In recent years, software, hardware, and
algorithms have come to fruition. These developments in technology have also
affected sensor technologies. The Kinect sensor, initially marketed as a gaming
device, has been met with great interest by both researchers and developers.
The Kinect sensor has been used in different areas in the literature for
different purposes. All data from the Kinect sensor is transmitted to
developers through the Software Development Kit ( SDK)
developed by Microsoft. The Kinect sensor produces between 240 and 270 thousand
points per second in normal conditions, depending on scene complexity. The
purpose of this work is to design a data transfer platform for Kinect
applications. The developed platform works on client server architecture. The
platform, which has different scenarios for online and offline communication
situations, also offers several filtering and encryption algorithms. The
platform uses the Point Cloud Library (PCL), a large-scale open source project
for 2D / 3D image and point cloud processing. VoxelGrid (VG) Filter, Outlier
Filter, Histogram Based Conditional Filter, Octree-based Compression and PGP
Encryption methods are also available on request. In addition, a special data
structure has been developed for Kinect applications. WebRTC middleware software
is used for online communication. Thanks to all these steps, unnecessary data points have been cleaned, compressed,
secured and data packages suitable for the developed data structure have been
obtained. Because of the filtering, a compression ratio of 19.96% has been
obtained. Application-based or client-based filtering is provided through
custom design. A file compression result of 10.38% has been obtained with the
file compression approach applied after filtering. The presented platform will
provide performance for Kinect applications used by researchers and developers.
Son yıllarda yazılım, donanım ve algoritma konularında büyük gelişmeler meydana
gelmiştir. Teknolojide yaşanan bu
gelişmeler sensör teknolojilerini de etkilemiştir. Başlangıçta bir oyun cihazı
olarak piyasaya sürülen Kinect sensör gerek araştırmacılar gerek geliştiriciler
tarafından büyük ilgiyle karşılanmıştır. Kinect sensör literatürde farklı alanlarda
farklı amaçlar için kullanılmıştır. Kinect sensörden alınan tüm veriler
Microsoft tarafından geliştirilen Yazılım Geliştirme Kiti (YGK) ile
geliştiricilere iletilmektedir. Kinect sensörü sahne karmaşıklığına göre
değişmek üzere normal durumlarda her saniyede 240 bin ile 270 bin nokta verisi
üretmektedir. Bu çalışmanın amacı Kinect uygulamaları için veri transfer
platformu tasarlanmasıdır. Geliştirilen platform istemci sunucu mimarisi
üzerinde çalışmaktadır. Çevrimiçi ve çevrimdışı haberleşme durumlara uygun
farklı senaryolar barındıran platform, aynı zamanda bir dizi filtreleme ve
şifreleme algoritmalarını da sunmaktadır. Platformda 2D/3D görüntü ve nokta
bulutu işleme için büyük ölçekli, açık kaynaklı bir proje olan Nokta Bulut
Kütüphanesini (NBK) kullanılmıştır. İsteğe bağlı
olarak VoxelGrid (VG) Filtre, Outlier Filtre, Histogram Tabanlı Koşullu Filtre,
Octree-tabanlı Sıkıştırma ve PGP Şifreleme yöntemlerini de barındırmaktadır.
Ayrıca Kinect uygulamalarına özel bir veri yapısı da geliştirilmiştir.
Çevrimiçi haberleşme için WebRTC ara katman yazılımı kullanılmıştır. Tüm bu
aşamalar sonucunda gereksiz veri noktaları temizlenmiş, sıkıştırılmış, güvenli
hale getirilmiş ve geliştirilen veri yapısına uygun veri paketleri elde edilmiştir.
Filtrelemeler sonucunda % 19.96 sıkıştırma oranı elde edilmiştir. İsteğe bağlı
tasarım sayesinde uygulama veya istemci bazlı filtreleme sağlanmıştır. Filtrelemeler
sonrasında uygulanan dosya sıkıştırma yaklaşımı ile % 10.38 oranında dosya
sıkıştırma sonucu da elde edilmiştir. Sunulan platform araştırmacılar ve
geliştiriciler tarafından kullanılan Kinect uygulamalarında performans
sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2019 |
Submission Date | August 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 3 |