BibTex RIS Kaynak Göster

The Aviation Certification Requirements And 16g Advanced Dynamic Crash Test

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 3, 48 - 55, 01.12.2013

Öz

Companies aspiring to serve in international air space are liable to ensure various security criteria. Therefore, they have to put air vehicles or vehicle equipments they have produced through various tests according to requirements and they have to finalize certification process. In aviation industry, success criterion is specified by ensuring air worthiness; in other words maximizing human security. In aviation businness, seat certification is evaluated in terms of its competency in withstanding various loads during emergency landing conditions. In this study, design verification activity of the seat having finite element analysis is carried out. One of the collision test which is design verification activity for the seat produced in accordance with criteria determined by Federal Aviation Administration and European Aviation Safety Agency mutually, is carried out under 16 g advanced dynamic test conditions. Findings obtained are compared to limits values defined in standards.

Kaynakça

  • 1] www.turkishairlines.com, May.2013
  • [2]OSCHINKA, C., SCHUMACHER, A., Dynamic Simulation of Flight Passenger Seats, Ls- DYNA Unwenderforum, Ulm 2006, Hamburg, Germany.
  • [3] EASA Homepage: http://www.easa.eu.int/home , May.203
  • [4] FAA Homepage: http://www.faa.org, May.2013
  • [5] SAE 8049b (http://standards.sae.org/as8049b/ )
  • [6] FAA, Advisory Circular, N.N. : Dynamic Evaluation of Seat retraint systems & occupant protection on transport airplanes , Oct.06
  • [7] FAA, Advisory Circular , “Seat / Restraint system Dynamic Tests” , Oc

HAVACILIKTA SERTİFİKASYON GEREKSİNİMLERİ VE 16G İLERİ DİNAMİK ÇARPIŞMA TESTİ

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 3, 48 - 55, 01.12.2013

Öz

Uluslararası hava sahasında hizmet vermek isteyen firmalar, o ülkelerin çeşitli güvenlik kriterlerini sağlamakla yükümlüdürler. Bu sebeple, üretmiş oldukları hava araçlarını veya araç donanımlarını gereksinimlere göre çeşitli testlere tabi tutarak sertifikasyon süreçlerini tamamlamak zorundadırlar. Havacılık sektöründe başarı, uçuş güvenliğinin diğer bir değişle insan güvenliğinin maksimum seviyede sağlanmasıyla ölçülmektedir. Sektörde koltuk sertifikasyonu, uçağın acil iniş şartları altında koltuğa gelen çeşitli yükleri karşılayabilme yetkinliğine göre değerlendirilir. Bu çalışmada, sonlu elemanlar analizi yapılmış bir koltuğun tasarım doğrulama aktivitesi yapılmıştır. Federal Havacılık İdaresi ve Avrupa Hava Güvenliği ajansının ortaklaşa belirledikleri kriterlere göre üretilen koltuk için tasarım doğrulama aktivitesi olan çarpışma testlerinden birisi olan 16g ileri dinamik test koşullarında gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular standartlarda tanımlanmış sınır değerlerle karşılaştırılmıştır.

Kaynakça

  • 1] www.turkishairlines.com, May.2013
  • [2]OSCHINKA, C., SCHUMACHER, A., Dynamic Simulation of Flight Passenger Seats, Ls- DYNA Unwenderforum, Ulm 2006, Hamburg, Germany.
  • [3] EASA Homepage: http://www.easa.eu.int/home , May.203
  • [4] FAA Homepage: http://www.faa.org, May.2013
  • [5] SAE 8049b (http://standards.sae.org/as8049b/ )
  • [6] FAA, Advisory Circular, N.N. : Dynamic Evaluation of Seat retraint systems & occupant protection on transport airplanes , Oct.06
  • [7] FAA, Advisory Circular , “Seat / Restraint system Dynamic Tests” , Oc
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgür Özlü Bu kişi benim

Vezir Ayhan Bu kişi benim

İdris Cesur Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

IEEE Ö. . Özlü, V. . Ayhan, ve İ. . Cesur, “HAVACILIKTA SERTİFİKASYON GEREKSİNİMLERİ VE 16G İLERİ DİNAMİK ÇARPIŞMA TESTİ”, APJES, c. 1, sy. 3, ss. 48–55, 2013.