Yıl 2021,
Cilt: 7 Sayı: 3, 255 - 275, 13.10.2021
Berfin Görkem Çelik
,
Jade Cemre Erciyes
Kaynakça
- Aktürk, S. (2006). Avrupa Birliği Sürecinde Türkiye’de Çocuk Hakları ve Güvenliği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Hatay.
- Akçam, F. (1996). Çalışan eşlerin, “kadının ev dışında çalışması”yla, erkeklerin, “ev dışında çalışan eşleri”yle ve çalışan kadınların “kendileri”yle ilgili görüşleri. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Berktay, F. (2000). Tek Tanrılı Dinler Karısında Kadın. Metis Yayınları: İstanbul.
- Demirel, G. (2016). Toplumsal Cinsiyet Mağduriyetinde Erkek. In: 1st. International Scientific Researches Congress Humanity an Social Sciences, 2016:254-264.
- Ersoy, E. (2009). Cinsiyet Kültürü İçerisinde Kadın ve Erkek Kimliği (Malatya Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2): 209-230.
- Eslen-Ziya, H. ve Koç, Y. (2016). Türkiye'de Eşcinsel Erkek Olmak: Yaygın Hegemonik Erkeklik Algılarının Bir İşlevi Olarak İçselleştirilmiş Cinsel Ön Yargı. An International Journal for Research, Intervention and Care, 18(7):799-811.
- Göregenli, M. (2009). Gruplararası İlişki İdeolojisi Olarak Homofobi, Anti-Homofobi Kitabı, 2:9-16.
- Güzel, Ö. (2017). Lezbiyen, Gey, Biseksüel ve Transseksüellerin Sosyal Dışlanma Deneyimleri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- KaosGL (2020). Sıkça Sorulan Sorular Kitapçığı, Ankara, 9. Baskı.
- Karagöz, Y. (2010). İlişki Katsayıları ile Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32): 425-446.
- Keith, B. & Jacqueline, S. (2002). Parent And Adolescent Gender Role Attitudes In 1990’s GreatBritain. Sex Roles, 46 (7/8): 239–244.
- Kuzgun, Y. ve Sevim, S. A. (2004). Kadınların Çalışmasına Karşı Tutum ve Dini Yönelim Arasındaki İlişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1): 14-27.
- Öngen, B. ve Aytaç S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları ve Yaşam Değerlendirme İlişkisi. Sosyoloji Konferansları, 18(1):1 3-14.
Özer, G. (2019). Cinsel Ön Yargı ve Damga: LGBT Bireylerde Sosyal Dışlanma. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Öztürk, E. (1994). Erkek Eşcinsellerde Anksiyete ve Depresyon Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Şah, U. (2012). Eşcinselliğe, Biseksüelliğe ve Transseksüelliğe İlişkin Tanımlamaların Homofobi ve LGBT Bireylerle Tanışıklık Düzeyi ile İlişkisi. Studies in Psychology, 32(2): 24-27.
- Terzioğlu, F. ve Taşkın, L. (2008). Kadının Toplumsal Cinsiyet Rolünün Liderlik Davranışlarına ve Hemşirelik Mesleğine Yansımaları. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(2): 62-67.
- Üstgörül, S., Önür, H., Tekin Önür, H., (2020). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Algıları ile Cinsel Tutumlarının İncelenmesi. International Journal on Social Sciences, 5(3):77-86.
- Yavuz, F.M., Dalkanat, N., Gölge, Z.B., & Müderrisoğlu, S. (2006). Eşcinsel Erkeklere Yönelik Fiziksel Şiddetin Değerlendirilmesi. Adli Tıp Dergisi, 20(2):15-21.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
- Vatandaş, C. (2007). Toplumsal Cinsiyet ve Cinsiyet Rollerinin Algılanışı. Sosyoloji Konferansları Dergisi, 35: 29-55.
