Taşıt titreşimlerini bastırmak
amacıyla yapılan kontrolör tasarımlarında yol girişinin ölçülmesi zor ve ek
sensörler gerektirdiği için maliyetlidir. Bu yüzden, manyetoreolojik damper ile
donatılmış süspansiyon sistemine sahip çeyrek taşıt modeline ait düşey
titreşimleri bastırmak için yol bozucusunun önceden bilinmesine veya
ölçülmesine ihtiyaç duymayan bir lineer olamayan uyarlamalı kontrolör tasarımı bu
çalışma ile yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, yolun farklı frekans, farklı
genlik ve farklı faz değerlerine sahip bilinmeyen ve birbirinden farklı
sinüzoidallerin toplamından oluştuğu varsayımı yapılarak Lyapunov esasına
dayalı bir yol gözlemleyicisi tasarlanmıştır. Ele alınan kontrolör, model
içerisinde yer alabilecek parametrik belirsizliklere karşı da en iyi cevabı
garanti edecek şekilde tasarlanmıştır. Önerilen yöntemin etkinliği pasif
cevaplar ile zaman ve frekans alanında karşılaştırılarak incelenmiştir.
Taşıt titreşimi manyetoreolojik damper uyarlamalı kontrol parametre belirsizliği yol gözlemleyicisi
In
designed controllers in order to suppress the vehicle vibrations, the road
input measurement process is difficult and costly as additional sensors are
required. Therefore, a nonlinear adaptive semi-active controller is designed
without road disturbance measurement for quarter vehicle model with suspension
system equipped with magnetorheological damper in this study. For this aim, a
road observer based on the Lyapunov approach is designed by assuming that the
road consists of a sum of different frequency, different amplitude, and
different phases. The controller is designed to guarantee the best response to
the parametric uncertainties that may be present in the model. Effectiveness of
the suggested method is investigated in time and frequency domain with using
numeric simulations and some graphics.
Vehicle vibrations magnetorheological damper adaptive control parametric uncertainties road observer
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 28, 2020 |
Submission Date | June 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |