Kullanıcıların beklentilerini ve isteklerini daha iyi karşılayacak kütüphane hiz-metlerini örgütleyebilmek için hem onların mevcut hizmetleri nasıl algıladıklarını, hem de neye ihtiyaç duyduklarını bilmek kaçınılmazdır. Bu araştırmanın temel amacı da İstanbul’daki halk kütüphanesi kullanıcılarının, mevcut kütüphane hizmetleri konusundaki algılarını ve beklentilerini araştırmak olarak belir-lenmiştir. Bu amacı gerçekleştirmek üzere kapalı uçlu sorulardan oluşan bir an-ket hazırlanmış ve İstanbul’daki rastgele seçilmiş 15 halk kütüphanesinin 643 kullanıcısına uygulanmıştır. Kullanıcı incelemesinin ön bulgu ve analizlerine gö-re İstanbul’daki halk kütüphaneleri temel olarak eğitimsel gereksinimleri karşı-lamak üzere kullanılmaktadır. Halk kütüphanelerinin genel olarak öğrenciler ta-rafından kullanıldığı bilinen bir gerçektir; fakat üniversite öğrencisi olduğunu belirten halk kütüphanesi kullanıcılarının lise ve ilköğretim öğrencilerinden daha fazla olması ise bu ankette ortaya çıkan ilginç bir bulgudur. Anketi yanıtlayan İstanbullular, bilgiye ücretsiz ve eşit erişim olanağı sağlayan halk kütüpha-nelerinin toplumsal yaşamın vazgeçilmez bir kurumu olduğuna inanmakta ve halk kütüphanelerinin daha fazla finansal desteği hak ettiğini düşünmektedirler. Buna karşın, Internet bilgiye erişimde kullandıkları başlıca kaynaktır; ayrıca zamansızlık, Internet aracılığıyla bilgiyi elde etmek, evden uzaklık ya da kütüp-hane hizmetlerinden habersiz olmak gibi nedenlerle halk kütüphanelerini kul-lanmamaktadırlar. Anketi yanıtlayanların genel olarak “zayıf” olarak algıladıkları hizmet ve kaynaklar ile kütüphaneye daha sık gelmelerine yol açacak hizmet ve kaynaklar ise örtüşmektedir.
Anahtar Sözcükler: Halk kütüphaneleri, kütüphane kullanıcıları, kullanıcı algı-ları, kullanıcı beklentileri, Türkiye.
Abstract
The main aim of this study was to explore public library users’ perceptions and expectations of the quality of library services in Istanbul. The study adopted a descriptive survey design and data were collected using a questionnaire adminis-tered to 643 respondents randomly selected from 15 public libraries in the met-ropolitan area of Istanbul. Some of the initial results were as follows: The study found that the most common reason for visiting a public library is to meet edu-cational needs. One of the surprising initial findings of the study is that the heaviest users of public libraries are not high school and K–8 students, but ra-ther 18–29-year-old students. The respondents consider public libraries as a fundamental part of society, as they provide free and equal access to information; the respondents also believe that libraries deserve more financial support. On the other hand, they cite the Internet as their main source of information, and do not use public libraries because of lack of time, the convenience of the Internet, not living close to a public library, and being unaware of library services.
The services that are perceived as “poor” by the respondents coincide with the services that have the potential to attract them to libraries.
Halk kütüphaneleri kütüphane kullanıcıları kullanıcı algıları kullanıcı beklentileri Türkiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 2 |