The aim of this research is to reveal students’
opinion regarding animation supported piano teaching method’s materials. Data of the study were collected via qualitative
analysis. Students’ opinions are received by using “interview form” technic. To
introduce animation supported piano teaching methods materials to students,
students were taken piano lessons in five weeks (two hours a week). Students
studying in Karsiyaka Munucipial Conservatory piano classes in Izmir Constitute
the population of the study. In this study, 22 students who are between the age
of 7-9, are interviewed individually with the help of semi-structured interview
form. Sampling method is criterion sampling method to get in depth-information
about student’s opinion. Qualitative analysis includes description of
materials, classification of specified themes regarding this research, and
correlation of themes and students’ opinion. According to results, using
animations, computer games, piano teaching book,
colorful finger gloves and play dough are thought to be entertaining,
striking, instructive, persistence enhancer, facilitating learning and reviving
in the mind, by students. In addition, students like using these materials in
piano lessons. According to these results, it can be said that for students who
live in the age of technology, handmade materials, such as rice-filled bottles,
percussions from yoghurt pots, are not sufficient to teach piano playing and
using these handmade materials are not funny, because they are used to play
computer and watch animations (cartoons). As a result, students’ interests and
continuities in piano lessons can be increased by using animation supported
piano teaching method’s materials.
Bu araştırmanın amacı öğrencilerin “Animasyon Destekli
Piyano Öğretim Yöntemi’nin materyallerine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır.
Veriler nitel araştırma desenine göre toplanmıştır. Öğrenci görüşleri, görüşme
formu tekniği ile elde edilmiştir. Animasyon Destekli Piyano Öğretim Yönteminin
materyalleri ile tanışabilmeleri için öğrencilere beş haftalık (haftada iki saat) piyano dersleri
verilmiştir. Çalışma grubu İzmir İlindeki Karşıyaka Belediyesi Konservatuarı
piyano sınıfına gelen öğrencilerden oluşmaktadır. 7-9 yaş arasındaki 22 öğrenci
ile bire bir olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu yardımıyla görüşmeler
yapılmıştır. Çalışma grubu seçilirken örneklem seçim tekniklerinden ölçüt
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Nitel analiz süreci, materyallerin
betimlenmesi, araştırmayla ilgili temaların sınıflandırılması ve tema ile
öğrenci görüşlerinin ilişkilerini içermektedir. Sonuçlara göre, animasyonların,
bilgisayar oyunlarının, piyano kitaplarının, renkli parmak eldivenlerinin ve
oyun hamurlarının kullanılması, öğrenciler tarafından eğlenceli, dikkat çekici,
öğretici, kalıcılığı güçlendirici, öğrenme ve yeniden hatırlamayı
kolaylaştırıcı bulunmuştur. Ayrıca öğrenciler, piyano derslerinde bu
materyallerin kullanılmasını sevmişlerdir. Sonuçlara göre, teknoloji çağında
yaşayan öğrenciler için, pirinç dolu şişeler, yoğurt kabından perküsyon
aletleri gibi el yapımı materyallerle derslerin işlenilmesi yeterli gelmemekte
ve eğlenceli bulunmamaktadır. Çünkü öğrenciler bilgisayarla oynamaya ve
animasyon izlemeye alışkındırlar. Dolayısıyla, öğrencilerin ilgileri ve piyano
derslerine devamlılıklarını “Animasyon Destekli Piyano Öğretim Yöntemi”
materyallerinin kullanılmasıyla arttırılabileceği düşünülerek önerilmektedir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.