Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pegasus Hava Yolları’nın Covid-19 Instagram Paylaşımları Üzerinden Kültürel Boyutların Okunması

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 48, 12 - 30, 28.02.2022
https://doi.org/10.5824/ajite.2022.01.001.x

Öz

Covid-19 salgınını dünyaya yayılmasının ardından gelen birçok kısıtlama ve tedbir yaşantımızda büyük değişikliklere yol açmıştır. Dünyanın genelinde kısıtlama ve tedbirler benzer olsa da hastalığın yayılımı farklı ülkelerde farklı gidişatlar seyretmiştir. Yapılan çalışmalarda bu farklılıkların kültürel boyutlar ile açıklanabildiği görülmüştür. Pandemi ile mücadele etmenin ilk adımı teması azaltmak olarak belirlenmiştir. Bu nedenle uçuşlar bir süreliğine askıya alınmıştır. Bu süreçte hava yolları hem iptal olan uçuşlar hakkında bilgi vermek hem de müşteri sadakatini sürdürmek için sosyal medya araçlarını aktif şekilde kullanmıştır. “Pandemi gidişatını etkileyen kültürel boyutların hava yolu iletişim stratejilerinde de kendine yer bulmakta mıdır?” sorusu çalışmanın problemini oluşturmaktadır. Gönderilerde Türkiye’nin kültürel boyutlarına uygun temalara yer verilip verilmediğini bulmak çalışmanın amacıdır. Yaşam tarzımızı açıklayan kültürel boyutlar aynı zamanda pazarlama çalışmalarında önemli bir rol oynadığı ve bilinçli veya bilinçsiz bir şekilde şirketler tarafından müşteri ile iletişimde bu boyutlara uygun iletişim kurulduğu öngörülmektedir. Bu kavramlar ekseninde Pegasus Hava Yolu şirketinin, en çok kullanılan sosyal medya araçlarından biri olan Instagram hesabından 27 Mart- 13 Haziran 2020 tarih aralığında paylaşılan 33 fotoğraftan Covid-19 kısıtlamaları hakkında olan 23 tanesi içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmada Kültürel Boyutlar Kuramı’nın Bireysellik Erillik ve Belirsizlikten Kaçınma boyutları ele alınmıştır. Gönderilerde tespit edilen boyutlar ile Türkiye ulusal boyutları arasında pozitif ilişki tespit edilmiştir. İnstagram gönderilerinde kültürel boyutları ifade eden temaların bulunması ve bu boyutların toplumsal boyutlarla eşdeğerlik göstermesi, kültürel boyutların hava yollarının sosyal medya iletişim stratejilerinde kendine yer bulduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Akca, M. (2020). Covıd-19’un Havacılık Sektörüne Etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 45-64.
  • Arabacı Koç, M. (2020). Covıd-19 Salgınının Yarattığı Küresel Kriz Bağlamında Sosyal Medyada Kriz Yönetimi: Türk Hava Yolları Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7, 190-200.
  • Ashraf, B. N. (2021). Stock Markets’ Reaction to COVID-19: Moderating Role of National Culture. Finance Research Letters, 41, 101857.
  • Chevtaeva, E., & Guillet, B. D. (2021). A Review Of Communication Trends Due to the Pandemic: Perspective From Airlines. Anatolia, 32(1), 168-171.
  • Diaconu, L. (2021). The Behaviour of Airlines' Passengers in The Context of COVID-19 Pandemic. CES Working Papers, 13(2), 230-242.
  • Erden Uzun, C. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Türk Hava Yolları’nın Sosyal Medya İletişim Stratejileri. B. Pazarbaşı, S. Koç Akgül (Ed.) İletişim Bilimleri Bakış Açısıyla Küresel Afet Covid-19 Pandemisi içinde (451-470). Hiper Yayın.
  • Erman, A., & Medeiros, M. (2021). Exploring The Effect of Collective Cultural Attributes on COVID-19-Related Public Health Outcomes. Frontiers in Psychology, 12, 884.
  • Fernandez-Perez, A., Gilbert, A., Indriawan, I., & Nguyen, N. H. (2021). COVID-19 Pandemic and Stock Market Response: A Culture Effect. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 29, 100454.
  • Gokmen, Y., Baskici, C., & Ercil, Y. (2021). The impact of national culture on the increase of COVID-19: A cross-country analysis of European countries. International Journal of Intercultural Relations, 81, 1–8. doi:10.1016/j.ijintrel.2020.12.00.
  • Huynh TLD. Does Culture Matter Social Distancing Under The COVID-19 Pandemic? Saf Sci. 2020 Oct;130:104872. doi: 10.1016/jma.ssci.2020.104872.
  • Işılar, H. B. (2021). Havayolu Endüstrisinde Dijital Pazarlama Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Havacılık ve Uzay Çalışmaları Dergisi, Vol.1, no. 2, 42-63.
  • Ketter, E., & Avraham, E. (2021). # StayHome today so we can# TravelTomorrow: Tourism Destinations’ Digital Marketing Strategies During the Covid-19 Pandemic. Journal of Travel & Tourism Marketing, 1-14.
  • Lamb, T. L., Winter, S. R., Rice, S., Ruskin, K. J., & Vaughn, A. (2020). Factors That Predict Passengers Willingness to Fly During and After The COVID-19 Pandemic. Journal of Air Transport Management, 89, 101897:1-10.
  • Lu, J. G., Jin, P., & English, A. S. (2021). Collectivism Predicts Mask Use During COVID-19. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(23):1-8.
  • Lu, L. C., Rose, G. M., & Blodgett, J. G. (1999). The Effects of Cultural Dimensions on Ethical Decision Making in Marketing: An Exploratory Study. Journal Of Business Ethics, 18(1), 91-105.
  • Maaravi, Y., Levy, A., Gur, T., Confino, D., & Segal, S. (2021). “The Tragedy of The Commons”: How Individualism and Collectivism Affected The Spread of the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Public Health, 9, 37.
  • Macit, A. & Macit, D., (2020). Management of Covid-19 Pandemic in Turkısh Civil Avıatıon Sector. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 100-116.
  • Mau, W. C. J. (2004). Cultural Dimensions of Career Decision‐Making Difficulties. The Career Development Quarterly, 53(1), 67-77.
  • Pascual, M. E., & Cain, L. N. (2021). Loyalty Programs: The Vital Safety Feature for Airlines to Survive COVID-19. International Hospitality Review.
  • Saydan, R., & Kanıbir, H. (2007). Global Pazarlamada Toplumsal Kültür Farklılıklarının Önemi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 74-89.
  • Şekerli, E. B. & Gerede, E. (2011). Kültürün EKY’ye Etkileri ve Türk Pilotların Hofstede Kültür Boyutları Açısından Durumları. "İŞ, GÜÇ" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 13(1), 17-38.
  • Özgen, Ö. & Elmasoğlu, K. (2016). Sosyal Medya ve Marka İletişimi: Havayolu Şirketlerinin Twitter Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, no. 43, 181-202.
  • Airlinehaber, 2021. https://www.airlinehaber.com/onur-air-iflas-mi-etti/ (15.05.2021)
  • Anadolujet, 2021. https://www.anadolujet.com/tr/kurumsal/haberler-ve-duyurular/yurt-disi-seferlerimiz-yeniden-basliyor (15.05.2021)
  • BBC Türkçe, 5 Haziran 2020. https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-52927751 (29.05.2021)
  • CNNTURK, 2020. https://www.cnnturk.com/turkiye/koronovirusu-nedeniyle-onur-air-ucuslarini-askiya-aldi (15.05.2021)
  • Sağlık Bakanlığı Resmi İnternet Sitesi. COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Pandemi.  https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66494/pandemi.html#:~:text=Bir%20hastal%C4%B1%C4%9F%C4%B1n%20veya%20enfeksiyon%20etkeninin,DS%C3%96)%20taraf%C4%B1ndan%20pandemi%20ilan%20edilmi%C5%9Ftir. (02.07.2020).
  • SHGM, 2021. http://web.shgm.gov.tr/tr/genel-duyurular (13.05.2021)
  • DHMİ, 2021. https://www.dhmi.gov.tr/Lists/HavaYoluSektorRaporlari/Attachments/13/ 2019%20Havayolu%20Sekt%C3%B6r%20Raporu.pdf (13.05.2020)
  • DW, 2021. https://p.dw.com/p/3d8YF?maca=tr-Whatsapp+Web-sharing THY dış hat uçuşlara 18 Haziran'da başlıyor
  • Euronews, (2020b). https://tr.euronews.com/2020/06/04/d-s-hat-ucak-seferleri-10-haziran-dan-itibaren-40-ulkeye-gerceklestirilecek (13.05.2021)
  • Euronews, (2020a). https://tr.euronews.com/2020/06/02/turk-hava-yollar-4-haziran-dan-itibaren-ic-hat-seferlerini-art-r-yor (13.05.2021)
  • Hofstede Insights. (2021). https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/ (03.10.2021).
  • Pegasus Hava Yolları, (28.03.2020a). Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan Uçuşların Durdurulması Hakkında. https://www.flypgs.com/basin-odasi/duyurular/sabiha-gokcen-havalimanindan-ucuslarin-durdurulmasi-hakkinda
  • Pegasus Hava Yolları, (01.06.2020b). Pegasus Hava Yolları iç hatlarda yolcu uçuşlarına başlıyor https://www.flypgs.com/basin-bultenleri/pegasus-hava-yollari-ic-hatlarda-yolcu-ucuslarina-basliyor
  • Pegasus Hava Yolları, (11.06.2020c). Pegasus Hava Yolları yurt dışı uçuşlarına başlıyor https://www.flypgs.com/basin-bultenleri/pegasus-hava-yollari-yurt-disi-ucuslarina-basliyor
  • Pegasus Hava Yolları, (2021a). https://www.flypgs.com/basin-odasi/bultenler
  • Pegasus Hava Yolları, (2021b). https://www.pegasusyatirimciiliskileri.com/tr/operasyonel-ve-finansal-veriler/faaliyet-raporlari
  • Pegasus Hava Yolları, (2021c). https://www.flypgs.com/bize-yazin/sosyal-medya-bilgilendirme
  • Sunexpress, 2020. https://www.sunexpress.com/tr/sirket/basin-odasi/basin-bueltenleri/?archive&category/?archive=herhangi%20bir%20zaman&category=&showmore=3
  • Süleyman Demirel Üniversitesi Resmi İnternet Sayfası https://w3.sdu.edu.tr/haber/9703/covid-19-pandemi-surecinde-ve-sonrasinda-turk-sivil-havaciligi (29.05.2021)
  • THY, (2021). https://www.turkishairlines.com/tr-int/bilgi-edin/bize-ulasin/sosyal-medya/ (02.06.2021)
  • Türk Hava Yolları 2020 Yıllık Raporu https://investor.turkishairlines.com/documents/yillik-raporlar/thy_frat_2020_yillik-rapor.pdf (29.05.2021)

