Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hidayet Karakuş’un Çocuk Edebiyatı Çerçevesinde Yazdığı Eserlerinde Eğitime Bakış Açısının Analizi

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 13, 30.01.2018

Öz

Çocuklarımızın bilişsel, duyuşsal, zihinsel
gelişiminde yaşanacak olumsuzluklar ya da kazanmaları gereken temel değerleri
kazanamamaları geleceğimizi yok etme, varlığımızı bitirme noktasına
getirecektir. Bu da toplumu idari ya da psikolojik açıdan başka toplumların
yönetimine bırakacaktır. Çocuğa göstereceğimiz özen, vereceğimiz önem;
çocukların sağlıklı birer birey olmasının yolunu açacak ve içinde bulundukları
toplumda önemli roller üstlenmelerini sağlayacaktır. Eğitsel iletiler,
çocukların sağlıklı birer birey olmasında büyük önem arz etmektedir. Bu
çalışmada Hidayet Karakuş’un çocuklar için yazdığı eserler incelenmiş ve
eserlerde
1041  tane eğitsel ileti tespit edilmiştir.
Bunların %68’ini kişisel gelişimi destekleyen eğitsel iletiler, % 13’ünü öteki
eğitsel iletiler, % 9’unu toplumsal gelişimi destekleyen eğitsel iletiler, %
5,7’sini dini gelişimi destekleyen eğitsel iletiler, % 2’sini ulusal düşüncenin
gelişimini destekleyen eğitsel iletiler, % 2’sini evrensel düşüncenin
gelişimini destekleyen eğitsel iletiler, % 1’ini ahlaki gelişimi destekleyen
eğitsel iletiler ve % 0,003’ünü ekonomik gelişimi destekleyen eğitsel iletiler
oluşturmuştur. Ayrıca
Karakuş’un çocuklar için
yazmış olduğu kitaplarda eğitsel iletileri örtük verdiği görülmüştür.

Kaynakça

  • Arseven, T. (2005). ‘Mesaj Açısından Çocuk Kitapları’. Hece Aylık Edebiyat Dergisi, Sayı. 104–105.
  • Demiray K. (1979). ‘Çocuk Ruhunu Besleyen Kaynak’. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi. Çocuk Yazını [Özel Sayısı]. XXXIX (331): 251-258.
  • Ergin, H. ve Köse, S. (2008). Zekâ Türüne Göre Çocuk Eğitimi, İstanbul: Hepsi Çocuk Yayınları.
  • Gander M.J. ve Gardiner, H.W. (1995). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (Çev. H. N.Çelen, A. Dönmez), Ankara: İmge Kitapevi.
  • Gündüz, Ü. (2003). ‘Çocuk Edebiyatçıları Birliği Başkanı, Yazar Üzeyir Gündüz ile Öykü, Masal ve Çocuk Edebiyatı Üzerine’. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi Çocuk Özel Sayısı, Sayı. 50.
  • Hökelekli, H. (1998). Çocukta Ahlak Gelişimi ve Eğitimi. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Neydim, N. (2003). 80 Sonrası Paradigma Değişimi Açısından Çeviri Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Bu Yayınevi.
  • Norton, D. (1987). Through The Eyes Of A Child: An Introduction To Children’s Literarure (4. Basım). New Jersey: Schuster/Viacom Company.
  • Özer, N. (1994). Okul Öncesi Döneminde Ahlak Gelişimi ve Eğitimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Sivri, M. (2007). “Çocuğa Şiir’de Öğreticilik Sorunsalı”, 04–06 Ekim 2006 tarihinde Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi tarafından düzenlenen “II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu” Kitabı, 651–657, Ankara, 2007.
  • Şimşek, T. (2005). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Suna Yayınları.
  • Şirin M. R. (2007). Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Taşdemir, M. (2005). ‘Eğitsel Bir Materyal Olarak Çocuk Hikâye ve Romanlarının Nitelik Düzeyi’. Milli Eğitim Dergisi, Sayı. 168.
  • Uçan, M. H. (2006). ‘Edebiyat Eğitimi, Estetik Bir Hazzın Edinimi, Okumanın Alışkanlığa Dönüştürülmesi ve Yazınsal Kuramlar’. Milli Eğitim Dergisi, Sayı. 169.
  • Yavuz, H. M. (1997). Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, İstanbul: Cumhuriyet Kitabevi.
  • Yörükoğlu A. (1992). Değişen Toplumda Aile ve Çocuk, İstanbul: Özgür.
  • Karakuş, H. (2001a). Bilgisayar Amca, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2001b). Kuyudaki Asker, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2002). Al Yanaklı Mavi Balon, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2003a). Can Dede’nin Çocukları, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2003b). Can Dede’nin Oyuncakları, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2003c). Sıska Balıkçı, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2006a). Akıllı Tavşanlar, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2006b). Yaralı Tavşanın Doktoru, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2007a). Bir Kedinin Anıları, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2007b). Oyuncakların Park Gezmesi, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2007c). Yengeçten Korkan Köpek, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2008). İşte O Çocuk, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2009a). Annemin Mektupları, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2009b). Bahçeden Kovulan Çiçek, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2009c). Başparmağın Şarkısı, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2009d). Bilgisayara Giren Tırtıl, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2011a). Can Dede’nin Eşeği, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2011b). Dönme Dolap Döner Kebap, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2011c). Kardan Adam Kaçtı, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2011d). Sahibini Gezdiren Kedi, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2011e). Sayısal Çocuk, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2011f). Yurdunu Yitiren Ağaç, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2012a). Bilgisayarlı Şapka, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2012b). Dedem Çocuk Oldu, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2012c). Sevgi Kuşları, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2013). Küçük Yeşil Tırtıl, Ankara: Bilgi Yayınevi.

