Analysis of Legal Actions on the Fundamental Principles of the Turkish National Education
Yıl 2018,
Cilt: 2 Sayı: 2, 138 - 157, 30.04.2018
Nazmiye Çelebi Kükey
,
Seyfi Kenan
Öz
Today’s Fundamental Principles of Turkish
National Education are based on fourteen tenets that were designed and
legislated in 1973 numbered 1739 of 4th and 17th clauses of the Basic Law of
National Education. This study aims to examine the subject matters and realms
of lawsuits brought against adducing these fourteen educational principles. Twenty-four
cases opened between 1982 and 2013 were reached by the records of The State
Council. The research figures out that all were brought before the court
referring 27 times to ten fundamental educational principles and it is observed
that there was no any legal action taken on the grounds of the remaining four
principles. This research unveils
different views between rulings of administrative court and the verdicts of the
State Council. It also aims to shed
light on future studies on the point of outcomes it has produced.
Kaynakça
- Althusser, L. (1991). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları. (Çev. Y.Alp ve M. Özışık). İstanbul: İletişim.
- Arslan, M. (2015). Türkiye milli eğitim sistemindeki değişmeler ışığında “hizmet içi eğitim”. İstanbul Aydın Üniversitesi SBE Yayınlanmamış YL Tezi. İstanbul.
- Aydın, M. (1994). Eğitim yönetimi. (4. Baskı). Ankara: Hatipoğlu.
- Danıştay. (n.d.). Emsal karar sorgulama. Retrived May, 12, 2012, from www.danistay.gov.tr
- Dülger, İ. (n.d). Eğitim ana plani: 1996-2011 Bütünleştirilmiş bir reform stratejisini uygulamaya aktarma düzeni. Planlama Dergisi. Retrieved May, 7, 2012, from http://ekutup.dpt.gov.tr/planlama/42nciyil/dulgeri.pdf.
- Erdoğan, İ. (2011). Milli eğitime dair. (2. Baskı). Ankara: Nobel.
- Erkılıç, T.A. ve Dilbaz, E. (2017 ).Partilerin bildirgelerinde eğitim yönetimi denetimi ve ekonomisine ilişkin görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 1(2), 1-25.
- Gutek, G. L. (2001). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar. Ankara: Ütopya.
- Hesapçıoğlu, M. (1998). Öğretim ilke ve yöntemleri. İstanbul: Beta.
- Hesapçıoğlu, M. (2004, 30 Nisan). Eğitim nedir?. Cumhuriyet, s. 2.
- Irzık, G. (2007). Eğitim sistemimizin zihniyet sorunları cumhuriyet, eğitim reformu ve Dewey. İstanbul: Creative.
- Kaplan, İ. (1999). Türkiye’de milli eğitim ideolojisi ve siyasal toplumsallaşma üzerinde etkisi. (2. Baskı). İstanbul: İletişim.
- Kaplan, İ. (2002). Türkiye'de milli eğitim ideolojisi. İstanbul: İletişim.
- Kazancı İçtihat Bankası. (n.d). İçtihat bankası. Retrieved October 9, 2013, from http://www.kazanci.com/kho2/ibb/giris.htm.
- Kenan, S. (2005). 21. Yüzyılda Türkiye’de öğretmen olmak. Retrieved November 15, 2013, from http://goo.gl/QDF2OV.
- Kenan, S. (2013). Türk eğitim düşüncesi ve deneyiminin dönüm noktaları üzerine bir çözümleme. Osmanlı Araştırmaları Dergisi, 41, 1-31.
- MEB Mevzuat. (1973). Millî eğitim temel kanunu. Retrieved May 5, 2000, from http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html.
- T.C. Başbakanlık. (n.d.). Türkiye cumhuriyeti hükümetleri. Retrieved September 15, 2013, from http://www.basbakanlik.gov.tr/Forms/pCabinetRoot.aspx.
- Tan, M. (1987). Eğitsel fırsat eşitliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20, 68-89.
- Tanör, B. (1999). Osmanlı Türk anayasal gelişmeleri. 4.Baskı, Yapı Kredi: İstanbul.
- TBMM. (n.d.). Cumhuriyet dönemi meclisleri genel kurul tutanakları. Retrieved August 14, 2013, from http://www.tbmm.gov.tr/kutuphane/tutanak_sorgu.html.
- Tural, N. ve Karatürk, K. (1991). Eğitim politikası. Eğitim ve Bilim Dergisi, 15, 82: 16-24.
- Turğut, S.(2012), Cumhuriyet dönemi Türk modernleşmesi bağlamında milli eğitim ideolojisi ve öğretmen. Ege üniversitesi SBE. Yayınlanmamış YL tezi. İzmir.
- Yılmaz, A. İ. ve Beycioğlu, K. (2017). Okullardaki bürokratik yapıya ilişkin öğretmen görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 1(2),1-23.
