Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Açık Hava Reklamlarına Yönelik Tutumu Oluşturan İnanç Faktörlerinin Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 21 Sayı: 1, 331 - 346, 20.03.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, açık hava reklamlarına yönelik tüketici
tutumlarının satın alma niyetine olan etkisini incelemektir. Bu amaçla Rize’de
320 tüketiciye anket uygulanmış ve tüketicilerin açık hava reklamlarına yönelik
tutumlarının satın alma niyetine olan etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Elde
edilen sonuçlara göre açık hava reklamlarına yönelik tutumu oluşturan inanç
faktörlerinden ekonomik, kişisel ve etik etkinin satın alma niyeti üzerinde
etkisinin olduğu,  sosyal etkinin ise
satın alma niyeti üzerinde etkisinin olmadığı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, T,D. (2013), Sosyal Medya Reklamlarında Tüketici Algılarının Tutum, Davranış Ve Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Edirne: Trakya Üniversitesi Soyal Bilimler Enstitüsü
  • Babacan, M. (2012). Nedir Bu Reklam. 2. Baskı. İstanbul: Beta Yayınları
  • Başgöze,P ve Kazancı, Ş. (2014). “ Ürün Yerleştirme Ve Reklama İlişkin Tutumların Satın Alma Eğilimi ve Marka_İmajı Üzerine Etkileri”, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32 (1), 29-54 Bauner,R.A. Greyser. S,A, (1968), Advertising in America: The Consumer View.Boston, Hardward University.
  • Beard,F,K, (2003), “College Student Attitudes Toward Advertising's Ethical, Economic, and Social Consequences”, Journal of Business Ethics 48, 217-228.
  • Burke, M. C, Edell, J. A. (1989). “The Impact Of Feeling On Ad-Based Affect And Cognition”. Journal Of Marketing Research, 26 (1),69-83. Donthu.N, Cherian.J, Bhargava.M, (1993), “Factors Influencing Recall Of Outdoor Advetising”, Journal Of Advertisin Research, 33, 64-72
  • Eze,U,C. Lee,C,H, (2012), “Consumers’ Attitude towards Advertising”, International Journal of Business and Management, 7(13)
  • Gülmez, M. Karaca, Ġ. Kitapçı, O. (2010), “The effect Of Outdoor Advertisements On Consumers”: A Case Study, Studies İn Business Andecononmics, ( 5), 70-88.
  • Gürbüz, H,Gültekin, Ö. Özmen, M. (2009), “Billboard Reklamlarının Tüketicilerin Satın Alma Kararına Etkileri”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10(1) . 181-210 Özkul, F.U. (2006). İşletmelerde Reklam Giderlerinin Oluşumu Ve Maliyetlere Yansıtılması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kızılca, S.(2010). Statlardaki Billboard Reklamlarının Marka Farkındalığı Üzerine Etkileri: İnönü Stadı Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Osman Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Larkin, E.F, (1977), “A Factor Analysis Of College Student Attitudes Toward Advertising”, Journal Of Advertising, 6(2).42-46
  • Lutz, R.J. S.B. MacKenzie, G.E. Belch. (1983). “Attitude toward the Ad as a Mediator of Advertising Effectiveness: Determinants and Consequences”, Advances in Consumer Research, 10(1).532-539. Mackkenzie, S. B, Lutz, R. L. (1989). “An Empirical Examination Of The Structural Antecedents Of Attitude Toward The Ad In An Advertising Pretesting Context”, Journal Of Marketing, 53, ss.48 – 65
