Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Smart Technology Applications In Contemporary Shopping Malls

Yıl 2010, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 10, 01.09.2010
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2010.004.x

Öz

The uses of smart technology in shopping malls are both variable and necessary for all shopping malls where shopping mall management wants to provide basic and mandatory technological needs like for security, energy management and conservation as well as for entertainment and commercial aims, customer tracking and data-base obtaining for marketing reasons. This study portrays the smart technology uses in shopping malls in Turkey as well as providing information about latest smart technology developments. A future promising country like Turkey, which has reached the opening of 135 shopping malls across the nation within 20 years, also gives promise for tracking the latest developments in smart technology applications in shopping malls.

Kaynakça

  • AMPD, (2011), Türkiye Perakende Sektörü, http://www.ampd.org/arastirmalar/default.aspx?SectionId=87 [23 January 2011]
  • Capacity Shopping Mall, (2011), http://www.capacity.com.tr/ [22 January 2011]
  • Clear Channel, http://www.clearchannel.com.tr/DesktopDefault.aspx, [23 January 2011]
  • Clodfelter, Richard and James Overstreet (1996), Technological Profile of Shopping Centers: Present and Future Use, Journal of Shopping Center Research, 3, p.59, http://jrdelisle.com/JSCR/IndArticles/Clodfelter_N196.pdf [18 January 2011]
  • Coulomb Technologies, (21 April 2010) South Coast Plaza Becomes First US Shopping Center to Install Coloumb Technologies ChargePoint Networked Charging Station Infrastructrure for Electric Vehicles, http://www.coulombtech.com/pr/news-pressreleases-2010-0421.php [18 January 2011]
  • E-bebek.com (2011) http://www.e-bebek.com/ [21 January 2011]
  • Ener-g, (2011) Kojenerasyon, http://www.energ.co.uk/index257.aspx#cogen [18 January 2011]
  • Flyinn, (2011) Hizmet Formu, http://www.flyinn.com.tr/mhizmetform.asp [18 January 2011]
  • Forum İstanbul, (2011),Müşteri Hizmetleri, http://www.forumistanbul.com.tr/musterihizmetleri.html [18 January 2011]
  • LPG Haber, (9 May 2008) Gloria Jean’s Coffees’lerde Turkcell Şarj Üniteleri ile Kesintisiz İletişim, http://www.lpghaber.com/Gloria-Jean-s-Coffees-lerde-Turkcell-SarjUniteleri-Ile-Kesintisiz-Iletisim---haberi-66792.html [21 January 2011]
  • Kölmel, Bernhard and Spiros Alexakis, (2002), Location Based Advertising, [23 January 2011]
  • kurumsal haberler.com (2011) http://www.kurumsalhaberler.com/bosch/bultenler/atakoyplus-alisveris-merkezi-icin-boschtan-eksiksiz-guvenlik-cozumu/ [23 January 2011]
  • Manas, (2011) http://www.manas.com.tr/ [18 January 2011]
  • Migros (2011) http://www.migros.com.tr/ [21 January 2011]
  • NGM (2011) http://www.ngm.com.tr/genel/AnaSayfa.aspx [23 January 2011] Orbay (2011) http://www.orbayguvenlik.com/index.php?option=com_content&task=section&id =4&Itemid=32 [23 January 2011]
  • Özdağoğlu, A, Özdağoğlu G. and Öz, (2008), Müşteri Sadakatinin Sağlanmasında Müşteri İlişkileri Yönetiminin Önemi: İzmir’de Bir Hipermarket Araştırması, Journal of Economics and Administrative Sciences,22, p.369-380, http://www.flyinn.com.tr/mhizmetform.asp [18 January 2011]
  • Roberts, Kevin, (2006), Markaların Ötesindeki Gelecek: Lovemarks, MediaCat.
  • Solomon, Michael R., Englis, Basil G. and John Cornett (2002), The Virtual Mall: Using the Internet to Configure the Ideal Shopping Environment, Journal of Shopping Center Research, 9, 28-50, http://jrdelisle.com/JSCR/IndArticles/Solomon_N102.pdf [23 January 2011] Teknik Döküm (2011), http://www.metaldedektorleri.com/Groups/?LanguageID=1&GroupID=15 [23 January 2011]
  • Ünal, Sevtap and Ceylan Cem, (2010), Tüketicileri Hedonik Alışverişe Yönelten Nedenler: İstanbul ve Erzurum İllerinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 266-282. http://edergi.atauni.edu.tr/index.php/IIBD/article/view/3795/3623 [23 January 2011]
  • Tabela Dünyası, (2008), Led Screen Report from the Company for Flatofis Shopping Mall, [17 March 2008]

Çağdaş Alışveriş Merkezlerinde Akıllı Teknoloji Uygulamaları

Yıl 2010, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 10, 01.09.2010
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2010.004.x