An Analysis of the Educational Perspective of Hidayet Karakuş in His Works Within the Framework of Child Literature

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 13, 30.01.2018

Öz

The
negativities in our children's cognitive, emotional and mental development, or
their failure to attain the essential values ​​they need to earn, will bring
our existence to the point of ending our existence. This will leave the society
to the management of other societies in administrative or psychological terms.
The care we give to the child, the importance we give; it will open the way for
children to be healthy individuals and will enable them to play important roles
in the society they are in. Educational messages are very important for
children to be healthy individuals. In this study, works written for children
by Hidayet Karakuş were examined and 1041 educational messages were found in
the works. Educational messages supporting 68% of personal development, 13% of
other educational messages, 9% of educational messages supporting social
development, 5.7% of educational messages supporting religious development, 2%
of educational messages supporting national development 2% made educational
messages to support the development of universal thinking, 1% made educational
messages supporting moral development, and 0,003% made educational messages
supporting economic development. It has also been seen that educational books
are implicit in books that Karakuş wrote for children.

Kaynakça

  • Arseven, T. (2005). ‘Mesaj Açısından Çocuk Kitapları’. Hece Aylık Edebiyat Dergisi, Sayı. 104–105.
  • Demiray K. (1979). ‘Çocuk Ruhunu Besleyen Kaynak’. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi. Çocuk Yazını [Özel Sayısı]. XXXIX (331): 251-258.
  • Ergin, H. ve Köse, S. (2008). Zekâ Türüne Göre Çocuk Eğitimi, İstanbul: Hepsi Çocuk Yayınları.
  • Gander M.J. ve Gardiner, H.W. (1995). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (Çev. H. N.Çelen, A. Dönmez), Ankara: İmge Kitapevi.
  • Gündüz, Ü. (2003). ‘Çocuk Edebiyatçıları Birliği Başkanı, Yazar Üzeyir Gündüz ile Öykü, Masal ve Çocuk Edebiyatı Üzerine’. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi Çocuk Özel Sayısı, Sayı. 50.
  • Hökelekli, H. (1998). Çocukta Ahlak Gelişimi ve Eğitimi. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Neydim, N. (2003). 80 Sonrası Paradigma Değişimi Açısından Çeviri Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Bu Yayınevi.
  • Norton, D. (1987). Through The Eyes Of A Child: An Introduction To Children’s Literarure (4. Basım). New Jersey: Schuster/Viacom Company.
  • Özer, N. (1994). Okul Öncesi Döneminde Ahlak Gelişimi ve Eğitimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Sivri, M. (2007). “Çocuğa Şiir’de Öğreticilik Sorunsalı”, 04–06 Ekim 2006 tarihinde Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi tarafından düzenlenen “II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu” Kitabı, 651–657, Ankara, 2007.
  • Şimşek, T. (2005). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Suna Yayınları.
  • Şirin M. R. (2007). Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Taşdemir, M. (2005). ‘Eğitsel Bir Materyal Olarak Çocuk Hikâye ve Romanlarının Nitelik Düzeyi’. Milli Eğitim Dergisi, Sayı. 168.
  • Uçan, M. H. (2006). ‘Edebiyat Eğitimi, Estetik Bir Hazzın Edinimi, Okumanın Alışkanlığa Dönüştürülmesi ve Yazınsal Kuramlar’. Milli Eğitim Dergisi, Sayı. 169.
  • Yavuz, H. M. (1997). Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, İstanbul: Cumhuriyet Kitabevi.
  • Yörükoğlu A. (1992). Değişen Toplumda Aile ve Çocuk, İstanbul: Özgür.
