Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF BIOLOGY CURRICULUM IN TERMS OF CREATIVITY SKILLS FROM 21ST CENTURY SKILLS

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 85 - 104, 30.06.2019
https://doi.org/10.35346/aod.554154

Öz

In this study, the concept of creativity which in many sources counted
as one of the skills that students should have in the 21st century and the
place of creativity in biology course curriculum has been examined. In this
study first of all, the content of P21, one of the sources related to 21st
century skills, is explained. Basic definitions of creativity are given. Then,
the biology lesson curriculum was examined in terms of the creativity element. Data
were collected by document analysis method. In 2018, Republic of Turkey Ministry
of National Education prepared biology curriculum for grades 9, 10, 11 and 12.
The data collected by this curriculum and Turkey Qualifications Framework
document is based. Within the scope of this study, it has been seen that the
word “creativity” has never been within the program. However, various phrases
and learning outcome explanations have been found to reveal creativity. These
outcomes and its explanations were not found sufficient and satisfactory in
terms of gaining creativity to students.

Kaynakça

  • Bayındır N. (2013). Çocuklarda yaratıcılık ve geliştirilmesi, Ankara: Eğiten Kitap, 1.baskı, s. 4
  • Bertelsmann & AOL Time Warner. (2002). 21st century literacy summit. Berlin: Bertelsmann Foundation & AOL Time Warner Foundation.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E.K., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş., Demirel F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: PEGEM Akademi, 24. baskı, s.13.
  • Ekici G., Abide Ö. F., Canbolat Y., Öztürk A. (2017). 21. Yüzyıl Becerilerine Ait Veri Kaynaklarının Analizi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6 (1),124 – 134.
  • Finegold, D., & Notabartolo, A. S. (2010). 21st century competencies and their impact: An interdisciplinary literature review. Transforming the US workforce development system, s. 19-56.
  • Guilford J. P. (1967). The Nature Of Human Intelligence, NY: McGraw Hill.
  • Guilford J. P. (1983). Way Beyond the IQ. Buffalo, NY: Creative Education Foundation.
  • Güneş M. H., Şener N., Germi N. T., Can N. (2013). Fen ve Teknoloji Dersinde Laboratuvar Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Değerlendirmeleri, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (20) 1-11
  • Güvenli G. ve Akyol F. A. (2014). Zoraki Bir İlişki: Kitap ve Dergi Okuma Alışkanlıkları. 23 Nisan TRT Uluslararası Çocuk ve Medya Kongresi II, 16- 18 Nisan 2013 içinde. s. 97- 117, TRT Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayımları, Ankara.
  • Hermann N., (1990). The Creative Brain. Brain Book Publishing
  • Otuz B., Kayabaşı B. G., Ekici G. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Beceri ve Değerlerinin Anahtar Yetkinlikler Açısından Analizi, Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 11(4), 944 – 972.
  • Özden Y. (2014). Öğrenme ve Öğretme, Pegem Akademi, 12. Baskı, s.181 – 182, Ankara
  • Özdemirci F. (1990) Niçin Az Okuyoruz Kamuoyu Araştırması Sonuçlandı. Türk Kütüphaneciliği, 4 (3): 154- 155
  • Parnes S. J. (1981). The Magic of Your Mind, New York: Creative Education Foundation. Print book.
  • Saban A. (2002). Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel. 2. Baskı. s. 123.
  • Tanju E. H. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi. E. Ç. Öncü (Ed.), Yaratıcı Düşünme Kuram ve Yaklaşımları içinde (s. 17 – 45) Ankara: PEGEM Akademi
  • Torrance E. P. (1966). Torrance Test of Creative Thinking. Bensenville, IL: Scholastic Testing Service
  • Torrance E.P. (1984). Teaching gifted and Creative Learners, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Uluçınar, Ş, Cansaran, A, Karaca, A . (2004). Fen Bilimleri Laboratuvar Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (4), 465-475. Retrieved from http://dergipark.org.tr/tebd/issue/26126/275208
  • Wallas G. (1926). The Art of Thought., New York: Harcourt, Brace and World http://2023vizyonu.meb.gov.tr/ (Erişim tarihi: 24.02.2019) World Economic Forum. (2015). New vision for education: Unlocking the potential of technology. Cenevre: World Economic Forum.
  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi, (2016) https://www.myk.gov.tr/images/articles/editor/130116/TYC_teblig_2.pdf (Erişim tarihi: 26.11.2018)
  • Biyoloji Öğretim Programı, (2018). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=361 (Erişim tarihi: 29.11.2018)
  • http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_framework_0816.pdf (Erişim tarihi: 12.10.2018).
  • http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_Framework_Definitions_New_Logo_2015.pdf (Erişim tarihi: 12.10.2018).
  • http://www.p21.org/about-us/p21-framework/256 (Erişim tarihi: 17.10.2018).
  • http://www.p21.org/storage/documents/Reimagining_Citizenship_for_21st_Century_webversion.pdf (Erişim tarihi: 19.10.2018).

BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ 21. YÜZYIL BECERİLERİNDEN YARATICILIK BECERİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 85 - 104, 30.06.2019
https://doi.org/10.35346/aod.554154

Öz

Bu çalışmada, birçok
kaynakta 21. yüzyılda öğrencilerin sahip olması gereken becerilerden biri
olarak sayılan yaratıcılık kavramı ve yaratıcılığın biyoloji dersi öğretim
programındaki yeri incelenmiştir. Çalışmada öncelikle 21. yüzyıl becerileri ile
ilgili kaynaklardan biri olan P21’in içeriği açıklanmıştır. Sonra yaratıcılıkla
ilgili temel tanımlamalar verilmiştir. Ardından biyoloji dersi öğretim programı
yaratıcılık ögesi açısından incelenmiştir. Veriler doküman analizi yöntemiyle
toplanmıştır.
2018
yılında Milli Eğitim Bakanlığı 9, 10, 11 ve 12. sınıflar için biyoloji dersi
müfredat programı hazırlamıştır. Veriler toplanırken bu müfredat programı ve
Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi belgesi temel alınmıştır. Bu çalışma kapsamında
doğrudan “yaratıcılık” kelimesinin program dâhilinde hiç geçmediği görülmüştür.
Ancak yaratıcılığı açığa çıkaracak çeşitli sözcük öbekleri ve buna bağlı
kazanım açıklamaları bulunmuştur. Bulunan bu kazanım ve açıklamaların
yaratıcılığın öğrencilere kazandırılması açısından yeterli ve tatmin edici
olmadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Bayındır N. (2013). Çocuklarda yaratıcılık ve geliştirilmesi, Ankara: Eğiten Kitap, 1.baskı, s. 4
  • Bertelsmann & AOL Time Warner. (2002). 21st century literacy summit. Berlin: Bertelsmann Foundation & AOL Time Warner Foundation.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E.K., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş., Demirel F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: PEGEM Akademi, 24. baskı, s.13.
  • Ekici G., Abide Ö. F., Canbolat Y., Öztürk A. (2017). 21. Yüzyıl Becerilerine Ait Veri Kaynaklarının Analizi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6 (1),124 – 134.
  • Finegold, D., & Notabartolo, A. S. (2010). 21st century competencies and their impact: An interdisciplinary literature review. Transforming the US workforce development system, s. 19-56.
  • Guilford J. P. (1967). The Nature Of Human Intelligence, NY: McGraw Hill.
  • Guilford J. P. (1983). Way Beyond the IQ. Buffalo, NY: Creative Education Foundation.
  • Güneş M. H., Şener N., Germi N. T., Can N. (2013). Fen ve Teknoloji Dersinde Laboratuvar Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Değerlendirmeleri, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (20) 1-11
  • Güvenli G. ve Akyol F. A. (2014). Zoraki Bir İlişki: Kitap ve Dergi Okuma Alışkanlıkları. 23 Nisan TRT Uluslararası Çocuk ve Medya Kongresi II, 16- 18 Nisan 2013 içinde. s. 97- 117, TRT Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayımları, Ankara.
  • Hermann N., (1990). The Creative Brain. Brain Book Publishing
  • Otuz B., Kayabaşı B. G., Ekici G. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Beceri ve Değerlerinin Anahtar Yetkinlikler Açısından Analizi, Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 11(4), 944 – 972.
  • Özden Y. (2014). Öğrenme ve Öğretme, Pegem Akademi, 12. Baskı, s.181 – 182, Ankara
  • Özdemirci F. (1990) Niçin Az Okuyoruz Kamuoyu Araştırması Sonuçlandı. Türk Kütüphaneciliği, 4 (3): 154- 155
  • Parnes S. J. (1981). The Magic of Your Mind, New York: Creative Education Foundation. Print book.
  • Saban A. (2002). Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel. 2. Baskı. s. 123.
  • Tanju E. H. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi. E. Ç. Öncü (Ed.), Yaratıcı Düşünme Kuram ve Yaklaşımları içinde (s. 17 – 45) Ankara: PEGEM Akademi
  • Torrance E. P. (1966). Torrance Test of Creative Thinking. Bensenville, IL: Scholastic Testing Service
  • Torrance E.P. (1984). Teaching gifted and Creative Learners, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Uluçınar, Ş, Cansaran, A, Karaca, A . (2004). Fen Bilimleri Laboratuvar Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (4), 465-475. Retrieved from http://dergipark.org.tr/tebd/issue/26126/275208
  • Wallas G. (1926). The Art of Thought., New York: Harcourt, Brace and World http://2023vizyonu.meb.gov.tr/ (Erişim tarihi: 24.02.2019) World Economic Forum. (2015). New vision for education: Unlocking the potential of technology. Cenevre: World Economic Forum.
  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi, (2016) https://www.myk.gov.tr/images/articles/editor/130116/TYC_teblig_2.pdf (Erişim tarihi: 26.11.2018)
  • Biyoloji Öğretim Programı, (2018). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=361 (Erişim tarihi: 29.11.2018)
  • http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_framework_0816.pdf (Erişim tarihi: 12.10.2018).
  • http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_Framework_Definitions_New_Logo_2015.pdf (Erişim tarihi: 12.10.2018).
  • http://www.p21.org/about-us/p21-framework/256 (Erişim tarihi: 17.10.2018).
  • http://www.p21.org/storage/documents/Reimagining_Citizenship_for_21st_Century_webversion.pdf (Erişim tarihi: 19.10.2018).
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Popüler Makaleler
Yazarlar

Kurtuluş Atlı 0000-0002-9425-6757

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atlı, K. (2019). BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ 21. YÜZYIL BECERİLERİNDEN YARATICILIK BECERİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Anadolu Öğretmen Dergisi, 3(1), 85-104. https://doi.org/10.35346/aod.554154
AMA Atlı K. BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ 21. YÜZYIL BECERİLERİNDEN YARATICILIK BECERİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. AOD. Haziran 2019;3(1):85-104. doi:10.35346/aod.554154
Chicago Atlı, Kurtuluş. “BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ 21. YÜZYIL BECERİLERİNDEN YARATICILIK BECERİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2019): 85-104. https://doi.org/10.35346/aod.554154.
EndNote Atlı K (01 Haziran 2019) BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ 21. YÜZYIL BECERİLERİNDEN YARATICILIK BECERİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Anadolu Öğretmen Dergisi 3 1 85–104.
IEEE K. Atlı, “BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ 21. YÜZYIL BECERİLERİNDEN YARATICILIK BECERİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”, AOD, c. 3, sy. 1, ss. 85–104, 2019, doi: 10.35346/aod.554154.
ISNAD Atlı, Kurtuluş. “BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ 21. YÜZYIL BECERİLERİNDEN YARATICILIK BECERİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 3/1 (Haziran 2019), 85-104. https://doi.org/10.35346/aod.554154.
JAMA Atlı K. BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ 21. YÜZYIL BECERİLERİNDEN YARATICILIK BECERİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. AOD. 2019;3:85–104.
MLA Atlı, Kurtuluş. “BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ 21. YÜZYIL BECERİLERİNDEN YARATICILIK BECERİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi, c. 3, sy. 1, 2019, ss. 85-104, doi:10.35346/aod.554154.
Vancouver Atlı K. BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ 21. YÜZYIL BECERİLERİNDEN YARATICILIK BECERİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. AOD. 2019;3(1):85-104.

Cited By