Matematik konularının çoğu, görsel unsur içermese de görsel modellerle desteklenerek anlatılmaktadır. Örneğin, tam sayılar konusu sayı doğrusu modeli ile anlatılmaktadır. Görme engelli öğrencilerin bu modelleri kullanarak konuları öğrenmelerinde özellikle dokunma duyularından yararlanmaları gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, 7.sınıf seviyesinde ilk kez karşılaşılan tamsayılar, rasyonel sayılar ve koordinat sistemi konularını ele alan ve özellikle kaynaştırma sınıflarında görme engelli öğrencilerin de anlayarak kullanabileceği materyallerin tanıtılarak kullanışlılığını tartışmaktır. Bu amaçla çalışmanın yöntemi durum çalışması olarak belirlenmiştir. Bu çalışma kapsamında 7. sınıf matematik derslerinde kullanılmak üzere, yapımı ve kullanımı oldukça pratik beş farklı materyal tasarımı yapılmıştır. Bunlardan ilki tamsayılarda işlemler konusunun öğretiminde kullanılabilecek tam sayı pulları tasarımıdır. Ayrıca tamsayılar ve rasyonel sayılar konularının öğretiminde kullanılabilecek sayı doğrusu modeli ile rasyonel sayılar konusunda kullanılabilecek kesir takımı ve ondalık gösterim takımı da tasarlanmıştır. Son olarak, dik koordinat düzlemi tasarımı yapılmış ve grafik çizimi yapmalarına imkân verecek materyaller eklenmiştir. Tasarlanan bu materyallerin birer örnekleri yapılarak, 7. sınıfa devam eden ve belirtilen konuları yeni öğrenen doğuştan görme engelli bir öğrenci ile kullanışlılıkları test edilmiştir. Veriler gözlem ve görüşme yapılarak elde edilmiştir. İlk olarak öğrencinin dersler boyunca daha aktif olduğu gözlenmiştir. Derslerin sonunda öğrenci konuyu daha iyi anladığını ifade etmiş ve sorulan sorulara doğru cevap vermiştir.
Görme engelli öğrenciler 7.sınıf matematik öğretimi materyal tasarımı
Visually impaired students need to use touch senses in learning about subjects that include visual elements (number line, graphics, etc.). The aim of this study is to develop materials, for seventh grader and especially for students with visual impairment in the inclusive classes, which can be used for the first introduction of rational numbers, whole numbers and coordinate system at this level. For this purpose, the method of the study was determined as a case study. In this study, five materials which are very easy to construct and very practical to use, were designed for seventh grade mathematics lessons. The first of these is the design of number counters that can be used in teaching the subject of integers. Other one, a number line, which can be used in the teaching of integers and rational numbers, was designed. Others are fraction chart and decimal notation chart which can be used in teaching rational numbers. Lastly, right coordinat plane was designed and materials wihch make it possible to draw a graph were added. Some samples of these designed materials were made and their usefulness for the indicated purposes was tested with a congenital visually impaired student who were at seventh grade and have just learned these subjects. The data were obtained through observation and interview. Firstly, it was observed that the student was very active throughout the lessons. At the end of the lessons, the student expressed that she had a better understanding of the subject and answered correctly the questions.
Visually impaired students seventh grade mathematics teaching material design
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.