Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlık Okuryazarlığı ile Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2023, , 118 - 125, 15.03.2023
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1039929

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı (SOY) düzeylerini ve geleneksel ve tamamlayıcı tıp (GTT) tutumlarını belirleyerek, SOY ile GTT arasındaki ilişki incelenmektir. Gereç ve Yöntem: bu kesitsel çalışama 2021-2022 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde öğrenim gören 333 öğrenci ile gerçekleştirildi. Veri toplama aracı olarak sosyodemografik özellikler, Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Tutum Ölçeği ve Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği kullanıldı. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.14±1.80 olup, %80.5’i kadındır. Öğrencilerin GTT Tutum Ölçeği’nden aldıkları toplam puan ortalamasının 110.29±20.13, SYO Ölçeği’nden aldıkları toplam puan ortalamasının 102.69±19.30 olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin “GTT Tutum Ölçeği toplam puan ortalamasıyla”; “alınan dersler içinde geleneksel ve tamamlayıcı tıbba ilişkin konu anlatılması” ve “geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamalarına ilgi düzeyi” değişkenleri arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0.01). SOY Ölçeği ve GTT Tutum Ölçeği arasında orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir korelasyon saptandı (r=0.225, p<0.01). Sonuç: Öğrencilerin sağlık okuryazarlığı arttıkça ve geleneksel ve tamamlayıcı tıp bilgi düzeyi de orta düzeyde pozitif yönde artmasında etkili olmuştur.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Aktaş B. (2017) Hemşirelik öğrencilerinin bütüncül tamamlayıcı ve alternatif tıbba karşı tutumları. JAREN 3(2):55-59.
  • Aras, Z., & Temel Bayık, A. (2017). Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği'nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliğinin Değerlendirilmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 25(2), 85-94.
  • Bains S, Egede LE, Association of health literacy with complementary and alternative medicine use: a cross-sectional study in adult primary care patients. BMC complementary and alternative medicine, 2011; 11(1): 138. https://doi.org/10.1186/1472-6882-11-138.
  • Bükecik N, Adana F. Hastane Çalışanlarının Sağlık Okuryazarlık Düzeyleri ve İlişkili Faktörler: Konya İli Örneği. Caucasian Journal of Science. 2021; 8(1), 1-13.
  • Chang HY& Chang H L A. virtual simulation-based educational application about complementary and alternative medicine: A pilot study of nurses' attitudes and communication competency. Nurse Education Today, 2021; 97:104713.
  • Chang HY, Chang HL. A review of nurses’ knowledge, attitudes, and ability to communicate the risks and benefits of complementary and alternative medicine. J Clin Nurs. 2015;24(11–12):1466–78.
  • Chukasemrat, N., Charakorn, C., & Lertkhachonsuk, A. A. (2021). The Use of Complementary and Alternative Medicine in Thai Gynecologic Oncology Patients: Influencing Factors. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, https://doi.org/10.1155/2021/1322390
  • Çevik K, Bolsoy N, Beler M. (2016) Hemşirelerin tamamlayıcı ve alternatif tedaviye ilişkin bilgi ve görüşleri. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 6,1-15.
  • Dursun Sİ, Vural B, Keskin B, Kaçar HK, Beyhan A, Kadıoğlu H (2019). Yetişkinlerde Geleneksel/ Tamamlayıcı Tıp Tutumu ile Sağlık Okuryazarlığı ve Sağlık Algısı Arasındaki İlişki, Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi. 1(1).
  • Gardiner, P., Mitchell, S., Filippelli, A. C., Sadikova, E., White, L. F., Paasche-Orlow, M. K., & Jack, B. W. (2013). Health literacy and complementary and alternative medicine use among underserved inpatients in a safety net hospital. Journal of Health Communication, 18(1), 290-297. https://doi.org/10.1080/10810730.2013.830663
  • Langer, R. D., Hodis, H. N., Lobo, R. A., & Allison, M. A. (2021). Hormone replacement therapy–where are we now?. Climacteric, 24(1), 3-10.
