Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, , 1275 - 1288, 28.12.2023
https://doi.org/10.17798/bitlisfen.1379840

Öz

Kaynakça

  • [1] Evbox.com. [Online]. Available: https://evbox.com/en/learn/faq/incentives-buyingelectriccar. [Accessed: 25-Nov-2023].
  • [2] İ. A Gürbüz, B.aslan, “Kahramanmaraş Depreminde Hasar Tespit Çalışmaları Üzerine Bir Değerlendirme” Çevre Şehir ve İklim Dergisi, vol. 2, no. 4, pp. 180-195, 2023.
  • [3] Özey, R. (2006). Afetler Coğrafyası, Aktif Yayınevi, İstanbul
  • [4] O. Ergünay, Türkiye’nin Afet Profili. TMMOB Afet Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Ankara, 2007.
  • [5] S.S. Durduran, A. Geymen, “Türkiye’de Afet Bilgi Sistemi Çalışmalarının Genel Bir Değerlendirilmesi”, Erciyes Üniversitesi 2. Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri Sempozyumu,13-15 Ekim 2008, pp.1-9,
  • [6] T. Erkal and M. Değerliyurt, “Türkiye’de Afet Yönetimi,” Doğu Coğrafya Dergisi, vol. 14, pp. 147–164, 2009.
  • [7] H. K. Akin and M. Ordu, “A Novel Simulation-Based Two-Stage Optimization Approach for Nurse Planning,” International Journal of Simulation Modelling (IJSIMM), vol. 21, no. 4, 2022.
  • [8] M. Ordu, H. Kirli Akin, and E. Demir, “Healthcare systems and Covid19: Lessons to be learnt from efficient countries,” Int. J. Health Plann. Manage., vol. 36, no. 5, pp. 1476–1485, 2021.
  • [9] M. Gul, A. Fuat Guneri, and M. M. Gunal, “Emergency department network under disaster conditions: The case of possible major Istanbul earthquake,” J. Oper. Res. Soc., vol. 71, no. 5, pp. 733–747, 2020.
  • [10] M. Ergün, S. Korucuk, and S. Memi̇ş, “Sürdürülebilir Afet Lojistiğine Yönelik İdeal Afet Depo Yeri Seçimi: Giresun İli Örneği,” Çanakkale onsekiz mart Üniv. fen bilim. enst. derg., vol. 6, no. 1, pp. 144–165, 2020.
  • [11] B. Tezcan, H. M. Alakaş, E. Özcan, and T. Eren, “Afet Sonrası Geçici Depo Yeri Seçimi ve Çok Araçlı Araç Rotalama Uygulaması: Kırıkkale İlinde Bir Uygulama,” J. Polytech., vol. 26, no. 1, pp. 13-27, 2021.
  • [12] M. Köse Küçük and F. Çavdur, “Zaman Pencereli Bölünmüş-Dağıtımlı Araç Rotalama İle Afet Sonrası Yardım Malzemesi Dağıtımı Planlaması,” Uludağ Univ. J. Fac. Eng., vol. 24, no. 2, pp. 127–146, 2019.
  • [13] F. Cavdur, M. Kose-Kucuk, and A. Sebatli, “Allocation of temporary disaster response facilities under demand uncertainty: An earthquake case study,” Int. J. Disaster Risk Reduct., vol. 19, pp. 159–166, 2016.
  • [14] M. Çi̇men and S. Belbağ, “Elektrikli Araç Varsayımı Altında Sürdürülebilir Dinamik Araç Rotalama Problemleri: Karma Tamsayılı Doğrusal Programlama Tabanlı Bir Çözüm Algoritması,” 3 sekt. Sos. Ekon. Derg., vol. 57, no. 3, pp. 1572-1592, 2022.
  • [15] Ç. Koç and İ. Karaoğlan, “Çok Kullanımlı Ve Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi İçin Bir Matematiksel Model,” Journal of the Faculty of Engineering & Architecture, vol. 27, no. 3, pp. 569-576, 2012.
  • [16] G. Desaulniers, F. Errico, S. Irnich, and M. Schneider, “Exact algorithms for electric vehicle-routing problems with time windows,” Oper. Res., vol. 64, no. 6, pp. 1388–1405, 2016.
  • [17] J. Jannatkhah, B. Najafi, and H. Ghaebi, “Energy And Exergy Analysis of Combined Orc-Erc System for Biodiesel-Fed Diesel Engine Waste Heat Recovery,” Energy Conversion and Management, vol. 209, 2020 .
  • [18] M. Oğuz and Ş. Akkurt, “Kayseri İlinin Yenilenebilir Enerji Potansiyeli” Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 6, pp. 362–374, 2017.
  • [19] F. Dinçer, “The analysis on photovoltaic electricity generation status, potential and policies of the leading countries in solar energy,” Renew. Sustain. Energy Rev., vol. 15, no. 1, pp. 713–720, 2011.
  • [20] İ. Mumcu, Elektrikli araçlar için güneş enerjisi ile çalışan şarj istasyonu ağı kurma (Doctoral dissertation) 2019
  • [21] G. B. Dantzig and J. H. Ramser, “The truck dispatching problem,” Manage. Sci., vol. 6, no. 1, pp. 80–91, 1959.
  • [22] J.-F. Cordeau, M. Gendreau, G. Laporte, J.-Y. Potvin, and F. Semet, “A guide to vehicle routing heuristics,” J. Oper. Res. Soc., vol. 53, no. 5, pp. 512–522, 2002.
  • [23] “Ford E-Transit - Elektrikli Araç Modelleri,” Com.tr. [Online]. Available: https://www.ford.com.tr/elektrikli-araclar/e-transit. [Accessed: 25-Nov-2023].
  • [24] K. Kılıç, “Elektrikli ve benzinli araç rota planlaması, maliyet optimizasyonu ve karşılaştırması,” TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, ANKARA/TURKIYE, 2020.
  • [25] Ö. Kabadurmuş and M. S. Erdoğan, “Bi-objective Green Vehicle Routing Problem minimizing carbon emissions and maximizing service level,” Gazi Üniv. Mühendis.-Mimar. Fak. Derg., 2022.

