Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PR 2.0 ve Marka Bilinirliğinin Türk Markaları Açısından Etkileşimi

Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 9, 63 - 76, 01.09.2012
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2012.4.005.x

Öz

Günümüzde pazar koşullarında firmalar, hedef kitlelerine ulaşabilmek, sahip oldukları markaları yoğun rekabet koşulları altında ön plana çıkartabilmek, tüketici ile doğrudan buluşturabilmek amacıyla çoklu medya kullanımlarına yönelmektedirler. Firmaların tüketicileri çepeçevre sarmaya çabaladıkları bu süreçte, farklılık yaratmak, benzersiz ya da alternatif yaklaşımlarla marka ve tüketiciyi birbirine yakınlaştırma temeline dayanan stratejiler geliştirilmektedir. Günümüzde internet fenomeni bu anlamda en önemli etkenlerden birisidir. Artık insanlar yaşamlarının büyük bir kısmını bilgisayar başında ve internet ağlarında geçirmektedir. 1990'lı yıllarda internet ve cep telefonlarının yaygınlaşması ile halkla ilişkiler faaliyetleri de elektronik ve dijital ortama taşınmış ve kitle ile iletişim e-mail, kısa mesaj SMS ve fax gibi araçlar ile tek yönlü olarak yapılmaya başlanmıştır Jalali, 2009 . 2000’li yıllarda, web'in gelişmesi, web kavramına 2.0 ekinin eklenmesine sebep olmuş; web sayfaları sadece okunabilir sayfalar şeklinden çıkmış, web sayfalarını okuyan kişiler, o sayfalarda yazma imkanı bile bulmuşlardır. Bugünkü rekabet ortamında ise teknolojinin ilerlemesini takip eden ve bu gelişmeler ile ilerleyen firmalar ve şirketleri web'i bu gelişmelerin ve sosyal medyanın oluşturduğu olanaklardan etkilenerek, onları kendi ürün ve hizmetlerini daha iyi tanıtmak ve müşteri memnuniyetini artırmak için kullanmaktadır. Sosyal medya ortamında, Web2.0 ve teknolojik ilerlemelerden yararlanarak yapılan halkla ilişkiler faaliyetlerine halkla ilişkiler 2.0 adı verilmektedir Jalali, 2009 .Çalışma kapsamında halkla ilişkiler 2.0 çalışmalarının marka bilinirliğine katkısı sosyal medya üzerinden özellikle geleneksel halkla ilişkiler ile karşılaştırılarak ele alınacaktır. Marka olarak Türkiye’de sosyal medyayı en aktif kullanan farklı sektörlerden markalar ele alınarak halkla ilişkiler ve marka bilinirliği açısından incelenecektir. Markalar Mavi Jeans, Anadolu Efes Pilsen, Garanti Bankası ve ETİ olarak dört farklı sektörden belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Benjamin, J. (1997). “Principles; Elements and Types of Persuasion”. United States of America: Harcourt Brace College Publishers.
  • Biber, A., (2009), “Halkla iliskiler calısmalarının dunu, Bugunu ve Gelecegine İliskin Degerlendirme”,Gazi Universitesi İletisim Fakultesi İletisim Kuram ve Arastırma Dergisi, Guz 2009, Sayı: 29 (134‐148).
  • Blumler and Katz, (1974), “The Uses of Mass Communication: Current Perspectives on Gratification Research”.
  • Breakenridge, D., (2008), “PR 2.0, New Media, New Tools, New Audiences”, Pearson, New Jersey, ABD.
  • Carey, C. (1996). “Rhetorical Means of Persuasion” and “Essayʹs on Aristotleʹs Rhetoric” (p. 405‐415). US: University Of California Press.
  • Colak, Z., (2011) “Persuasive Strategies Used In Social Media: A Case Study On Turkcell”, “The Leading Turkish Telecommunication Company”, Yeditepe Universitesi, Master Thesis.
  • Defren, (2009), Retrieved from http://www.shiftcomm.com/downloads/SMMarketingebook SHIFT_Communications.pdf.
  • D.M.Doyd, & Ellison, N., (2007). “Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship”. Journal of Computer Mediated Communication , p. 210‐230.
  • Emami, Hossayin, (2009), “Pratikte PR2.0”, Birinci Halkla İliskiler 2.0 Uluslararası Konferansı, Kargozare Ravabet Umumi Yayınevi, Tahran, Kasım 2009, 92‐105.
  • Guz, Hanife, Zafarmand, Nafiseh, (2009), “Sosyal Medya Baglamında Alternatif Bir Alan:Web2.0 ve PR2.0”, Birinci Halkla İliskiler 2.0 Uluslar arası Konferansı, Kargozare Ravabet Umumi Yayınevi, Tahran, September 2009, 107‐ 119
  • Jowett, G. S., & Oʹdonnell, V., (1999). “Propaganda and Persuasion”. US: Sage Publications.
  • Kelly, B. ,(1997), “The Future of Digital Communication”. Mediacat Digital Age Seminar, Istanbul.
  • Jalali, Ali Akbar, (2009),” Halkla iliskiler 2.0”, Tahran, Kargozare Ravabet Omumi Yayın Evi.
  • Lazaroiu, G. (2010). Social Media, Networking Software, and Creative Digital Marketing. Review of Contemporary Philosophy , 160‐165.
  • Mayfield, Antony, (2012), “what is social media”, retrieved from http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf.
  • Oftadeh, Javad, (2009), “Sosyal Medya cagında, Halkla Iliskiler 2.0ʹın Temeli Kullanıcıların Urettikleri İcerikler”, Birinci Halkla İliskiler 2.0 Uluslar arası Konferansı, Kargozare Ravabet Umumi Yayınevi, Tahran, December 2009, 120‐146.
  • Paul,Marsden, (2012), “PR 2.0: How Brands are Harnessing Participatory Media in Public Relations” , www.slideshare.net/paulsmarsden/pr‐20‐how‐brands‐are‐harnessing‐participatory‐media‐in publicrelationspresentation‐763297, 2012.
  • Retrieved from www.futurworks.com, (2012).
  • Retrieved from http://www.alexa.com/topsites/countries/TR, (2012), “Top Sites in Turkey”.
  • Retrieved from http://www.checkfacebook.com/2010, (2012).
  • Retrieved from http://www.comscore.com/, (2012).
  • Retrieved from http://en.wikipedia.org/wiki/media meshing, 2012, March, media meshing.
  • Shao, G., (2009),”Understanding the Appeal of User‐Generated Media: A Uses and Gratification Perspective”. Internet Research, p. 7‐25.
  • Sherman, Aliza, (2012) “Social Media overview”, retrieved from http://www.slideshare.net/alizasherman/social‐media‐overview‐550860.
  • Shields, C., (2007). “Aristotle”. New York: Routledge.
  • Solis Braian, (2009), “the Essential Guide to Social media”, retrieved from http://www.onecaribbean.org/content/files/essentialGuidetoSocialMedia.pdf, September.
  • Solis, Braian ve Breakenridge, Deirdre, (2009), “Putting the Public Back in Public Relations, New Jersey, FT Press.
  • Thompson, D., (1997), An introduction to the digital media. Journalism & Mass Communication Educator, 79‐80.
  • Toprak, T, Yildirim, A, Aygul E, Binark, M, Borekci S, comu, T., (2009), “Toplumsal Paylasım Agı Facebook: Goruluyorum oyleyse Varım!” Istanbul: Kalkedon.
  • Turner, Jamie, Shah Reshma, (2010), “How To Make Money To Social Media”, New Jersey: FT Press
  • Varnelis, K., (2008), “Networked Publics”, Cambridge, MA, USA: MIT Press.
  • Zafarman, N., (2010), “Halkla İliskiler Alanında Yeni Mecra Ve Uygulamaların Yeri Ve Önemi: Sosyal Medya Ve Pr2.0”, Gazi Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2010.