  • MacKenzie, S.B., R. J. Lutz, G.E. Belch (1986) "The Role of Attitude Toward the Ad as a Mediator of Advertising Effectiveness: A Test of Competing Explanations", Journal of Marketing Research, 23(2), 130-143. Mitchell, A. Andrew, J.C. Olson (1981) “Are Product Attribute Beliefs The Only Mediator of Advertising Effects on Brand Attitude?”, Journal of Marketing Research, 18(3), 318-32.
  • Wahid.A.N, Ahmed.M.(2011), “The Effect of Attitude toward Advertisement on Yemeni Female Consumers’ Attitude toward Brand and Purchase Intention”. Global Business and Management Research: An İnternational Journal,3(1),21-29
  • Noor, M.N, Sreenivasan.J, Ismail.H,(2013), “Malaysian Consumers Attitude Towards Mobile Advertising, The Role Of Permission And Its Impact On Purchase Intention: A Structural Equation Modeling Approach”, Asian Social Science; 9,(5) Oh.J.S, Jeong.D.Y(2015). “The Effects of Consumers’ Beliefs about TV Home Shopping Advertising on Attitude and Purchase Intention”, Indian Journal of Science and Technology, 8(14),
  • Osborne, Anne C. ve Coleman, Renita. (2008). “Outdoor Advertising Recall: A Comparison of Newer Technology and Traditional Billboards”. Journal of Currrent Issues and Research in Advertising, 30(1) Pollay, R.W, Mittal.B (1993), “Here’s The Beef: Factors , Determinats And Segments In Consumer Criticism Of Advertising,” Journal Of Marketing, 57(3).99-114
  • Saadeghvaziri,F, Dehdashti,Z, Askarabad,M.R (2013), “ Web Advertising Assessing Beliefs, Attitudes, Purchase Intention And Behavioral Responses”. Journal Of Economic And Administrative Sciences, 29(2). 99-112
  • Sau.F,Wing, L.(2013). “Cross-Cultural Perspectives On Attitude Towards Outdoor Advertising In İnternet Area”. International Journal On Business Review. 2(4)
  • Shimp, Terence A. (1981.) “Attitude Toward The Ad As A Mediator Of Consumer Brand Choice”. Journal Of Advertising. 10(2), 9-15. Wang, Y. Sun, S. Lei, W. Toncar, M,(2009), “Examining Beliefs and Attitudes Toward Online Advertising Among Chinese Consumers”, Direct Marketing: An International Journal, 3 (1), 52-66
  • Wolin, Lori D., Korgaonkar, Pradeep, Lund, Daulatram, (2002), “Beliefs, Attitude and Behaviour Towards Web Advertising”, International Journal of Advertising, 21 (1),87-113.
  • Willson, R. Baack, D,W. Till,B, D,(2015), “Creativity, Attention And The Memory For Brands: An Outdoor Advertising Field Study”. International Journal Of Advertising. The Review Of Marketing Communications. 34(2)
  • Yakut, S.(2004). “Yerel Reklam Kampanyalarında Açık Hava Reklamlarının Etkisi”, (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Yılmaz.M,Can, M.Y.E. (2013).“ Bİllboard Reklamlarında Tüketicilerin Demografik Değişkenleriyle Satın Alma Kararı Arasındaki İlişki”, Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 15(1).
Yıl 2017, Cilt: 21 Sayı: 1, 331 - 346, 20.03.2017

