Bu çalışma, Türkiye’de öğretmen kimliği üzerine yapılan çalışmaların sistematik olarak derlenmesini amaçlamaktadır. Araştırma betimsel tarama modelinde yürütülmüştür. Derlemede öncelikle dahil etme ve hariç tutma kriterleri belirlenmiş ardından arama terimlerine ve tarama yapılacak veri tabanlarına karar verilmiştir. YÖK Tez, YÖK Akademik, Ulakbim ve ERIC veri tabanlarından arama sonucu elde edilen çalışmalar araştırma yöntemi kalitesi açısından değerlendirilmiştir. Tarama stratejisinin açık bir şekilde gösterilebilmesi amacıyla PRISMA akış diyagramı kullanılmıştır. Araştırmaya dahil edilen çalışmalar, araştırmacılar tarafından geliştirilmiş Araştırma Bilgi Formuna işlenmiştir. Verilerin analizinde betimsel içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen kimliği üzerine yapılan 104 çalışmanın 2005 ve 2022 yılları arasında yayınlandığı, çalışmaların 30’unun yüksek lisans, 18’inin doktora tezi, 56’sının ise makale olduğu görülmüştür. Çalışmalarda en çok öğretmen kimliğinin oluşumu, doğası, gelişimini incelemenin amaçlandığı, en fazla nitel araştırma yönteminin, durum çalışması deseninin ve veri toplama aracı olarak görüşme formlarının kullanıldığı görülmüştür. Ayrıca çalışmaların örnekleminin/araştırma grubunun en çok öğretmen adaylarından oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmaların bulguları incelendiğinde ise, öğretmen adaylarının mesleki kimliği alt temasında kimlik gelişimi ve mesleki kimlik algısına, öğretmenlerin mesleki kimliği alt temasında kimlik gelişimi ve özellikleri, kimlik algısı ve ilişkili faktörlere ilişkin bulguların yer aldığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen kimliği çalışmalarına ilişkin önerilerde bulunulmuştur.
öğretmen öğretmen adayları öğretmen kimliği mesleki kimlik sistematik derleme
This study aims to examine the studies on teacher identity in Türkiye as a systematic review. The research was carried out using descriptive model. In this review, firstly, inclusion and exclusion criteria were determined, then search terms and databases to be searched were decided. Studies obtained from HEC Thesis, HEC Academic, TANIC and ERIC databases were evaluated in terms of research method quality. PRISMA flowchart was used to clearly show the search strategy. The studies included in the study were recorded in Research Information Form developed by the researchers. Descriptive content analysis was used in the analysis of the data. As a result of the research, it is concluded that 104 studies on teacher identity are published between 2005 and 2022, 30 of which are master’s thesis, 18 are doctoral dissertations, and 56 are articles. It is concluded that most of the studies aimed to examine the formation, nature and development of teacher identity, qualitative research method, case study design and interview forms as data collection tools were used the most frequently. Also, the sample/research group of the studies mostly consist of teacher candidates. When the findings of the studies are examined, it is determined that the professional identity sub-theme of teacher candidates included identity development and perception of professional identity, and the professional identity sub-theme included the findings related to identity development and characteristics, identity perception and correlated factors.
in-service teachers pre-service teachers teacher identity professional identity systematic review
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.