PR 2.0 and interaction of Turkish Brands in Terms of Brand Awareness

Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 9, 63 - 76, 01.09.2012
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2012.4.005.x

Öz

Today, under the affect of market conditions, companies prefer social media channel with the aim of reaching their target population, interacting with their customers directly and expressing their brands more powerfully in the market. Companies are trying to perform new strategies for creating close relationships between brand and customers, while the differentiation attempts of the companies. Nowadays, the Internet phenomenon is one of the most important factors in this regard. People spend most of their times at the computer and internet networks. In the 1990s, with the spread of internet and mobile phones, public relations activities moved to electronic and digital media of mass communication as a one-way by using e-mail, SMS and fax machine tools Jalali, 2009:32 . In the 2000s, by the development in web area, with the help of 2.0 patches, people can also edit the pages instead of just reading the written pages through the web pages. In today's competitive environment and the developments that followed the progress of technology companies and companies with a progressive web influenced by these developments and the opportunities created by social media, they introduce their products and services and increase customer satisfaction for better uses. PR activities which use Web 2.0 and technological developments in social media environment are called PR 2.0 Jalali, 2009:45 . Throughout the research, PR 2.0 activities within the scope of the contribution of brand awareness through social media, especially in comparison with traditional PR will be discussed. Brands will be examined regarding the brands which are actively using the social media in terms of the public relations and brand awareness. Brands can be listed in four different business sectors such as; Mavi Jeans, Anadolu Efes Pilsen, Garanti Bankası and ETI. Keywords: Brand Recognition, PR 2.0, Social Media, Web 2.0.

