This study aims to develop a valid and reliable measurement tool that will serve to determine the level of primary school fourth grade students’ attitude towards water. While determining the items that make up the scale, first of all, the literature was examined. At the same time, opinions were taken from experts, teachers and students. An item pool of 40 items was created in line with the literature review and opinions. The item pool was reduced to 34 items after receiving expert opinions and making necessary corrections. In order to conduct exploratory factor analysis, 325 fourth grade students were reached in the 2021-2022 academic year. As a result of the exploratory factor analysis, a 3-point Likert-type (1 = Disagree, 2 = Somewhat agree, 3 =Agree) tool with 20 items collected in three dimensions was reached. As the scores obtained from the scale increase, the attidude towards water. As a result of the exploratory factor analysis performed to determine the scale’s validity, it is seen that the three dimensions included in the scale explain 40,23% of the total variance. Scores obtainable from the scale range from 20 to 60. Confirmatory factor analysis was carried out with the data obtained from 234 students to test whether the constructed structure was verified as a model. As a result of confirmatory factor analysis, the structure formed as a result of exploratory factor analysis was confirmed. The reliability of the Attitude Towards Water Scale (ASAS) was examined by Cronbach's Alpha coefficient, item-total correlation coefficient, comparison of lower-high-end groups and split-half methods, and high reliability coefficients were reached. The findings obtained within the scope of this study show that the Attitudes Towards Water Scale is a valid and reliable measurement tool that can be used to determine the level of attitude towards water of fourth-grade primary school students.
Water literacy attitude towards water saving on water scale development
TBu çalışmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin suya yönelik tutum düzeylerini belirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Ölçeği oluşturan maddeler belirlenirken öncelikle alanyazın incelenmiştir. Aynı zamanda uzmanlardan, öğretmenlerden ve öğrencilerden görüş alınmıştır. Alanyazın incelemesi ve görüşler doğrultusunda 40 maddelik madde havuzu oluşturulmuştur. Uzman görüşleri doğrultusunda madde havuzundaki madde sayısı 34’e düşürülmüştür. Belirlenen ölçek maddeleri, açımlayıcı faktör analizi yapmak amacıyla, 2021-2022 eğitim öğretim yılında 325 dördüncü sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda “Susuzluğa ilişkin tutum, Bilinçsiz kullanıma ilişkin tutum, Su tasarrufuna ilişkin tutum” olmak üzere üç alt boyuttan, 20 maddeden oluşan ve toplam varyansın %40,23’sini açıklayan yapıya ulaşılmıştır. Oluşturulan yapının bir model olarak doğrulanıp doğrulanmadığını test etmek için 234 öğrenciden elde edilen verilerle doğrulayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda, açımlayıcı faktör analizi sonucunda oluşturulan yapı doğrulanmıştır. Suya Yönelik Tutum Ölçeği’nin güvenirliği ise Cronbach’s Alpha katsayı, madde-toplam korelasyon katsayısı, alt-üst uç grupların karşılaştırılması ve testi yarılama yöntemleri ile incelenmiş ve yüksek düzeyde güvenirlik katsayılarına ulaşılmıştır. Bu çalışma kapsamında ulaşılan bulgular, Suya Yönelik Tutum Ölçeği’nin (EK-1) ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin suya yönelik tutum düzeylerinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Su okuryazarlığı suya yönelik tutum su tasarrufu ölçek geliştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 3 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.