Renewable alternative fuels have forefront of researchers' interest today in view of reduction HC, CO and soot emissions and as the same time improvement of the performance in diesel engines. Among these alternative fuels, biodiesel has a lot of advantages such as high oxygen content, utility without modification near-diesel energy content and low sulfur content. In this study, the effects of sunflower oil methyl ester obtained by the transesterification methods diesel blends on the DI diesel engine performance and emission parameters were investigated experimentally. Experimental studies were carried out using as a fuel diesel and mass-produced diesel-biodiesel blends B10 (10% biyodisel+90% pure diesel), B20 and B50 at under full load conditions and different engine speeds. It has been obtained that when the B10 and B20 of biodiesel blends were used in engine as a fuel engine effective power and torque increases, but B50 blends using engine effective power and torque decreases according to the standard situation. The maximum increase was achieved with the use of B20 blends. It has been determined that if this fuel (B20) was used, HC, CO and smoke emissions considerable decreased and NO emission increased according to standard engine values.
Yenilenebilir alternatif yakıtlar, dizel motorlarından salınan HC, CO ve is emisyonlarını azalttıkları, aynı zamanda performansı da iyileştirdikleri için günümüzde araştırmacılar tarafından ilgi çeken konuların başında gelmektedir. Bu alternatif yakıtlar arasından biyodizel yüksek oksijen içeriği, dizel yakıtına yakın seviyede enerji içeriği, motorda herhangi bir modifikasyona ihtiyaç duyulmadan kullanılabilir olması ve düşük sülfür içeriği gibi birçok avantaja sahiptir. Bu çalışmada ayçiçek yağından transesterifikasyon yöntemiyle elde edilen metil ester-dizel karışımlarının DI bir dizel motorunun performans ve emisyonlarına etkisi deneysel olarak incelenmiştir. Motor deneyleri dizel ve farklı kütlesel oranlarda biyodizel-dizel B10 (%10 Biyodizel+%90 Dizel), B20 ve B50 karışımları ile tam yük şartlarında ve farklı motor devirlerinde gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlardan, motorda B10 ve B20 karışımları kullanıldığında, motor efektif gücü ve torkunda standart duruma göre artmalar olurken, B50 karışımında azalmaların meydana geldiği tespit edilmiştir. Maksimum artma B20 yakıtı kullanımında elde edilmiştir. B20 kullanımı durumunda HC, CO ve İs emisyonlarında dikkate değer oranda azalmaların meydana geldiği, NO emisyonlarında ise artmaların olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Submission Date | July 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |