Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersi Sınav Kaygılarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 2, 82 - 90, 30.09.2021
https://doi.org/10.30655/besad.2021.38

Öz

Bu çalışmanın amacı; lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi sınav kaygılarını çeşitli değişkenler açısından değerlendirmektir. Nicel araştırma yaklaşımlarından tarama modeline göre gerçekleştirilen araştırma grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Sincan ilçesi Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı liselerde öğrenim gören 454 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve Beden Eğitimi Dersi Sınav Kaygısı Envanteri kullanılarak çevrimiçi ortamda toplanmıştır. Araştırmada veri toplama araçları ile elde edilen bilgilerin analizi için, SPSS 23 for Windows paket programı kullanılarak bilgisayar ortamında gerçekleştirilmiştir. Aykırı uç değer analizinde ise verilerin Z skoru değerleri kontrol edilmiştir. Ayrıca aritmetik ortalama, standart sapma, çarpıklık ve basıklık değerlerini içeren betimsel analizler kontrol edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, cinsiyetlerine göre beden eğitimi dersi sınav kaygısından almış oldukları puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Araştırmaya katılan kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre algıladıkları stres düzeyinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Spor yapma durumu ve sınıf düzeylerine göre ise beden eğitimi ve spor dersi sınav kaygısı açısından anlamı bir fark bulunamamıştır. Ayrıca beden eğitimi ve spor dersi sınav kaygısı ölçeği alt boyutlarından algılanan kontrol alt boyutu en yüksek değer ile beden eğitimi dersi için kaygının yüksek olduğu sonucuna ortaya çıkmıştır. Fiziksel gerginlik alt boyutu ise en düşük puan aldığı görülmüştür ve katılımcıların fiziksel gerginlik düzeylerinin ortalamanın altında olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Konunun daha derinlemesine incelenebilmesi için farklı örneklemler ve modellerde kurgulanmış çalışmaların yapılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Aba, D. (2018). Öğrencilerin sınav kaygısı ile akademik başarı arasındaki cinsiyet farklılığı. Yüksek lisans tezi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bay, E., Tuğluk, N.M., Gençdoğan, B. (2004), Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeyleri ile ders çalışma tutum ve alışkanlıklarının incelenmesi. Psikoloji Dergisi, 7(25), 33-39.
  • Beidel, D. C. (1991). Social phobia and overanxious disorder in school-age children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 30(4), 545-552. doi:10.1097/00004583-199107000-00003
  • Berger, R. & Shechter, Y. (1996). Guidelines for Choosing an "Intervention Package" for Working with Adolescent Girls in Distress. Adolescence, 31, 709-719.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Chapell, M. S., Blanding, Z. B., Silverstein, M. E., Takahashi, M., Newman, B., Gubi, A. & McCann, N. (2005). Test anxiety and academic performance in undergraduate and graduate students. Journal of Educational Psychology, 97(2), 268-274. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.2.268
  • Cüceloğlu, D.(2015). İnsan ve Davranışı Psikolojinin Temel Kavramları. .İstanbul: Remzi.
  • Dalkıran, O. (2012). Dershane öğrencilerinin fiziksel aktivitede bulunma değişkenine göre sürekli kaygı, sınav kaygısı ve sosyal beceri düzeyleri ile sınav performanslarının değerlendirilmesi. Doktora tezi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Danthony, S., Mascret, N., & Cury, F. (2020). Test anxiety in physical education: The predictive role of gender, age, and implicit theories of athletic ability. European Physical Education Review, 26(1), 128-143. https://doi.org/10.1177/1356336X19839408
  • Devrilmez, E., Çiy, D., Bilgiç, M. ve Dervent, F. (2021). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Sınav Kaygısı Ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirliği. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 13(1), 1-13.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 85-95.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS)’na hazırlanan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Kilit, Z. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Belirsizliğe Tahammülsüzlük, Endişe ve Bilişsel Sınav Kaygısı İlişkisi. Yüksek lisans tezi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Lakot, H. (2019). 8. Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve Beden Eğitimine İlişkin Yatkınlıklarının İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Morris, L. W., Davis, M., & Hutchings, C. H. (1981). Cognitive and emotional components of anxiety: Literature review and a revised worry-emotionality scale. Journal of Educational Psychology, 73, 541-55. doi:10.1037//0022-0663.73.4.541.
  • Pöschl, G. (2017). 14-19 yaş aralığındaki adölesan bireylerde postüral değişikliklerin fiziksel aktivite ve sınav kaygısının değerlendirilmesi. Bahçeşehir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Putwain, D. W. (2007). Test anxiety in UK schoolchildren: Prevalence and demographic patterns. British Journal of Educational Psychology, 77(3), 579-593.
  • Putwain, D. W., Woods, K., & Symes. W. (2010) Personal and situational predictors of test anxiety of students in post-compulsory education. British Journal of Educational Psychology, 80, 137-160. https://doi.org/10.1348/000709909X466082
  • Sarason, I. G. (1984). Stress, anxiety, and cognitive interference: Reactions to tests. Journal of Personality and Social Psychology, 46(4), 929-938. doi:10.1037/0022- 3514.46.4.929
  • Spielberger, C. D. (1972). Anxiety, Current Trends in Theory and Research. https://books.google.com.tr/books?id=sexGBQAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=tr &source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false adresinden 04.10.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Tekbaş, S. (2009). Edirne merkez ilçede ilköğretim son sınıf öğrencilerinde OKS ve lise son sınıf öğrencilerinde ÖSS üzerinden sınav kaygısı ve etkileyen etmenler. Yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Travlos, A. K. (2010). High intensity physical education classes and cognitive performance in eighth‐grade students: An applied study. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 8(3), 302-11.
  • Ün, M. D. (2018). Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Kaygısı, Mükemmeliyetçilik ve Anne Baba Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Wine, J. (1971). Test anxiety and direction of attention. Psychological Bulletin, 76(2), 92-104. doi:10.1037/h0031332
  • Yusefzadeh, H., Iranagh, J. A., & Nabilou, B. (2019). The effect of study preparation on test anxiety and performance: a quasi-experimental study. Advances in Medical Education and Practice, 10, 245.
  • Zeidner, M. (1998). Test Anxiety: The State of the Art. New York: Plenum.