Reading Cultural Dimensions through Pegasus Airlines' Covid-19 Instagram Posts

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 48, 12 - 30, 28.02.2022
https://doi.org/10.5824/ajite.2022.01.001.x

Öz

Many restrictions and measures that followed the spread of the Covid-19 epidemic to the world have led to great changes in our lives. Although restrictions and measures are similar throughout the world, the spread of the disease has followed different trends in different countries. Studies have shown that these differences can be explained by cultural dimensions. The first step to fight the pandemic has been determined to reduce contact. The way to reduce contact is to prevent human mobility. Therefore, flights have been suspended for a while. In this process, airlines actively used social media tools to inform their passengers about canceled flights and to maintain customer loyalty. The assumption that the cultural dimensions affecting the course of the pandemic should also find a place in airline communication strategies has made the study necessary. The importance of developing a marketing communication strategy suitable for customer culture has been recognized in the field. It is predicted that the cultural dimensions that explain our lifestyle also play an important role in marketing studies and that companies consciously or unconsciously communicate with customers in accordance with these dimensions. In line with these concepts, the posts of Pegasus Airlines from the Instagram account, one of the most used social media tools, during the Covid-19 restrictions process will be analyzed by content analysis method. It will be researched whether themes suitable for Turkey's cultural dimensions are included in the posts. In the study, if it is seen that the Theory of Cultural Dimensions finds its place in the images that are the post form of Instagram, it will be understood that it will contribute to different fields such as marketing, visual culture and social media.

