioral Sciences, Sayı: 30, ss.2324-2329.
- Güneri Yöyen, E., Azaklı, A., Üney, R., Demirci O.O. ve Merdan, E.
(2017). “Ergenlerin kişilik özelliklerinin problem çözme becerisi üzerine
etkisi”, Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, Cilt: 1, Sayı:
1, ss.75-93.
- Hazan, C. ve Shaver, P.R. (1994). “Bağlanma”, Çeviri: Ali Dönmez,
Psychological Inquiry, Cilt: 5, Sayı: 1, ss.1-49.
- Heppner and Peterson (1982), Happer, P. P. and Petersen, C. H. (1982).
‘’The development and implication of a personal problem solving
inventory’’, Journal of Counseling Psychology, 29, ss.66–75.
- Kalyoncuoğlu, H.N (2018). Ebeveynlerin duygusal zeka ve anne baba
tutumlarının çocuğun problem çözme becerisine etkisi, Yüksek Lisans
Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul..
Karakuş, Ö. (2012). “Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki
ilişki”
- Kesebir, S., Özdoğan Kavzoğlu, S. ve Üstündağ, M.F. (2011). “Bağlanma
ve psikopatoloji”, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar Dergisi, Cilt: 3, Sayı:
2, ss.321-342.
- Kırımer, F., Akça E. ve Sümer, N. (2014). “Orta çocuklukta anneye kaygılı
ve kaçınan bağlanma”, Türk Psikoloji Yazıları Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 3,
ss.45-57.
- Kızıldağ, S. ve Vatan, S. (2016). “Evli bireylerde eş tükenmişliği
yordamada bağlanma ve duydu düzenleme özelliklerinin incelenmesi”,
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 24,
ss.1069-1094.
- Koç, Z., Koyuncu, S. ve Sağlam, Z. (2015). “Sağlık yüksekokulu
hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme becerisi düzeyleri ve
etkileyen faktörler”, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, Cilt: 12,
Sayı: 1, ss.41-50.
- Korkut, F. (2002). “Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri”,
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.177-184.
- Kuru, E. ve Karabulut, E. O. (2009). “Ritim eğitimi ve dans dersi alan
ve almayan beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin problem
çözme becerilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi”, G.Ü.,
Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), ss.441-458.
- Levendosky A.A., Huth-Bocks A., & Semel M.A. (2002). “Adolescent
peer relationships and mental health functioning in families with domestic
violence”, J Clin Child Adolesc Psychol, 31(-), pp.60-265.
- Morsünbül, Ü. (2005). Ergenlikte kimlik statülerinin bağlanma stilleri,
cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ankara
Üniversitesi, Ankara.
- Morsünbül, Ü. ve Çok, F. (2011). “Bağlanma ve ilgili değişkenler”,
Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 3, ss.553-570.
- Onur, N. (2006). Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ile atılganlık
düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi,
İstanbul.
- Serin, O. Bulut Serin, N. Saygılı, G. (2010). ‘İlköğretim Düzeyindeki
Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri’nin (ÇPÇE) Geliştirilmesi’
İlköğretim Online, 9(2), 446-458, 2010. http://ilkogretim-online.org.tr
12/10/2011
- Soysal, A.Ş., Bodur, Ş., İşeri, E. ve Şenol, S. (2005). “Bebeklik döneminde
bağlanma sürecine genel bir bakış”, Klinik Psikiyatri Dergisi, Sayı: 8,
ss.88-99.
- Sümer, N. ve Güngör, D. (1999). “Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin
Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir
karşılaştırma”, Türk Psikoloji Dergisi, Cilt: 14, Sayı: 43, ss.71-106.
- Şahin, Ç. (2004). “Problem çözme becerisinin temel felsefesi”, Kazım
Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, ss.160-171.
- Şahin, G. (2009). Yetiştirme yurdunda ve ailesi yanında yaşayan ergenlerin
bağlanma stilleri ile kimlik statüleri arasındaki ilişkinin incelenmesi,
Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Konya.
- Türköz, Y. (2007). Okul öncesi çocuklarda bağlanma örüntüsünün
kişilerarası problem çözme ve açık bellek süreçlerine etkisi. Doktora Tezi,
Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Yıldızhan, E. (2017). “Bağlanma teorisi ve bağlanma bozukluklarına genel
bir bakış”, Anadolu Kliniği, Cilt: 22, Sayı: 1, ss.66-72.
Investigating Correlation between Attachment Styles and the Level of Perceived Problem Solving Skills of 6th, 7th, 8th Secondary School Students
Year 2020,
Volume: 6 Issue: 1, 77 - 94, 01.06.2020
Hilal Balcı
Ş. Güliz Kolburan
Abstract
Human has challenges different types of problems in different period of
their life. The styles of solution to the encountered problems are issue
with regard to the attachment styles of individuals. The main purpose
of this study is to explain the correlation between the attachment styles
and perceived problems solving skills of 6th, 7th, 8th secondary school
students. It has been used YIYE-II secondary childhood scale and solving
problems inventory for children in study which has been performed for
students. In the study it was provided that participating 351 students from
secondary schools in Istanbul. According to obtained results in the study
there is a negative correlation between anxious attachment and problems
solving skills. The interaction of between avoidant attachment and the
problems solving skills also shows that there are negative correlations.