Toplumsal Cinsiyet Algısı ve Ön Yargı LGBTİ+lara Yönelik Davranış ve Tutumlara Yönelik Bir Çalışma
Yıl 2021,
Cilt: 7 Sayı: 3, 255 - 275, 13.10.2021
Berfin Görkem Çelik
,
Jade Cemre Erciyes
Öz
Bu araştırma Adana Çukurova Üniversitesi’nde okuyan “üniversite öğrencilerinin gelecekte LGBTİ+ çocukları olması ihtimaline karşı düşünce ve tutumlarının incelenmesi” amacıyla gerçekleştirilmiştir. Toplumun yarattığı ve bireylere yüklediği rollerle birlikte beklenilen rolü yerine getirmeyen bireylere karşı toplum ön yargı geliştirmektedir. Bu durumdan toplumsal cinsiyet temelli olarak en çok etkilenenler LGBTİ+lardır. Toplumun LGBTİ+ları hastalıklı olarak görmesi, ötekileştirmesi, dışlaması, istismara ve nefret söylemlerine maruz bırakması, onların haklarına sahip çıkmaması LGBTİ+ların durumunu zorlaştırmakta ve toplumda çatışmalar yaşanmasına neden olmaktadır. Bu bağlamdan yola çıkarak üniversite öğrencilerinin ön yargılarını araştıran bu çalışma verileri pandemi sebebiyle online olarak toplanmıştır. Araştırmada kullanılacak olan değerlendirme soruları Google Forms’a aktarılmıştır. Çalışmaya katılan bireylere cinsiyetleri sorulduğunda %51’i kendilerini kadın, %48’i erkek olarak tanımlamıştır. Verilerin analizi IBM SPSS Statistics 19 programı ile gerçekleştirilmiştir. Bu analizlerin sonucunda erkek katılımcıların kadın katılımcılara oranla LGBTİ+lara karşı daha olumsuz tutum sergilediği ortaya konmuştur. Katılımcılar ileride LBGTİ+ çocuklarının olma ihtimaline karşı tepkilerini değerlendirirken kadın katılımcılar erkek katılımcılara oranla daha olumlu yanıtlar vermiştir.
Kaynakça
- Aktürk, S. (2006). Avrupa Birliği Sürecinde Türkiye’de Çocuk Hakları ve Güvenliği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Hatay.
- Akçam, F. (1996). Çalışan eşlerin, “kadının ev dışında çalışması”yla, erkeklerin, “ev dışında çalışan eşleri”yle ve çalışan kadınların “kendileri”yle ilgili görüşleri. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Berktay, F. (2000). Tek Tanrılı Dinler Karısında Kadın. Metis Yayınları: İstanbul.
- Demirel, G. (2016). Toplumsal Cinsiyet Mağduriyetinde Erkek. In: 1st. International Scientific Researches Congress Humanity an Social Sciences, 2016:254-264.
- Ersoy, E. (2009). Cinsiyet Kültürü İçerisinde Kadın ve Erkek Kimliği (Malatya Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2): 209-230.
- Eslen-Ziya, H. ve Koç, Y. (2016). Türkiye'de Eşcinsel Erkek Olmak: Yaygın Hegemonik Erkeklik Algılarının Bir İşlevi Olarak İçselleştirilmiş Cinsel Ön Yargı. An International Journal for Research, Intervention and Care, 18(7):799-811.
- Göregenli, M. (2009). Gruplararası İlişki İdeolojisi Olarak Homofobi, Anti-Homofobi Kitabı, 2:9-16.
- Güzel, Ö. (2017). Lezbiyen, Gey, Biseksüel ve Transseksüellerin Sosyal Dışlanma Deneyimleri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- KaosGL (2020). Sıkça Sorulan Sorular Kitapçığı, Ankara, 9. Baskı.
- Karagöz, Y. (2010). İlişki Katsayıları ile Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32): 425-446.
- Keith, B. & Jacqueline, S. (2002). Parent And Adolescent Gender Role Attitudes In 1990’s GreatBritain. Sex Roles, 46 (7/8): 239–244.
- Kuzgun, Y. ve Sevim, S. A. (2004). Kadınların Çalışmasına Karşı Tutum ve Dini Yönelim Arasındaki İlişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1): 14-27.
- Öngen, B. ve Aytaç S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları ve Yaşam Değerlendirme İlişkisi. Sosyoloji Konferansları, 18(1):1 3-14.
Özer, G. (2019). Cinsel Ön Yargı ve Damga: LGBT Bireylerde Sosyal Dışlanma. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Öztürk, E. (1994). Erkek Eşcinsellerde Anksiyete ve Depresyon Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Şah, U. (2012). Eşcinselliğe, Biseksüelliğe ve Transseksüelliğe İlişkin Tanımlamaların Homofobi ve LGBT Bireylerle Tanışıklık Düzeyi ile İlişkisi. Studies in Psychology, 32(2): 24-27.
- Terzioğlu, F. ve Taşkın, L. (2008). Kadının Toplumsal Cinsiyet Rolünün Liderlik Davranışlarına ve Hemşirelik Mesleğine Yansımaları. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(2): 62-67.
- Üstgörül, S., Önür, H., Tekin Önür, H., (2020). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Algıları ile Cinsel Tutumlarının İncelenmesi. International Journal on Social Sciences, 5(3):77-86.
- Yavuz, F.M., Dalkanat, N., Gölge, Z.B., & Müderrisoğlu, S. (2006). Eşcinsel Erkeklere Yönelik Fiziksel Şiddetin Değerlendirilmesi. Adli Tıp Dergisi, 20(2):15-21.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
- Vatandaş, C. (2007). Toplumsal Cinsiyet ve Cinsiyet Rollerinin Algılanışı. Sosyoloji Konferansları Dergisi, 35: 29-55.