Türk Milli Eğitiminin Temel İlkeleri ile İlgili Açılan Davaların Değerlendirilmesi
Yıl 2018,
Cilt: 2 Sayı: 2, 138 - 157, 30.04.2018
Nazmiye Çelebi Kükey
,
Seyfi Kenan
Öz
Türk Milli Eğitiminin Temel İlkeleri, 1973 tarih ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nun 4 ve 17.
Maddeleri arasında yer alan 14 adet eğitim öğretim ilkesidir. Araştırma söz konusu 14 eğitim ilkesine dayanarak
açılan davaları incelemektedir. Danıştay kararları taranarak 1982- 2013 döneminde açılan 24 adet davaya
ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda 10 adet ilkeye 27 kez başvurularak toplam 24 dava açıldığı, 4 ilke hakkında ise
açılan dava bulunmadığı görülmüştür. Araştırma idari mahkeme kararlarıyla Danıştay kararları arasındaki görüş
farklılıklarını ortaya koymaktadır. Diğer yandan benzer sorunlar nedeniyle dava açmak isteyen kişi ve kuruluşlar
için bilgi ve veri toplama problemlerini ortaya koymakta ayrıca ulaştığı sonuçlar bakımından başka araştırmalara
ışık tutmaktadır.
Kaynakça
- Althusser, L. (1991). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları. (Çev. Y.Alp ve M. Özışık). İstanbul: İletişim.
- Arslan, M. (2015). Türkiye milli eğitim sistemindeki değişmeler ışığında “hizmet içi eğitim”. İstanbul Aydın Üniversitesi SBE Yayınlanmamış YL Tezi. İstanbul.
- Aydın, M. (1994). Eğitim yönetimi. (4. Baskı). Ankara: Hatipoğlu.
- Danıştay. (n.d.). Emsal karar sorgulama. Retrived May, 12, 2012, from www.danistay.gov.tr
- Dülger, İ. (n.d). Eğitim ana plani: 1996-2011 Bütünleştirilmiş bir reform stratejisini uygulamaya aktarma düzeni. Planlama Dergisi. Retrieved May, 7, 2012, from http://ekutup.dpt.gov.tr/planlama/42nciyil/dulgeri.pdf.
- Erdoğan, İ. (2011). Milli eğitime dair. (2. Baskı). Ankara: Nobel.
- Erkılıç, T.A. ve Dilbaz, E. (2017 ).Partilerin bildirgelerinde eğitim yönetimi denetimi ve ekonomisine ilişkin görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 1(2), 1-25.
- Gutek, G. L. (2001). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar. Ankara: Ütopya.
- Hesapçıoğlu, M. (1998). Öğretim ilke ve yöntemleri. İstanbul: Beta.
- Hesapçıoğlu, M. (2004, 30 Nisan). Eğitim nedir?. Cumhuriyet, s. 2.
- Irzık, G. (2007). Eğitim sistemimizin zihniyet sorunları cumhuriyet, eğitim reformu ve Dewey. İstanbul: Creative.
- Kaplan, İ. (1999). Türkiye’de milli eğitim ideolojisi ve siyasal toplumsallaşma üzerinde etkisi. (2. Baskı). İstanbul: İletişim.
- Kaplan, İ. (2002). Türkiye'de milli eğitim ideolojisi. İstanbul: İletişim.
- Kazancı İçtihat Bankası. (n.d). İçtihat bankası. Retrieved October 9, 2013, from http://www.kazanci.com/kho2/ibb/giris.htm.
- Kenan, S. (2005). 21. Yüzyılda Türkiye’de öğretmen olmak. Retrieved November 15, 2013, from http://goo.gl/QDF2OV.
- Kenan, S. (2013). Türk eğitim düşüncesi ve deneyiminin dönüm noktaları üzerine bir çözümleme. Osmanlı Araştırmaları Dergisi, 41, 1-31.
- MEB Mevzuat. (1973). Millî eğitim temel kanunu. Retrieved May 5, 2000, from http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html.
- T.C. Başbakanlık. (n.d.). Türkiye cumhuriyeti hükümetleri. Retrieved September 15, 2013, from http://www.basbakanlik.gov.tr/Forms/pCabinetRoot.aspx.
- Tan, M. (1987). Eğitsel fırsat eşitliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20, 68-89.
- Tanör, B. (1999). Osmanlı Türk anayasal gelişmeleri. 4.Baskı, Yapı Kredi: İstanbul.
- TBMM. (n.d.). Cumhuriyet dönemi meclisleri genel kurul tutanakları. Retrieved August 14, 2013, from http://www.tbmm.gov.tr/kutuphane/tutanak_sorgu.html.
- Tural, N. ve Karatürk, K. (1991). Eğitim politikası. Eğitim ve Bilim Dergisi, 15, 82: 16-24.
- Turğut, S.(2012), Cumhuriyet dönemi Türk modernleşmesi bağlamında milli eğitim ideolojisi ve öğretmen. Ege üniversitesi SBE. Yayınlanmamış YL tezi. İzmir.
- Yılmaz, A. İ. ve Beycioğlu, K. (2017). Okullardaki bürokratik yapıya ilişkin öğretmen görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 1(2),1-23.