Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Jigsaw ve Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim Yöntemlerinin Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Akademik Başarıları Üzerine Etkisi ve Yöntem ile İlgili Görüşleri

Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 1, 307 - 322, 11.04.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı
Vatandaşlık Bilgisi Dersi’nde 1982 Anayasası konusunda uygulanan Jigsaw ve
Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim yöntemlerinin öğretmen adaylarının akademik
başarıları üzerine etkisini ve öğretmen adaylarının bu yöntemler ile ilgili
görüşlerini tespit etmektir. Yarı deneysel yöntemin kullanıldığı bu çalışma
Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler
Öğretmenliği 2. Sınıfta iki farklı şubede öğrenimine devam eden toplam 105
öğretmen adayından oluşan Jigsaw grubu (n=52) ve Birlikte Soralım Birlikte
Öğrenelim Grubu (n=53) olmak üzere iki grup ile yürütülmüştür. Öğretmen
adaylarının akademik başarıları üzerine yöntemlerin etkisini belirlemek
amacıyla uygulama öncesinde ve sonrasında Akademik Başarı Testi ve yöntemler
ile ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla uygulama sonrasında Yöntem Görüş
Ölçeği uygulanmıştır. Akademik başarı testinden ve Yöntem Görüş Ölçeği’nin
Likert tipi olan bölümlerinden elde edilen veriler bağımsız örneklem t testi
ile analiz edilmiş, görüş ölçeğinin açık uçlu sorulardan oluşan bölümlerinden
elde edilen veriler ile frekans ve yüzde dağılımlarına göre içerik analizi
yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre akademik başarı ön test ve son test
puan ortalamaları yükselmesine karşın aralarında anlamlı bir farklılık olmadığı
görülmüştür. Yöntem Görüş Ölçeği’nin puan ortalamalarına bakıldığında gruplar
arasında Jigsaw yönteminin uygulandığı grubun lehine anlamlı farklılık olduğu
tespit edilmiştir. Yöntem Görüş Ölçeği’nin açık uçlu sorularına verilen
cevaplara bakıldığında yöntemlerin özgüveni artırdığı, iletişim becerilerini
geliştirdiği, grup çalışmalarına bakış açısını olumlu yönde değiştirdiği gibi
ifadelerin yanı sıra grup arkadaşlarından bazılarının yeterli çalışmadığı,
sınıf ortamının yöntemin uygulanması için uygun olmadığı ve sürenin yetersiz
oluşu gibi ifadeler tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akar, M. S. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin İşbirlikli Öğrenme Modeli Hakkında Bilgilendirilmesi, Bu Modelin Sınıfta Uygulamaları ve Elde Edilen Sonuçların Değerlendirilmesi: Kars İl Örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Altun, S. (2015). The Effect of Cooperative Learning on Students’ Achievement and Views on the Science and Technology. International Electronic Journal of Elementary Education, 7(3), 451-468.
  • Arısoy, B., Tarım, K. (2013). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Akademik Başarı, Kalıcılık ve Sosyal Beceriye Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 1-14.
  • Arslan, A., Zengin, R. (2016). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Bilimsel ve Sosyal Beceriler Üzerindeki Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 23-45.
  • Bayrakçeken, S., Doymuş, K., Doğan, A. (2013). İşbirlikli Öğrenme Modeli ve Uygulanması. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Carr, R., Palmer, S., Hagel, P. (2015). Active Learning: The Importance of Developing a Comprehensive Measure. Active Learning in Higher Education, 16 (3), 173-186.
  • Doymuş, K., Koç, Y. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin İşbirlikli Öğrenme Modelini Sınıftaki Uygulaması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 174-183.
  • Gelici, Ö., Bilgin, İ. (2011). İşbirlikli Öğrenme Tekniklerinin Tanıtımı ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(1), 40-70.
  • Genç, M., Şahin, F. (2013). İlköğretim Sekizinci Sınıf Fen Bilgisi Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Kullanılmasının Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 138-155.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., Holubec, E. J. (1993). Circles of Learning (4th Ed). Edina, MN: Interaction Book Company.
  • Kangan, S. (1991). Cooperative Learning: Resources for Teachers. Languna Niguel, CA: Resources for Teachers.
