Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerin Sabır Düzeyleri ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 2, 441 - 450, 28.08.2024
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1360012

Öz

Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin sabır düzeyleri ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde 2019 - 2020 döneminde öğrenim gören 420 hemşirelik öğrencisi ile yapılmıştır. Araştırma verileri ‘Sosyo - demografik Veri Toplama Formu’, ‘Sabır Ölçeği’ ve ‘Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi’ kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistikler, Shapiro - Wilk testi Kruskal Wallis testi ve Spearman Korelasyon katsayısı analizi yapılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin Sabır Ölçeği puan ortalaması 35,24 ± 6,11’dir. Sabır Ölçeği’nin alt boyutlarının ve toplam puanının sınıflara göre karşılaştırılmasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır (p > ,05). Sabır Ölçeği ile Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmüştür. Dışa dönüklük, deneyime açıklık, yumuşak başlılık, sorumluluk kişilik özelliklerine sahip öğrencilerde kişilerarası sabrın, yaşam zorluklarında sabrın ve genel sabrın artacağı; nevrotizim kişilik özelliğine sahip öğrencilerde ise gündelik yaşamda sabrın, kişilerarası sabrın, yaşam zorluklarında sabrın ve genel sabrın azalacağı saptanmıştır. Sonuç: Sabır Ölçeği ile Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Aghababaei, N., & Tabik, M. T. (2015). Patience and mental health in Iranian students. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 9(3), 1-4. https://doi.org/10.17795/ijpbs-1252
  • Bacanlı, H., İlhan, T., & Aslan, S. (2009). Beş faktör kuramına dayalı bir kişilik ölçeğinin geliştirilmesi: sıfatlara dayalı kişilik testi (SDKT). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 261-279.
  • Başol, E. (2018). Hasta ile sağlık çalışanları (doktor ve hemşire) arasındaki iletişim sorunları ve çözüm önerileri. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 4 (1), 76-93.
  • Connor, K. M. (2006). Assesment of resilience in aftermath of trauma. Journal of Clinical Psychiatry, 67(2), 46-49.
  • Çeliköz, N., & Sır, N. Ş. (2016). Sıfatlara dayalı kişilik testi (SDKT): Geçerlik güvenirlik çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 118-131.
  • Doğanlı, B., & Demirci, Ç. (2014). Sağlık kuruluşu çalışanlarının (hemşire) motivasyonlarını belirleyici faktörler üzerine bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 21 (1), 47-60. https://doi.org/10.18657/yecbu.49076
  • Eliüşük, A., & Arslan, Ç. (2016). Sabır ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Değerler Eğitimi Dergisi, 14 (31), 67-86.
  • Eliüşük, B. A., & Arslan, C. (2017). Investigation of patience tendency levels in terms of self-determination, self-compassion and personality features. Universal Journal of Educational Research, 5 (9), 1632-1645. https://doi.org/10.13189/ujer.2017.050921
  • Ghorbani, R., & Khormaie, F. (2019). Relationship between big five personality traits and virtue of wisdom: the mediating role of patience. Health, Spirituality and Medical Ethics, 6 (1), 11-17.
  • Gökçen, G., Arslan, C., & Tras, Z. (2020). Examining the relationship between patience, emotion regulation difficulty and cognitive flexibility. Online Submission, 7 (7), 131-152. https://doi.org/10.46827/ejes.v7i7.3160
  • Gözel, G., Atmaca, G. D., & Durat, G. (2017). Hemşirelerin kişilik özellikleri ve iş performansları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3 (1), 11-16. https://doi.org/10.30934/kusbed.359177
  • Gül, Y. E., & Çeliköz, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin sabır eğilim düzeylerinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (3), 77-87.
  • Hökelekli, H. (2013). Psikoloji, din ve eğitim yönüyle insanî değerler (1st ed., pp.117). İstanbul: Dem Yayınevi.
  • Khormaie, F., Farmani, A., & Soltani, E. (2014). Investigating the prediction role of patience as a moral construct and personality characteristics in the hopelessness of university students. Journal of Medical Ethics, 8 (28), 167-199.
  • McAllister, M. (2003). Doing practice differently: solution focused nursing. Journal of Advanced Nursing, 41 (6), 529-535. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02564.x
  • Özkan, Z. (2011). Sağlıkta iletişimin gücü, (1st ed., pp.180-184). İstanbul: Optimist.
  • Özkaplan, N. (2009). Duygusal emek ve kadın işi/erkek işi. Çalışma ve Toplum, 2 (21), 15-23. Accessed date: https://calismatoplum.org/makale/duygusal-emek-ve-kadin-isi-erkek-isi (10.10.2020).
  • Radcliffe, M. (2009). Nursing degrees must be built on communication. Nursing Times, 105 (21), 28.
  • Rooeintan, M., Khademi, M., Toulabi, T., Nabavi, F. H., & Gorji, M. (2019). Explaining postdischarge care needs of cancer patients: a qualitative study. Indian Journal of Palliative Care, 25(1), 110-118.
  • Schnitker, S. A. (2012). An examination of patience and well-being. Journal of Positive Psychology,7 (4), 263-280.
  • Schnitker, S. A., & Emmons, R. A. (2007). Patience as a virtue: Religious and psiychological perspectives. Studies in Religion / Sciences Religieuses, 18, 177-207. https://doi.org/10.1163/ej.9789004158511.i-301.69
  • Süzen, H., & Çevik, K. (2020). Relationship between nurses' professional values and compassion and patience levels. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciencesi, 12 (4), 528-35 https://doi.org/10.5336/nurses.2020-74896
  • Tangney, J. P., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 72 (2), 271-322. https://doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x
  • Tarhan, N. (2011). Duyguların psikolojisi (10th., ed. pp. 123). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Thompson, P. A. (2009). Creating leaders for the future. The American Iournal of Nursing, 109 (11):50-52. https://doi.org/10.1097/01.NAJ.0000362023.70375.77
  • Topçuoğlu, R. A. (2013). Sosyal haklar piyasalaşır mı? Çocuk hakları ve kadın emeğinin kesişiminde Türkiye’de kreşler. V. Sosyal Haklar Uluslararası Sempozyumu; 31 Ekim / 1-2 Kasım, Bursa.
  • Wink, D. (2009). Communication tools. Nurse Educator, 34 (5), 189-191. https://doi.org/10.1097/NNE.0b013e3181b2b432

