Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Birleştirilmiş Sınıf Öğretimi Uygulamalarına İlişkin Kaygılarının Belirlenmesi

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 15 - 31, 30.06.2019

Öz

Bu
araştırmada, sınıf öğretmeni adaylarının eğer ilk atamaları birleştirilmiş
sınıf öğretmenliğine olursa eğitim –öğretime ve okul yönetimine dair duydukları
kaygıları belirlenmiştir. Yapılan bu araştırmanın verileri, 2017-2018 eğitim
öğretim yılının bahar döneminde BAİBÜ Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi 4.
Sınıfında okuyan ve “Birleştirilmiş Sınıf Öğretimi “ dersini alan öğretmen
adaylarından elde edilmiştir.  Bu
çalışmada toplam 116 öğretmen adayına uygulanmış, sorulara anlaşılır ve net
cevap veren 98 öğretmen adayının kağıtları değerlendirmeye alınmıştır. Elde
edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Verilerin geçerliği ve
güvenirliği için öğretmen adaylarının görüşlere alıntı yapılarak yer
verilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının mesleğe ilk atanmalarının
birleştirilmiş sınıf öğretmenliğine olması durumunda eğitim ve öğretime
duydukları kaygılar arasında en fazla ders planı hazırlamada, ders zamanının
verimli kullanılmasında ve haftada 2 saatlik teorik dersten sonra uygulama
yapmakta zorluk çekecekleri, okul yönetimine dair kaygı duydukları, haftada 2
saatlik teorik olarak okutulan birleştirilmiş sınıf öğretimi dersinin, yeterli
olmadığını ve bu nedenle mutlaka uygulama okullarında birleştirilmiş sınıf
öğretimi tecrübelerini yaşamalarının doğru olacağı belirlenmişdir. Çalışma
sonucunda elde edilen verilere göre önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Çınar, D. (2004). Birleştirilmiş sınıflı okullarında ilk okuma yazma öğretimine ilişkin bir araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 31-45.
  • Dalka, S. (2006). Birleştirilmiş Sınıflı Köy Okullarının Problemleri ve Durum Tespiti: Doğu Beyazıt Örneği. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, (Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi 14-16/Nisan/2006, Ankara), Bildiri Kitabı 2. Cilt, 415–420, Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Doğan, A. (1995). Birleştirilmiş sınıflı ilkokullarda karşılaşılan güçlükler. Abant İzzet Baysal Üniv. İlköğretim sorunları Sempozyomunda sunulan bildiri, Bolu.
  • Erdem, A. R. ve Yaprak, M. (2011). Köy ve ilçe merkezinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin halkla etkileşim ve mesleki memnuniyet boyutunda karşılaştığı sorunlar ve bu sorunların performansına etkisi konusundaki görüşleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 152-162.
  • Gözler, A. (2009). Birleştirilmiş sınıflı okulların yönetim problemleri ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • İzci, E. (2008). İlköğretim bölümü sınıf öğretmenliği programı öğrencilerinin birleştirilmiş sınıflarda öğretime ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(25), 111-122.
  • Kazu ve Aslan (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi (Fırat ve Dicle üniversiteleri örnekleri). Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi (TURKSOSBİLDER), 1(2), 23-32.
  • Kazu, H. ve Aslan, S. (2012). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (Nitel bir araştırma). Turkish Studies, 7(2), 693-706.
  • Köksal, K. (2005). Türkiye’nin gerçeği birleştirilmiş sınıflı okullar. TSA Dergisi, 3, 174-178.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity innaturalistic evaluation. New Directions for Eevaluation,30, 73-84.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Summak, M., Summak, E. ve Gelebek, M. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda karşılaşılan sorunlar ve öğretmenlerin bakış açısından olası çözüm önerileri (Kilis örneği). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (3), 1221-1238.
  • Şahin, A. E. (2003). Birleştirilmiş sınıflar uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 166-175.
  • Tekışık, H. H. (1984). Birleştirilmiş sınıflı köy okullarına program ve öğretim teknikleri geliştirilmelidir. Çağdaş Eğitim. Ankara.
  • Tekışık, H. ve Cemil, M. (1989). Birleştirilmiş sınıflı köy ilkokullarında öğretim, Ankara, Rehber yayınevi.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Determination Of The Anxieties Of Classroom Teacher Candidates Regarding “Multi-Grade Class Teaching Practices”