Öz

Kaynakça

  • Akkaya, T,D. (2013), Sosyal Medya Reklamlarında Tüketici Algılarının Tutum, Davranış Ve Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Edirne: Trakya Üniversitesi Soyal Bilimler Enstitüsü
  • Babacan, M. (2012). Nedir Bu Reklam. 2. Baskı. İstanbul: Beta Yayınları
  • Başgöze,P ve Kazancı, Ş. (2014). “ Ürün Yerleştirme Ve Reklama İlişkin Tutumların Satın Alma Eğilimi ve Marka_İmajı Üzerine Etkileri”, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32 (1), 29-54 Bauner,R.A. Greyser. S,A, (1968), Advertising in America: The Consumer View.Boston, Hardward University.
  • Beard,F,K, (2003), “College Student Attitudes Toward Advertising's Ethical, Economic, and Social Consequences”, Journal of Business Ethics 48, 217-228.
  • Burke, M. C, Edell, J. A. (1989). “The Impact Of Feeling On Ad-Based Affect And Cognition”. Journal Of Marketing Research, 26 (1),69-83. Donthu.N, Cherian.J, Bhargava.M, (1993), “Factors Influencing Recall Of Outdoor Advetising”, Journal Of Advertisin Research, 33, 64-72
  • Eze,U,C. Lee,C,H, (2012), “Consumers’ Attitude towards Advertising”, International Journal of Business and Management, 7(13)
  • Gülmez, M. Karaca, Ġ. Kitapçı, O. (2010), “The effect Of Outdoor Advertisements On Consumers”: A Case Study, Studies İn Business Andecononmics, ( 5), 70-88.
  • Gürbüz, H,Gültekin, Ö. Özmen, M. (2009), “Billboard Reklamlarının Tüketicilerin Satın Alma Kararına Etkileri”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10(1) . 181-210 Özkul, F.U. (2006). İşletmelerde Reklam Giderlerinin Oluşumu Ve Maliyetlere Yansıtılması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kızılca, S.(2010). Statlardaki Billboard Reklamlarının Marka Farkındalığı Üzerine Etkileri: İnönü Stadı Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Osman Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Larkin, E.F, (1977), “A Factor Analysis Of College Student Attitudes Toward Advertising”, Journal Of Advertising, 6(2).42-46
  • Lutz, R.J. S.B. MacKenzie, G.E. Belch. (1983). “Attitude toward the Ad as a Mediator of Advertising Effectiveness: Determinants and Consequences”, Advances in Consumer Research, 10(1).532-539. Mackkenzie, S. B, Lutz, R. L. (1989). “An Empirical Examination Of The Structural Antecedents Of Attitude Toward The Ad In An Advertising Pretesting Context”, Journal Of Marketing, 53, ss.48 – 65
  • MacKenzie, S.B., R. J. Lutz, G.E. Belch (1986) "The Role of Attitude Toward the Ad as a Mediator of Advertising Effectiveness: A Test of Competing Explanations", Journal of Marketing Research, 23(2), 130-143. Mitchell, A. Andrew, J.C. Olson (1981) “Are Product Attribute Beliefs The Only Mediator of Advertising Effects on Brand Attitude?”, Journal of Marketing Research, 18(3), 318-32.
  • Wahid.A.N, Ahmed.M.(2011), “The Effect of Attitude toward Advertisement on Yemeni Female Consumers’ Attitude toward Brand and Purchase Intention”. Global Business and Management Research: An İnternational Journal,3(1),21-29
  • Noor, M.N, Sreenivasan.J, Ismail.H,(2013), “Malaysian Consumers Attitude Towards Mobile Advertising, The Role Of Permission And Its Impact On Purchase Intention: A Structural Equation Modeling Approach”, Asian Social Science; 9,(5) Oh.J.S, Jeong.D.Y(2015). “The Effects of Consumers’ Beliefs about TV Home Shopping Advertising on Attitude and Purchase Intention”, Indian Journal of Science and Technology, 8(14),
  • Osborne, Anne C. ve Coleman, Renita. (2008). “Outdoor Advertising Recall: A Comparison of Newer Technology and Traditional Billboards”. Journal of Currrent Issues and Research in Advertising, 30(1) Pollay, R.W, Mittal.B (1993), “Here’s The Beef: Factors , Determinats And Segments In Consumer Criticism Of Advertising,” Journal Of Marketing, 57(3).99-114
  • Saadeghvaziri,F, Dehdashti,Z, Askarabad,M.R (2013), “ Web Advertising Assessing Beliefs, Attitudes, Purchase Intention And Behavioral Responses”. Journal Of Economic And Administrative Sciences, 29(2). 99-112
  • Sau.F,Wing, L.(2013). “Cross-Cultural Perspectives On Attitude Towards Outdoor Advertising In İnternet Area”. International Journal On Business Review. 2(4)
  • Shimp, Terence A. (1981.) “Attitude Toward The Ad As A Mediator Of Consumer Brand Choice”. Journal Of Advertising. 10(2), 9-15. Wang, Y. Sun, S. Lei, W. Toncar, M,(2009), “Examining Beliefs and Attitudes Toward Online Advertising Among Chinese Consumers”, Direct Marketing: An International Journal, 3 (1), 52-66
  • Wolin, Lori D., Korgaonkar, Pradeep, Lund, Daulatram, (2002), “Beliefs, Attitude and Behaviour Towards Web Advertising”, International Journal of Advertising, 21 (1),87-113.
  • Willson, R. Baack, D,W. Till,B, D,(2015), “Creativity, Attention And The Memory For Brands: An Outdoor Advertising Field Study”. International Journal Of Advertising. The Review Of Marketing Communications. 34(2)
  • Yakut, S.(2004). “Yerel Reklam Kampanyalarında Açık Hava Reklamlarının Etkisi”, (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Yılmaz.M,Can, M.Y.E. (2013).“ Bİllboard Reklamlarında Tüketicilerin Demografik Değişkenleriyle Satın Alma Kararı Arasındaki İlişki”, Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 15(1).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uğur Güllülü 0000-0003-4520-4421

Hatice Dağcı Büyük 0000-0003-4520-4421

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güllülü, U., & Dağcı Büyük, H. (2017). Açık Hava Reklamlarına Yönelik Tutumu Oluşturan İnanç Faktörlerinin Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 331-346.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.