In this study, it is aimed to examine educational administration coursebooks in terms of content and physical features which were published after 2010. Within this scope, 7 coursebooks which were published after 2010 under the name of Educational Administration are the subjects of the study. Document review which is one of the qualitative research methods is the research method. The data have been analyzed using document analysis method. Content and physical features and copyright pages of the books were examined during data gathering. Within the scope of coptright pages of the books, author and editors, publishers, publishing date, place of publication and printed number of the books are included. Number of pages, size, binding, paper type, cover and cover image are included in the physical features. Covered topics and how they are approached are included in the content features. Certain defects in terms of physical features of the examined books have been determined. It is observed that chapters and units are structured meaningfully. It is also determined that a book which includes all of the subject headings specified within the scope of Educational Administration is not available and distribution of units differs. Furthermore, it is observed that most of the subjects headings specified within the scope of Educational Administration are not available in more than half of the books. “Educational Administration” and “Leadership and Management Theories” are determined to be the most seen headings in Educational administration coursebooks.
educational administration coursebook coursebook features coursebook content
Bu araştırmada, 2010 yılından sonra yayınlanan Eğitim Yönetimi ders kitaplarının içerik ve fiziksel özellikleri bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, 2010 yılından sonra Eğitim Yönetimi adı altında basılmış 7 kitap araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi olarak belirlenmiştir. Veriler doküman analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Veri toplama sürecinde kitapların künye bilgileri, fiziksel özellikleri ve içerik özellikleri incelenmiştir. Kitapların künye bilgileri kapsamında; kitapların yazar ve editörlerine, yayın evlerine, basım yıllarına, basım yerlerine ve baskı sayılarına yer verilmiştir. Kitapların fiziksel özellikleri kapsamında; sayfa sayısı, kitap ölçüleri (ebat), ciltleme, kâğıt türü, kapak yapısı ve dış kapak resmi yer almaktadır. Kitapların içerik özellikleri kapsamında ise; kitaplarda bölümlerin işlenişi ve işlenen konular alt başlıklarına yer verilmiştir. Araştırma sonucunda, incelenen kitaplarda fiziksel özellikler açısından eksiklikler olduğu saptanmıştır. Kitaplarda bölümlerin/ünitelerin anlamlı bir şekilde yapılandırıldığı görülmüştür. Araştırma kapsamında seçilen üniversitelerin Eğitim Yönetimi dersi kapsamında belirledikleri konu başlıklarının tamamını içeren bir kitap bulunmadığı ve kitaplarda ünitelerin dağılımının farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca Eğitim Yönetimi dersi kapsamında belirlenen konu başlıklarının birçoğunun, kitapların yarısından fazlasında yer almadığı saptanmıştır. “Eğitim Yönetimi” ve “Liderlik ile Yönetim Kuramları” konusu, Eğitim Yönetimi ders kitaplarında en fazla yer alan konular olarak belirlenmiştir.
eğitim yönetimi ders kitabı ders kitabı özellikleri kitap içeriği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 4 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.