  • Karakuş, H. (2001a). Bilgisayar Amca, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2001b). Kuyudaki Asker, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2002). Al Yanaklı Mavi Balon, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2003a). Can Dede’nin Çocukları, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2003b). Can Dede’nin Oyuncakları, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2003c). Sıska Balıkçı, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2006a). Akıllı Tavşanlar, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2006b). Yaralı Tavşanın Doktoru, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2007a). Bir Kedinin Anıları, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2007b). Oyuncakların Park Gezmesi, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2007c). Yengeçten Korkan Köpek, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2008). İşte O Çocuk, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2009a). Annemin Mektupları, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2009b). Bahçeden Kovulan Çiçek, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2009c). Başparmağın Şarkısı, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2009d). Bilgisayara Giren Tırtıl, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2011a). Can Dede’nin Eşeği, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2011b). Dönme Dolap Döner Kebap, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2011c). Kardan Adam Kaçtı, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2011d). Sahibini Gezdiren Kedi, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2011e). Sayısal Çocuk, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2011f). Yurdunu Yitiren Ağaç, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2012a). Bilgisayarlı Şapka, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2012b). Dedem Çocuk Oldu, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2012c). Sevgi Kuşları, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karakuş, H. (2013). Küçük Yeşil Tırtıl, Ankara: Bilgi Yayınevi.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mahmut Babacan

Kadir Kaplan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Babacan, M., & Kaplan, K. (2018). Hidayet Karakuş’un Çocuk Edebiyatı Çerçevesinde Yazdığı Eserlerinde Eğitime Bakış Açısının Analizi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-13.
AMA Babacan M, Kaplan K. Hidayet Karakuş’un Çocuk Edebiyatı Çerçevesinde Yazdığı Eserlerinde Eğitime Bakış Açısının Analizi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Ocak 2018;2(1):1-13.
Chicago Babacan, Mahmut, ve Kadir Kaplan. “Hidayet Karakuş’un Çocuk Edebiyatı Çerçevesinde Yazdığı Eserlerinde Eğitime Bakış Açısının Analizi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2, sy. 1 (Ocak 2018): 1-13.
EndNote Babacan M, Kaplan K (01 Ocak 2018) Hidayet Karakuş’un Çocuk Edebiyatı Çerçevesinde Yazdığı Eserlerinde Eğitime Bakış Açısının Analizi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2 1 1–13.
IEEE M. Babacan ve K. Kaplan, “Hidayet Karakuş’un Çocuk Edebiyatı Çerçevesinde Yazdığı Eserlerinde Eğitime Bakış Açısının Analizi”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 2, sy. 1, ss. 1–13, 2018.
ISNAD Babacan, Mahmut - Kaplan, Kadir. “Hidayet Karakuş’un Çocuk Edebiyatı Çerçevesinde Yazdığı Eserlerinde Eğitime Bakış Açısının Analizi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2/1 (Ocak 2018), 1-13.
JAMA Babacan M, Kaplan K. Hidayet Karakuş’un Çocuk Edebiyatı Çerçevesinde Yazdığı Eserlerinde Eğitime Bakış Açısının Analizi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;2:1–13.
MLA Babacan, Mahmut ve Kadir Kaplan. “Hidayet Karakuş’un Çocuk Edebiyatı Çerçevesinde Yazdığı Eserlerinde Eğitime Bakış Açısının Analizi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 2, sy. 1, 2018, ss. 1-13.
Vancouver Babacan M, Kaplan K. Hidayet Karakuş’un Çocuk Edebiyatı Çerçevesinde Yazdığı Eserlerinde Eğitime Bakış Açısının Analizi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;2(1):1-13.

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.