Vocational and technical education buildings are not only physical environments where vocational skills are acquired, but also multidimensional learning spaces that support the social development of individuals. Therefore, prioritizing concepts such as sustainability, flexibility and sensitivity to user needs in the architectural design of these buildings necessitates the development of spatial solutions that are compatible with contemporary educational approaches. In this study, based on the criteria of context, mass, interface, wayfinding and social space defined by Sanoff in his book School Building Assessment Methods (2001), six vocational education buildings selected at national and international scales were comparatively analyzed. The buildings were selected based on criteria such as being built in the last decade, having a vocational education function and accessibility of architectural documents. The evaluations made in line with the data obtained through floor plans, facade visuals and architectural reports reveal the effects of these criteria on functional efficiency, user experience and spatial flexibility. The main purpose of the study is to discuss which principles and strategies should be prioritized in the architectural design process in order to make vocational education spaces more compatible with changing educational models, technological developments and social needs through the evaluation of existing buildings. The results show that these buildings should be considered not only as physical spaces, but also as innovative learning environments that respond to environmental and social responsibilities. The integration of digitalization and technological infrastructure makes it possible for these buildings to adapt to changing needs and provide more flexible and effective learning environments.
Vocational Education Technical Education Educational Structures Vocational and Technical Anatolian High Schools Design
Mesleki ve teknik eğitim yapıları, yalnızca mesleki becerilerin kazandırıldığı fiziksel ortamlar değil, aynı zamanda bireylerin sosyal gelişimlerini destekleyen çok boyutlu öğrenme mekânlarıdır. Bu nedenle, bu yapıların mimari tasarımında sürdürülebilirlik, esneklik ve kullanıcı gereksinimlerine duyarlılık gibi kavramların önceliklendirilmesi, çağdaş eğitim anlayışları ile uyumlu mekânsal çözümlerin geliştirilmesini gerekli kılmaktadır. Bu çalışmada, Sanoff’un School Building Assessment Methods (2001) kitabında tanımladığı bağlam, kütle, arayüz, yön bulma ve sosyal alan kriterleri temel alınarak, ulusal ve uluslararası ölçekte seçilen altı mesleki eğitim yapısı karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Yapılar, son on yılda inşa edilmiş olmaları, mesleki eğitim işlevi taşımaları ve mimari belgelerine erişilebilirlik gibi ölçütlere göre seçilmiştir. Kat planları, cephe görselleri ve mimari raporlar üzerinden elde edilen veriler doğrultusunda yapılan değerlendirmeler, bu kriterlerin işlevsel verimlilik, kullanıcı deneyimi ve mekânsal esneklik üzerindeki etkilerini ortaya koymaktadır. Çalışmanın temel amacı, mevcut yapıların değerlendirilmesi yoluyla mesleki eğitim mekânlarının değişen eğitim modelleri, teknolojik gelişmeler ve toplumsal ihtiyaçlara daha uyumlu hale gelebilmesi için mimari tasarım sürecinde hangi ilke ve stratejilerin öncelikli olarak ele alınması gerektiğini tartışmaya açmaktır. Sonuçlar, bu yapıların yalnızca fiziksel mekânlar değil, aynı zamanda çevresel ve toplumsal sorumluluklara yanıt veren yenilikçi öğrenme ortamları olarak ele alınması gerektiğini göstermektedir. Dijitalleşme ve teknolojik altyapının entegrasyonu ise bu yapıların değişen ihtiyaçlara uyum sağlayarak daha esnek ve etkili öğrenme ortamları sunmasını mümkün kılmaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Architectural Design |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | July 31, 2025 |
| Submission Date | December 16, 2024 |
| Acceptance Date | June 11, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 2 |
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.