Edebiyatın, yabancı dil öğretiminde çok fazla fırsat sunduğu genel olarak kabul edilse de İngiliz Dili Eğitimi’nde kullanılması tartışmalı bir konu olagelmiştir. Bu çalışmanın amacı, edebiyatın ELT sınıflarına dahil edilmesinin yabancı dil derslerini daha yenilikçi bir rotaya yönlendirdiğini göstermektir. Edebiyat eleştirel düşünme becerilerini, yaratıcılığı ve öğrenci özerkliğini geliştirmek üzere tasarlanmış geleneksel ve dijital olarak desteklenen iletişimsel aktivitelerle dil gelişimini destekler. Bu bağlamda kısa öyküler, öğrenci dostu uzunlukları, dil kullanımındaki yaratıcılıkları, barındırdıkları edebi unsurlar, konu bakımından geniş bir yelpazeye sahip olmaları gibi avantajları nedeniyle çok sayıda olanak sağlarlar. Bu çalışmada, kuramı pratiğe adım adım bağlamak adına, edebiyat, dil ve anlam yapılandırması kavramlarının ele alınışı, metin seçimi ve yöntem ile ilgili eleştirel tartışmaların akabinde Ken Liu’nun The Paper Menagerie (Kağıt Hayvan Koleksiyonu) adlı kısa öyküsü üzerinde sınıf içi uygulamalar önerilmektedir. Tüm okuma aşamalarını kapsayan bu aktiviteler, öğretmenlerin müzakereye dayalı bir sınıf ortamı yaratırken öğrencilerle iş birliği içinde olası sorunların üstesinden gelmelerine yardımcı olmak için tasarlanmıştır. Bu makale, edebiyat, dil ve anlam yapılandırmasına dair kendi anlamlandırmalarını yapan iç görülü öğretmenlerin öğrencilerinin yabancı dilde bağımsız bir okur kimliği kazanırken edebiyat gibi zengin bir kaynağın sahiciliğinden ve yaratıcılığından istifade etmelerini sağlayabileceği sonucuna varır. Edebiyat, ELT sınıflarımızı 21. yy. gelişmelerini yakalayacak şekilde yenilememize olanak sunmaktadır.
The integration of literature in English Language Teaching (ELT) has been a contentious issue although it is commonly accepted that literature caters to a whole bunch of opportunities for foreign language teaching. The aim of this study is to point to the idea that incorporating literature into ELT classes can direct foreign language classes into more innovative path as it fosters language development with both traditional and digitally-supported communicative activities designed to develop critical thinking abilities, creativity and learner autonomy. In this regard short stories, with their privileges due to their reader-friendly length, creativity in language use encompassing refined literary elements, and the wide range of subjects they deal with offer many opportunities. In this study to link the theory with real life experiences step by step, following the critical considerations about literature, language and meaning construction, text-selection and the methodology, possible applications based on the short story called The Paper Menagerie by Ken Liu are suggested. Activities encompassing all the phases of reading process are developed to help teachers to overcome potential difficulties in collaboration with their students while creating a classroom atmosphere based on negotiation. The article concludes that reflective teachers, starting to develop their own understanding of literature, language, meaning construction and reading, enable their learners to experience the authenticity and creativity of this valuable source when forming an identity as an independent reader of literature in the second language. Literature holds many opportunities to renovate language classrooms to keep up with the 21st century improvements.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |
Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.