Investigation of High School Students' Physical Education and Sports Lesson Exam Anxiety

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 2, 82 - 90, 30.09.2021
https://doi.org/10.30655/besad.2021.38

Öz

The aim of this study; The aim of this study is to evaluate the physical education and sports course exam anxiety of high school students in terms of various variables. The research group, which was carried out according to the survey model, which is one of the quantitative research approaches, consists of 454 students studying in high schools affiliated to the Directorate of National Education in the Sincan district of Ankara in the academic year of 2020-2021. The data of the study were collected online using the Personal Information Form and the Physical Education Lesson Exam Anxiety Inventory. For the analysis of the information obtained with the data collection tools in the research, the SPSS 23 for Windows package program was used in the computer environment. In the outlier analysis, the Z-score values of the data were controlled. In addition, descriptive analysis including arithmetic mean, standard deviation, skewness and kurtosis were checked. According to the results of the research, it was observed that there was a statistically significant difference between the mean scores of physical education lesson exam anxiety according to their gender. It has been observed that the female students participating in the research have a higher perceived stress level than male students. No significant difference was found in terms of physical education and sports lesson exam anxiety according to the status of doing sports and grade levels. In addition, it was concluded that the perceived control sub-dimension, which is one of the physical education and sports lesson test anxiety scale sub-dimensions, has the highest value and the anxiety for the physical education lesson is high. It was observed that the physical tension sub-dimension received the lowest score, and it was concluded that the physical tension levels of the participants were below the average. In order to examine the subject in more depth, it may be recommended to conduct studies designed with different samples and models.