Last Mile Humanitarian Aid Delivery Model with Electric Vehicles to Disaster Areas

Yıl 2023, , 1275 - 1288, 28.12.2023
https://doi.org/10.17798/bitlisfen.1379840

Öz

Natural disasters that cause a lot of loss of life and property in Türkiye occur frequently due to reasons such as our country's geographical location, climatic conditions and landforms. For this reason, it is necessary to be extremely prepared for the consequences of disasters. It is also very important to quickly deliver the necessary materials and equipment to people affected by these disasters. For this reason, electric vehicles were included in the mathematical model proposed in the study due to the fuel problems that will be experienced during the disaster process. In this study, a 0-1 mixed integer last mile humanitarian aid distribution model that will be delivered to hospitals from the designated warehouse after a possible disaster is proposed. The proposed model determines routes that will minimize the total distance of electric vehicles, taking into account their charging and energy consumption. Considering the power outages after the earthquake, solar powered electric vehicle charging stations were preferred. The proposed model was applied for the post-earthquake aid distribution example in Kayseri province. Distance data and consumed energy amounts for the Kayseri province example were entered into the model and solved in the CPLEX program. With this study, an example application was carried out for aid distribution activities with electric vehicles after an earthquake in Kayseri. Additionally, the effectiveness of the use of energy-efficient electric vehicles in disaster management was evaluated in the article.

