This study aims to explore pre-service ECE
teachers’ perceptions of being a teacher in qualitative perspective. Particularly, pre-service ECE teachers’
descriptions of their motivation in choosing this profession, their
satisfaction on their profession, and their career commitment to pursuit as a
teacherand finally how their attitudes changes toward ECE throughout school
years were investigated. A total of 20 female pre-service early childhood
education teachers who were studying at the pre-school education program in in
the Faculty of Education at METU participated in the study. Five pre-service
ECE teachers from each 2nd, 4th, 6th, and 8th semesters participated
voluntarily. Semi-structured interview was conducted with pre-service teachers.
All of the interviews were audio recorded then transcribed. Qualitative
analysis was utilized for data analysis. Findings revealed that majority of
pre-service teachers recognized that their personality best fit into teaching
profession as the love of children was a part of their personality. Yet,
becoming an early childhood teacher was not a career dream for the other
participants as they decided to become a teacher based on their score on
University Entrance Exam. Prospective teachers who choose this profession willingly
are satisfied with natural outcome of teaching profession. For instance, being
called as “the teacher” by children is enough to make them satisfied with their
occupation. Participants believed that studying early childhood education will
provide wide range of career opportunities when they graduated.
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının
öğretmenlik mesleğine karşı algılarını nitel perspektiften incelemektir. Özellikle, öğretmen adaylarının bu mesleği
seçmedeki motivasyonları, mesleki doyumları, kariyerlerine öğretmen olarak
devam edip etmeyeceklerison olarak eğitim hayatları boyunca mesleklerine olan
tutumlarının nasıl değiştiğini araştırmayı hedeflemiştir. Araştırmaya, ODTÜ
Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Eğitim Programında eğitim gören toplam 20 öğretmen
adayı (18 kadın ve 2 erkek) katılmıştır.
İkinci, 4., 6. ve 8. yarıyılda eğitim gören beşer öğrenci
gönüllülük esasına göre katılmıştır.
Öğretmen adayları ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler ses kayıt
cihazına kaydedilmiş ardından deşifre edilip nitel veri analizi kullanılarak
analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları göstermiştir ki öğretmen adaylarının
çoğunluğu öğretmenlik mesleğini kendi kişilik özelliklerine uygun buldukları
için seçmişlerdir. Fakat diğerleri için öğretmen olmak hayalini kurdukları bir
kariyer değildir ve onları bu seçimi Üniversite Giriş Sınavında elde ettikleri
puan zorlamıştır. Öğretmen adaylarından kendi istekleriyle bu bölümü seçenler
öğretmenliğin doğal getirilerinden mesleki doyum elde edebilmektedirler.
Örneğin çocukların ‘Öğretmenim’ şeklinde hitap etmesi onların mesleki doyun
elde etmelerine yetmektedir. Son olarak öğretmen adayları okul öncesi eğitim
bölümünde eğitim görmenin onlara çok geniş kariyer olanakları sunacağına
inanmaktadırlar.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |
Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.