Kaynakça

  • Akca, M. (2020). Covıd-19’un Havacılık Sektörüne Etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 45-64.
  • Arabacı Koç, M. (2020). Covıd-19 Salgınının Yarattığı Küresel Kriz Bağlamında Sosyal Medyada Kriz Yönetimi: Türk Hava Yolları Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7, 190-200.
  • Ashraf, B. N. (2021). Stock Markets’ Reaction to COVID-19: Moderating Role of National Culture. Finance Research Letters, 41, 101857.
  • Chevtaeva, E., & Guillet, B. D. (2021). A Review Of Communication Trends Due to the Pandemic: Perspective From Airlines. Anatolia, 32(1), 168-171.
  • Diaconu, L. (2021). The Behaviour of Airlines' Passengers in The Context of COVID-19 Pandemic. CES Working Papers, 13(2), 230-242.
  • Erden Uzun, C. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Türk Hava Yolları’nın Sosyal Medya İletişim Stratejileri. B. Pazarbaşı, S. Koç Akgül (Ed.) İletişim Bilimleri Bakış Açısıyla Küresel Afet Covid-19 Pandemisi içinde (451-470). Hiper Yayın.
  • Erman, A., & Medeiros, M. (2021). Exploring The Effect of Collective Cultural Attributes on COVID-19-Related Public Health Outcomes. Frontiers in Psychology, 12, 884.
  • Fernandez-Perez, A., Gilbert, A., Indriawan, I., & Nguyen, N. H. (2021). COVID-19 Pandemic and Stock Market Response: A Culture Effect. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 29, 100454.
  • Gokmen, Y., Baskici, C., & Ercil, Y. (2021). The impact of national culture on the increase of COVID-19: A cross-country analysis of European countries. International Journal of Intercultural Relations, 81, 1–8. doi:10.1016/j.ijintrel.2020.12.00.
  • Huynh TLD. Does Culture Matter Social Distancing Under The COVID-19 Pandemic? Saf Sci. 2020 Oct;130:104872. doi: 10.1016/jma.ssci.2020.104872.
  • Işılar, H. B. (2021). Havayolu Endüstrisinde Dijital Pazarlama Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Havacılık ve Uzay Çalışmaları Dergisi, Vol.1, no. 2, 42-63.
  • Ketter, E., & Avraham, E. (2021). # StayHome today so we can# TravelTomorrow: Tourism Destinations’ Digital Marketing Strategies During the Covid-19 Pandemic. Journal of Travel & Tourism Marketing, 1-14.
  • Lamb, T. L., Winter, S. R., Rice, S., Ruskin, K. J., & Vaughn, A. (2020). Factors That Predict Passengers Willingness to Fly During and After The COVID-19 Pandemic. Journal of Air Transport Management, 89, 101897:1-10.
  • Lu, J. G., Jin, P., & English, A. S. (2021). Collectivism Predicts Mask Use During COVID-19. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(23):1-8.
  • Lu, L. C., Rose, G. M., & Blodgett, J. G. (1999). The Effects of Cultural Dimensions on Ethical Decision Making in Marketing: An Exploratory Study. Journal Of Business Ethics, 18(1), 91-105.
  • Maaravi, Y., Levy, A., Gur, T., Confino, D., & Segal, S. (2021). “The Tragedy of The Commons”: How Individualism and Collectivism Affected The Spread of the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Public Health, 9, 37.
  • Macit, A. & Macit, D., (2020). Management of Covid-19 Pandemic in Turkısh Civil Avıatıon Sector. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 100-116.
  • Mau, W. C. J. (2004). Cultural Dimensions of Career Decision‐Making Difficulties. The Career Development Quarterly, 53(1), 67-77.
  • Pascual, M. E., & Cain, L. N. (2021). Loyalty Programs: The Vital Safety Feature for Airlines to Survive COVID-19. International Hospitality Review.
  • Saydan, R., & Kanıbir, H. (2007). Global Pazarlamada Toplumsal Kültür Farklılıklarının Önemi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 74-89.
  • Şekerli, E. B. & Gerede, E. (2011). Kültürün EKY’ye Etkileri ve Türk Pilotların Hofstede Kültür Boyutları Açısından Durumları. "İŞ, GÜÇ" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 13(1), 17-38.
