Bu çalışmanın amacı yapılandırmacı yaklaşım
yoluyla sosyobilimsel konulara (SBK) dayalı fen eğitiminin 7. sınıf
öğrencilerinin sosyobilimsel konulara bakış açıları, bilimsel ve yansıtıcı
düşünme becerileri üzerine etkisini incelemektir. Çalışma 2016-2017 akademik
yılının bahar döneminde Türkiye’nin kuzey batısında bir il merkezindeki devlet
ortaokulunda öğrenim görmüş olan toplam 51 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada
öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Her iki gruptaki dersler MEB 7.
sınıf fen bilimleri dersi programındaki kazanımlara uygun olarak 5E öğrenme modeline göre planlanmış ve derslerde temeli yapılandırmacı
yaklaşıma dayalı birçok öğrenme-öğretme yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
Deney grubunda kontrol grubundan farklı olarak maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinde kimya endüstrisi konusunda SBK bağlamında bölgesel bir konu olarak Ergene Nehri
Kirliliği ve ayrıca Gıda Katkı Maddelerinin Kullanımı, insan ve çevre ünitesindeki biyoçeşitlilik konusunda da yine
bölgesel bir konu olan Gala Gölü Milli
Parkı entegre edilmiştir. SBK olarak bölgesel konuların seçilmesi ile
odaklanılan fen konuları ve katılımcıların yaşadığı
bölgenin sorunları ilişkilendirilmiştir. Veri toplama araçları olarak
Sosyobilimsel Konulara Bakış Ölçeği, Bilimsel Düşünme Yetenekleri Testi ve
Yansıtıcı Düşünme Ölçeği
deney ve kontrol gruplarına ön ve sontest olarak uygulanmıştır. Çalışmadan elde
edilen tüm verilerin istatistiksel analizi SPSS programı
aracılığıyla uygun betimsel ve çıkarımsal
istatistiksel analiz teknikleri kullanılmış; analiz için gerekli varsayımların
karşılandığı tespit edildikten sonra, ilgili testlerin öntest puanlarına göre
düzeltilmiş sontest ortalama puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılığın olup olmadığı ANCOVA analiz tekniği kullanılarak incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre; SBK’a dayalı fen eğitiminin 7. sınıf öğrencilerinde SBK’a
bakışlarında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
tespit edilirken, bilimsel ve yansıtıcı düşünmeleri üzerine anlamlı bir farklılık
elde edilmemiştir.
Bilimsel düşünme fen eğitimi ortaokul öğrencileri sosyobilimsel konular yansıtıcı düşünme
Trakya Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
TÜBAP-2017/57
Bu çalışma TÜBAP-2017/57 proje numarası ile Trakya Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimince desteklenen daha geniş bir projenin bir bölümünü içermektedir.
The purpose of the
present study is to examine the effects of science education based on
socioscientific issues (SSI) through the constructivist approach to attitudes
towardas SSI, scientific reasoning and reflective thinking skills of 7th
grade students. In the study, a pretest-posttest quasi-experimental design with
control group was used. The study was conducted by participation of 51 7th
grade students in the academic year of 2016-2017. Sample
of the study is determined through selection of convenient sample. In the process of application, both experimental and control groups’
lessons were planned according to 5E learning model in the manner that
including many learning-teaching method and techniques based on constructivist
approach. On the other hand, Pollution of River Ergene, Utilization of Food Additive and Lake
Gala National Park issues
in the context of SSI were
entegrated into chemical industry biodiversity topics for the experimental group, whereas lessons
were processed without underlining SSI in the control group. The Attitudes towards Socioscientific Issues Scale
(ATSIS), Lawson’s Classroom Test of Scientific Reasoning (CTRS),
and reflective thinking scale (RTS) were employed to
collect data. Statistical
analysis of data was performed by using descriptive and inferential statistical
analysis techniques through SPSS program. After
determining that the necessary assumptions were met for the ANCOVA analysis,
ANCOVA technique was utilized. According to ANCOVA results, a
significant difference was found between the ATSIS posttest scores of the
experimental and control groups in favour of the experimental group. However,
there was no statistically significant difference between CTRS and RTS posttest
scores of the experimental and control groups.
Attitude towards socioscientific issues reflective thinking scientific reasoning socioscientific issues
TÜBAP-2017/57
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | TÜBAP-2017/57 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.