Investigation of the Relationship between the Patience Levels and Personality Traits of Nursing Students

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 2, 441 - 450, 28.08.2024
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1360012

Öz

Aim: This study was conducted descriptively to examine the correlation between the patience levels and personality characteristics of nursing students. Materials and Methods: The study was carried out with 420 nursing students in the 2019 - 2020 academic year. The data was collected by using the ‘Socio - demographic Data Collection Form’, ‘Patience Scale’ and ‘Adjective - Based Personality Test’. For statistical evaluation of the data; descriptive statistics, Shapiro - Wilk test, Kruskal Wallis test and Spearman’s Correlation coefficient analysis were used. Results: The students’ Patience Scale score average was 35.24 ± 6.11. In the comparison of the Patience Scale subscales and total score according to grades, no statistically significant differences were found (p > 0.05). There was a significant difference between the Patience Scale and averages of Adjective - Based Personality Test score. It was determined that students with personality characteristics such as extroversion, openness to experience, tender - mindedness and responsibility would have higher interpersonal patience, patience in life difficulties and general patience, whereas students with neurotic personality characteristics would have lower patience in daily life, interpersonal patience, patience in life difficulties and general patience. Conclusion: It was seen that there was a significant differentiation between the Patience Scale and averages of Adjective - Based Personality Test score.