Öz

Alışveriş merkezlerinde akıllı teknolojilerin kullanımı çeşitli olmakla beraber bütün alışveriş merkezi yönetimleri açısından güvenlik, enerji yönetimi ve tasarrufu gibi temel ve zorunlu teknolojik ihtiyaçlarını karşılanmasının yanı sıra eğlence ve ticari amaçlar, müşteri takibi ve bunun yanı sıra pazarlama amaçlı veri-tabanı oluşturabilmek için gereklidir. Bu makale Türkiye’deki alışveriş merkezlerinde akıllı teknoloji kullanım alanlarının profilini sunmakla birlikte akıllı teknoloji gelişmeleri hakkında bilgi sağlamaktadır. Türkiye gibi gelecek vaat eden bir ülke de 20 yıl içerisinde 135 alışveriş merkezi açılmıştır ve bu gerçekte alışveriş merkezlerindeki akıllı teknoloji uygulamaları hakkındaki gelişmeleri takip etmek açıcısından ümit vaat edicidir. 

Kaynakça

  • AMPD, (2011), Türkiye Perakende Sektörü, http://www.ampd.org/arastirmalar/default.aspx?SectionId=87 [23 January 2011]
  • Capacity Shopping Mall, (2011), http://www.capacity.com.tr/ [22 January 2011]
  • Clear Channel, http://www.clearchannel.com.tr/DesktopDefault.aspx, [23 January 2011]
  • Clodfelter, Richard and James Overstreet (1996), Technological Profile of Shopping Centers: Present and Future Use, Journal of Shopping Center Research, 3, p.59, http://jrdelisle.com/JSCR/IndArticles/Clodfelter_N196.pdf [18 January 2011]
  • Coulomb Technologies, (21 April 2010) South Coast Plaza Becomes First US Shopping Center to Install Coloumb Technologies ChargePoint Networked Charging Station Infrastructrure for Electric Vehicles, http://www.coulombtech.com/pr/news-pressreleases-2010-0421.php [18 January 2011]
  • E-bebek.com (2011) http://www.e-bebek.com/ [21 January 2011]
  • Ener-g, (2011) Kojenerasyon, http://www.energ.co.uk/index257.aspx#cogen [18 January 2011]
  • Flyinn, (2011) Hizmet Formu, http://www.flyinn.com.tr/mhizmetform.asp [18 January 2011]
  • Forum İstanbul, (2011),Müşteri Hizmetleri, http://www.forumistanbul.com.tr/musterihizmetleri.html [18 January 2011]
  • LPG Haber, (9 May 2008) Gloria Jean’s Coffees’lerde Turkcell Şarj Üniteleri ile Kesintisiz İletişim, http://www.lpghaber.com/Gloria-Jean-s-Coffees-lerde-Turkcell-SarjUniteleri-Ile-Kesintisiz-Iletisim---haberi-66792.html [21 January 2011]
  • Kölmel, Bernhard and Spiros Alexakis, (2002), Location Based Advertising, [23 January 2011]
  • kurumsal haberler.com (2011) http://www.kurumsalhaberler.com/bosch/bultenler/atakoyplus-alisveris-merkezi-icin-boschtan-eksiksiz-guvenlik-cozumu/ [23 January 2011]
  • Manas, (2011) http://www.manas.com.tr/ [18 January 2011]
  • Migros (2011) http://www.migros.com.tr/ [21 January 2011]
  • NGM (2011) http://www.ngm.com.tr/genel/AnaSayfa.aspx [23 January 2011] Orbay (2011) http://www.orbayguvenlik.com/index.php?option=com_content&task=section&id =4&Itemid=32 [23 January 2011]
  • Özdağoğlu, A, Özdağoğlu G. and Öz, (2008), Müşteri Sadakatinin Sağlanmasında Müşteri İlişkileri Yönetiminin Önemi: İzmir’de Bir Hipermarket Araştırması, Journal of Economics and Administrative Sciences,22, p.369-380, http://www.flyinn.com.tr/mhizmetform.asp [18 January 2011]
  • Roberts, Kevin, (2006), Markaların Ötesindeki Gelecek: Lovemarks, MediaCat.
  • Solomon, Michael R., Englis, Basil G. and John Cornett (2002), The Virtual Mall: Using the Internet to Configure the Ideal Shopping Environment, Journal of Shopping Center Research, 9, 28-50, http://jrdelisle.com/JSCR/IndArticles/Solomon_N102.pdf [23 January 2011] Teknik Döküm (2011), http://www.metaldedektorleri.com/Groups/?LanguageID=1&GroupID=15 [23 January 2011]
  • Ünal, Sevtap and Ceylan Cem, (2010), Tüketicileri Hedonik Alışverişe Yönelten Nedenler: İstanbul ve Erzurum İllerinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 266-282. http://edergi.atauni.edu.tr/index.php/IIBD/article/view/3795/3623 [23 January 2011]
  • Tabela Dünyası, (2008), Led Screen Report from the Company for Flatofis Shopping Mall, [17 March 2008]
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Article
Yazarlar

İpek Krom Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2010
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Krom, İ. (2010). Smart Technology Applications In Contemporary Shopping Malls. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 1(1), 1-10. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2010.004.x