Kaynakça

  • Aba, D. (2018). Öğrencilerin sınav kaygısı ile akademik başarı arasındaki cinsiyet farklılığı. Yüksek lisans tezi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bay, E., Tuğluk, N.M., Gençdoğan, B. (2004), Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeyleri ile ders çalışma tutum ve alışkanlıklarının incelenmesi. Psikoloji Dergisi, 7(25), 33-39.
  • Beidel, D. C. (1991). Social phobia and overanxious disorder in school-age children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 30(4), 545-552. doi:10.1097/00004583-199107000-00003
  • Berger, R. & Shechter, Y. (1996). Guidelines for Choosing an "Intervention Package" for Working with Adolescent Girls in Distress. Adolescence, 31, 709-719.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Chapell, M. S., Blanding, Z. B., Silverstein, M. E., Takahashi, M., Newman, B., Gubi, A. & McCann, N. (2005). Test anxiety and academic performance in undergraduate and graduate students. Journal of Educational Psychology, 97(2), 268-274. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.2.268
  • Cüceloğlu, D.(2015). İnsan ve Davranışı Psikolojinin Temel Kavramları. .İstanbul: Remzi.
  • Dalkıran, O. (2012). Dershane öğrencilerinin fiziksel aktivitede bulunma değişkenine göre sürekli kaygı, sınav kaygısı ve sosyal beceri düzeyleri ile sınav performanslarının değerlendirilmesi. Doktora tezi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Danthony, S., Mascret, N., & Cury, F. (2020). Test anxiety in physical education: The predictive role of gender, age, and implicit theories of athletic ability. European Physical Education Review, 26(1), 128-143. https://doi.org/10.1177/1356336X19839408
  • Devrilmez, E., Çiy, D., Bilgiç, M. ve Dervent, F. (2021). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Sınav Kaygısı Ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirliği. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 13(1), 1-13.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 85-95.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS)’na hazırlanan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Kilit, Z. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Belirsizliğe Tahammülsüzlük, Endişe ve Bilişsel Sınav Kaygısı İlişkisi. Yüksek lisans tezi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Lakot, H. (2019). 8. Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve Beden Eğitimine İlişkin Yatkınlıklarının İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Morris, L. W., Davis, M., & Hutchings, C. H. (1981). Cognitive and emotional components of anxiety: Literature review and a revised worry-emotionality scale. Journal of Educational Psychology, 73, 541-55. doi:10.1037//0022-0663.73.4.541.
  • Pöschl, G. (2017). 14-19 yaş aralığındaki adölesan bireylerde postüral değişikliklerin fiziksel aktivite ve sınav kaygısının değerlendirilmesi. Bahçeşehir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Putwain, D. W. (2007). Test anxiety in UK schoolchildren: Prevalence and demographic patterns. British Journal of Educational Psychology, 77(3), 579-593.
  • Putwain, D. W., Woods, K., & Symes. W. (2010) Personal and situational predictors of test anxiety of students in post-compulsory education. British Journal of Educational Psychology, 80, 137-160. https://doi.org/10.1348/000709909X466082
  • Sarason, I. G. (1984). Stress, anxiety, and cognitive interference: Reactions to tests. Journal of Personality and Social Psychology, 46(4), 929-938. doi:10.1037/0022- 3514.46.4.929
  • Spielberger, C. D. (1972). Anxiety, Current Trends in Theory and Research. https://books.google.com.tr/books?id=sexGBQAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=tr &source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false adresinden 04.10.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Tekbaş, S. (2009). Edirne merkez ilçede ilköğretim son sınıf öğrencilerinde OKS ve lise son sınıf öğrencilerinde ÖSS üzerinden sınav kaygısı ve etkileyen etmenler. Yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Travlos, A. K. (2010). High intensity physical education classes and cognitive performance in eighth‐grade students: An applied study. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 8(3), 302-11.
  • Ün, M. D. (2018). Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Kaygısı, Mükemmeliyetçilik ve Anne Baba Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Wine, J. (1971). Test anxiety and direction of attention. Psychological Bulletin, 76(2), 92-104. doi:10.1037/h0031332
  • Yusefzadeh, H., Iranagh, J. A., & Nabilou, B. (2019). The effect of study preparation on test anxiety and performance: a quasi-experimental study. Advances in Medical Education and Practice, 10, 245.
  • Zeidner, M. (1998). Test Anxiety: The State of the Art. New York: Plenum.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ali Erdoğan 0000-0001-8306-5683

Volkan Sural 0000-0001-8943-235X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erdoğan, A., & Sural, V. (2021). Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersi Sınav Kaygılarının İncelenmesi. Beden Eğitimi Ve Spor Araştırmaları Dergisi, 13(2), 82-90. https://doi.org/10.30655/besad.2021.38