  • Özgen, Ö. & Elmasoğlu, K. (2016). Sosyal Medya ve Marka İletişimi: Havayolu Şirketlerinin Twitter Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, no. 43, 181-202.
  • Airlinehaber, 2021. https://www.airlinehaber.com/onur-air-iflas-mi-etti/ (15.05.2021)
  • Anadolujet, 2021. https://www.anadolujet.com/tr/kurumsal/haberler-ve-duyurular/yurt-disi-seferlerimiz-yeniden-basliyor (15.05.2021)
  • BBC Türkçe, 5 Haziran 2020. https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-52927751 (29.05.2021)
  • CNNTURK, 2020. https://www.cnnturk.com/turkiye/koronovirusu-nedeniyle-onur-air-ucuslarini-askiya-aldi (15.05.2021)
  • Sağlık Bakanlığı Resmi İnternet Sitesi. COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Pandemi.  https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66494/pandemi.html#:~:text=Bir%20hastal%C4%B1%C4%9F%C4%B1n%20veya%20enfeksiyon%20etkeninin,DS%C3%96)%20taraf%C4%B1ndan%20pandemi%20ilan%20edilmi%C5%9Ftir. (02.07.2020).
  • SHGM, 2021. http://web.shgm.gov.tr/tr/genel-duyurular (13.05.2021)
  • DHMİ, 2021. https://www.dhmi.gov.tr/Lists/HavaYoluSektorRaporlari/Attachments/13/ 2019%20Havayolu%20Sekt%C3%B6r%20Raporu.pdf (13.05.2020)
  • DW, 2021. https://p.dw.com/p/3d8YF?maca=tr-Whatsapp+Web-sharing THY dış hat uçuşlara 18 Haziran'da başlıyor
  • Euronews, (2020b). https://tr.euronews.com/2020/06/04/d-s-hat-ucak-seferleri-10-haziran-dan-itibaren-40-ulkeye-gerceklestirilecek (13.05.2021)
  • Euronews, (2020a). https://tr.euronews.com/2020/06/02/turk-hava-yollar-4-haziran-dan-itibaren-ic-hat-seferlerini-art-r-yor (13.05.2021)
  • Hofstede Insights. (2021). https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/ (03.10.2021).
  • Pegasus Hava Yolları, (28.03.2020a). Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan Uçuşların Durdurulması Hakkında. https://www.flypgs.com/basin-odasi/duyurular/sabiha-gokcen-havalimanindan-ucuslarin-durdurulmasi-hakkinda
  • Pegasus Hava Yolları, (01.06.2020b). Pegasus Hava Yolları iç hatlarda yolcu uçuşlarına başlıyor https://www.flypgs.com/basin-bultenleri/pegasus-hava-yollari-ic-hatlarda-yolcu-ucuslarina-basliyor
  • Pegasus Hava Yolları, (11.06.2020c). Pegasus Hava Yolları yurt dışı uçuşlarına başlıyor https://www.flypgs.com/basin-bultenleri/pegasus-hava-yollari-yurt-disi-ucuslarina-basliyor
  • Pegasus Hava Yolları, (2021a). https://www.flypgs.com/basin-odasi/bultenler
  • Pegasus Hava Yolları, (2021b). https://www.pegasusyatirimciiliskileri.com/tr/operasyonel-ve-finansal-veriler/faaliyet-raporlari
  • Pegasus Hava Yolları, (2021c). https://www.flypgs.com/bize-yazin/sosyal-medya-bilgilendirme
  • Sunexpress, 2020. https://www.sunexpress.com/tr/sirket/basin-odasi/basin-bueltenleri/?archive&category/?archive=herhangi%20bir%20zaman&category=&showmore=3
  • Süleyman Demirel Üniversitesi Resmi İnternet Sayfası https://w3.sdu.edu.tr/haber/9703/covid-19-pandemi-surecinde-ve-sonrasinda-turk-sivil-havaciligi (29.05.2021)
  • THY, (2021). https://www.turkishairlines.com/tr-int/bilgi-edin/bize-ulasin/sosyal-medya/ (02.06.2021)
  • Türk Hava Yolları 2020 Yıllık Raporu https://investor.turkishairlines.com/documents/yillik-raporlar/thy_frat_2020_yillik-rapor.pdf (29.05.2021)
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cemile Erden 0000-0001-8530-1256

Selma Koç Akgül 0000-0001-7889-6749

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2022
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Erden, C., & Koç Akgül, S. (2022). Pegasus Hava Yolları’nın Covid-19 Instagram Paylaşımları Üzerinden Kültürel Boyutların Okunması. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 13(48), 12-30. https://doi.org/10.5824/ajite.2022.01.001.x