Öğretim programının içeriğinin öğrencilere
aktarılmasında ders kitapları çok önemli bir role sahiptir. Bu nedenle etkili
bir öğretimin gerçekleşmesinde ders kitaplarının bilimsel içeriğinin yanında,
birtakım fiziksel özellikler açısında da belirli niteliklere uygun hazırlanması
gerekmektedir. Bu önemli niteliklerden biri de ders kitabının okunabilirlik
özelliğidir. Bu araştırma, ortaöğretim kurumlarında okutulan biyoloji ders
kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik düzeylerinin belirlenmesi amacıyla
yürütülmüştür. Bu araştırma nitel araştırma yaklaşımına dayalı olup doküman
incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada öğretim materyali olarak MEB
Ortaöğretim Biyoloji 10 ders kitabı kullanılmıştır. Söz konusu kitapta
öncelikle MEB öğretim programında belirtilen kazanım ve ünitelere ait konular
dikkate alınarak üç ünitenin tamamından toplam 17 metin seçilmiştir. Ateşman
okunabilirlik formülü kullanılarak seçilen metinlerin her biri için
okunabilirlik sayısı hesaplanmış ve okunabilirlik düzeyi belirlenmiştir. Elde
edilen bulgulara göre metinlerin geneline ait okunabilirlik düzeyinin zor
olduğu ortaya çıkmıştır. Bulgular üniteler için ayrı ayrı değerlendirildiğinde
de üç ünitenin tamamında okunabilirlik düzeyinin zor olduğu ortaya çıkmıştır.
Okunabilirlik sayısı en düşük ünitenin ‘Kalıtımın Temel İlkeleri’; en yüksek
ünitenin ise ‘Ekosistem Ekolojisi ve Güncel Çevre Sorunları’ olduğu
belirlenmiştir. Bulgular konular açısından incelendiğinde, en düşük
okunabilirlik düzeyinin ‘eşeyli üreme’; en yüksek okunabilirlik düzeyinin ise
‘ekosistemin canlı ve cansız bileşenleri arasındaki ilişki’ konusuna ait olduğu
tespit edilmiştir. Araştırmanın sonunda ise ders kitaplarının okunabilirlik
düzeylerinin geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |
ASYA ÖĞRETİM DERGİSİ (E-AJI)
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.