Aim: The aim of this study was to compare the hybrid and distance education methods used in nursing education due to the pandemic process in terms of perceived stress, professional readiness and mobile learning attitudes of nursing students. Materials and Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted with senior nursing students from a university providing distance education in the Central Anatolian Region (n=101) and (n=145) a university providing hybrid education in the Aegean Region in Turkey between March and April 2021. Number, percentage, Mann-Whitney U test, Kruskal Wallis test, and Spearman correlation analysis were used in the data analysis. Results: When Perceived Stress Scale for Nursing Students total score of the students was examined, it was determined that Perceived Stress Scale for Nursing Students total score was 70.60 ± 23.70 in the students receiving distance education and 54.96 ± 21.79 in the students receiving hybrid education and there was a statistically significant difference between their total scores (Z=5.380, p<.001). Conclusion: The study revealed that the perceived stress scores of the students receiving distance education were higher than those who received hybrid education; the students who considered mobile learning as useful and learning freedom had a lower perception of stress; and as perceived stress levels of the students increased, their professional readiness levels were negatively affected.
Perceived Stress Nursing Students Hybrid Education Professional Readiness Distance Education
Amaç: Bu araştırmada pandemi süreci nedeni ile hemşirelik eğitiminde kullanılan hibrit ve uzaktan eğitim yöntemlerinin hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları stres, mesleki hazıroluşluk ve mobil öğrenme tutumları acısından karşılaştırılması amaçlandı. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel olan çalışma 2021 yılı Mart-Nisan ayları arasında Türkiye’nin İç Anadolu Bölgesi’nde uzaktan eğitim yapan bir üniversite (n=101) ile Ege Bölgesi’nde hibrit eğitim yapan bir üniversitenin hemşirelik bölümü son sınıf öğrencileri (n=145) ile gerçekleştirildi. Verilerin analizinde, sayı, yüzde, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis, Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin Hemşirelik Öğrencileri için Algılanan Stres Ölçeğin’den aldıkları toplam puan incelendiğinde; uzaktan eğitim alan öğrencilerin 70.60 ± 23.70, hibrit eğitim alan öğrencilerin ise 54.96 ± 21.79 olduğu ve toplam puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark olduğu (Z=5.380, p<.001) tespit edilmiştir. Sonuç: Araştırma, uzaktan eğitim alan öğrencilerinin algıladıkları stres puanlarının hibrit eğitim alanlara göre daha yüksek olduğunu, mobil öğrenmeyi kullanışlı ve öğrenme özgürlüğü olarak gören öğrencilerin stres algısının daha düşük, mobil öğrenmeyi sınırlılık olarak gören öğrencilerin ise stres algısının daha yüksek olduğunu, ayrıca öğrencilerin algıladıkları stres düzeyleri arttıkça mesleki hazıroluşluk düzeylerinin olumsuz etkilendiğini göstermiştir.
Algılanan Stres Hemşirelik Öğrencileri Hibrit Eğitim Mesleki Hazır Oluş Uzaktan Eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |