Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Okullarda Öğrenim Gören Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının Tespitine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 127 - 143, 10.04.2021
https://doi.org/10.34056/aujef.850798

Öz

Bu çalışmada; özel okullarda öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin müzik dersine karşı olan tutumlarının ölçülmesinde kullanılabilecek bir ölçek geliştirilmesi ve süreçleri ele alınmıştır. Araştırmada likert tipi tutum ölçeği modelinden faydalanılmıştır. Uzman görüşlerinden yararlanılarak geliştirilen ve toplam 16 madde ile 4 alt boyuttan oluşan ölçeğin, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları, Ankara ilinde özel okullarda aktif olarak öğrenim görmekte olan 146 öğrenci aracılığı ile elde edilmiştir. Belirlenen alt boyutlar bilişsel, duyuşsal, davranışsal ve devinimsel olarak adlandırılmıştır. Analiz için IBM SPSS istatistik 22 paket programı kullanılmıştır. Özel Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği'nin yapı geçerliliğini ortaya koymak maksadıyla faktör çözümlemesi yapılmış olup, yapılan analizde varimax dönüşümlü temel bileşenler çözümlemesi metodu kullanılmıştır. Hazırlanan yapının güvenirliği için iç tutarlık sayısı (Cronbach Alfa) ve bu bağlamda soruların toplamlarının korelasyonları hesaplanmıştır. Toplam dört ana faktörden oluşan ve faktör ağırlıklarının 0.62 ile 0.84 aralığında farklılaştığı, Kaiser-Meyer Olkin (KMO) değerinin 0.71, güvenirliğin sağlanması için analiz edilen iç tutarlılık kat sayısı (Cronbach Alfa) değerinin 0.75 olduğu belirlenmiştir. Bu bulgulardan hareketle, geliştirilen ölçeğin özel okullarda öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin müzik dersine yönelik tutumlarını belirlemede kullanılabilecek, geçerlik ve güvenirlik değerlerinin yeterli düzeyde bulunduğu bir araç olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, H.H. (1973). Müzik Eğitimi Bölümünde Yapılan Keman Öğretiminde Yay ile Aynı Gürlükte Ses Üretmedeki Temel Davranışlar. Filarmoni Dergisi. 8, 17- 29.
  • Allport, G. W. (1935). Attitude Theory and Measurement. New York: John Wiley and Sons.
  • Bulut, B. Ulu, H. Kan, A. (2015). Multimodal Literacy Scale: A Study of Validity and Reliability. Eurasian Journal of Educational Research, 61, 45-60.
  • Canakay, E. (2016). Müzik Teorisi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 26-28 Nisan, Pamukkale Üniversitesi, Denizli. Çakmak E. Çebi, A. Kan, A. (2014). E-Öğrenme Ortamlarına Yönelik Sosyal Bulunuşluk Ölçeği Geliştirme Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Edam, 14(2), 755-768.
  • Çetinkaya, E. Güldüren, E. Keser, H. (2017). Öğretmenler İçin Bilgi Güvenliği Farkındalık Ölçeği (BGFÖ) Geliştirme Çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 216, 33-52. Ekici, T. (2012). Bireysel Ses Eğitimi Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi, GEFAD, 32(3), 557-569.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • İnceoğlu, M. (1993). Tutum Algı İletişim. Ankara: Verso Yayıncılık.
  • Karaman, H. Atar, B. Aktan, D. (2017). Açıklayımcı Faktör Analizinde Kullanılan Faktör Çıkartma Yöntemlerinin Karşılaştırılması. GEFAD, 37 (3), 1173- 1193.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling, New York: Guilford Press.
  • Nartün, Ş. Kaya, A. (2016). Özel Okul Velilerinin Beklentileri Doğrultusunda Okul İmajı Oluşturma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 153-167.
  • Ömür, M. (2001). Sesin peşinde(1. Baskı). İstanbul: Pan.
  • Özdemir, S. (1985). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Müzik Eğitiminin Anadil Eğitimine Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Özmenteş, G. (2006). Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 5(1), 23-29.
  • Peach, Harold. (2017). Calculates Lawshe Content Validity Ratios (CVR) for an item and a Content Validity Index (CVI) value for the overall instrument.
  • Tufan, E. Güdek, B. (2008). Piyano Dersi Tutum Ölçeği Geliştirilmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (1), 75-90.
  • Turgut, M. Fuat ve Y. Baykul. (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi, temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar, Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Yurdagül, H. (2005). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Kapsam Geçerliliği İçin Kapsam Geçerlik İndekslerinin Kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 28-30 Eylül, Denizli.

