Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu ile İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmaların İncelenmesi

Yıl 2022, , 39 - 55, 10.02.2022
https://doi.org/10.34056/aujef.976627

Öz

Bu araştırmanın amacı, eğitimde teknoloji entegrasyonuna yönelik 2015-2020 yılları arasında yapılan çalışmaları betimsel içerik analizi yöntemi çerçevesinde inceleyerek, alan yazındaki genel eğilimi ortaya koymaktır. Araştırmada 2015-2020 yılları arasındaki eğitimde teknoloji entegrasyonu kavramı üzerine TR Dizin ve YÖK Tez Merkezi’nde yer alan çalışmalara ulaşılarak gerekli şartları sağlayan 56 çalışma incelenmiştir. Çalışmalar araştırmanın türü, araştırmanın yılı, araştırma yaklaşımı, araştırma modeli/deseni, katılımcı büyüklüğü, katılımcı grup türü, veri toplama aracı ve veri analiz yöntemi dikkate alınarak analiz edilmiştir. Araştırma verileri içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda eğitimde teknoloji entegrasyonu konusunun en çok yüksek lisans tezlerinde çalışıldığı belirlenmiştir. Eğitimde teknoloji entegrasyonu çalışmaları son beş yıl içerisinde en çok 2019 yılında yürütülmüştür. Çalışmalarda en fazla nicel araştırma yönteminin kullanıldığı belirlenmiştir. Araştırmada incelenen çalışmalarda en fazla kullanılan desenin durum çalışması olduğu tespit edilmiştir. En fazla çalışılan katılımcı büyüklüğünün 0-100 kişi arasında yer aldığı, katılımcı grup açısından en çok öğretmenlerle çalışıldığı tespit edilmiştir. Çalışmalarda veri toplama aracı olarak en fazla ölçek kullanıldığı belirlenmiştir. İncelenen çalışmalarda veri analizi açısından daha çok içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen veriler alan yazındaki çalışmalar çerçevesinde tartışılmıştır. Araştırma sonucunda, alan yazın incelemelerinden hareketle teknoloji entegrasyonuna ilişkin gelecek araştırmalara ve uygulayıcılara öneriler sunulmuştur. İlerideki çalışmalarda daha geniş bir zaman dilimindeki ve farklı veritabanlarındaki çalışmalar dahil edilerek, eğitimde teknoloji entegrasyonu çalışmalarına kapsamlı bir bakış sunulabilir. Nitel araştırma yöntemi olay ve olguların daha derinlemesine incelenmesini sağladığı için nitel ve karma yöntemlerin kullanıldığı eğitimde teknoloji entegrasyonuna dair çalışmalar yürütülebilir.

Kaynakça

  • Bilgiç, H. G., Duman, D. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. XIII.Akademik Bilişim Konferansı, Malatya.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • Dağhan, G., & Akkoyunlu, B. (2015). Eğitimde teknoloji kullanım sürdürülebilirliği üzerine yapılan çalışmalardaki genel eğilimler: Bir tematik içerik analizi çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178).
  • Demirci Güler, M. P. & Irmak, B. (2018). Fen eğitiminde teknoloji kullanımı üzerine yapılan çalışmaların içerik analizi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2473-2496.
  • Ersoy, M. &. Gürgen, L. (2021). Eğitim teknolojileri ile ilgili yayımlanan makalelerin incelenmesi, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(2), 2021, ss. 1-16.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw Hill.
  • Gökoğlu, S. (2014). Sistem tabanlı teknoloji liderliği modeliyle öğrenme ortamlarına teknoloji entegrasyonunun değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Herdem, K., & Ünal, İ. (2018). Analysis of studies about STEM education: A meta-synthesis study. Journal of Educational Sciences, 48(48), 145-163.
  • Kaleli Yılmaz, G. (2015). Türkiye’deki teknolojik pedagojik alan bilgisi çalışmalarının analizi: bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178).
  • Kıranlı Güngör, S. & Dertli, G. (2021). Yükseköğretim kurumlarında eğitim teknolojisi üzerine yapılmış çalışmaların analizi. Journal of Computer and Education Research, 9(18), 795-830.
  • MEB (2009). MEB 2010-2014 Stratejik Planı. Ankara. http://sgb.meb.gov.tr/Str_yon_planlama_V2/MEBStratejikPlan.pdf (09.01.2021).
  • MEB (2015). Milli Eğitim Bakanlığı 2015-2019 Stratejik Planı. Ankara. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_09/10052958_10.09.2015sp17.15imzasz.pdf (09.01.2021).
  • MEB (2016). STEM Eğitimi Raporu. Ankara. http://yegitek.meb.gov.tr/stem_egitimi_raporu.pdf (09.01.2021).
  • MEB EARGED (2011). MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Ankara. https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf (27/02/2018).
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Namdar, B. & Küçük, A. (2018). Fen eğitiminde teknoloji entegrasyonu çalışmalarının betimsel içerik analizi: Türkiye örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (48), 355-383.
  • P21 (2016). Framework for 21st century learning. http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_framework_0816.pdf (17/06/2017).
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T. ve Çiğdem, H. (2009). İki binli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 941-966.
  • World Economic Forum (2015). New Vision for Education: Unlocking the potential of technology. Geneva.
  • Yıldırım, H., & Burakgazi, S. G. (2020). Türkiye’de STEM eğitimi konusunda yapılan çalışmalar üzerine bir araştırma: Meta-sentez çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-24.

Examining the Researches in Turkey on Technology Integration in Education

Yıl 2022, , 39 - 55, 10.02.2022
https://doi.org/10.34056/aujef.976627

Öz

This study uses the descriptive content analysis method to uncover the general trend in the literature by reviewing works on technology integration in education from 2015 to 2020. In the study, 56 papers on the notion of technology integration in education between the years 2015 and 2020 were investigated by reaching the studies in TR Index and YOK Thesis Center that met the relevant parameters. Content analysis was used to examine the research data. As a consequence of the research, it was discovered that master's theses on technology integration in education were the most popular. In the previous five years, the majority of technology integration studies in education have been conducted. The most quantitative research method was determined to be applied in the experiments. The case study was found to be the most commonly employed design among the studies analyzed in the study. It has been established that the most commonly examined participant size is between 0 and 100 people, with instructors being the most common participant group. The scale was found to be the most commonly used data collection tool in the research. In terms of data analysis, the majority of the research examined used content analysis. The information gathered was analyzed in the context of previous research. Based on literature evaluations, recommendations for future research and practitioners in the field of technology integration were offered as a consequence of the study.

Kaynakça

  • Bilgiç, H. G., Duman, D. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. XIII.Akademik Bilişim Konferansı, Malatya.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • Dağhan, G., & Akkoyunlu, B. (2015). Eğitimde teknoloji kullanım sürdürülebilirliği üzerine yapılan çalışmalardaki genel eğilimler: Bir tematik içerik analizi çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178).
  • Demirci Güler, M. P. & Irmak, B. (2018). Fen eğitiminde teknoloji kullanımı üzerine yapılan çalışmaların içerik analizi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2473-2496.
  • Ersoy, M. &. Gürgen, L. (2021). Eğitim teknolojileri ile ilgili yayımlanan makalelerin incelenmesi, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(2), 2021, ss. 1-16.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw Hill.
  • Gökoğlu, S. (2014). Sistem tabanlı teknoloji liderliği modeliyle öğrenme ortamlarına teknoloji entegrasyonunun değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Herdem, K., & Ünal, İ. (2018). Analysis of studies about STEM education: A meta-synthesis study. Journal of Educational Sciences, 48(48), 145-163.
  • Kaleli Yılmaz, G. (2015). Türkiye’deki teknolojik pedagojik alan bilgisi çalışmalarının analizi: bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178).
  • Kıranlı Güngör, S. & Dertli, G. (2021). Yükseköğretim kurumlarında eğitim teknolojisi üzerine yapılmış çalışmaların analizi. Journal of Computer and Education Research, 9(18), 795-830.
  • MEB (2009). MEB 2010-2014 Stratejik Planı. Ankara. http://sgb.meb.gov.tr/Str_yon_planlama_V2/MEBStratejikPlan.pdf (09.01.2021).
  • MEB (2015). Milli Eğitim Bakanlığı 2015-2019 Stratejik Planı. Ankara. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_09/10052958_10.09.2015sp17.15imzasz.pdf (09.01.2021).
  • MEB (2016). STEM Eğitimi Raporu. Ankara. http://yegitek.meb.gov.tr/stem_egitimi_raporu.pdf (09.01.2021).
  • MEB EARGED (2011). MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Ankara. https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf (27/02/2018).
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Namdar, B. & Küçük, A. (2018). Fen eğitiminde teknoloji entegrasyonu çalışmalarının betimsel içerik analizi: Türkiye örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (48), 355-383.
  • P21 (2016). Framework for 21st century learning. http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_framework_0816.pdf (17/06/2017).
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T. ve Çiğdem, H. (2009). İki binli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 941-966.
  • World Economic Forum (2015). New Vision for Education: Unlocking the potential of technology. Geneva.
  • Yıldırım, H., & Burakgazi, S. G. (2020). Türkiye’de STEM eğitimi konusunda yapılan çalışmalar üzerine bir araştırma: Meta-sentez çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-24.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makalesi
Yazarlar

Ganime Beyza Arslan 0000-0002-5426-615X

Esra Kızılay 0000-0001-8329-0186

Mustafa Hamalosmanoğlu 0000-0002-1126-0268

Yayımlanma Tarihi 10 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Arslan, G. B., Kızılay, E., & Hamalosmanoğlu, M. (2022). Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu ile İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 39-55. https://doi.org/10.34056/aujef.976627
AMA Arslan GB, Kızılay E, Hamalosmanoğlu M. Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu ile İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Şubat 2022;6(1):39-55. doi:10.34056/aujef.976627
Chicago Arslan, Ganime Beyza, Esra Kızılay, ve Mustafa Hamalosmanoğlu. “Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu Ile İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, sy. 1 (Şubat 2022): 39-55. https://doi.org/10.34056/aujef.976627.
EndNote Arslan GB, Kızılay E, Hamalosmanoğlu M (01 Şubat 2022) Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu ile İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6 1 39–55.
IEEE G. B. Arslan, E. Kızılay, ve M. Hamalosmanoğlu, “Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu ile İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 39–55, 2022, doi: 10.34056/aujef.976627.
ISNAD Arslan, Ganime Beyza vd. “Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu Ile İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/1 (Şubat 2022), 39-55. https://doi.org/10.34056/aujef.976627.
JAMA Arslan GB, Kızılay E, Hamalosmanoğlu M. Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu ile İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022;6:39–55.
MLA Arslan, Ganime Beyza vd. “Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu Ile İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 1, 2022, ss. 39-55, doi:10.34056/aujef.976627.
Vancouver Arslan GB, Kızılay E, Hamalosmanoğlu M. Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu ile İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022;6(1):39-55.

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.