Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Öğrenen Özerkliğini Destekleme Davranışları
Yıl 2024,
Cilt: 16 Sayı: 2, 90 - 103, 15.10.2024
Nurullah Emir Ekinci
,
Gökce Binkuyu Çimen
,
Piyami Çakto
,
Sinan Akın
Öz
Bu çalışmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin öğrenen özerkliğini destekleme davranışlarını sergilenme düzeylerini çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Nicel bir araştırma olan bu çalışmada tarama modeli benimsenmiştir. Çalışmanın evrenini Millî Eğitim Bakanlığına bağlı beden eğitimi ve spor öğretmenleri oluşturmaktadır. Olasılıklı olmayan örnekleme yönteminden kartopu olarak belirlenen örneklem grubunun ise 171’i erkek 235’i kadın olmak üzere toplamda 406 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Oğuz (2013) tarafından geliştirilen “Öğrenen Özerkliğini Destekleme Ölçeği” kullanılmıştır. Verilere güvenirlik (Chronbach’s Alpha), bağımsız örneklem testi (T-testi) ve tek yönlü varyans analizi (One-Way ANOVA) uygulanmıştır. İkinci seviye testi olarak Post Hoc testlerinden Tamhane’s T2 ve Tukey testleri uygulanmıştır. Katılımcıların öğrenen özerkliğini destekleme davranışlarını sergilenme düzeyi cinsiyet, spor yapma, yaş, seminerlere katılım ve görev yaptıkları eğitim kademesi değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermektedir. Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin öğrenen özerkliğini destekleme sürecine katkı sağlayabilmesi için meslek içi seminer ve kurslara katılmaları, ders içi etkinlikleri çeşitlendirmesi ve kendi alanlarıyla ilgili güncel gelişmeleri takip etmeleri önerilmektedir.
Kaynakça
- Akan, A. (2020). Sınıf öğretmenlerinin duygusal zekâ düzey ile öğrenen özerkliğini destekleme düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Amasya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalı, Sınıf Eğitimi Bilim Dalı.
- Akçil, M., & Oğuz, A. (2015). Fen bilgisi öğretmenlerinin öz yeterlik inancı ile öğrenen özerkliğini destekleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Turkish Studies, 10(11), 1-16. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8616
- Bal, S. İ., & Pehlevan, Z. (2019). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğrenen özerkliğini destekleme davranışları ve liderlik stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 11-26.
- Brooks, G. J., & Brooks, G. M. (1993). In search of understanding: The case for constructivism classroom. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
- Camilleri, G. 1999. Introducing learner autonomy in teacher education. Graz: Council of Europe.
- Çaylı, B., & Deniz, S. (2021). Zihinsel imaj oluşturmanın zihinsel imaj netliğine etkisi ve sınıf öğretmenlerinin özerklik desteği. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 6(1), 1-21.
- Daymon, C., & Holloway, I. (2010). Qualitative research methods in public relations and marketing communications. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203846544
- Durmuşçelebi, M. ve Çetinkaya, M. (2018). Öğretmenlerin öğrenen özerkliğini destekleme ve sergileme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 330-348. https://doi.org/10.26466/opus.356879
- Ekinci, N. (2016). Sınıf öğretmenlerinin öğretme-öğrenme anlayışları ve öğrenen özerkliğini destekleyici davranışları arasındaki ilişkiler. Mediterranean Journal of Educational Research, 10(19), 1-16.
- Ergür, D.O. (2010). Öğrenen özerkliğinin kazandırılmasında öğretmenin rolü. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Iconte, 11-13 November, 2010, Antalya, 354- 359.
- George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
- Hochberg, Y., & Tamhane, A.C. (1987). Multiple comparison procedures. New York: John Wiley & Sons press. DOI:10.1002/9780470316672.
- Holec, H. (1991). Autonomie de l’apprenant: de l’enseignement a l’apprentissage. Education Permanente, 107, 1-5.
- Hortigüela-Alcalá, D., Calderón, A., & González-Calvo, G. (2020). Transcultural impact of learning to teach sport education on preservice teachers’ perceived teaching competence, autonomy, and academic motivation. Journal of Teaching in Physical Education, 40(3), 431-441. https://doi.org/10.1123/jtpe.2019-0169
- Işık, T., & Balçıkanlı, C. (2020). EFL Teachers' Autonomy Supportive Practices for Out-of-Class Language Learning. IAFOR Journal of Education, 8(4), 63-78.
- Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi (35. bs). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar teknikler İlkeler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Mossman, L. H., Slemp, G. R., Lewis, K. J., Colla, R. H., & O’Halloran, P. (2022). Autonomy support in sport and exercise settings: a systematic review and meta-analysis. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1–24. https://doi.org/10.1080/1750984X.2022.2031252
- Müftüler, M. (2016). Egzersizde algılanan özerklik desteği ölçeği: Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 13(1), 2158-2169.
- Mynard, J., & Stevenson, R. (2017). Promoting learner autonomy and self-directed learning: The evolution of a SALC curriculum. Studies in Self-Access Learning Journal, 8(2), 169-182. https://doi.org/10.37237/080209
- Oğuz, A. (2013). Öğrenen özerkliğini destekleme ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2177-2194. DOI: 10.12738/estp.2013.4.1870
- Oğuz, A., & Dönmez, N. (2017). The needs analysis for learning autonomotive supports of the secondary school teachers. Journal of Human Sciences, 14(4), 4393-4409. doi:10.14687/jhs.v14i4.5028
- Özkal, N. & Demirkol, A.Y. (2014). Öğrenen özerkliğinin desteklenmesinin gerekliliğine ve sergilenmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Bilimleri, 9(3), 293-310. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.3.1C0619
- Palinkas, L. A., Horwitz, S. M., Green, C. A., Wisdom, J. P., Duan, N., & Hoagwood, K. (2015). Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 42, 533-544. https://doi.org/10.1007/s10488-013-0528-y
- Ramos, R. C. (2006). Considerations on the role of teacher autonomy. Colombian Applied Linguistics Journal, 183-202. https://doi.org/10.14483/22487085.10510
- Reeve, J. (2006). Teachers as facilitators: What autonomy-supportive teachers do and why their students benefit. The Elementary School Journal, 106(3), 225-236.
- Reeve, J., & Jang, H. (2006). What teachers say and do to support students' autonomy during a learning activity. Journal of Educational Psychology, 98(1), 209–218. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.1.209
- Reeve, J., Bolt, E., & Cai, Y. (1999). Autonomy-supportive teachers: How they teach and motivate students. Journal of Educational Psychology, 91(3), 537–548. https://doi.org/10.1037/0022-0663.91.3.537
- Schmand, B., Jonker, C., Hooijer, C., & Lindeboom, J. (1996). Subjective memory complaints may announce dementia. Neurology, 46(1), 121-125. https://doi.org/10.1212/WNL.46.1.121
- Tukey, J. W. (1949). Comparing individual means in the analysis of variance. Biometrics, 99-114. https://doi.org/10.2307/3001913
- Uşun, S., Yakar, A., & Kahya, O. (2016). Sınıf öğretmenlerinin ve ortaokul branş öğretmenlerinin öğrenen özerkliğini destekleme davranışlarının incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(5), 72-81. https://doi.org/10.30703/cije.321427
- Yurtseven-Öztürk, G., & Özaydınlık, K. (2018). Ortaöğretim öğretmenlerinin öğrenen özerkliğini destekleme davranışları ile denetim odağı eğilimleri. İlköğretim Online, 17(4), 1765-1784. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506857