Ekonomik analiz mali performansın belirleyicileri hakkında pek fazla araştırma yapmamıştır. Mali politikanın, politik prosedür tarafından dışsal olarak belirlendiğini kabul eder. Ekonomik analizlerin bir yönü kamu harcamalarının ekonomideki aşırı büyümesini araştırmaktadır. Diğer bir araştırma yönü, mali değişkenlerin makro ekonomik büyüklükler üzerindeki etkilerini inceleme konusu yapmaktadır. Bu ekonomik analizlerin yanında farklı yönde incelemeler de yapılmaktadır. Bu incelemeler mali performansı politik özelliklere bağlamaktadırlar. Politik istikrarsızların daha fazla borç stokuna neden olduğu veya çok partili koalisyon hükümetlerinin bütçe açıklarını kapatmada daha başarısız oldukları üzerine yoğunlaşmaktadırlar.
Yeni politik ekonomi literatürü, bütçe prosedürünü ilgilendiren düzenlemelerin, oylama düzenlemelerinin, mali performansa yönelik mekanizmaların rolü üzerinde durmaktadır.
Her demokratik ülkedeki bütçe prosedürü üç ana aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşama, parlamentoya sunulmak üzere bütçe teklifinin hazırlanmasıdır. Bakanlar arasındaki tercih çatışmaları, bütçe hazırlık aşamasında çözümlenmektedir. İkinci aşama parlamentoda bütçe teklifinin değiştirilmesi, onaylanması veya ret edilmesi aşamasıdır. Bu aşama, bütçe üzerinde fikir birliğine varmış hükümet ile parlamentoda bulunan partiler arasında anlaşma ve pazarlık prosedürü olarak düşünülebilir. Üçüncü aşama ise parlamentoca kabul edilen bütçenin gerektiğinde değiştirilerek hükümet tarafından uygulanmasıdır.
Bu çalışma, söz konusu aşamalardaki prosedürlerin bütçe büyüklüklerini ve/veya bütçe açıklarını nasıl etkileyebileceğini araştırmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2000 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ocak 2000 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2000 Cilt: 16 Sayı: 1 |
Bu eser 2023 yılından itibaren Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.