In todays world competition in
the market is increasing day by day for companies. Companies wanted to provide
competitive advantage against competitors use neuromarketing techniques which are
highly effective methods in marketing. In this study, we determined the sectors
and product groups that neuromarketing can be applied on, via literature review
and 30 interviews with professionals in marketing and sales, firstly. Then the
criterias and subcriterias are determined for evalution of sectors and product
groups. Comparisons of sectors and
product groups according to determined criterias are also done with the same
professionals. The weights of criterias are determined by AHP and then depending
on these weights, the best sector and product group for neuromarketing
application are selected by GRA. AHP has been solved by the Super Decisions
2.08 and Microsoft Excel was utilised for Gray Relational Analysis
calculations.
Günümüz dünyasında firmalar için
pazarda rekabet gün geçtikçe artmaktadır. Rakiplerine rekabet üstünlüğü
sağlamak isteyen firmaların büyük bir çoğunluğu pazarlama alanında oldukça
etkili bir yöntem olan nöropazarlama tekniklerini kullanmaktadır. Bu çalışmada ilgili literatür araştırması ve
30 pazarlama ve satış uzmanları ile yapılan görüşmeler sonucunda öncelikle
nöropazarlamanın uygulandığı/uygulanabileceği sektör ve ürün grupları
belirlenmiştir. Daha sonra da ürün grubu ve sektörlerin değerlendirileceği kriter
ve alt kriterler belirlenmiştir. Belirlenen kriterlere göre ürün gruplarının ve
sektörlerin ikili karşılaştırmaları yine aynı uzmanların görüşü alınarak
yapılmıştır. Yapılan karşılaştırmalara göre kriterlerin ağırlıkları AHP yöntemi
ile belirlenmiş daha sonra da Gri İlişki Analizi ile değerlendirilerek
nöropazarlama uygulamalarının yapılacağı en uygun ürün grubu ve sektör
belirlenmiştir. AHP çözümleri için Super Decisions 2.08 programı, Gri İlişki
Yöntemi hesaplamalarında ise Microsoft Excel programı kullanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 28, 2020 |
Submission Date | April 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |