Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'deki Öğretmen Kimliği Üzerine Yapılan Araştırmaların Sistematik İncelemesi

Yıl 2024, , 490 - 516, 13.01.2024
https://doi.org/10.34056/aujef.1298740

Öz

Bu çalışma, Türkiye’de öğretmen kimliği üzerine yapılan çalışmaların sistematik olarak derlenmesini amaçlamaktadır. Araştırma betimsel tarama modelinde yürütülmüştür. Derlemede öncelikle dahil etme ve hariç tutma kriterleri belirlenmiş ardından arama terimlerine ve tarama yapılacak veri tabanlarına karar verilmiştir. YÖK Tez, YÖK Akademik, Ulakbim ve ERIC veri tabanlarından arama sonucu elde edilen çalışmalar araştırma yöntemi kalitesi açısından değerlendirilmiştir. Tarama stratejisinin açık bir şekilde gösterilebilmesi amacıyla PRISMA akış diyagramı kullanılmıştır. Araştırmaya dahil edilen çalışmalar, araştırmacılar tarafından geliştirilmiş Araştırma Bilgi Formuna işlenmiştir. Verilerin analizinde betimsel içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen kimliği üzerine yapılan 104 çalışmanın 2005 ve 2022 yılları arasında yayınlandığı, çalışmaların 30’unun yüksek lisans, 18’inin doktora tezi, 56’sının ise makale olduğu görülmüştür. Çalışmalarda en çok öğretmen kimliğinin oluşumu, doğası, gelişimini incelemenin amaçlandığı, en fazla nitel araştırma yönteminin, durum çalışması deseninin ve veri toplama aracı olarak görüşme formlarının kullanıldığı görülmüştür. Ayrıca çalışmaların örnekleminin/araştırma grubunun en çok öğretmen adaylarından oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmaların bulguları incelendiğinde ise, öğretmen adaylarının mesleki kimliği alt temasında kimlik gelişimi ve mesleki kimlik algısına, öğretmenlerin mesleki kimliği alt temasında kimlik gelişimi ve özellikleri, kimlik algısı ve ilişkili faktörlere ilişkin bulguların yer aldığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen kimliği çalışmalarına ilişkin önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akkerman, S. F., & Meijer, P. C. (2011). A dialogical approach to conceptualizing teacher identity. Teaching and Teacher Education, 27(2), 308-319.
  • Alsup, J. (2004). Am I a teacher? Exploring the development of professional identity. Language Arts Journal of Michigan, 20(1), 7.
  • Avraamidou, L. (2014). Studying science teacher identity: Current insights and future research directions. Studies in Science Education, 50(2), 145-179.
  • Aykac, N., Yildirim, K., Altinkurt, Y., & Marsh, M. M. (2017). Understanding the underlying factors affecting the perception of pre-service teachers’ teacher identity: A new instrument to support teacher education. Üniversitepark Bülten, 6(1), 67.
  • Bakhtin, M. M. (1981). The dialogic imagination: Four essays by M.M. Bakhtin. The University of Texas Press.
  • Beauchamp, C., & Thomas, L. (2009). Understanding teacher identity: An overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education, 39(2), 175-189.
  • Beijaard, D., Meijer, P. C., & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20(2), 107-128.
  • Buckingham, D. (2008). ‘Introducing Identity’, In D. Buckingham (ed.) Youth, Identity and Digital Media, pp. 1–24. Cambridge, MA: MIT Press. Doi: 10.1162/Dmal.9780262524834.001
  • Chong, S., Low, E. L., & Goh, K. C. (2011). Emerging professional teacher identity of preservice teachers. Australian Journal of Teacher Education, 36(8), 50-64.
  • Christensen, L., Johnson, R., & Turner, L. (2013). Research methods, design, and analysis (12th ed.). Pearson Education.
  • Dalbay, R. S. (2018). “Kimlik” ve “toplumsal kimlik” kavramı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 161-176.
  • Danielewicz, J. (2001). Teaching selves: Identity, pedagogy, and teacher education. Suny Press.
  • Day, C. (2002). School reform and transitions in teacher professionalism and identity. International Journal of Educational Research, 37(8), 677-692.
  • Dickinson, S. J. (2012). A narrative inquiry about teacher identity construction: Preservice teachers share their stories. University of Missouri-Columbia.
  • Dinçer, S. 2018. Content analysis in scientific research: meta-analysis, meta-synthesis, and descriptive content analysis. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(1), 176-190.
  • Duman, M. Z. (2007). Modernden post-moderne geçişte kimlik tartışmaları ve çokkültürlülük. Uluslararası İlişkiler/International Relations, 3-24.
  • Flores, M. A., & Day, C. (2006). “Contexts which shape and reshape new teachers’ identities: A multi-perspective study.” Teaching and Teacher Education, 22(2), 219-232.
  • Franzak, J. K. (2002). Developing a teacher identity: The impact of critical friends practice on the student teacher. English Education, 34(4), 258-280.
  • Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Polity Press
  • Girgin, Ü. H. (2018). Gelenekten postmoderne kimlik inşa süreci ve yeni medya: Facebook örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(5), 202-230.
  • Golzar, J. (2020). Teacher identity formation through classroom practices in the post-method era: A systematic review. Cogent Education, 7(1), 1-19.
  • Granjo, M., Silva, J. C., & Peixoto F. (2021). Teacher identity: can ethical orientation be related to perceived competence, psychological needs satisfaction, commitment, and global self-esteem? European Journal of Teacher Education, 44(2), 158-179, DOI: 10.1080/02619768.2020.1748004
  • Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S. E., & Zijlstra, B. J. (2019). Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review, 27, 15-27.
  • Higgins, J. P., Green, S., & Scholten, R. J. (2008). Maintaining reviews: Updates, amendments, and feedback. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions: Cochrane Book Series, 31-49.
  • Izadinia, M. (2013). A review of research on student teachers' professional identity. British Educational Research Journal, 39(4), 694-713.
  • Karasar, N. 2012. Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Kielhofner, G. (2002). Model of human occupation: Theory and application (3rd ed.). F.A.Davis.
  • Kinsella, E. A. (2005). Constructions of self: Ethical overtones in surprising locations. Journal of Medical Ethics: Medical Humanities, 31, 67-71.
  • Knowles, J. G. (1992). Models for understanding preservice and beginning teachers’ biographies: Illustrations from case studies. In I. F. Goodson (Ed.), Studying teachers’ lives (pp. 99–152). Routledge.
  • Knowles, J. G., & Holt-Reynolds, D. (1991). Shaping pedagogies through personal stories in preservice teacher education. Teachers College Record, 93, 87–113.
  • Lokesh, K. (2019). Methodology of educational research. Vikas Publishing House.
  • Lamote, C., & Engels, N. (2010). The development of student teachers’ professional identity. European Journal of Teacher Education, 33(1), 3-18.
  • Lutovac, S., & Kaasila, R. (2019). Methodological landscape in research on teacher identity in mathematics education: A review.” ZDM, 51, 505-515.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. An Expanded Sourcebook. Sage.
  • Moore, M., & Hofman, J. E. (1988). Professional identity in institutions of higher learning in Israel. Higher Education, 17(1), 69-79.
  • Möngü, B. (2013). Postmodernizm ve postmodern kimlik anlayışı. Journal of Graduate School of Social Sciences, 17(2).
  • Özakyüz, H., & Güneş, G. (2022). Öğretmen mesleki kimliği içerikli lisansüstü ulusal tezlerin analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(3), 2695-2720.
  • Rodgers, C. R., & Scott, K. H. (2008). The development of the personal self and professional identity in learning to teach. In Handbook of research on teacher education (pp. 732-755). Routledge.
  • Rus, C. L., Tomşa, A. R., Rebega, O. L., & Apostol, L. (2013). Teachers’ professional identity: A content analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 78, 315-319.
  • Schultz, K., & Ravitch, S. M. (2013). Narratives of learning to teach: Taking on professional identities. Journal of Teacher Education, 64(1), 35-46.
  • Yılmaz, K. (2021). Sosyal bilimlerde ve eğitim bilimlerinde sistematik derleme, meta değerlendirme ve bibliyometrik analizler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1457-1490.
  • Reviewed Theses: Alptekin Yolcu, M. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının meslek öncesi öğretmen kimlik algılarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Arpacı, D. (2015). Meslek öncesi öğretmen kimliği ve düşünme ihtiyacı arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Arslan, O. (2018). Kariyerinin başlangıcındaki ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik öğretmen kimliği gelişimi ve içinde bulundukları çalışma topluluklarının rolü. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Atal Köysüren, D. (2016). Eğitimdeki değişimlerin bilişim teknolojileri öğretmenlerinin mesleki kimlik yapıları ve duyguları üzerindeki etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Atik, S. (2022). Öğretmenlerin mesleki kimlik algılarının ve mesleki kimlik tipolojilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Bacakoğlu, G. (2018). Öğretmen adaylarının öğretmenlik kimliklerini geliştirmelerinde etkili olan faktörlerin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Bekereci, M. (2016). İngilizce öğretmen adaylarının çift diploma programında mesleki kimlik oluşturması üzerine nitel bir inceleme. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Ceylan, Y. (2019). Matematik öğretmen adaylarının öğretmen kimliği gelişimi ve kendilerini öğretmen hissetmeleri üzerine bir karma araştırma. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Civelek Kazancı, B. (2017). Filmlerde İngilizce öğretmeni: Pedagoji ve öğretmen kimliği üzerine bir çalışma. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Çalı, O. (2021). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki kimlik algısı. [Yayımlanmamış doktora tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Çelik, F. Z. (2019). Her ses önemlidir: mesleğe yeni başlayan dil öğretmenlerinin kimlik oluşumu ve mesleki gelişimi üzerine bir durum çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Çelikdemir, K. (2018). Matematik öğretmen adaylarının mesleki kimliklerinin fark etme pratikleri aracılığı ile özel durum videoları temelli topluluk kapsamında geliştirilmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Çengelci, S. (2021). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile üstbilişsel farkındalık düzeylerinin meslek öncesi öğretmen kimliği üzerindeki etkisi (Afyonkarahisar örneklemi). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Çetin, G. (2017). Öğretmen adaylarının mesleki amaçlara ulaşma arzularıyla bunların ulaşılabilirliğine ilişkin inançları: öğretmen kimliği ve olası benliklerin rolleri. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Dilek, E. (2021). İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin mesleki kimliği ve mesleki özerkliği arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Durmaz, M. (2015). Bir diğeri ya da öteki olmak: Alternatif öğretmenlik sertifikasına sahip ingilizce öğretmenlerinin mesleki kimlik gelişimi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Ercan, A. M. (2020). Hizmet öncesi matematik öğretmenlerinin çevrimiçi geleceğe dönük yansıtıcı yazılar yoluyla profesyonel kimlik gelişimi: bir müdahale çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Erdem Coşgun, G. (2021). Öğrenci, mesleğe yeni başlayan ve tecrübeli yabancı dil olarak İngilizce öğretmenlerinin mesleki kimlik gelişimlerinin araştırılması: Geleceğe dair beklenti ve korkular. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Esen, E. (2019). Öğretmenlik uygulaması dersinin İngilizce öğretmen adaylarının profesyonel kimlik algılarına ve gelişimlerine yansımaları. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Fazlıoğlu, D. (2022). Informel rehberlik sürecinin öğretmen adayı kimlik gelişimini destekleme potansiyeli açısından araştırılması: bir vaka çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Girgin, D. (2016). Öğrenme ve öğretme dünyasını oluşturan sınıf öğretmeninin mesleki kimliği. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Gümüşlü, B. (2005). Cumhuriyet ve öğretmen: aydınlanma politikası ve öğretmen kimliği. (1923-1960). [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • İlgör, B. (2019). İngilizce öğretmenlerinin mesleki kimlik algıları ile öz yeterlik inançları arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • İnce, M. (2020). Uluslararası öğretmenlik uygulamasının İngilizce öğretmen adaylarının kültürlerarası iletişim yeterliliği ve öğretmen kimliklerine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • İnce, U. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının kişilik özellikleri ve yaşam becerilerinin meslek öncesi öğretmen kimliğine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Kaçakoğlu, C. 2022. “Dil öğretmenlerinin çevrim içi öğretmen kimliklerini nasıl geliştirdiğinin incelenmesi.” [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Karagöl, M. (2022). Covıd-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin mesleki kimlik algıları ve uzaktan eğitime yönelik tutumları ile okul kültürü arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi.
  • Karalı, M.A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimlik düzeyleri ile olası benlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Karataş, P. (2015). Zorluklar, mesleki gelişim ve mesleki kimlik: mesleğe yeni başlayan dil öğretmenleri üzerine bir durum çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Kavrayıcı, C. (2019). Öğretmenlerin mesleki kimlik algıları ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Keskin, A. (2020). Türk yabancı dil öğretmenlerinin mesleki kimlik algılarının araştırılması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Örnek, B. (2020). Öğretmenlerde mesleki kimlik oluşumu sürecine ilişkin bir çözümleme. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Özdil, N.G. (2015). Erken cumhuriyet döneminde öğretmen kimliğinin inşaası.[Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Özdemir, Y. B. (2010). Öğretmen kimliği: Sınıf öğretmenleri üzerine sosyolojik bir çalışma (Malatya örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Öz Kılınç M. (2009). Küreselleşme sürecinin eğitim üzerine etkileri ve öğretmen kimliği. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Pan, V. L. (2019). İşbirlikli düzenleme ortamı olarak blog kullanımının öğretmen adaylarının mesleki kimlik gelişimleri ve işbirlikli düzenleme durumları üzerindeki etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Runova A. (2021). Öğretmen kimliğini geliştirmek için bir araç olarak bloglama ve mikrobloglama. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Sayar, E. (2014). Yabancı dil olarak İngilizce öğreten öğretmenlerin ve öğrencilerinin mesleki öğretmen kimliği kavramına ilişkin imgelerinin metafor analizi yöntemi ile incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Soydaş, M. (2020). Öğretmenlerin mesleki kimlik ve mesleki gelişime ilişkin görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Şahin, M. (2021). Türkiye'nin kırsal bölgelerinde görev yapan yabancı dil olarak İngilizce öğretmenlerinin mesleki kimlik oluşumu üzerine nitel bir inceleme. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Taşdemir, H. (2021). Erken kariyer ingilizce öğretmeni kimlikleri üzerine bir anlatı araştırması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Taşdemir, H. (2016). İngiliz dili öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi boyunca profesyonel öğretmen kimliği oluşumlarına ilişkin algıları. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Tunaz, M. (2020). Öğretmen yetiştirme programlarının ingilizce öğretmen adaylarının kimlik oluşum süreçlerine etkisi: kültürlerarası karşılaştırma çalışması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Uçar Çelebi, N. (2018). Öğretmenlerin kimlik ve tükenmişlik algıları arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Yavuz, C. (2010). Öğretmen kimliği: Türkiye’deki İngilizce öğretmenlerinin kişisel ve mesleki deneyimleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yıldız, V. (2020). Öğretmenlerin mesleki kimlik algısı, örgütsel bağlılık düzeyi ve sınıf yönetimi yeterliği arasındaki ilişkiler örüntüsünün incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Yılmaz, S. (2015). Tanzimat'tan Cumhuriyet’e kadın öğretmen kimliği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Reviewed Articles: Aktekin, N. C., & Celebi, H. (2020). Elt student teacher identity construction: exploring teacher roles and domains of expertise. International Journal of Language Education, 4(1), 113-128.
  • Arpacı-Somuncu, D. (2015). The influence of pre-service teacher identity and personality traits on teacher self-efficacy. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(4), 1290-1296.
  • Babanoglu, M. P., & Agcam, R. (2019). Turkish EFL Teacher Candidates' Early Teacher Identity. Asian Journal of Education and Training, 5(2), 386-391.
  • Can, T., & Karacan, C. G. (2021). Exploring pre-service English teachers' early teacher identity in relation to emerging ICT technologies training. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 15(1), 57-75.
  • Çelik, Ö., Yorulmaz, A., & Çokçalışkan, H. (2021). Preservice primary school teachers’ beliefs about the consistency of the teacher training program on the formation of their teacher identity. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 8(2). 1279-1290.
  • Çelik, H. R., & Kalkan, Ö. K. (2019). Öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimliği algıları: Pamukkale üniversitesi örneği. Ege Eğitim Dergisi, 20(2), 351-365.
  • Dede, H. G., & Akkoç, H. (2016). Pedagojik formasyon ve eğitim fakülteleri lisans programlarına katılan matematik öğretmeni adaylarının mesleki kimliklerinin karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7(1), 188-206.
  • Doğutaş, A. (2021). Perceptions of in-service teachers on teacher identity. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(19), 1-16.
  • Duru, S. (2006). The influences on teacher identity and the suggestions for the new teacher identities. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (22), 121-131.
  • Eğmir, E., & Çelik, S. (2019). The educational beliefs of pre-service teachers as an important predictor of teacher identity. International Journal of Contemporary Educational Research, 6(2), 438-451.
  • Eğmir, E., & Erdem, C. (2021). Öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimliklerinin yordayıcısı olarak 21. Yüzyıl öğrenen becerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 953-968.
  • Erdem, C. (2020). Exploring the relationships between possible selves and early teacher identity of Turkish pre-service teachers. In FIRE: Forum for International Research in Education, 6(3), 94-115.
  • Erduyan, I., Werbińska, D., Yakıșık, B. Y., Guerra, L., & Ekiert, M. (2018). The impact of mobility on language teacher identity: Turkish, Polish and Portuguese perspectives. Konin Language Studies, 6(3).
  • Göker, S. D. (2020). Cognitive coaching: A powerful supervisory tool to increase teacher's sense of efficacy and shape teacher identity. Teacher Development, 24(4), 559-582.
  • Göktepe, F. T., & Kunt, N. (2021). “I’ll do it in my own class”: Novice language teacher identity construction in Turkey. Asia Pacific Journal of Education, 41(3), 472-487.
  • Gündoğdu, B., & Alkayalar, A. (2021). Early teacher identity and initial teaching beliefs of efl pre-service teachers during covid-19 pandemic: What changed? Eurasian Journal of Teacher Education, 2(3), 195-220.
  • Güngör, F. (2017). The tensions between EFL teacher identities and INSET in the Turkish context. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 19(1), 13-27.
  • Karabay, A. (2016). An investigation of prospective teachers’ views regarding teacher identity via metaphors. Eurasian Journal of Educational Research, 16(65), 1-18.
  • Karaca, Ş. (2012). Toplumsal cinsiyet bağlamında Türk romanında kadın öğretmen kimliği: Tanzimat ve cumhuriyet dönemi romanlarına karşılaştırmalı bir yaklaşım. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, (15), 1-15.
  • Karatepe, R., & Cenk, A. K. A. Y. (2020). Pedagojik formasyon programı ve eğitim fakültesi öğrencilerinin meslek öncesi öğretmen kimliği algılarının incelenmesi. Journal of Advanced Education Studies, 2(1), 45-60.
  • Kaya, M. H., & Dikilitaş, K. (2019). Constructing, reconstructing, and developing teacher identity in supportive contexts. Asian EFL Journal, 21(1), 58-83.
  • Koca, S. (2016). An investigation of prospective music teachers' early teacher identity. Journal of Education and Practice, 7(34), 70-75.
  • Küçükali, E. (2017). Teacher identity and transnational experience: A case of an EFL teacher from Georgia teaching in Turkey. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 4(4), 458-473.
  • Ömür, Y. E., & Bavli, B. (2020). Standart sınavlar ve dönüşen öğretmen kimliği. Journal of Economy Culture and Society, 1(1), 117-137.
  • Ölmez-Çağlar, F. (2022). Career motivations as sources of teacher identity in foreign language education. Participatory Educational Research, 9(5), 105-126.
  • Özbaş, B. Ç. (2012). Sosyal bilgiler öğretmeni olarak, ben kimim? Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki kimliklerine yönelik görüşlerinin metafor analizi yoluyla incelenmesi. International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 821-838.
  • Özden, B. A. (2015). Erken cumhuriyet döneminde öğretmenlik mesleği ve öğretmen kimliği. Kebikec: İnsan Bilimleri icin Kaynak Arastirmali Dergisi, (40), 7-20.
  • Özmen, K. S. (2010). Fostering nonverbal immediacy and teacher identity through an acting course in English teacher education. Australian Journal of Teacher Education, 35(6), 1-23.
  • Özüdogru, M. (2021). The formation of teacher identity through video reflections during teaching practicum. Inquiry in Education, 13(2), 16.
  • Taner, G., & Karaman, M. C. (2013). A metasynthesis of research on foreign language teacher identity in turkey: implications for teacher education. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3(6), 63-76.
  • Tavşanlı, Ö. F., & Saraç, E. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının oluşması muhtemel öğretmen kimliklerinin “öğretmen adayları olası benlikler ölçeği” kullanılarak incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(36), 689-703.
  • Tekin, A. (2019). Second Language Teacher İdentities of İnternational Msc TESOL Students in A UK University. Cukurova University Faculty of Education Journal, 48(2), 1455-1465.
  • Tokoz Goktepe, F., & Kunt, N. (2021). Obstructions in normative teacher identity development: A case study in Turkey. Professional Development in Education, 1-16.
  • Topalak, Ş., Yazıcı, T. & İsmail, E. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının kendilerinde geliştirdikleri öğretmen kimliği algıları. Avrasya Bilimler Akademisi Sosyal Bilimler Dergisi, 393-402.
  • Ulubey, Ö., Yıldırım, K., & Alpaslan, M. M. (2018). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programının öğretmen adaylarının öğretmen kimliği algısına etkisinin incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 48-55.
  • Uluyol, Ç., & Şahin, S. (2018). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmen kimliği ve mesleki kaygı durumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(4), 1051-1072.
  • Uygun, K., & Karalı, M. A. (2019). Examination of the relationship between social studies teacher candidates of pre-service teacher identity levels and possible self-esteem levels. Sakarya University Journal of Education, 9(3), 578-590.
  • Uygun, T. (2020). Pre-service middle-level mathematics teachers’ noticing of student mathematical thinking and teacher identity in the context of virtual experimentation. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51(7), 1098-1119.
  • Yılmaz, A. (2011). Reconstructing teacher identity: experiences of a Turkish teacher aide in an American preschool classroom. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 733-742.
  • Yüzlü, M. Y., & Dikilitaş, K. (2022). The impact of translanguaging-driven training on in-service EFL teachers: complexity theory prism. Linguistics and Education, 71, 1-12.

Systematic Review of Research on Teacher Identity in Türkiye

Yıl 2024, , 490 - 516, 13.01.2024
https://doi.org/10.34056/aujef.1298740

Öz

This study aims to examine the studies on teacher identity in Türkiye as a systematic review. The research was carried out using descriptive model. In this review, firstly, inclusion and exclusion criteria were determined, then search terms and databases to be searched were decided. Studies obtained from HEC Thesis, HEC Academic, TANIC and ERIC databases were evaluated in terms of research method quality. PRISMA flowchart was used to clearly show the search strategy. The studies included in the study were recorded in Research Information Form developed by the researchers. Descriptive content analysis was used in the analysis of the data. As a result of the research, it is concluded that 104 studies on teacher identity are published between 2005 and 2022, 30 of which are master’s thesis, 18 are doctoral dissertations, and 56 are articles. It is concluded that most of the studies aimed to examine the formation, nature and development of teacher identity, qualitative research method, case study design and interview forms as data collection tools were used the most frequently. Also, the sample/research group of the studies mostly consist of teacher candidates. When the findings of the studies are examined, it is determined that the professional identity sub-theme of teacher candidates included identity development and perception of professional identity, and the professional identity sub-theme included the findings related to identity development and characteristics, identity perception and correlated factors.

Kaynakça

  • Akkerman, S. F., & Meijer, P. C. (2011). A dialogical approach to conceptualizing teacher identity. Teaching and Teacher Education, 27(2), 308-319.
  • Alsup, J. (2004). Am I a teacher? Exploring the development of professional identity. Language Arts Journal of Michigan, 20(1), 7.
  • Avraamidou, L. (2014). Studying science teacher identity: Current insights and future research directions. Studies in Science Education, 50(2), 145-179.
  • Aykac, N., Yildirim, K., Altinkurt, Y., & Marsh, M. M. (2017). Understanding the underlying factors affecting the perception of pre-service teachers’ teacher identity: A new instrument to support teacher education. Üniversitepark Bülten, 6(1), 67.
  • Bakhtin, M. M. (1981). The dialogic imagination: Four essays by M.M. Bakhtin. The University of Texas Press.
  • Beauchamp, C., & Thomas, L. (2009). Understanding teacher identity: An overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education, 39(2), 175-189.
  • Beijaard, D., Meijer, P. C., & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20(2), 107-128.
  • Buckingham, D. (2008). ‘Introducing Identity’, In D. Buckingham (ed.) Youth, Identity and Digital Media, pp. 1–24. Cambridge, MA: MIT Press. Doi: 10.1162/Dmal.9780262524834.001
  • Chong, S., Low, E. L., & Goh, K. C. (2011). Emerging professional teacher identity of preservice teachers. Australian Journal of Teacher Education, 36(8), 50-64.
  • Christensen, L., Johnson, R., & Turner, L. (2013). Research methods, design, and analysis (12th ed.). Pearson Education.
  • Dalbay, R. S. (2018). “Kimlik” ve “toplumsal kimlik” kavramı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 161-176.
  • Danielewicz, J. (2001). Teaching selves: Identity, pedagogy, and teacher education. Suny Press.
  • Day, C. (2002). School reform and transitions in teacher professionalism and identity. International Journal of Educational Research, 37(8), 677-692.
  • Dickinson, S. J. (2012). A narrative inquiry about teacher identity construction: Preservice teachers share their stories. University of Missouri-Columbia.
  • Dinçer, S. 2018. Content analysis in scientific research: meta-analysis, meta-synthesis, and descriptive content analysis. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(1), 176-190.
  • Duman, M. Z. (2007). Modernden post-moderne geçişte kimlik tartışmaları ve çokkültürlülük. Uluslararası İlişkiler/International Relations, 3-24.
  • Flores, M. A., & Day, C. (2006). “Contexts which shape and reshape new teachers’ identities: A multi-perspective study.” Teaching and Teacher Education, 22(2), 219-232.
  • Franzak, J. K. (2002). Developing a teacher identity: The impact of critical friends practice on the student teacher. English Education, 34(4), 258-280.
  • Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Polity Press
  • Girgin, Ü. H. (2018). Gelenekten postmoderne kimlik inşa süreci ve yeni medya: Facebook örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(5), 202-230.
  • Golzar, J. (2020). Teacher identity formation through classroom practices in the post-method era: A systematic review. Cogent Education, 7(1), 1-19.
  • Granjo, M., Silva, J. C., & Peixoto F. (2021). Teacher identity: can ethical orientation be related to perceived competence, psychological needs satisfaction, commitment, and global self-esteem? European Journal of Teacher Education, 44(2), 158-179, DOI: 10.1080/02619768.2020.1748004
  • Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S. E., & Zijlstra, B. J. (2019). Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review, 27, 15-27.
  • Higgins, J. P., Green, S., & Scholten, R. J. (2008). Maintaining reviews: Updates, amendments, and feedback. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions: Cochrane Book Series, 31-49.
  • Izadinia, M. (2013). A review of research on student teachers' professional identity. British Educational Research Journal, 39(4), 694-713.
  • Karasar, N. 2012. Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Kielhofner, G. (2002). Model of human occupation: Theory and application (3rd ed.). F.A.Davis.
  • Kinsella, E. A. (2005). Constructions of self: Ethical overtones in surprising locations. Journal of Medical Ethics: Medical Humanities, 31, 67-71.
  • Knowles, J. G. (1992). Models for understanding preservice and beginning teachers’ biographies: Illustrations from case studies. In I. F. Goodson (Ed.), Studying teachers’ lives (pp. 99–152). Routledge.
  • Knowles, J. G., & Holt-Reynolds, D. (1991). Shaping pedagogies through personal stories in preservice teacher education. Teachers College Record, 93, 87–113.
  • Lokesh, K. (2019). Methodology of educational research. Vikas Publishing House.
  • Lamote, C., & Engels, N. (2010). The development of student teachers’ professional identity. European Journal of Teacher Education, 33(1), 3-18.
  • Lutovac, S., & Kaasila, R. (2019). Methodological landscape in research on teacher identity in mathematics education: A review.” ZDM, 51, 505-515.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. An Expanded Sourcebook. Sage.
  • Moore, M., & Hofman, J. E. (1988). Professional identity in institutions of higher learning in Israel. Higher Education, 17(1), 69-79.
  • Möngü, B. (2013). Postmodernizm ve postmodern kimlik anlayışı. Journal of Graduate School of Social Sciences, 17(2).
  • Özakyüz, H., & Güneş, G. (2022). Öğretmen mesleki kimliği içerikli lisansüstü ulusal tezlerin analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(3), 2695-2720.
  • Rodgers, C. R., & Scott, K. H. (2008). The development of the personal self and professional identity in learning to teach. In Handbook of research on teacher education (pp. 732-755). Routledge.
  • Rus, C. L., Tomşa, A. R., Rebega, O. L., & Apostol, L. (2013). Teachers’ professional identity: A content analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 78, 315-319.
  • Schultz, K., & Ravitch, S. M. (2013). Narratives of learning to teach: Taking on professional identities. Journal of Teacher Education, 64(1), 35-46.
  • Yılmaz, K. (2021). Sosyal bilimlerde ve eğitim bilimlerinde sistematik derleme, meta değerlendirme ve bibliyometrik analizler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1457-1490.
  • Reviewed Theses: Alptekin Yolcu, M. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının meslek öncesi öğretmen kimlik algılarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Arpacı, D. (2015). Meslek öncesi öğretmen kimliği ve düşünme ihtiyacı arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Arslan, O. (2018). Kariyerinin başlangıcındaki ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik öğretmen kimliği gelişimi ve içinde bulundukları çalışma topluluklarının rolü. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Atal Köysüren, D. (2016). Eğitimdeki değişimlerin bilişim teknolojileri öğretmenlerinin mesleki kimlik yapıları ve duyguları üzerindeki etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Atik, S. (2022). Öğretmenlerin mesleki kimlik algılarının ve mesleki kimlik tipolojilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Bacakoğlu, G. (2018). Öğretmen adaylarının öğretmenlik kimliklerini geliştirmelerinde etkili olan faktörlerin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Bekereci, M. (2016). İngilizce öğretmen adaylarının çift diploma programında mesleki kimlik oluşturması üzerine nitel bir inceleme. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Ceylan, Y. (2019). Matematik öğretmen adaylarının öğretmen kimliği gelişimi ve kendilerini öğretmen hissetmeleri üzerine bir karma araştırma. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Civelek Kazancı, B. (2017). Filmlerde İngilizce öğretmeni: Pedagoji ve öğretmen kimliği üzerine bir çalışma. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Çalı, O. (2021). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki kimlik algısı. [Yayımlanmamış doktora tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Çelik, F. Z. (2019). Her ses önemlidir: mesleğe yeni başlayan dil öğretmenlerinin kimlik oluşumu ve mesleki gelişimi üzerine bir durum çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Çelikdemir, K. (2018). Matematik öğretmen adaylarının mesleki kimliklerinin fark etme pratikleri aracılığı ile özel durum videoları temelli topluluk kapsamında geliştirilmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Çengelci, S. (2021). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile üstbilişsel farkındalık düzeylerinin meslek öncesi öğretmen kimliği üzerindeki etkisi (Afyonkarahisar örneklemi). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Çetin, G. (2017). Öğretmen adaylarının mesleki amaçlara ulaşma arzularıyla bunların ulaşılabilirliğine ilişkin inançları: öğretmen kimliği ve olası benliklerin rolleri. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Dilek, E. (2021). İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin mesleki kimliği ve mesleki özerkliği arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Durmaz, M. (2015). Bir diğeri ya da öteki olmak: Alternatif öğretmenlik sertifikasına sahip ingilizce öğretmenlerinin mesleki kimlik gelişimi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Ercan, A. M. (2020). Hizmet öncesi matematik öğretmenlerinin çevrimiçi geleceğe dönük yansıtıcı yazılar yoluyla profesyonel kimlik gelişimi: bir müdahale çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Erdem Coşgun, G. (2021). Öğrenci, mesleğe yeni başlayan ve tecrübeli yabancı dil olarak İngilizce öğretmenlerinin mesleki kimlik gelişimlerinin araştırılması: Geleceğe dair beklenti ve korkular. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Esen, E. (2019). Öğretmenlik uygulaması dersinin İngilizce öğretmen adaylarının profesyonel kimlik algılarına ve gelişimlerine yansımaları. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Fazlıoğlu, D. (2022). Informel rehberlik sürecinin öğretmen adayı kimlik gelişimini destekleme potansiyeli açısından araştırılması: bir vaka çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Girgin, D. (2016). Öğrenme ve öğretme dünyasını oluşturan sınıf öğretmeninin mesleki kimliği. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Gümüşlü, B. (2005). Cumhuriyet ve öğretmen: aydınlanma politikası ve öğretmen kimliği. (1923-1960). [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • İlgör, B. (2019). İngilizce öğretmenlerinin mesleki kimlik algıları ile öz yeterlik inançları arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • İnce, M. (2020). Uluslararası öğretmenlik uygulamasının İngilizce öğretmen adaylarının kültürlerarası iletişim yeterliliği ve öğretmen kimliklerine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • İnce, U. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının kişilik özellikleri ve yaşam becerilerinin meslek öncesi öğretmen kimliğine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Kaçakoğlu, C. 2022. “Dil öğretmenlerinin çevrim içi öğretmen kimliklerini nasıl geliştirdiğinin incelenmesi.” [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Karagöl, M. (2022). Covıd-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin mesleki kimlik algıları ve uzaktan eğitime yönelik tutumları ile okul kültürü arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi.
  • Karalı, M.A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimlik düzeyleri ile olası benlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Karataş, P. (2015). Zorluklar, mesleki gelişim ve mesleki kimlik: mesleğe yeni başlayan dil öğretmenleri üzerine bir durum çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Kavrayıcı, C. (2019). Öğretmenlerin mesleki kimlik algıları ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Keskin, A. (2020). Türk yabancı dil öğretmenlerinin mesleki kimlik algılarının araştırılması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Örnek, B. (2020). Öğretmenlerde mesleki kimlik oluşumu sürecine ilişkin bir çözümleme. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Özdil, N.G. (2015). Erken cumhuriyet döneminde öğretmen kimliğinin inşaası.[Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Özdemir, Y. B. (2010). Öğretmen kimliği: Sınıf öğretmenleri üzerine sosyolojik bir çalışma (Malatya örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Öz Kılınç M. (2009). Küreselleşme sürecinin eğitim üzerine etkileri ve öğretmen kimliği. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Pan, V. L. (2019). İşbirlikli düzenleme ortamı olarak blog kullanımının öğretmen adaylarının mesleki kimlik gelişimleri ve işbirlikli düzenleme durumları üzerindeki etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Runova A. (2021). Öğretmen kimliğini geliştirmek için bir araç olarak bloglama ve mikrobloglama. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Sayar, E. (2014). Yabancı dil olarak İngilizce öğreten öğretmenlerin ve öğrencilerinin mesleki öğretmen kimliği kavramına ilişkin imgelerinin metafor analizi yöntemi ile incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Soydaş, M. (2020). Öğretmenlerin mesleki kimlik ve mesleki gelişime ilişkin görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Şahin, M. (2021). Türkiye'nin kırsal bölgelerinde görev yapan yabancı dil olarak İngilizce öğretmenlerinin mesleki kimlik oluşumu üzerine nitel bir inceleme. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Taşdemir, H. (2021). Erken kariyer ingilizce öğretmeni kimlikleri üzerine bir anlatı araştırması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Taşdemir, H. (2016). İngiliz dili öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi boyunca profesyonel öğretmen kimliği oluşumlarına ilişkin algıları. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Tunaz, M. (2020). Öğretmen yetiştirme programlarının ingilizce öğretmen adaylarının kimlik oluşum süreçlerine etkisi: kültürlerarası karşılaştırma çalışması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Uçar Çelebi, N. (2018). Öğretmenlerin kimlik ve tükenmişlik algıları arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Yavuz, C. (2010). Öğretmen kimliği: Türkiye’deki İngilizce öğretmenlerinin kişisel ve mesleki deneyimleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yıldız, V. (2020). Öğretmenlerin mesleki kimlik algısı, örgütsel bağlılık düzeyi ve sınıf yönetimi yeterliği arasındaki ilişkiler örüntüsünün incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Yılmaz, S. (2015). Tanzimat'tan Cumhuriyet’e kadın öğretmen kimliği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Reviewed Articles: Aktekin, N. C., & Celebi, H. (2020). Elt student teacher identity construction: exploring teacher roles and domains of expertise. International Journal of Language Education, 4(1), 113-128.
  • Arpacı-Somuncu, D. (2015). The influence of pre-service teacher identity and personality traits on teacher self-efficacy. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(4), 1290-1296.
  • Babanoglu, M. P., & Agcam, R. (2019). Turkish EFL Teacher Candidates' Early Teacher Identity. Asian Journal of Education and Training, 5(2), 386-391.
  • Can, T., & Karacan, C. G. (2021). Exploring pre-service English teachers' early teacher identity in relation to emerging ICT technologies training. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 15(1), 57-75.
  • Çelik, Ö., Yorulmaz, A., & Çokçalışkan, H. (2021). Preservice primary school teachers’ beliefs about the consistency of the teacher training program on the formation of their teacher identity. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 8(2). 1279-1290.
  • Çelik, H. R., & Kalkan, Ö. K. (2019). Öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimliği algıları: Pamukkale üniversitesi örneği. Ege Eğitim Dergisi, 20(2), 351-365.
  • Dede, H. G., & Akkoç, H. (2016). Pedagojik formasyon ve eğitim fakülteleri lisans programlarına katılan matematik öğretmeni adaylarının mesleki kimliklerinin karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7(1), 188-206.
  • Doğutaş, A. (2021). Perceptions of in-service teachers on teacher identity. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(19), 1-16.
  • Duru, S. (2006). The influences on teacher identity and the suggestions for the new teacher identities. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (22), 121-131.
  • Eğmir, E., & Çelik, S. (2019). The educational beliefs of pre-service teachers as an important predictor of teacher identity. International Journal of Contemporary Educational Research, 6(2), 438-451.
  • Eğmir, E., & Erdem, C. (2021). Öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimliklerinin yordayıcısı olarak 21. Yüzyıl öğrenen becerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 953-968.
  • Erdem, C. (2020). Exploring the relationships between possible selves and early teacher identity of Turkish pre-service teachers. In FIRE: Forum for International Research in Education, 6(3), 94-115.
  • Erduyan, I., Werbińska, D., Yakıșık, B. Y., Guerra, L., & Ekiert, M. (2018). The impact of mobility on language teacher identity: Turkish, Polish and Portuguese perspectives. Konin Language Studies, 6(3).
  • Göker, S. D. (2020). Cognitive coaching: A powerful supervisory tool to increase teacher's sense of efficacy and shape teacher identity. Teacher Development, 24(4), 559-582.
  • Göktepe, F. T., & Kunt, N. (2021). “I’ll do it in my own class”: Novice language teacher identity construction in Turkey. Asia Pacific Journal of Education, 41(3), 472-487.
  • Gündoğdu, B., & Alkayalar, A. (2021). Early teacher identity and initial teaching beliefs of efl pre-service teachers during covid-19 pandemic: What changed? Eurasian Journal of Teacher Education, 2(3), 195-220.
  • Güngör, F. (2017). The tensions between EFL teacher identities and INSET in the Turkish context. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 19(1), 13-27.
  • Karabay, A. (2016). An investigation of prospective teachers’ views regarding teacher identity via metaphors. Eurasian Journal of Educational Research, 16(65), 1-18.
  • Karaca, Ş. (2012). Toplumsal cinsiyet bağlamında Türk romanında kadın öğretmen kimliği: Tanzimat ve cumhuriyet dönemi romanlarına karşılaştırmalı bir yaklaşım. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, (15), 1-15.
  • Karatepe, R., & Cenk, A. K. A. Y. (2020). Pedagojik formasyon programı ve eğitim fakültesi öğrencilerinin meslek öncesi öğretmen kimliği algılarının incelenmesi. Journal of Advanced Education Studies, 2(1), 45-60.
  • Kaya, M. H., & Dikilitaş, K. (2019). Constructing, reconstructing, and developing teacher identity in supportive contexts. Asian EFL Journal, 21(1), 58-83.
  • Koca, S. (2016). An investigation of prospective music teachers' early teacher identity. Journal of Education and Practice, 7(34), 70-75.
  • Küçükali, E. (2017). Teacher identity and transnational experience: A case of an EFL teacher from Georgia teaching in Turkey. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 4(4), 458-473.
  • Ömür, Y. E., & Bavli, B. (2020). Standart sınavlar ve dönüşen öğretmen kimliği. Journal of Economy Culture and Society, 1(1), 117-137.
  • Ölmez-Çağlar, F. (2022). Career motivations as sources of teacher identity in foreign language education. Participatory Educational Research, 9(5), 105-126.
  • Özbaş, B. Ç. (2012). Sosyal bilgiler öğretmeni olarak, ben kimim? Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki kimliklerine yönelik görüşlerinin metafor analizi yoluyla incelenmesi. International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 821-838.
  • Özden, B. A. (2015). Erken cumhuriyet döneminde öğretmenlik mesleği ve öğretmen kimliği. Kebikec: İnsan Bilimleri icin Kaynak Arastirmali Dergisi, (40), 7-20.
  • Özmen, K. S. (2010). Fostering nonverbal immediacy and teacher identity through an acting course in English teacher education. Australian Journal of Teacher Education, 35(6), 1-23.
  • Özüdogru, M. (2021). The formation of teacher identity through video reflections during teaching practicum. Inquiry in Education, 13(2), 16.
  • Taner, G., & Karaman, M. C. (2013). A metasynthesis of research on foreign language teacher identity in turkey: implications for teacher education. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3(6), 63-76.
  • Tavşanlı, Ö. F., & Saraç, E. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının oluşması muhtemel öğretmen kimliklerinin “öğretmen adayları olası benlikler ölçeği” kullanılarak incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(36), 689-703.
  • Tekin, A. (2019). Second Language Teacher İdentities of İnternational Msc TESOL Students in A UK University. Cukurova University Faculty of Education Journal, 48(2), 1455-1465.
  • Tokoz Goktepe, F., & Kunt, N. (2021). Obstructions in normative teacher identity development: A case study in Turkey. Professional Development in Education, 1-16.
  • Topalak, Ş., Yazıcı, T. & İsmail, E. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının kendilerinde geliştirdikleri öğretmen kimliği algıları. Avrasya Bilimler Akademisi Sosyal Bilimler Dergisi, 393-402.
  • Ulubey, Ö., Yıldırım, K., & Alpaslan, M. M. (2018). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programının öğretmen adaylarının öğretmen kimliği algısına etkisinin incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 48-55.
  • Uluyol, Ç., & Şahin, S. (2018). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmen kimliği ve mesleki kaygı durumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(4), 1051-1072.
  • Uygun, K., & Karalı, M. A. (2019). Examination of the relationship between social studies teacher candidates of pre-service teacher identity levels and possible self-esteem levels. Sakarya University Journal of Education, 9(3), 578-590.
  • Uygun, T. (2020). Pre-service middle-level mathematics teachers’ noticing of student mathematical thinking and teacher identity in the context of virtual experimentation. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51(7), 1098-1119.
  • Yılmaz, A. (2011). Reconstructing teacher identity: experiences of a Turkish teacher aide in an American preschool classroom. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 733-742.
  • Yüzlü, M. Y., & Dikilitaş, K. (2022). The impact of translanguaging-driven training on in-service EFL teachers: complexity theory prism. Linguistics and Education, 71, 1-12.
Toplam 128 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makalesi
Yazarlar

Büşra Görkaş Kayabaşı 0000-0001-6650-5982

Gürcü Koç 0000-0001-6753-0151

Yayımlanma Tarihi 13 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Görkaş Kayabaşı, B., & Koç, G. (2024). Systematic Review of Research on Teacher Identity in Türkiye. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 490-516. https://doi.org/10.34056/aujef.1298740
AMA Görkaş Kayabaşı B, Koç G. Systematic Review of Research on Teacher Identity in Türkiye. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Ocak 2024;8(1):490-516. doi:10.34056/aujef.1298740
Chicago Görkaş Kayabaşı, Büşra, ve Gürcü Koç. “Systematic Review of Research on Teacher Identity in Türkiye”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, sy. 1 (Ocak 2024): 490-516. https://doi.org/10.34056/aujef.1298740.
EndNote Görkaş Kayabaşı B, Koç G (01 Ocak 2024) Systematic Review of Research on Teacher Identity in Türkiye. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 1 490–516.
IEEE B. Görkaş Kayabaşı ve G. Koç, “Systematic Review of Research on Teacher Identity in Türkiye”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 1, ss. 490–516, 2024, doi: 10.34056/aujef.1298740.
ISNAD Görkaş Kayabaşı, Büşra - Koç, Gürcü. “Systematic Review of Research on Teacher Identity in Türkiye”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/1 (Ocak 2024), 490-516. https://doi.org/10.34056/aujef.1298740.
JAMA Görkaş Kayabaşı B, Koç G. Systematic Review of Research on Teacher Identity in Türkiye. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2024;8:490–516.
MLA Görkaş Kayabaşı, Büşra ve Gürcü Koç. “Systematic Review of Research on Teacher Identity in Türkiye”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 1, 2024, ss. 490-16, doi:10.34056/aujef.1298740.
Vancouver Görkaş Kayabaşı B, Koç G. Systematic Review of Research on Teacher Identity in Türkiye. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2024;8(1):490-516.

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.