Developing an Attitude Scale for Determining the Attitudes of Secondary School Students Studying in Private Schools Towards Music Lesson

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 127 - 143, 10.04.2021
https://doi.org/10.34056/aujef.850798

Öz

In this study, the development stages of a measurement tool that can be used to measure the attitudes of middle school students studying in private schools towards music lessons are explained. Likert type attitude scale model was used in the study. The validity and reliability studies of the scale, which was developed via the utilization of expert opinions and consists of 16 items and 4 sub-dimensions, were to obtained by 146 students who are actively studying at private colleges in Ankara. The determined sub-dimensions are named as cognitive, affective, behavioral, and kinesthetic. IBM SPSS statistics 22 package program was utilized for the analysis. Factor analysis was conducted to determine the construct validity of the Attitude Scale of Private Secondary School Students towards Music Lesson, and the varimax rotation principal components analysis method was used in factor analysis. For the reliability of the scale, the internal consistency coefficient (Cronbach's Alpha) and, in this context, total item correlations were calculated. It was observed that the factor loadings of Kaiser-Meyer Olkin (KMO), which is composed of four principal factors, varied between 0.62 and 0.84, and its value was a=0.71, and the internal consistency coefficient (Cronbach's Alpha) value calculated for the reliability study was a=0.75. Based on these findings, it is thought that the developed scale is a tool that has sufficient validity and reliability values and can be used to determine the attitudes of middle school students studying in private schools towards music lesson.

Kaynakça

  • Akbulut, H.H. (1973). Müzik Eğitimi Bölümünde Yapılan Keman Öğretiminde Yay ile Aynı Gürlükte Ses Üretmedeki Temel Davranışlar. Filarmoni Dergisi. 8, 17- 29.
  • Allport, G. W. (1935). Attitude Theory and Measurement. New York: John Wiley and Sons.
  • Bulut, B. Ulu, H. Kan, A. (2015). Multimodal Literacy Scale: A Study of Validity and Reliability. Eurasian Journal of Educational Research, 61, 45-60.
  • Canakay, E. (2016). Müzik Teorisi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 26-28 Nisan, Pamukkale Üniversitesi, Denizli. Çakmak E. Çebi, A. Kan, A. (2014). E-Öğrenme Ortamlarına Yönelik Sosyal Bulunuşluk Ölçeği Geliştirme Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Edam, 14(2), 755-768.
  • Çetinkaya, E. Güldüren, E. Keser, H. (2017). Öğretmenler İçin Bilgi Güvenliği Farkındalık Ölçeği (BGFÖ) Geliştirme Çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 216, 33-52. Ekici, T. (2012). Bireysel Ses Eğitimi Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi, GEFAD, 32(3), 557-569.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • İnceoğlu, M. (1993). Tutum Algı İletişim. Ankara: Verso Yayıncılık.
  • Karaman, H. Atar, B. Aktan, D. (2017). Açıklayımcı Faktör Analizinde Kullanılan Faktör Çıkartma Yöntemlerinin Karşılaştırılması. GEFAD, 37 (3), 1173- 1193.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling, New York: Guilford Press.
  • Nartün, Ş. Kaya, A. (2016). Özel Okul Velilerinin Beklentileri Doğrultusunda Okul İmajı Oluşturma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 153-167.
  • Ömür, M. (2001). Sesin peşinde(1. Baskı). İstanbul: Pan.
  • Özdemir, S. (1985). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Müzik Eğitiminin Anadil Eğitimine Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Özmenteş, G. (2006). Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 5(1), 23-29.
  • Peach, Harold. (2017). Calculates Lawshe Content Validity Ratios (CVR) for an item and a Content Validity Index (CVI) value for the overall instrument.
  • Tufan, E. Güdek, B. (2008). Piyano Dersi Tutum Ölçeği Geliştirilmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (1), 75-90.
  • Turgut, M. Fuat ve Y. Baykul. (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi, temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar, Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Yurdagül, H. (2005). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Kapsam Geçerliliği İçin Kapsam Geçerlik İndekslerinin Kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 28-30 Eylül, Denizli.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hamza Üstün 0000-0001-8084-7946

Yayımlanma Tarihi 10 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Üstün, H. (2021). Özel Okullarda Öğrenim Gören Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının Tespitine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 127-143. https://doi.org/10.34056/aujef.850798
AMA Üstün H. Özel Okullarda Öğrenim Gören Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının Tespitine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Nisan 2021;5(2):127-143. doi:10.34056/aujef.850798
Chicago Üstün, Hamza. “Özel Okullarda Öğrenim Gören Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının Tespitine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5, sy. 2 (Nisan 2021): 127-43. https://doi.org/10.34056/aujef.850798.
EndNote Üstün H (01 Nisan 2021) Özel Okullarda Öğrenim Gören Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının Tespitine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5 2 127–143.
IEEE H. Üstün, “Özel Okullarda Öğrenim Gören Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının Tespitine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 2, ss. 127–143, 2021, doi: 10.34056/aujef.850798.
ISNAD Üstün, Hamza. “Özel Okullarda Öğrenim Gören Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının Tespitine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5/2 (Nisan 2021), 127-143. https://doi.org/10.34056/aujef.850798.
JAMA Üstün H. Özel Okullarda Öğrenim Gören Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının Tespitine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021;5:127–143.
MLA Üstün, Hamza. “Özel Okullarda Öğrenim Gören Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının Tespitine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 2, 2021, ss. 127-43, doi:10.34056/aujef.850798.
Vancouver Üstün H. Özel Okullarda Öğrenim Gören Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının Tespitine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021;5(2):127-43.

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.