  • Khansir, A. A., Alipour, T. (2015). The Impact of Students Team Achievement Divisions (Stad) on Iranian Efl Learner’s Listening Comprehension. Theory and Practice in Language Studies, 5(8), 1710-1715.
  • Kılıç, A. K., Doğan, A., Şimşek, Ü. (2016). Jigsaw Yönteminin Maddenin Tanecikli Yapısı Ünitesinin Öğretiminde Öğrenci Başarısına Etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1357-1379.
  • Okur Akçay, N., Doymuş, K. (2012). The Effect of Group Investigation and Cooperative Learning Techniques Applied in Teaching Force and Motion Subjects on Students’ Academic Achievements. Journal of Education Sciences Research, 2(1), 109-123.
  • Prince, M. (2004). Does Active Learning Work? A Review of the Research. Journal of Engineering Education, 93(3), 223-231.
  • Saborit, J.A.P. , Fernandez-Rio, J., Estrada, J. A. C., Mendez-Gimenez, A., Alonso, D. M. (2016). Teachers’ Attitude and Perception towards Cooperative Learning Implementation: Influence of Continuing Training. Teaching and Teacher Education, 59, 438-445.
  • Slavin, R. E. (1995). Cooperative Learning: Theory, Research and Practice. Boston: Allyn and Bacon.
  • Şentürk, M. (2016). Sosyal Bilgiler Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Akademik Başarı Üzerindeki Etkisi. Journal of Computer and Education Research, 4(8), 205-221.
  • Şimşek, U., Örten, H., Topkaya, Y., Yılar, B. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının İşbirlikli Öğrenme Teknikleri Hakkındaki Görüşleri, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(1), 231-257.
  • Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler ve Kimyasal Denge Konularında Uygulanan ve Birlikte Öğrenme Tekniklerinin Öğrencilerin Maddenin Tanecikli Yapıda Öğrenmeleri ve Akademik Başarıları Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tan, X. (2015). A Research on the Application of Cooperative Learning in Rural Middle School English Teaching. Journal of Language Teaching and Research, 6(4), 847-854.
  • Tanel, Z. (2006). Manyetizma Konularının Lisans Düzeyindeki Öğretiminde Geleneksel Öğretim Yöntemi ile İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Etkilerinin Karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Taştan Kırık, Ö., Boz, Y. (2012). Cooperative Learning Instruction for Conceptual Change in the Concepts of Chemical Kinetics. Chemistry Education Research and Practice, 13, 221-236.
  • Tran, V. D. (2014). The Effects of Cooperative Learning on the Academic Achievement and Knowledge Retention. International Journal of Higher Education, 3(2), 131-140.
  • Varışoğlu, B. (2016). İşbirlikli Okuma ve Yazma Etkinliklerinin Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Dil Kaygılarına Etkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59).
  • Veloo, A., Chairhany, S. (2013). Fostering Students’ Attitudes and Achievement in Probability Using Teams-Games-Tournaments. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 93(2013), 59-64.
  • Vermette, P. J. (1998). Making Cooperative Learning Work: Students Teams in K-12 Classrooms. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Yapıcı, H. (2016). Use of Jigsaw Technique to Teach the Unit “Science within Time” in Secondary 7th Grade Social Sciences Course and Students’ Views on This Technique. Educational Research and Reviews, 11(8), 773-780.
  • Yılar, M. B., Şimşek, U. (2016). Sosyal Bilgiler Dersinde Farklı İşbirlikli Öğrenme Uygulamalarının Sosyal Beceriler Üzerindeki Etkileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 835-854.
  • Yılar, M. B., Şimşek, U. (2016). İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkileri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 297-318.
  • Yılar, B., Şimşek, U. (2016). Sosyal Bilgiler Dersinde Farklı İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 375-394.
  • Yılar, M. B., Şimşek, U., Topkaya, Y., Balkaya, İ. S.(2015). İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkileri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 297-318.
  • Yıldız, V. (1999). İşbirlikli Öğrenme ile Geleneksel Öğrenme Grupları Arasındaki Farklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(17), 155-163.
Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 1, 307 - 322, 11.04.2018