  • Ilgaz, A., & Gözüm, S. (2016). Tamamlayıcı sağlık hizmetlerinin kullanımı için sağlık okuryazarlığının tazeliğini. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9 (2), 67-77.
  • İlhan AO, Sirekbasan S, Gürkök T. (2019). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile İlgili Bilgi Düzey ve Tutumlarının Değerlendirilmesi, Ankara Med J, (4), 736-44, DOI: 10.17098/amj.651980
  • Malatyalı İ., & Biçer, E. B. (2018) Sağlık okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği, ASHD, 17(2):1-15.
  • McFadden, K L, Hernández, T. D., & Ito, T. A. (2010). Attitudes toward complementary and alternative medicine influence its use. Explore, 6(6), 380-388. https://doi.org/10.1016/j.explore.2010.08.004
  • Mizam, A. K. (2020) Pengaruh Hıpnoterapı Terhadap Penurunan Skala Nyerı Dısmenore. Media Husada Journal Of Nursing Science. 1(1). https://doi.org/10.33475/mhjns.v1i1.7
  • Mohsen A H, Razieh M. (2018). Complementary and alternative medicine and holistic nursing care: the necessity for curriculum 002 Revision, 5(4), 555-666. Reuter, Peter R.MD, PhD; Trello, Arianna E. BSN, RN; Holland, Leia M. BS. (2021) Experience With, Knowledge of, and Attitudes Toward Complementary and Alternative Medicine Among Pre-Nursing and Nursing Students, Holistic Nursing Practice: July/August, 35(4),211-220. doi:10.1097/HNP.0000000000000453
  • Sağlık Bakanlığı. https://getatportal.saglik.gov.tr/TR,24683/ geleneksel-ve-tamamlayici-tip-nedir.html Erişim tarihi: Ekim 2021.
  • Sözeri E, Kahraman B. (2016). Hasta ve Hemşire Perspektifinden Tamamlayıcı Sağlık Yaklaşımları. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi ,5(1),39-42.
  • Stussman BJ, Nahin RR, Barnes PM, Ward BW. (2020). U.S. physician recommendations to their patients about the use of complementary health approaches. J Altern Complement Med. 26(1):25–33. doi:10.1089/acm.2019.0303.
  • Schramm, J., Uranga, T., Birkle, A., Thorp, R., & Taylor, L. (2021). Improving Holistic Care Skills for Advanced Practice Registered Nurses: Integration of a Complementary and Alternative Medicine Course into a Doctor of Nursing Practice Curriculum. Journal of Doctoral Nursing Practice. DOI: 10.1891/JDNP-D-20-00077
  • Şahin, N., Aydın, D., & Berna, A. K. A. Y. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Bütüncül Tamamlayıcı Ve Alternatif Tıbba Karşı Tutumlarının Değerlendirilmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 21-26.
  • Toçi, E. ve ark. (2013). Health Literacy Index. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)( Erişim Tarihi : 12 Ekim 2021)
  • Okur E, Evcimen H, & Şentürk Ay. (2021). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlık Okuryazarlığı Düzeylerinin İncelenmesi. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(1), 18-24.
  • Owen‐Smith, A., McCarty, F., Hankerson‐Dyson, D., & DiClemente, R. (2012). Prevalence and predictors of complementary and alternative medicine use in African‐Americans with acquired immune deficiency syndrome. Focus on alternative and complementary therapies, 17(1), 33-42. https://doi.org/10.1111/j.2042-7166.2011.01140.x
  • Veziari, Y., Kumar, S., & Leach, M. (2021). Barriers to the conduct and application of research among complementary and alternative medicine professions in Australia and New Zealand: a cross-sectional survey. Complementary Therapies in Medicine, 102752.
  • Zacaron, K. A. M., Dos Santos, C. S., Corrêa, C. P. S., Cotta e Silva, Y., Reis, I. C. F., Sant'Ana Simões, M., & Lucchetti, G. (2021) Effect of laying on of hands as a complementary therapy for pain and functioning in older women with knee osteoarthritis: A randomized controlled clinical trial. International Journal of Rheumatic Diseases. 24(1),36-48.
  • WHO, Traditional medicine, http://www.who.int/topics/traditional_medicine/en/ (Erişim tarihi: 12 Ekim 2021)

Examining the Relationship Between Nursing Students' Health Literacy and Traditional and Complementary Medicine Attitudes

Yıl 2023, , 118 - 125, 15.03.2023
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1039929

Öz

Objective: The aim of this study is to determine the health literacy (HL) levels of nursing students and their traditional and complementary medicine (CAM) attitudes, and to examine the relationship between HL and CAM. Materials and Methods: This cross-sectional study was carried out with 333 students studying in the Faculty of Health Sciences, Nursing Department of a state university in the fall semester of the 2021-2022 academic year. Sociodemographic characteristics, Traditional and Complementary Medicine Attitude Scale and Health Literacy Scale were used as data collection tools. Results: The mean age of the students participating in the study was 20.14±1.80 and 80.5% of them were women. It was determined that the total mean score of the students from the GTT Attitude Scale was 110.29±20.13, and the total mean score of the SYO Scale was 102.69±19.30. With the students' "GTT Attitude Scale total score average"; The difference between the variables "teaching about traditional and complementary medicine in the lessons" and "level of interest in traditional and complementary medicine practices" is statistically significant (p<0.01). A moderately positive and significant correlation was found between the SOY Scale and the GTT Attitude Scale (r=0.225, p<0.01). Conclusion: The increase in the health literacy of the students and the level of CAM knowledge were also effective in the moderate positive increase.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Aktaş B. (2017) Hemşirelik öğrencilerinin bütüncül tamamlayıcı ve alternatif tıbba karşı tutumları. JAREN 3(2):55-59.
  • Aras, Z., & Temel Bayık, A. (2017). Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği'nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliğinin Değerlendirilmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 25(2), 85-94.
  • Bains S, Egede LE, Association of health literacy with complementary and alternative medicine use: a cross-sectional study in adult primary care patients. BMC complementary and alternative medicine, 2011; 11(1): 138. https://doi.org/10.1186/1472-6882-11-138.
  • Bükecik N, Adana F. Hastane Çalışanlarının Sağlık Okuryazarlık Düzeyleri ve İlişkili Faktörler: Konya İli Örneği. Caucasian Journal of Science. 2021; 8(1), 1-13.
  • Chang HY& Chang H L A. virtual simulation-based educational application about complementary and alternative medicine: A pilot study of nurses' attitudes and communication competency. Nurse Education Today, 2021; 97:104713.
  • Chang HY, Chang HL. A review of nurses’ knowledge, attitudes, and ability to communicate the risks and benefits of complementary and alternative medicine. J Clin Nurs. 2015;24(11–12):1466–78.
  • Chukasemrat, N., Charakorn, C., & Lertkhachonsuk, A. A. (2021). The Use of Complementary and Alternative Medicine in Thai Gynecologic Oncology Patients: Influencing Factors. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, https://doi.org/10.1155/2021/1322390
  • Çevik K, Bolsoy N, Beler M. (2016) Hemşirelerin tamamlayıcı ve alternatif tedaviye ilişkin bilgi ve görüşleri. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 6,1-15.
  • Dursun Sİ, Vural B, Keskin B, Kaçar HK, Beyhan A, Kadıoğlu H (2019). Yetişkinlerde Geleneksel/ Tamamlayıcı Tıp Tutumu ile Sağlık Okuryazarlığı ve Sağlık Algısı Arasındaki İlişki, Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi. 1(1).
  • Gardiner, P., Mitchell, S., Filippelli, A. C., Sadikova, E., White, L. F., Paasche-Orlow, M. K., & Jack, B. W. (2013). Health literacy and complementary and alternative medicine use among underserved inpatients in a safety net hospital. Journal of Health Communication, 18(1), 290-297. https://doi.org/10.1080/10810730.2013.830663
  • Langer, R. D., Hodis, H. N., Lobo, R. A., & Allison, M. A. (2021). Hormone replacement therapy–where are we now?. Climacteric, 24(1), 3-10.
  • Ilgaz, A., & Gözüm, S. (2016). Tamamlayıcı sağlık hizmetlerinin kullanımı için sağlık okuryazarlığının tazeliğini. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9 (2), 67-77.