Kaynakça

  • Benjamin, J. (1997). “Principles; Elements and Types of Persuasion”. United States of America: Harcourt Brace College Publishers.
  • Biber, A., (2009), “Halkla iliskiler calısmalarının dunu, Bugunu ve Gelecegine İliskin Degerlendirme”,Gazi Universitesi İletisim Fakultesi İletisim Kuram ve Arastırma Dergisi, Guz 2009, Sayı: 29 (134‐148).
  • Blumler and Katz, (1974), “The Uses of Mass Communication: Current Perspectives on Gratification Research”.
  • Breakenridge, D., (2008), “PR 2.0, New Media, New Tools, New Audiences”, Pearson, New Jersey, ABD.
  • Carey, C. (1996). “Rhetorical Means of Persuasion” and “Essayʹs on Aristotleʹs Rhetoric” (p. 405‐415). US: University Of California Press.
  • Colak, Z., (2011) “Persuasive Strategies Used In Social Media: A Case Study On Turkcell”, “The Leading Turkish Telecommunication Company”, Yeditepe Universitesi, Master Thesis.
  • Defren, (2009), Retrieved from http://www.shiftcomm.com/downloads/SMMarketingebook SHIFT_Communications.pdf.
  • D.M.Doyd, & Ellison, N., (2007). “Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship”. Journal of Computer Mediated Communication , p. 210‐230.
  • Emami, Hossayin, (2009), “Pratikte PR2.0”, Birinci Halkla İliskiler 2.0 Uluslararası Konferansı, Kargozare Ravabet Umumi Yayınevi, Tahran, Kasım 2009, 92‐105.
  • Guz, Hanife, Zafarmand, Nafiseh, (2009), “Sosyal Medya Baglamında Alternatif Bir Alan:Web2.0 ve PR2.0”, Birinci Halkla İliskiler 2.0 Uluslar arası Konferansı, Kargozare Ravabet Umumi Yayınevi, Tahran, September 2009, 107‐ 119
  • Jowett, G. S., & Oʹdonnell, V., (1999). “Propaganda and Persuasion”. US: Sage Publications.
  • Kelly, B. ,(1997), “The Future of Digital Communication”. Mediacat Digital Age Seminar, Istanbul.
  • Jalali, Ali Akbar, (2009),” Halkla iliskiler 2.0”, Tahran, Kargozare Ravabet Omumi Yayın Evi.
  • Lazaroiu, G. (2010). Social Media, Networking Software, and Creative Digital Marketing. Review of Contemporary Philosophy , 160‐165.
  • Mayfield, Antony, (2012), “what is social media”, retrieved from http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf.
  • Oftadeh, Javad, (2009), “Sosyal Medya cagında, Halkla Iliskiler 2.0ʹın Temeli Kullanıcıların Urettikleri İcerikler”, Birinci Halkla İliskiler 2.0 Uluslar arası Konferansı, Kargozare Ravabet Umumi Yayınevi, Tahran, December 2009, 120‐146.
  • Paul,Marsden, (2012), “PR 2.0: How Brands are Harnessing Participatory Media in Public Relations” , www.slideshare.net/paulsmarsden/pr‐20‐how‐brands‐are‐harnessing‐participatory‐media‐in publicrelationspresentation‐763297, 2012.
  • Retrieved from www.futurworks.com, (2012).
  • Retrieved from http://www.alexa.com/topsites/countries/TR, (2012), “Top Sites in Turkey”.
  • Retrieved from http://www.checkfacebook.com/2010, (2012).
  • Retrieved from http://www.comscore.com/, (2012).
  • Retrieved from http://en.wikipedia.org/wiki/media meshing, 2012, March, media meshing.
  • Shao, G., (2009),”Understanding the Appeal of User‐Generated Media: A Uses and Gratification Perspective”. Internet Research, p. 7‐25.
  • Sherman, Aliza, (2012) “Social Media overview”, retrieved from http://www.slideshare.net/alizasherman/social‐media‐overview‐550860.
  • Shields, C., (2007). “Aristotle”. New York: Routledge.
  • Solis Braian, (2009), “the Essential Guide to Social media”, retrieved from http://www.onecaribbean.org/content/files/essentialGuidetoSocialMedia.pdf, September.
  • Solis, Braian ve Breakenridge, Deirdre, (2009), “Putting the Public Back in Public Relations, New Jersey, FT Press.
  • Thompson, D., (1997), An introduction to the digital media. Journalism & Mass Communication Educator, 79‐80.
  • Toprak, T, Yildirim, A, Aygul E, Binark, M, Borekci S, comu, T., (2009), “Toplumsal Paylasım Agı Facebook: Goruluyorum oyleyse Varım!” Istanbul: Kalkedon.
  • Turner, Jamie, Shah Reshma, (2010), “How To Make Money To Social Media”, New Jersey: FT Press
  • Varnelis, K., (2008), “Networked Publics”, Cambridge, MA, USA: MIT Press.
  • Zafarman, N., (2010), “Halkla İliskiler Alanında Yeni Mecra Ve Uygulamaların Yeri Ve Önemi: Sosyal Medya Ve Pr2.0”, Gazi Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2010.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ece Baban Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2012
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 3 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Baban, E. (2012). PR 2.0 and interaction of Turkish Brands in Terms of Brand Awareness. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 3(9), 63-76. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2012.4.005.x