Öz

Kaynakça

  • Akar, M. S. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin İşbirlikli Öğrenme Modeli Hakkında Bilgilendirilmesi, Bu Modelin Sınıfta Uygulamaları ve Elde Edilen Sonuçların Değerlendirilmesi: Kars İl Örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Altun, S. (2015). The Effect of Cooperative Learning on Students’ Achievement and Views on the Science and Technology. International Electronic Journal of Elementary Education, 7(3), 451-468.
  • Arısoy, B., Tarım, K. (2013). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Akademik Başarı, Kalıcılık ve Sosyal Beceriye Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 1-14.
  • Arslan, A., Zengin, R. (2016). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Bilimsel ve Sosyal Beceriler Üzerindeki Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 23-45.
  • Bayrakçeken, S., Doymuş, K., Doğan, A. (2013). İşbirlikli Öğrenme Modeli ve Uygulanması. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Carr, R., Palmer, S., Hagel, P. (2015). Active Learning: The Importance of Developing a Comprehensive Measure. Active Learning in Higher Education, 16 (3), 173-186.
  • Doymuş, K., Koç, Y. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin İşbirlikli Öğrenme Modelini Sınıftaki Uygulaması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 174-183.
  • Gelici, Ö., Bilgin, İ. (2011). İşbirlikli Öğrenme Tekniklerinin Tanıtımı ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(1), 40-70.
  • Genç, M., Şahin, F. (2013). İlköğretim Sekizinci Sınıf Fen Bilgisi Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Kullanılmasının Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 138-155.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., Holubec, E. J. (1993). Circles of Learning (4th Ed). Edina, MN: Interaction Book Company.
  • Kangan, S. (1991). Cooperative Learning: Resources for Teachers. Languna Niguel, CA: Resources for Teachers.
  • Khansir, A. A., Alipour, T. (2015). The Impact of Students Team Achievement Divisions (Stad) on Iranian Efl Learner’s Listening Comprehension. Theory and Practice in Language Studies, 5(8), 1710-1715.
  • Kılıç, A. K., Doğan, A., Şimşek, Ü. (2016). Jigsaw Yönteminin Maddenin Tanecikli Yapısı Ünitesinin Öğretiminde Öğrenci Başarısına Etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1357-1379.
  • Okur Akçay, N., Doymuş, K. (2012). The Effect of Group Investigation and Cooperative Learning Techniques Applied in Teaching Force and Motion Subjects on Students’ Academic Achievements. Journal of Education Sciences Research, 2(1), 109-123.
  • Prince, M. (2004). Does Active Learning Work? A Review of the Research. Journal of Engineering Education, 93(3), 223-231.
  • Saborit, J.A.P. , Fernandez-Rio, J., Estrada, J. A. C., Mendez-Gimenez, A., Alonso, D. M. (2016). Teachers’ Attitude and Perception towards Cooperative Learning Implementation: Influence of Continuing Training. Teaching and Teacher Education, 59, 438-445.
  • Slavin, R. E. (1995). Cooperative Learning: Theory, Research and Practice. Boston: Allyn and Bacon.
  • Şentürk, M. (2016). Sosyal Bilgiler Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Akademik Başarı Üzerindeki Etkisi. Journal of Computer and Education Research, 4(8), 205-221.
  • Şimşek, U., Örten, H., Topkaya, Y., Yılar, B. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının İşbirlikli Öğrenme Teknikleri Hakkındaki Görüşleri, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(1), 231-257.
  • Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler ve Kimyasal Denge Konularında Uygulanan ve Birlikte Öğrenme Tekniklerinin Öğrencilerin Maddenin Tanecikli Yapıda Öğrenmeleri ve Akademik Başarıları Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tan, X. (2015). A Research on the Application of Cooperative Learning in Rural Middle School English Teaching. Journal of Language Teaching and Research, 6(4), 847-854.
  • Tanel, Z. (2006). Manyetizma Konularının Lisans Düzeyindeki Öğretiminde Geleneksel Öğretim Yöntemi ile İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Etkilerinin Karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Taştan Kırık, Ö., Boz, Y. (2012). Cooperative Learning Instruction for Conceptual Change in the Concepts of Chemical Kinetics. Chemistry Education Research and Practice, 13, 221-236.
  • Tran, V. D. (2014). The Effects of Cooperative Learning on the Academic Achievement and Knowledge Retention. International Journal of Higher Education, 3(2), 131-140.
  • Varışoğlu, B. (2016). İşbirlikli Okuma ve Yazma Etkinliklerinin Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Dil Kaygılarına Etkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59).
  • Veloo, A., Chairhany, S. (2013). Fostering Students’ Attitudes and Achievement in Probability Using Teams-Games-Tournaments. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 93(2013), 59-64.
  • Vermette, P. J. (1998). Making Cooperative Learning Work: Students Teams in K-12 Classrooms. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Yapıcı, H. (2016). Use of Jigsaw Technique to Teach the Unit “Science within Time” in Secondary 7th Grade Social Sciences Course and Students’ Views on This Technique. Educational Research and Reviews, 11(8), 773-780.
  • Yılar, M. B., Şimşek, U. (2016). Sosyal Bilgiler Dersinde Farklı İşbirlikli Öğrenme Uygulamalarının Sosyal Beceriler Üzerindeki Etkileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 835-854.
  • Yılar, M. B., Şimşek, U. (2016). İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkileri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 297-318.
  • Yılar, B., Şimşek, U. (2016). Sosyal Bilgiler Dersinde Farklı İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 375-394.
  • Yılar, M. B., Şimşek, U., Topkaya, Y., Balkaya, İ. S.(2015). İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkileri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 297-318.
  • Yıldız, V. (1999). İşbirlikli Öğrenme ile Geleneksel Öğrenme Grupları Arasındaki Farklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(17), 155-163.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selçuk Ilgaz 0000-0002-4252-887X

Şeyma Çalıklar 0000-0002-4252-887X

Emre Yıldız 0000-0002-4252-887X

Ufuk Şimşek Bu kişi benim 0000-0002-4252-887X

Yayımlanma Tarihi 11 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ilgaz, S., Çalıklar, Ş., Yıldız, E., Şimşek, U. (2018). Jigsaw ve Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim Yöntemlerinin Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Akademik Başarıları Üzerine Etkisi ve Yöntem ile İlgili Görüşleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 307-322.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.