  • İlhan AO, Sirekbasan S, Gürkök T. (2019). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile İlgili Bilgi Düzey ve Tutumlarının Değerlendirilmesi, Ankara Med J, (4), 736-44, DOI: 10.17098/amj.651980
  • Malatyalı İ., & Biçer, E. B. (2018) Sağlık okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği, ASHD, 17(2):1-15.
  • McFadden, K L, Hernández, T. D., & Ito, T. A. (2010). Attitudes toward complementary and alternative medicine influence its use. Explore, 6(6), 380-388. https://doi.org/10.1016/j.explore.2010.08.004
  • Mizam, A. K. (2020) Pengaruh Hıpnoterapı Terhadap Penurunan Skala Nyerı Dısmenore. Media Husada Journal Of Nursing Science. 1(1). https://doi.org/10.33475/mhjns.v1i1.7
  • Mohsen A H, Razieh M. (2018). Complementary and alternative medicine and holistic nursing care: the necessity for curriculum 002 Revision, 5(4), 555-666. Reuter, Peter R.MD, PhD; Trello, Arianna E. BSN, RN; Holland, Leia M. BS. (2021) Experience With, Knowledge of, and Attitudes Toward Complementary and Alternative Medicine Among Pre-Nursing and Nursing Students, Holistic Nursing Practice: July/August, 35(4),211-220. doi:10.1097/HNP.0000000000000453
  • Sağlık Bakanlığı. https://getatportal.saglik.gov.tr/TR,24683/ geleneksel-ve-tamamlayici-tip-nedir.html Erişim tarihi: Ekim 2021.
  • Sözeri E, Kahraman B. (2016). Hasta ve Hemşire Perspektifinden Tamamlayıcı Sağlık Yaklaşımları. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi ,5(1),39-42.
  • Stussman BJ, Nahin RR, Barnes PM, Ward BW. (2020). U.S. physician recommendations to their patients about the use of complementary health approaches. J Altern Complement Med. 26(1):25–33. doi:10.1089/acm.2019.0303.
  • Schramm, J., Uranga, T., Birkle, A., Thorp, R., & Taylor, L. (2021). Improving Holistic Care Skills for Advanced Practice Registered Nurses: Integration of a Complementary and Alternative Medicine Course into a Doctor of Nursing Practice Curriculum. Journal of Doctoral Nursing Practice. DOI: 10.1891/JDNP-D-20-00077
  • Şahin, N., Aydın, D., & Berna, A. K. A. Y. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Bütüncül Tamamlayıcı Ve Alternatif Tıbba Karşı Tutumlarının Değerlendirilmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 21-26.
  • Toçi, E. ve ark. (2013). Health Literacy Index. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)( Erişim Tarihi : 12 Ekim 2021)
  • Okur E, Evcimen H, & Şentürk Ay. (2021). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlık Okuryazarlığı Düzeylerinin İncelenmesi. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(1), 18-24.
  • Owen‐Smith, A., McCarty, F., Hankerson‐Dyson, D., & DiClemente, R. (2012). Prevalence and predictors of complementary and alternative medicine use in African‐Americans with acquired immune deficiency syndrome. Focus on alternative and complementary therapies, 17(1), 33-42. https://doi.org/10.1111/j.2042-7166.2011.01140.x
  • Veziari, Y., Kumar, S., & Leach, M. (2021). Barriers to the conduct and application of research among complementary and alternative medicine professions in Australia and New Zealand: a cross-sectional survey. Complementary Therapies in Medicine, 102752.
  • Zacaron, K. A. M., Dos Santos, C. S., Corrêa, C. P. S., Cotta e Silva, Y., Reis, I. C. F., Sant'Ana Simões, M., & Lucchetti, G. (2021) Effect of laying on of hands as a complementary therapy for pain and functioning in older women with knee osteoarthritis: A randomized controlled clinical trial. International Journal of Rheumatic Diseases. 24(1),36-48.
  • WHO, Traditional medicine, http://www.who.int/topics/traditional_medicine/en/ (Erişim tarihi: 12 Ekim 2021)
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gonca Buran 0000-0001-9082-553X

Cevriye Yüksel Kaçan 0000-0002-1316-8617

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 22 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Buran, G., & Yüksel Kaçan, C. (2023). Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlık Okuryazarlığı ile Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(1), 118-125. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1039929

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.