These results obtaining by through the responses get from 6th, 7th, 8th
grade students constitute the limitations of the study.
References
- Akkaya (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin özkavramları ile
algılanan problem çözme düzeyleri arasındaki ilişki (İstanbul ili Sultanbeyli
ilçesi örneği), Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, İstanbul.
- Bartholomew, K. and Horowitz, L. M. (1991). “Attachment styles among
young adults: A test of a four-category model’’. Journal of Personality and
Social Psychology, 61, ss.226-244.
- Ceritli, U. (2016). Lise öğrencilerinde bağlanma stillerinin problemli
internet kullanımına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Egeci, İ. E. ve Gençöz, T. (2011). “The effect of attachment styles problem
solving skills and communication skills on relationship satisfaction”,
Procedia Social and Behavioral Sciences, Sayı: 30, ss.2324-2329.
- Güneri Yöyen, E., Azaklı, A., Üney, R., Demirci O.O. ve Merdan, E.
(2017). “Ergenlerin kişilik özelliklerinin problem çözme becerisi üzerine
etkisi”, Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, Cilt: 1, Sayı:
1, ss.75-93.
- Hazan, C. ve Shaver, P.R. (1994). “Bağlanma”, Çeviri: Ali Dönmez,
Psychological Inquiry, Cilt: 5, Sayı: 1, ss.1-49.
- Heppner and Peterson (1982), Happer, P. P. and Petersen, C. H. (1982).
‘’The development and implication of a personal problem solving
inventory’’, Journal of Counseling Psychology, 29, ss.66–75.
- Kalyoncuoğlu, H.N (2018). Ebeveynlerin duygusal zeka ve anne baba
tutumlarının çocuğun problem çözme becerisine etkisi, Yüksek Lisans
Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul..
Karakuş, Ö. (2012). “Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki
ilişki”
- Kesebir, S., Özdoğan Kavzoğlu, S. ve Üstündağ, M.F. (2011). “Bağlanma
ve psikopatoloji”, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar Dergisi, Cilt: 3, Sayı:
2, ss.321-342.
- Kırımer, F., Akça E. ve Sümer, N. (2014). “Orta çocuklukta anneye kaygılı
ve kaçınan bağlanma”, Türk Psikoloji Yazıları Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 3,
ss.45-57.
- Kızıldağ, S. ve Vatan, S. (2016). “Evli bireylerde eş tükenmişliği
yordamada bağlanma ve duydu düzenleme özelliklerinin incelenmesi”,
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 24,
ss.1069-1094.
- Koç, Z., Koyuncu, S. ve Sağlam, Z. (2015). “Sağlık yüksekokulu
hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme becerisi düzeyleri ve
etkileyen faktörler”, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, Cilt: 12,
Sayı: 1, ss.41-50.
- Korkut, F. (2002). “Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri”,
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.177-184.
- Kuru, E. ve Karabulut, E. O. (2009). “Ritim eğitimi ve dans dersi alan
ve almayan beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin problem
çözme becerilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi”, G.Ü.,
Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), ss.441-458.
- Levendosky A.A., Huth-Bocks A., & Semel M.A. (2002). “Adolescent
peer relationships and mental health functioning in families with domestic
violence”, J Clin Child Adolesc Psychol, 31(-), pp.60-265.
- Morsünbül, Ü. (2005). Ergenlikte kimlik statülerinin bağlanma stilleri,
cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ankara
Üniversitesi, Ankara.
- Morsünbül, Ü. ve Çok, F. (2011). “Bağlanma ve ilgili değişkenler”,
Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 3, ss.553-570.
- Onur, N. (2006). Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ile atılganlık
düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi,
İstanbul.
- Serin, O. Bulut Serin, N. Saygılı, G. (2010). ‘İlköğretim Düzeyindeki
Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri’nin (ÇPÇE) Geliştirilmesi’
İlköğretim Online, 9(2), 446-458, 2010. http://ilkogretim-online.org.tr
12/10/2011
- Soysal, A.Ş., Bodur, Ş., İşeri, E. ve Şenol, S. (2005). “Bebeklik döneminde
bağlanma sürecine genel bir bakış”, Klinik Psikiyatri Dergisi, Sayı: 8,
ss.88-99.
- Sümer, N. ve Güngör, D. (1999). “Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin
Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir
karşılaştırma”, Türk Psikoloji Dergisi, Cilt: 14, Sayı: 43, ss.71-106.
- Şahin, Ç. (2004). “Problem çözme becerisinin temel felsefesi”, Kazım
Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, ss.160-171.
- Şahin, G. (2009). Yetiştirme yurdunda ve ailesi yanında yaşayan ergenlerin
bağlanma stilleri ile kimlik statüleri arasındaki ilişkinin incelenmesi,
Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Konya.
- Türköz, Y. (2007). Okul öncesi çocuklarda bağlanma örüntüsünün
kişilerarası problem çözme ve açık bellek süreçlerine etkisi. Doktora Tezi,
Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Yıldızhan, E. (2017). “Bağlanma teorisi ve bağlanma bozukluklarına genel
bir bakış”, Anadolu Kliniği, Cilt: 22, Sayı: 1, ss.66-72.