Kaynakça

  • [1] Evbox.com. [Online]. Available: https://evbox.com/en/learn/faq/incentives-buyingelectriccar. [Accessed: 25-Nov-2023].
  • [2] İ. A Gürbüz, B.aslan, “Kahramanmaraş Depreminde Hasar Tespit Çalışmaları Üzerine Bir Değerlendirme” Çevre Şehir ve İklim Dergisi, vol. 2, no. 4, pp. 180-195, 2023.
  • [3] Özey, R. (2006). Afetler Coğrafyası, Aktif Yayınevi, İstanbul
  • [4] O. Ergünay, Türkiye’nin Afet Profili. TMMOB Afet Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Ankara, 2007.
  • [5] S.S. Durduran, A. Geymen, “Türkiye’de Afet Bilgi Sistemi Çalışmalarının Genel Bir Değerlendirilmesi”, Erciyes Üniversitesi 2. Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri Sempozyumu,13-15 Ekim 2008, pp.1-9,
  • [6] T. Erkal and M. Değerliyurt, “Türkiye’de Afet Yönetimi,” Doğu Coğrafya Dergisi, vol. 14, pp. 147–164, 2009.
  • [7] H. K. Akin and M. Ordu, “A Novel Simulation-Based Two-Stage Optimization Approach for Nurse Planning,” International Journal of Simulation Modelling (IJSIMM), vol. 21, no. 4, 2022.
  • [8] M. Ordu, H. Kirli Akin, and E. Demir, “Healthcare systems and Covid19: Lessons to be learnt from efficient countries,” Int. J. Health Plann. Manage., vol. 36, no. 5, pp. 1476–1485, 2021.
  • [9] M. Gul, A. Fuat Guneri, and M. M. Gunal, “Emergency department network under disaster conditions: The case of possible major Istanbul earthquake,” J. Oper. Res. Soc., vol. 71, no. 5, pp. 733–747, 2020.
  • [10] M. Ergün, S. Korucuk, and S. Memi̇ş, “Sürdürülebilir Afet Lojistiğine Yönelik İdeal Afet Depo Yeri Seçimi: Giresun İli Örneği,” Çanakkale onsekiz mart Üniv. fen bilim. enst. derg., vol. 6, no. 1, pp. 144–165, 2020.
  • [11] B. Tezcan, H. M. Alakaş, E. Özcan, and T. Eren, “Afet Sonrası Geçici Depo Yeri Seçimi ve Çok Araçlı Araç Rotalama Uygulaması: Kırıkkale İlinde Bir Uygulama,” J. Polytech., vol. 26, no. 1, pp. 13-27, 2021.
  • [12] M. Köse Küçük and F. Çavdur, “Zaman Pencereli Bölünmüş-Dağıtımlı Araç Rotalama İle Afet Sonrası Yardım Malzemesi Dağıtımı Planlaması,” Uludağ Univ. J. Fac. Eng., vol. 24, no. 2, pp. 127–146, 2019.
  • [13] F. Cavdur, M. Kose-Kucuk, and A. Sebatli, “Allocation of temporary disaster response facilities under demand uncertainty: An earthquake case study,” Int. J. Disaster Risk Reduct., vol. 19, pp. 159–166, 2016.
  • [14] M. Çi̇men and S. Belbağ, “Elektrikli Araç Varsayımı Altında Sürdürülebilir Dinamik Araç Rotalama Problemleri: Karma Tamsayılı Doğrusal Programlama Tabanlı Bir Çözüm Algoritması,” 3 sekt. Sos. Ekon. Derg., vol. 57, no. 3, pp. 1572-1592, 2022.
  • [15] Ç. Koç and İ. Karaoğlan, “Çok Kullanımlı Ve Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi İçin Bir Matematiksel Model,” Journal of the Faculty of Engineering & Architecture, vol. 27, no. 3, pp. 569-576, 2012.
  • [16] G. Desaulniers, F. Errico, S. Irnich, and M. Schneider, “Exact algorithms for electric vehicle-routing problems with time windows,” Oper. Res., vol. 64, no. 6, pp. 1388–1405, 2016.
  • [17] J. Jannatkhah, B. Najafi, and H. Ghaebi, “Energy And Exergy Analysis of Combined Orc-Erc System for Biodiesel-Fed Diesel Engine Waste Heat Recovery,” Energy Conversion and Management, vol. 209, 2020 .
  • [18] M. Oğuz and Ş. Akkurt, “Kayseri İlinin Yenilenebilir Enerji Potansiyeli” Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 6, pp. 362–374, 2017.
  • [19] F. Dinçer, “The analysis on photovoltaic electricity generation status, potential and policies of the leading countries in solar energy,” Renew. Sustain. Energy Rev., vol. 15, no. 1, pp. 713–720, 2011.
  • [20] İ. Mumcu, Elektrikli araçlar için güneş enerjisi ile çalışan şarj istasyonu ağı kurma (Doctoral dissertation) 2019
  • [21] G. B. Dantzig and J. H. Ramser, “The truck dispatching problem,” Manage. Sci., vol. 6, no. 1, pp. 80–91, 1959.
  • [22] J.-F. Cordeau, M. Gendreau, G. Laporte, J.-Y. Potvin, and F. Semet, “A guide to vehicle routing heuristics,” J. Oper. Res. Soc., vol. 53, no. 5, pp. 512–522, 2002.
  • [23] “Ford E-Transit - Elektrikli Araç Modelleri,” Com.tr. [Online]. Available: https://www.ford.com.tr/elektrikli-araclar/e-transit. [Accessed: 25-Nov-2023].
  • [24] K. Kılıç, “Elektrikli ve benzinli araç rota planlaması, maliyet optimizasyonu ve karşılaştırması,” TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, ANKARA/TURKIYE, 2020.
  • [25] Ö. Kabadurmuş and M. S. Erdoğan, “Bi-objective Green Vehicle Routing Problem minimizing carbon emissions and maximizing service level,” Gazi Üniv. Mühendis.-Mimar. Fak. Derg., 2022.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Endüstri Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mihrimah Özmen 0000-0002-2648-5865

Rıza Çelik 0009-0003-2518-4512

Ülkü Nisa Çelik 0009-0008-7943-6662

Melisa Teber 0000-0002-0051-7603

Duygu Ceren Aktaş 0009-0008-1467-060X

Mehmet Fatih Kaya 0000-0002-2444-0583

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 23 Ekim 2023
Kabul Tarihi 8 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

IEEE M. Özmen, R. Çelik, Ü. N. Çelik, M. Teber, D. C. Aktaş, ve M. F. Kaya, “Last Mile Humanitarian Aid Delivery Model with Electric Vehicles to Disaster Areas”, Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, c. 12, sy. 4, ss. 1275–1288, 2023, doi: 10.17798/bitlisfen.1379840.



Bitlis Eren Üniversitesi
Fen Bilimleri Dergisi Editörlüğü

Bitlis Eren Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü        
Beş Minare Mah. Ahmet Eren Bulvarı, Merkez Kampüs, 13000 BİTLİS        
E-posta: fbe@beu.edu.tr