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 15 - 31, 30.06.2019

Öz

In this study, the anxiety of classroom teacher
candidates regarding the education period and school management in the case
that the first job they're appointed to is for multi-grade classroom teaching.
The data of this study was obtained from the teacher candidates who were final
year students in the Department of Classroom Teaching in the Faculty of Bolu
Abant İzzet Baysal University (BAİBÜ) and took the lesson of “Multi-Grade Class
Teaching” in the spring term of the 2017-2018 academic year.  In this study, the forms were applied to 116
teacher candidates and 98 of those who answered the questions in an apprehensive
and clear way were took under review. The obtained data were analyzed through
content analysis. For the validity and reliability of the data, the opinions of
teacher candidates were given as quotations. As a result of the research, in
the case that the first assignment of the teacher candidates for their
profession is for multi-grade class teaching, it is determined that they will
show a high level of anxiety regarding education and training in the case of
preparing a lesson plan, have difficulties in effectively managing class time
and practicing after 2 hours and weekly theoretical lesson, feel anxiety about
school management, and the multi-grade class teaching lesson which is taught
theoretically as a 2 hour lesson in a week is not sufficient; therefore it will
definitely be beneficial to gain their experiences regarding multi-grade class
teaching in their practice schools. The suggestions are made according to the
results obtained in the study.

Kaynakça

  • Çınar, D. (2004). Birleştirilmiş sınıflı okullarında ilk okuma yazma öğretimine ilişkin bir araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 31-45.
  • Dalka, S. (2006). Birleştirilmiş Sınıflı Köy Okullarının Problemleri ve Durum Tespiti: Doğu Beyazıt Örneği. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, (Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi 14-16/Nisan/2006, Ankara), Bildiri Kitabı 2. Cilt, 415–420, Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Doğan, A. (1995). Birleştirilmiş sınıflı ilkokullarda karşılaşılan güçlükler. Abant İzzet Baysal Üniv. İlköğretim sorunları Sempozyomunda sunulan bildiri, Bolu.
  • Erdem, A. R. ve Yaprak, M. (2011). Köy ve ilçe merkezinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin halkla etkileşim ve mesleki memnuniyet boyutunda karşılaştığı sorunlar ve bu sorunların performansına etkisi konusundaki görüşleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 152-162.
  • Gözler, A. (2009). Birleştirilmiş sınıflı okulların yönetim problemleri ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • İzci, E. (2008). İlköğretim bölümü sınıf öğretmenliği programı öğrencilerinin birleştirilmiş sınıflarda öğretime ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(25), 111-122.
  • Kazu ve Aslan (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi (Fırat ve Dicle üniversiteleri örnekleri). Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi (TURKSOSBİLDER), 1(2), 23-32.
  • Kazu, H. ve Aslan, S. (2012). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (Nitel bir araştırma). Turkish Studies, 7(2), 693-706.
  • Köksal, K. (2005). Türkiye’nin gerçeği birleştirilmiş sınıflı okullar. TSA Dergisi, 3, 174-178.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity innaturalistic evaluation. New Directions for Eevaluation,30, 73-84.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Summak, M., Summak, E. ve Gelebek, M. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda karşılaşılan sorunlar ve öğretmenlerin bakış açısından olası çözüm önerileri (Kilis örneği). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (3), 1221-1238.
  • Şahin, A. E. (2003). Birleştirilmiş sınıflar uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 166-175.
  • Tekışık, H. H. (1984). Birleştirilmiş sınıflı köy okullarına program ve öğretim teknikleri geliştirilmelidir. Çağdaş Eğitim. Ankara.
  • Tekışık, H. ve Cemil, M. (1989). Birleştirilmiş sınıflı köy ilkokullarında öğretim, Ankara, Rehber yayınevi.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Atalay 0000-0002-0344-1982

Yeşim Yener

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atalay, F., & Yener, Y. (2019). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Birleştirilmiş Sınıf Öğretimi Uygulamalarına İlişkin Kaygılarının Belirlenmesi. Asian Journal of Instruction (E-AJI), 7(1), 15-31.

ASYA ÖĞRETİM DERGİSİ (E-AJI)

Creative Commons Lisansı Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.