Araştırmanın amacı, okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim kademelerinde görevli öğretmenlerin Web 2.0 araçlarını kullanım düzeylerini okul türleri ve öğrenim durumları yönünden belirlemek ve öğretmenlerin Web 2.0 araçları kullanımlarıyla öz-yeterlik algı düzeyleri arasındaki olası ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmaya, Zonguldak ilinde farklı öğrenim düzeyine sahip ve okul kademelerinde eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdüren 203 öğretmen dahil edilmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla “Web 2.0 Araçları Kullanımı Yetkinliği” ve “Öğretmenlerin Öz-yeterlik Algıları” ölçekleri kullanılmıştır. Verilerin normal dağılımları ve ölçeklerin uyum indisleri kontrol edildikten sonra sonuçlara korelasyon analizi ve iki faktörlü ANOVA analizleri kullanılarak ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda, “Web 2.0 Araçları Kullanımı Yetkinliği Ölçeğinden” elde edilen puanların, öğretmenlerin öğrenim düzeyleri yönünden yüksek lisans derecesine sahip öğretmenler lehine daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin Web 2.0 araçları kullanım düzeylerinin, öğretmenlerin öz-yeterlik algıları ölçeğinin alt boyutlarından sınıf yönetimi ve öğretmenlerin demografik özelliklerinden öğrenim durumları ile anlamlı düzeyde ilişkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, öz-yeterlik ölçeği alt boyutları kontrol edildiğinde, öğretmenlerin Web 2.0 araçları kullanım düzeyleriyle okul türü ve eğitim durumları yönünden anlamlı düzeyde farklılaşmazken, sınıf yönetimi açısından anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın bulguları doğrultusunda önerilere de yer verilmiştir.
The research aims to determine Web 2.0 tools usage levels of teachers teaching at preschool, primary and secondary school levels, in terms of school levels and educational backgrounds, and to reveal the possible relationship between teachers' use of Web 2.0 tools and their self-efficacy levels. The study comprised 203 instructors from Zonguldak province with various education levels and teaching at various school levels. The data in this study was collected through “Competency in Using Web 2.0 Tools" and "Teachers' Self-Efficacy Perceptions" scales. Correlation and two-factor ANOVA analyses were used to determine the outcomes after verifying the data's normal distribution and the scales' fit indices. According to the study's findings, scores on the "Web 2.0 Tools Usage Competency Scale" were higher in favor of teachers with a master's degree. It was concluded that teachers' usage levels of Web 2.0 tools were significantly related to classroom management, one of the sub-dimensions of the teachers' self-efficacy perception scale, and their educational level, one of the demographic characteristics of the teachers. Furthermore, when the self-efficacy measure sub-dimensions were examined, it can be concluded that teachers' levels of the use of Web 2.0 tools did not differ significantly by school level or educational level, but they did differ significantly in terms of classroom management. The research findings also offer suggestions.
Web 2 self efficacy perception classroom management teaching strategies student participation
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2024 |
Submission Date | December 12, 2023 |
Acceptance Date | June 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 3 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.