The aim of this study was to investigate the relationship among university students’ attributional complexity (AC) scores and their emotional intelligence (EI) and fluid intelligence (FI) scores. The general scope of study composed of 2nd and 4th grade students who attended from different faculties of Afyon Kocatepe University. A total of 627 university students including 270 males and 357 females took part in the present study. The results showed that the meaningfull relationship bettween AC scores and EI scores. Also, the results didn’t indicate that relationship between ACS scores and FI scores. Additionally, the results showed that EI scores predicted to AC scores, significantly. The results showed that FI scores didn’t predict to AC scores, significantly
Attributional Complexity Emotional Intelligence Fluid Intelligence
Özet
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin yükleme karmaşıklığı puanlarının duygusal zekâ ve akıcı zekâ çerçevesinde incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın genel evreni, Afyon Kocatepe Üniversitesi’nin farklı fakültelerinde öğrenim gören 2. ve 4. sınıf öğrencilerinden oluşturulmuştur. Çalışma evreni, tesadüfi örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Örnekleme alınan toplam öğrenci sayısı, 627’dir. Yapılan analizler sonucunda, YKÖ puanları ile DZÖÖ-KF puanları arasında önem düzeyi yüksek ve pozitif yönde anlamlı ilişkiler gözlenmiştir. YKÖ puanları ile RSPM puanları arasında anlamlı ilişkiler olmadığı görülmüştür. Duygusal zekâ puanlarının yükleme karmaşıklığını anlamlı düzeyde yordadığı gözlenmiştir. RSPM puanlarının yükleme karmaşıklığını anlamlı düzeyde yordamadığı görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Yükleme Karmaşıklığı, Duygusal Zekâ, Akıcı Zekâ.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 2 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.