Kaynakça

  • Aghababaei, N., & Tabik, M. T. (2015). Patience and mental health in Iranian students. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 9(3), 1-4. https://doi.org/10.17795/ijpbs-1252
  • Bacanlı, H., İlhan, T., & Aslan, S. (2009). Beş faktör kuramına dayalı bir kişilik ölçeğinin geliştirilmesi: sıfatlara dayalı kişilik testi (SDKT). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 261-279.
  • Başol, E. (2018). Hasta ile sağlık çalışanları (doktor ve hemşire) arasındaki iletişim sorunları ve çözüm önerileri. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 4 (1), 76-93.
  • Connor, K. M. (2006). Assesment of resilience in aftermath of trauma. Journal of Clinical Psychiatry, 67(2), 46-49.
  • Çeliköz, N., & Sır, N. Ş. (2016). Sıfatlara dayalı kişilik testi (SDKT): Geçerlik güvenirlik çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 118-131.
  • Doğanlı, B., & Demirci, Ç. (2014). Sağlık kuruluşu çalışanlarının (hemşire) motivasyonlarını belirleyici faktörler üzerine bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 21 (1), 47-60. https://doi.org/10.18657/yecbu.49076
  • Eliüşük, A., & Arslan, Ç. (2016). Sabır ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Değerler Eğitimi Dergisi, 14 (31), 67-86.
  • Eliüşük, B. A., & Arslan, C. (2017). Investigation of patience tendency levels in terms of self-determination, self-compassion and personality features. Universal Journal of Educational Research, 5 (9), 1632-1645. https://doi.org/10.13189/ujer.2017.050921
  • Ghorbani, R., & Khormaie, F. (2019). Relationship between big five personality traits and virtue of wisdom: the mediating role of patience. Health, Spirituality and Medical Ethics, 6 (1), 11-17.
  • Gökçen, G., Arslan, C., & Tras, Z. (2020). Examining the relationship between patience, emotion regulation difficulty and cognitive flexibility. Online Submission, 7 (7), 131-152. https://doi.org/10.46827/ejes.v7i7.3160
  • Gözel, G., Atmaca, G. D., & Durat, G. (2017). Hemşirelerin kişilik özellikleri ve iş performansları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3 (1), 11-16. https://doi.org/10.30934/kusbed.359177
  • Gül, Y. E., & Çeliköz, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin sabır eğilim düzeylerinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (3), 77-87.
  • Hökelekli, H. (2013). Psikoloji, din ve eğitim yönüyle insanî değerler (1st ed., pp.117). İstanbul: Dem Yayınevi.
  • Khormaie, F., Farmani, A., & Soltani, E. (2014). Investigating the prediction role of patience as a moral construct and personality characteristics in the hopelessness of university students. Journal of Medical Ethics, 8 (28), 167-199.
  • McAllister, M. (2003). Doing practice differently: solution focused nursing. Journal of Advanced Nursing, 41 (6), 529-535. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02564.x
  • Özkan, Z. (2011). Sağlıkta iletişimin gücü, (1st ed., pp.180-184). İstanbul: Optimist.
  • Özkaplan, N. (2009). Duygusal emek ve kadın işi/erkek işi. Çalışma ve Toplum, 2 (21), 15-23. Accessed date: https://calismatoplum.org/makale/duygusal-emek-ve-kadin-isi-erkek-isi (10.10.2020).
  • Radcliffe, M. (2009). Nursing degrees must be built on communication. Nursing Times, 105 (21), 28.
  • Rooeintan, M., Khademi, M., Toulabi, T., Nabavi, F. H., & Gorji, M. (2019). Explaining postdischarge care needs of cancer patients: a qualitative study. Indian Journal of Palliative Care, 25(1), 110-118.
  • Schnitker, S. A. (2012). An examination of patience and well-being. Journal of Positive Psychology,7 (4), 263-280.
  • Schnitker, S. A., & Emmons, R. A. (2007). Patience as a virtue: Religious and psiychological perspectives. Studies in Religion / Sciences Religieuses, 18, 177-207. https://doi.org/10.1163/ej.9789004158511.i-301.69
  • Süzen, H., & Çevik, K. (2020). Relationship between nurses' professional values and compassion and patience levels. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciencesi, 12 (4), 528-35 https://doi.org/10.5336/nurses.2020-74896
  • Tangney, J. P., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 72 (2), 271-322. https://doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x
  • Tarhan, N. (2011). Duyguların psikolojisi (10th., ed. pp. 123). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Thompson, P. A. (2009). Creating leaders for the future. The American Iournal of Nursing, 109 (11):50-52. https://doi.org/10.1097/01.NAJ.0000362023.70375.77
  • Topçuoğlu, R. A. (2013). Sosyal haklar piyasalaşır mı? Çocuk hakları ve kadın emeğinin kesişiminde Türkiye’de kreşler. V. Sosyal Haklar Uluslararası Sempozyumu; 31 Ekim / 1-2 Kasım, Bursa.
  • Wink, D. (2009). Communication tools. Nurse Educator, 34 (5), 189-191. https://doi.org/10.1097/NNE.0b013e3181b2b432
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Ruh Sağlığı Hemşireliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Özdal 0000-0003-2297-9099

Burcu Arkan 0000-0002-7285-6196

Yayımlanma Tarihi 28 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özdal, E., & Arkan, B. (2024). Investigation of the Relationship between the Patience Levels and Personality Traits of Nursing Students. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(2), 441-450. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1360012

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.